Angst voor afwijking?

ZWP

Angst voor afwijking?

Bericht door ZWP »

Het viel me de afgelopen dagen op: de angst voor andere zienswijze die er (soms) is in de reformatorische wereld.

Twee voorbeelden van dit forum:
1) Een discussie over de doop mag/kan eigenlijk niet in de krant, want... (vul de redenen in).
2) De HSV Studiebijbel is niet goed, want het sluit niet (altijd) aan bij oudere verklaringen en/of geeft alternatieve exegese die niet 'gereformeerd' zou zijn.

In beide gevallen zou ik zeggen dat het de dood in de pot is als afwijkende zaken onder de pet gehouden moeten worden, want het zou wel eens...etc.

Hoe denkt met hier over? Inderdaad afwijkende zaken vermijden en niet vermelden, of discussie en aanscherping? Of wellicht een valse tegenstelling?
Zijn we niet te bang?
DDD

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door DDD »

Het is mijns inziens onzekerheid, en soms ook het gevoel niet tegen de stroom opgewassen te zijn.
Floppy

Bericht door Floppy »

Als de waarheid je inhaalt, geeft dat altijd een onaangenaam gevoel.
DDD

Bericht door DDD »

Maar het probleem is natuurlijk, dat veel mensen discussies ook oprecht niet kunnen overzien, en voor de waardering van standpunten dus afhankelijk zijn van anderen, in wie zij vertrouwen hebben. Daar is ook niets mis mee, ik doe dat voor onderwerpen waar ik geen verstand van heb precies zo.

Maar dat kan wel leiden tot krampachtigheid, zeker als je een karakterstructuur hebt die daartoe aanleiding geeft.
WimA

Bericht door WimA »

De punten die ik heb genoemd van de HSV S zijn inhoudelijke punten. Reageer s.v.p. daarop.
Degenen die nu mopperen dat het maar "angst" is zijn dezelfde die zo vroegen om een inhoudelijke analyse.
Floppy

Bericht door Floppy »

DDD schreef:Maar het probleem is natuurlijk, dat veel mensen discussies ook oprecht niet kunnen overzien, en voor de waardering van standpunten dus afhankelijk zijn van anderen, in wie zij vertrouwen hebben. Daar is ook niets mis mee, ik doe dat voor onderwerpen waar ik geen verstand van heb precies zo.

Maar dat kan wel leiden tot krampachtigheid, zeker als je een karakterstructuur hebt die daartoe aanleiding geeft.
De vertrouwenskwestie is inderdaad heel belangrijk. Iedereen moet anderen vertrouwen op de gebieden waar hij/zij geen/minder verstand van heeft. En dat geeft ook niet. Het zou ons echter wel wat ootmoediger moeten maken :)
Pimpelmees

Re: Re : Angst voor afwijking?

Bericht door Pimpelmees »

Iemand die ergens aan vast wil houden heeft niet automatisch angst voor het loslaten. En iemand die los wil laten heeft niet automatisch angst voor het vasthouden. Misschien zijn er gewoonweg goede redenen om ergens aan vast te houden of om iets los te laten. Ik zou daarom voorzichtig zijn om direct het begrip 'angst' te gebruiken.
DDD

Bericht door DDD »

Dat hangt af van de context natuurlijk. Maar dit draadje is begonnen met een vraag, en daar gaat het hier over. Niet over angst om van de toren te vallen.
huisman

Bericht door huisman »

...Och ja die zielige angstige mensjes die nog vast houden aan de Bijbelse gronden voor de kinderdoop.

Ik ben inderdaad angstig dat de vorst der duisternis velen in onze gezindte verblind. ( en ook op dit forum)

Maar ja ogenzalf kopen bij de Hemelse Koopman is te vernederend....wij weten het zelf allemaal en beseffen niet dat wij zijn ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:...Och ja die zielige angstige mensjes die nog vast houden aan de Bijbelse gronden voor de kinderdoop.

Ik ben inderdaad angstig dat de vorst der duisternis velen in onze gezindte verblind. ( en ook op dit forum)

Maar ja ogenzalf kopen bij de Hemelse Koopman is te vernederend....wij weten het zelf allemaal en beseffen niet dat wij zijn ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
Dit is een mooi voorbeeld van het onderwerp van dit draadje.

Het verdraait andermans teksten, uit angst dat iets ter discussie komt. Niemand heeft hier immers de kinderdoop ter discussie gesteld.

En daarna wordt nog een onomstotelijk ware maar verder niet ter zake doende stichtelijke boodschap vermeld, waar niemand tegen kan zijn. Dat is dus een discussietruc, want dat punt stond niet ter discussie.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:...Och ja die zielige angstige mensjes die nog vast houden aan de Bijbelse gronden voor de kinderdoop.

Dit is een mooi voorbeeld van het onderwerp van dit draadje.

Het verdraait andermans teksten, uit angst dat iets ter discussie komt. Niemand heeft hier immers de kinderdoop ter discussie gesteld.

En daarna wordt nog een onomstotelijk ware maar verder niet ter zake doende stichtelijke boodschap vermeld, waar niemand tegen kan zijn. Dat is dus een discussietruc, want dat punt stond niet ter discussie.

1. Ik reageer op de beginpost: 1) Een discussie over de doop mag/kan eigenlijk niet in de krant, want... (vul de redenen in).

2. Ik doe niet aan discussietrucs maar geloof oprecht in wat ik post.

3. Niemand is tegen de stichtelijke boodschap maar......past hem toe op een ander.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Maar het discussiepunt in dit draadje was niet de kinderdoop, maar de angst om daarover (in de krant of op een forum) het gesprek te voeren.

Ik twijfel geen moment aan de oprechtheid van iedere forumdeelnemer. Dat is zeker niet het punt. Maar dat sluit zeker niet uit dat er rare onbewuste fenomenen een rol spelen die gerelateerd zijn aan angst. Dat vind ik zelfs heel aannemelijk. Soms ligt het er dik bovenop.
Pimpelmees

Re: Re : Angst voor afwijking?

Bericht door Pimpelmees »

Men kan op basis van dit forum net zo goed een onderwerp maken dat de naam draagt "Angst voor het vasthouden aan beginselen?". Het is maar vanuit welke blik je dit forum leest. Je kunt overal wel angst op plakken. Door het perspectief van de ander direct als angstig te bestempelen doe je je mede-forummers te kort.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Maar het discussiepunt in dit draadje was niet de kinderdoop, maar de angst om daarover (in de krant of op een forum) het gesprek te voeren.

Ik twijfel geen moment aan de oprechtheid van iedere forumdeelnemer. Dat is zeker niet het punt. Maar dat sluit zeker niet uit dat er rare onbewuste fenomenen een rol spelen die gerelateerd zijn aan angst. Dat vind ik zelfs heel aannemelijk. Soms ligt het er dik bovenop.

Bijbelse waarheden zijn in beton gegoten...en daar houden wij in 2014 niet van!!
Zonderling

Bericht door Zonderling »

WimA schreef:De punten die ik heb genoemd van de HSV S zijn inhoudelijke punten. Reageer s.v.p. daarop.
Degenen die nu mopperen dat het maar "angst" is zijn dezelfde die zo vroegen om een inhoudelijke analyse.
Idd ZWP en DDD, in het Studiebijbel topic gaat het om serieuze verschillen over de term 'eniggeboren Zoon' en de leer van het beeld Gods. Wie hierin andere wegen wil inslaan, het zij zo, maar om dan je tegenstander angst toe te schrijven voor het afwijkende, slaat geheel nergens op. Ga liever in op de genoemde zaken in plaats van deze afleidingsmanoeuvre.
Plaats reactie