Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaald?

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaald?

Bericht door SecorDabar »

Beste forumleden,
Ik had op mijn werk een discussie of het verschil uitmaakt aan welke hand men de trouwring
behoort te dragen. We kwamen er niet uit, maar keken op de website: http://www.trouwplannen.nl
Het schijnt zelfs kerkbepalend te zijn.
Ik lees daarover het volgende:

Geloof
Als eerste kan het geloofsafhankelijk zijn aan welke hand je de trouwring draagt.
Katholieken horen namelijk de trouwring links te dragen. Protestanten zouden hem daarentegen rechts behoren te dragen.

Je hart
Volgens een oude mythe hoor je de trouwring aan de linkerhand te dragen. De ringvinger van je linkerhand zou namelijk in verbinding staan met je hart.

Praktisch
Je kunt natuurlijk ook altijd kijken wat het meest praktisch is. Schrijf je met rechts, draag hem dan links. Werk je in de horeca, draag hem dan rechts.

Uiteindelijk is het natuurlijk jouw keuze! We hebben via onze Hyves onderzocht wat het meeste voorkomt en dat is toch echt met ruim 63% de rechterhand!


Mijn vraag aan de forumleden is, waarom katholieken de trouwring links dragen? Heeft dat iets te maken met de Mariaverering??
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23901
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door refo »

Het hart zit helemaal niet links, maar in het midden.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door Sheba »

Dat de rooms Katholieken de ring aan linkerhand dragen schijnt per land te verschillen. En in België zelfs te verschillen of je uit Vlaanderen of zuidelijker komt. Dit las ik ergens internet...

Rechts zou staan voor goed betrouwbaar... Vandaar dat de ring meestal rechts gedragen wordt. Maar ja. Links draag je hem bij verloving. Dus...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9299
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door parsifal »

Hier in Zweden is de gewoonte om hem links te dragen, wat ik dan ook doe.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door Lassie »

De 1e 3 jaar van mijn huwelijk heb ik hem links gedragen, nu netjes rechts. :)
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door Cremar »

Omdat iedereen de ring rechts draagt, zou ik hem links dragen.
Mannetje
Berichten: 7852
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door Mannetje »

Ik draag hem rechts, heb ik meteen een hulpje bij het onthouden wat links en wat rechts is.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23901
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door refo »

Mannetje schreef:Ik draag hem rechts, heb ik meteen een hulpje bij het onthouden wat links en wat rechts is.
Dat kan makkelijker: rechts is waar je grote teen links zit.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door Mara »

Ik heb altijd begrepen dat predikanten in de OGG geen trouwring dragen.
Omdat menselijke liefde eindig zou zijn en niet oneindig, zoals een ring symboliseert.
Of dit juist is, misschien kan iemand uit de OGG dit uitleggen?
Ik draag hem afwisselend links of rechts, soms is mijn rechterhand lichtelijk opgezwollen, (vooral szomers als het warm is) dat ik bang ben dat ik hem savonds dan niet afkrijg.
Ik doe hem altijd af als ik ga slapen.
Het is trouwens mn tweede, ik ben hem kwijtgeraakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door freek »

refo schreef:
Mannetje schreef:Ik draag hem rechts, heb ik meteen een hulpje bij het onthouden wat links en wat rechts is.
Dat kan makkelijker: rechts is waar je grote teen links zit.
:haha
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik heb altijd begrepen dat predikanten in de OGG geen trouwring dragen.
Omdat menselijke liefde eindig zou zijn en niet oneindig, zoals een ring symboliseert.
Of dit juist is, misschien kan iemand uit de OGG dit uitleggen?
Niet alleen predikanten, maar ook veel ambtsdragers of "gewone" gemeenteleden niet. Deze uitleg heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, ik ging er altijd van uit dat het ging om het sieraden dragen in het algemeen. Overigens is het ook wel plaatselijk verschillend, denk ik.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10496
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door Zita »

eilander schreef:
Mara schreef:Ik heb altijd begrepen dat predikanten in de OGG geen trouwring dragen.
Omdat menselijke liefde eindig zou zijn en niet oneindig, zoals een ring symboliseert.
Of dit juist is, misschien kan iemand uit de OGG dit uitleggen?
Niet alleen predikanten, maar ook veel ambtsdragers of "gewone" gemeenteleden niet. Deze uitleg heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, ik ging er altijd van uit dat het ging om het sieraden dragen in het algemeen. Overigens is het ook wel plaatselijk verschillend, denk ik.
Zie ook
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/143 ... g-draagt-/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/120 ... es-------/
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/109 ... gen------/
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Mara schreef:Ik heb altijd begrepen dat predikanten in de OGG geen trouwring dragen.
Omdat menselijke liefde eindig zou zijn en niet oneindig, zoals een ring symboliseert.
Of dit juist is, misschien kan iemand uit de OGG dit uitleggen?
Niet alleen predikanten, maar ook veel ambtsdragers of "gewone" gemeenteleden niet. Deze uitleg heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, ik ging er altijd van uit dat het ging om het sieraden dragen in het algemeen. Overigens is het ook wel plaatselijk verschillend, denk ik.
Sommigen hebben gewoon te dikke vingers gekregen sinds hun trouwdag. Dan past de ring niet meer.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Aan welke hand draagt men de trouwring? kerkelijk bepaal

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Mara schreef:Ik heb altijd begrepen dat predikanten in de OGG geen trouwring dragen.
Omdat menselijke liefde eindig zou zijn en niet oneindig, zoals een ring symboliseert.
Of dit juist is, misschien kan iemand uit de OGG dit uitleggen?
Niet alleen predikanten, maar ook veel ambtsdragers of "gewone" gemeenteleden niet. Deze uitleg heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, ik ging er altijd van uit dat het ging om het sieraden dragen in het algemeen. Overigens is het ook wel plaatselijk verschillend, denk ik.
Er zijn predikanten die vanaf de dag van hun bevestiging hun trouwring afdoen. Sommigen doen dat alleen als ze preken.
De symbolische betekenis daarvan is dat ze als dienaar van het Woord een diepere en nadere relatie hebben dan de aardse met hun vrouw. Ze staan daar niet als echtgenoot, maar als dienaar van het Goddelijke Woord. De vrouw luistert dan niet naar haar man, maar naar de dienaar van het Woord, die in die zin niet op een andere manier aan haar verbonden is dan welke willekeurige andere luisteraar.

Dit is uiteraard geen bijbels gebod, maar een traditie waar best wel mooie elementen in zitten. Er zijn ook predikanten die op de momenten dat ze preken hun trouwring niet rechts maar links dragen.
Ik vind het allemaal prima, zolang aan het wel of niet dragen van een trouwring maar geen etiketje gehangen wordt van recht- of minder rechtzinning.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie