Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaald?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door Mara »

Een trouwring is trouwens enorm aan slijtage onderhevig.
Mijn oom stierf toen hij 101 was en hij had ruim 75 jaar een trouwring om gehad.
Toen de begrafenisondernemer hem voorzichtig van zijn vinger af wilde schuiven, brak hij bijna. Zo dun was hij geworden.
Ik heb de trouwringen van mijn ouders, ik weet nog steeds niet wat ik er mee wil doen. Ik wil ze herkenbaar houden en niet laten omsmelten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door hmprff »

Het is voornamelijk landelijk bepaald. De ring word internationaal eigenlijk altijd links gedragen. Alleen Nederland en Duitsland vormen zover ik weet (binnen Europa iig) hier een uitzondering op.

Overigens kennen de meeste culturen ook een speciale verlovingsring voor de vrouw, die wij in Nederland dan weer niet hebben. Je krijgt het Nederlandse systeem bijna niet uitgelegd, zo afwijkend als het is ;)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door sirdanilot »

Mara schreef:Ik heb altijd begrepen dat predikanten in de OGG geen trouwring dragen.
Alle vijf?

(of geldt dit voor OGG' ers in het algemeen ;) ? )
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door eilander »

sirdanilot schreef:
Mara schreef:Ik heb altijd begrepen dat predikanten in de OGG geen trouwring dragen.
Alle vijf?

(of geldt dit voor OGG' ers in het algemeen ;) ? )
Nee, maar zie verder mijn posting.
Overigens zijn er acht predikanten, als ik goed tel.
Hopelijk was je vraag serieus, anders had ik liever niet gereageerd willen hebben.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door sirdanilot »

Het was een kwinkslag op het feit dat men algemene uitspraak doet over een groep mensen die niet meer bedraagt dan zeven leden (rectificatie, dacht eerst dat het er maar vijf waren, maar vergat ds. Bakker en ds. Gerritsen), dat is natuurliijk een beetje gek. Vandaar de vraag of misschien OGG'ers in het algemeen bedoeld werden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door eilander »

sirdanilot schreef:Het was een kwinkslag op het feit dat men algemene uitspraak doet over een groep mensen die niet meer bedraagt dan zeven leden (rectificatie, dacht eerst dat het er maar vijf waren, maar vergat ds. Bakker en ds. Gerritsen), dat is natuurliijk een beetje gek. Vandaar de vraag of misschien OGG'ers in het algemeen bedoeld werden.
Oké, ik snap je punt. Het gaat over meer dan alleen de predikanten, nl. ook over ambtsdragers en overige gemeenteleden.
(volgens mij zie je nog een predikant over het hoofd... Het zijn er in mijn telling toch echt acht: Klok, Gerritsen, Bakker, Kort, Van Veen, Van der Veen, Zwartbol, Molendijk)
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door Zonderling »

Ik heb altijd begrepen dat het een protestantse traditie is om de ring aan de rechterhand te dragen, inderdaad in tegenstelling tot RK'en. Maar ik weet niet hoe dit in andere landen is.

Misschien is de achtergrond toch wel een Bijbelse gedachte, namelijk dat de rechterhand in de Bijbel gebruikt wordt als de hand van bijzondere bijstand en gunst.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Een trouwring is trouwens enorm aan slijtage onderhevig.
Mijn oom stierf toen hij 101 was en hij had ruim 75 jaar een trouwring om gehad.
Toen de begrafenisondernemer hem voorzichtig van zijn vinger af wilde schuiven, brak hij bijna. Zo dun was hij geworden.
Ik heb de trouwringen van mijn ouders, ik weet nog steeds niet wat ik er mee wil doen. Ik wil ze herkenbaar houden en niet laten omsmelten.
Goud kan inderdaad verslijten... Had ik ook nooit bij stilgestaan.... De trouwringen van zowel mijn vader
als van mijn moeder waren ook enorm gesleten. Toen mijn vader overleed in 1995, heeft mijn moeder
beide ringen laten omsmelten tot 1 ring.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door SecorDabar »

Wat een leuke en komische reacties heb ik van u als forumledeen gelezen. Ik heb er om moeten lachen :yahoo :) :) :yahoo

Maar mijn vraag waarom Rooms Katholieken de trouwring links laten is me nog steeds niet duidelijk.....
Mischien toch verder kijken of er een verklaring voor is.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie