Gewetensdwang

alexv

Re: Gewetensdwang

Bericht door alexv »

Vagari schreef:Tja, in Ierland een tijdje geleden die bakker die aangeklaagt werd omdat hij geen 'homo-taart' wilde maken.

Toen dacht ik ook al: als ik in zo'n situatie terecht zou komen welke laffe uitvluchten zou ik dan bedenken?

De laffe uitvluchten kun je wel door de SGP laten bedenken. Die zijn daar meester in.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

alexv schreef:Nou, nou Refo volgens mij heb jij je dag niet. Dit antwoord slaat werkelijk nergens op.
Ik vind de bijdragen van Refo anders zeer waardevol, ook al ben ik het niet altijd met hem eens (maar vaak ook wel). Zijn commentaar plaatst de problemen die we bediscussieren vaak in een heel nieuw perspectief. Dat is toejuichenswaardig, want gebrek aan originele denkers is volgens mij een grote factor in de teloorgang van de kerk.

Even inhoudelijk: het is natuurlijk mogelijk dat de rechterlijke macht op een gegeven moment ingrijpt in de kerk, maar ik acht dat op korte (en langere) termijn zeer onwaarschijnlijk, omdat het een enorm precedent zou scheppen en effectief een einde zou betekenen aan de scheiding tussen kerk en staat zoals we die nu kennen. In de moderne Nederlandse geschiedenis heeft de overheid er altijd voor teruggedeinst om zich met interne aangelegenheden van de kerk te bemoeien. Ik zie op dit moment geen aanwijzingen dat dat in de komende 20, 30 jaar zou veranderen. (De kwestie met de SGP is wat anders, dat is geen kerkgenootschap.)
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Marco

Bericht door Marco »

Best mogelijk dat het ooit zo ver komt dat deze vrijheid van de kerken verdwijnt. Maar dat zien we dan wel weer. Iedere dag heeft immers genoeg aan zijn eigen kwaad...
WimA

Bericht door WimA »

refo schreef:En als het van de rechter moet dan trouw je zo'n stel toch?
Je leest het formulier en bidt tot God. Vervolgens vraag je aan wie je de vragen van de man moet stellen en wie die van de vrouw? Tenslotte is er maar één formulier in gebruik.

Ik kan deze zaken met de beste wil niet zien als tekenen van wat voor tijd dan ook.
Hooguit is de boel wat losgeslagen, maar dat is logisch als je duizenden jaren bent verdrukt en eigenlijk nóg.
Het stabiliseert zich wel weer. Ze vinden zichzelf anders en zullen wel weer anders bahandeld willen worden.
Maar nu nog niet.
Volledig eens met @Refo.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

We moeten niet zo snel denken dat de vervolging of gewetensdwang alleen of eerst van buiten de kerk komt... ( maatschappij, overheid etc. )
Die is namelijk allang, heel subtiel, van binnen uit de kerk aan de gang.( dus niet Kerk) het denken over bepaalde zaken wordt met theologie en eigen inzichten aangepast aan de moderne tijd... De mensen raken gewend aan dat denken. En gaan het normaal vinden dat we over bepaalde zaken vrij gaan denken. Onder de noemer van barmhartigheid...

Of het vrije Evangelie wordt zo verminkt en bezoedeld gebracht dat je niet meer kunt spreken van dat de Christus openlijk gepredikt wordt. Mensen horen de Stem van Christus niet meer... zijn vatbaar voor allerlei dwalingen en er is geen sprake meer van een toevluchtnemend geloof. Mensen zijn voor eeuwig verloren....
En wee degene die daar niet in meegaan. Die worden uiteindelijk verketterd!

Nee, geen gevangenis. Wel uitsluiting.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

De orthodoxe kerk heeft ook niets te klagen als ze onderdrukt gaat worden. De kerk heeft zelf zeker meer dan duizend jaar onderdrukt en de vrijheid van geweten ontkent. Ook na de Reformatie was het in Nederland meer de burgerij die wilde dat de verschillende religies naast elkaar konden bestaan dan de orthodoxe kerk. Nee, de valse godsdienst moest bestreden worden en de Roomsen moesten maar ondergronds...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Fjodor schreef:De orthodoxe kerk heeft ook niets te klagen als ze onderdrukt gaat worden. De kerk heeft zelf zeker meer dan duizend jaar onderdrukt en de vrijheid van geweten ontkent. Ook na de Reformatie was het in Nederland meer de burgerij die wilde dat de verschillende religies naast elkaar konden bestaan dan de orthodoxe kerk. Nee, de valse godsdienst moest bestreden worden en de Roomsen moesten maar ondergronds...
Zou je je wat explicieter uit kunnen drukken?
Overigens is geen gewetensdrang wat anders dan zaken die tegen de Schrift of verkondiging van het Evangelie ingaan maar naast elkaar laten te bestaan alsof er meerdere waarheden zijn... Of meerdere manieren zijn om in de Hemel te komen..
En nee, we mogen anderen niet doden of wat dan ook! Maar we mogen ze a.h.w. wel proberen te winnen voor...

Waar ik op doelde is dat er ( ook in onze gereformeerde gezindte) dingen niet meer of bijna niet gezegd worden. Mensen zich ( onder dwang) zich moeten terugtrekken van bepaalde activiteiten. En niet omdat wat ze doen tegen de Schrift ingaat. Maar puur vanwege een bepaalde 'druk'.
En geef je daar geen gehoor aan... Ben je een outsider. In naam hoor je er nog bij. ( want er is geen reden om iemand uit het ambt te zetten of te'verbannen') maar in de praktijk hoor je er niet meer bij.
Laatst gewijzigd door Sheba op 29 okt 2014, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA

Bericht door WimA »

Fjodor schreef:De orthodoxe kerk heeft ook niets te klagen als ze onderdrukt gaat worden. De kerk heeft zelf zeker meer dan duizend jaar onderdrukt en de vrijheid van geweten ontkent. Ook na de Reformatie was het in Nederland meer de burgerij die wilde dat de verschillende religies naast elkaar konden bestaan dan de orthodoxe kerk. Nee, de valse godsdienst moest bestreden worden en de Roomsen moesten maar ondergronds...
Niet alleen de Roomsen. Tot ver in de 18e? eeuw waren overheidsfuncties voorbehouden aan leden van de 'staatskerk'. De hervormde kerk. Anderen kwamen niet aan de bak.

Daarnaast, de tijd die nu regelmatig wordt aangehaald als zijnde "toen het nog beter was" was de tijd van de vaccinatiedwang, de stemplicht. Boetes werden uitgedeeld. Dus zo nieuw zijn boetes niet.
Daarvoor de "schoolstrijd" enz. enz.

De ellende komt - bijna altijd - van binnenuit. Ook nu, forummers als @DDD menen werkelijk dat homo's maar moeten kunnen doen wat ze - naar hun aard - niet laten kunnen en stelt dat de Schrift daar geen bezwaren tegen heeft. En tja, als leden van de kerk dit beweren, dan lijkt het me logisch dat een predikant niet geacht wordt er prive meningen erop na te houden in zijn ambtelijke werkzaamheden. Wat dat aangaat hebben de homo's natuurlijk gelijk als ze stellen dat er met 2 maten wordt gemeten.

Omdat de kerk zijn stem niet durft te laten horen. Omdat de kerk leden niet durft te censureren komen dit soort problemen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb dit niet gesteld en ik vind ook dat deze verdachtmaking verwijderd zou moeten worden.
WimA

Bericht door WimA »

DDD schreef:Ik heb dit niet gesteld en ik vind ook dat deze verdachtmaking verwijderd zou moeten worden.
Ik stel voor om mijn conclusie te laten staan totdat ik dit heb onderbouwd met postings hierover van @DDD, indien gewenst. Want een ieder die dit forum regelmatig volgt heeft denk ik afdoende postings gezien die mijn constatering staven en behoeft geen nieuwe copy paste van oude postings. Ik heb alleen nu even geen tijd, komt vanmiddag.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

WimA schreef:
DDD schreef:Ik heb dit niet gesteld en ik vind ook dat deze verdachtmaking verwijderd zou moeten worden.
Ik stel voor om mijn conclusie te laten staan totdat ik dit heb onderbouwd met postings hierover van @DDD, indien gewenst. Want een ieder die dit forum regelmatig volgt heeft denk ik afdoende postings gezien die mijn constatering staven en behoeft geen nieuwe copy paste van oude postings. Ik heb alleen nu even geen tijd, komt vanmiddag.

Bedoel je deze ? Uit het draadje over homoseksualiteit?

Citaat DDD
. Het is inderdaad juist dat ik op grond van de bijbel geen bezwaar kan zien tegen een homoseksuele relatie. Dat heeft niets met mist te maken, dat heb ik al eerder geschreven. Maar ik vind het ook prima als mensen daar anders over denken. Het is gewoon heel ingewikkeld om de bijbelteksten die haaks staan op onze cultuur en fatsoensnormen op een goede manier te interpreteren, waarbij je zowel recht doet aan het openbaringskarakter en tevens ook ziet wat God feitelijk wilde zeggen, gezien alle omstandigheden van het geval.

God hoeft zijn eigen woord niet anders te interpreteren. God zegt in verschillende situaties iets anders. De omstandigheden zijn anders. Dus de boodschap ook. Zoals overigens elke goede opvoeder ook doet. De lijn is op hoofdlijnen echter helder. Dat ook. De vraag is of dat ook op dit onderwerp zo is. Mijns inziens niet. Er zijn veel teveel argumenten die daartegen pleiten.
DDD

Bericht door DDD »

Dat neem ik niet aan. Want dat is toch een heel andere stelling dan dat homoseksuelen hun gang moeten kunnen gaan. Zo'n conclusie is even idioot als uit de stelling dat iemand een voorstander is van het huwelijk tussen man en vrouw concluderen dat diegene vindt dat hetero's maar hun gang moeten gaan met alles wat in hen opkomt.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Dat neem ik niet aan. Want dat is toch een heel andere stelling dan dat homoseksuelen hun gang moeten kunnen gaan. Zo'n conclusie is even idioot als uit de stelling dat iemand een voorstander is van het huwelijk tussen man en vrouw concluderen dat diegene vindt dat hetero's maar hun gang moeten gaan met alles wat in hen opkomt.
Volgens mij weet jij heel goed wat WimA bedoelt. Nl dat jij zegt dat ze mogen huwen en leven als man en vrouw! En dat meen jij dan op grond van Gods Woord. (Alleen kan je dat nergens aantonen )
En pas je daarom deze truc toe. Afleidingsmanoeuvre. Om de aandacht af te leiden van de uitspraak dat God homohuwelijken toestaat.

Men stelt dat op grond van allerlei nieuwe moderne theologie. Op een bepaalde wijze de Schrift lezen etc. Dit omdat wetenschap inmiddels boven de Schrift staat. En de aannames uit die hoek als meer capabel worden geacht.... ( natuurlijk ontkennen we dat braaf) Tussen neus en lippen worden allerlei uitspraken gedaan. Dingen in twijfel getrokken etc. Mist opgetrokken.Dat is precies wat nu in een deel van de kerken gebeurt. Het gevolg is dat we gewend raken aan allerlei vage uitspraken. Daarmee tevreden zijn. Met als gevolg dat we niet meer scherp luisteren en de dwalingen met open ogen worden aanvaard.
Overigens is het lezen van Gods Woord en daarbij bouwen op eigen verstand en inzichten iets van alle tijden. We willen zaken uit de bijbel logisch maken met ons verstand. Alsof we als God kunnen denken... Daarom ook dat er heel vroeg dwalingen waren.
En dat zie je kerkbreed terug. Ook nu.
Laatst gewijzigd door Sheba op 29 okt 2014, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:En als het van de rechter moet dan trouw je zo'n stel toch?
Je leest het formulier en bidt tot God. Vervolgens vraag je aan wie je de vragen van de man moet stellen en wie die van de vrouw? Tenslotte is er maar één formulier in gebruik.

Ik kan deze zaken met de beste wil niet zien als tekenen van wat voor tijd dan ook.
Hooguit is de boel wat losgeslagen, maar dat is logisch als je duizenden jaren bent verdrukt en eigenlijk nóg.
Het stabiliseert zich wel weer. Ze vinden zichzelf anders en zullen wel weer anders bahandeld willen worden.
Maar nu nog niet.
Ik heb er om moeten glimlachen in de eerste instantie.
Toen ik er even over nadacht kan ik niet anders dan het helemaal eens zijn met deze posting.
We denken vaak veel te moeilijk en te doemdenkerig. Wat dat betreft kunnen we nog wat van refo leren...
WimA

Bericht door WimA »

DDD schreef:Dat neem ik niet aan. Want dat is toch een heel andere stelling dan dat homoseksuelen hun gang moeten kunnen gaan. Zo'n conclusie is even idioot als uit de stelling dat iemand een voorstander is van het huwelijk tussen man en vrouw concluderen dat diegene vindt dat hetero's maar hun gang moeten gaan met alles wat in hen opkomt.
Ik heb de zin:
WimA schreef:Ook nu, forummers als @DDD menen werkelijk dat homo's maar moeten kunnen doen wat ze - naar hun aard - niet laten kunnen en stelt dat de Schrift daar geen bezwaren tegen heeft.
gewijzigd in
WimA schreef:Ook nu, forummers als @DDD menen werkelijk dat een homoseksuele relatie is toegestaan en stelt dat de Schrift daar geen bezwaren tegen heeft.
Dit voor de kittelachtigen en voor degenen die denken dat woordjudoën iets toevoegt.
Plaats reactie