Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

refo

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door refo »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:
Anker schreef:
Mister schreef:We keren hier weer terug naar de promotie van Ds. Golverdingen.
Tja, er waren hoge verwachtingen van deze promotie voor sommigen, maar ná de promotie is er weinig zinnigs meer gezegd.
Klopt. De anderen zijn gewoon het boek aan het lezen. Ik ben nog niet zo ver als Huisman.
Ik moet er nog aan beginnen. :)
Ik wacht tot het in de ramsj komt.
Erg veel nieuws zal er ook weer niet in staan.
Verder snap ik niet goed waarom er een promotie aan te pas moest komen.
Schrijf een boek en zoek een uitgever.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:...terwijl er zoveel bronnen zijn die aantonen dat het in het geheel niet het geval was. Hooguit een verschil in uitdrukken of een bepaalde eenzijdigheid.
Hier begint het misverstand reeds. Als je je namelijk verschillend uitdrukt en / of eenzijdig bent, dan lig je niet op één lijn volgens mij. Volgens jou kennelijk wel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Desiree schreef:Waar is dat boek te koop? Sorry, ik volg deze discussie niet zo maar iemand wil graag het boek hebben.
Ieder (internet)boekhandel kan er voor zorgen.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Curatorium schreef:Misschien een idee om eerst het boek daadwerkelijk te lezen en dan pas kritiek te gaan leveren op de conclusies van Huisman?
Al zijn conclusies dan ook niet altijd heel waarheidsgetrouw, zoals uit jouw 'samenvatting' van het ND-interview bleek. Vandaar mijn reactie. En zeker, het boek lezen is dan erg belangrijk. Maar ik ga nu af op wat twee lezers, Luther en huisman, zeggen. En dán zie ik al verschillen.
Luther heeft het boek nog niet uit.
Ik blijf bij mijn stellingen al zijn ze natuurlijk te beknopt om veel nuance aan te brengen.(Dit ware ze)
1. ds R. Kok en ds Kersten verschilden niet over het aanbod van genade.
2. Dr Steenblok werd door alle studenten als een slechte docent gezien.
3. De GGiN in Veenendaal heeft een illegale geboorte gekend.
4. ds Kersten was door zijn opstelling in de oorlog het gezag in de GG behoorlijk kwijt.

1. Op de vraag van prof dr. Baars tijdens de promotie van Dr Golverdingen of er een wezenlijk verschil was tussen Kersten en Kok over het aanbod van genade werd ontkennend geantwoord.
2. Dit wordt bewezen uit de kritiek van alle toen studerende studenten op Dr Steenblok (staat allemaal in het boek)
3. De GGiN in Veenendaal is geboren uit de door ds van de Ketterij illegaal geïnstitueerde gemeente (Kegelbaan)
4. Tiberius zit hier mis, nu heeft ds Kersten onbetwistbaar gezag in de GG . Net na de oorlog en zijn zuivering uit de tweede kamer was zijn gezag zeker betwist.(staat ook in het boek)

Het lust mij niet om hier verder over te twisten. Het is een prachtig geschreven studie over een intens droevige periode.
De drie hoofdpersonen (of misschien 4 Kok,Kersten,Steenblok,Verhage) waren mensen met veel gebreken....en toch heeft de HEERE door zulke mensen zijn Kerk willen bouwen, wonderlijk toch?
Ik hoop dat dr Golverdingen de gezondheid mag krijgen om zijn vervolgstudie af te maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Auto

Bericht door Auto »

Tjonge en dan kom je opeens de naam van je vrouw tegen in de dissertatie ... :huhu
Desiree

Bericht door Desiree »

refo schreef:
Desiree schreef:Waar is dat boek te koop? Sorry, ik volg deze discussie niet zo maar iemand wil graag het boek hebben.
Ieder (internet)boekhandel kan er voor zorgen.
Ik heb hem al gekocht. Vanmiddag tijd gehad om het te halen voor mijn man. Hij was er wel blij mee maar is voorlopig ook wel zoet. ;)

Bedankt voor je reactie.

Ik heb zelf jaren geleden het boek van Ds. De Vries gehaald. 'Die mij heeft liefgehad'. Maar dat is weer een andere tak van de kerk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Luther heeft het boek nog niet uit.
Ik blijf bij mijn stellingen al zijn ze natuurlijk te beknopt om veel nuance aan te brengen.(Dit ware ze)

4. ds Kersten was door zijn opstelling in de oorlog het gezag in de GG behoorlijk kwijt.

4. Tiberius zit hier mis, nu heeft ds Kersten onbetwistbaar gezag in de GG . Net na de oorlog en zijn zuivering uit de tweede kamer was zijn gezag zeker betwist.(staat ook in het boek)
...maar Luther is al wel voorbij p. 116, alwaar ik lees (citaat):
"Daarmee kon echter het onbehagen over zijn [Kerstens] aanvankelijke stellingname niet geheel worden weggenomen. het bleef gedurende de oorlogsjaren latent aanwezig. Het zou een factor blijven in de onrust die de Gereformeerde Gemeenten in de jaren na de oorlog kenmerkte. het gezag van Kersten was aangetast, al bleef zijn invloed groot."

Op p. 119: "Mede dank zij de inzet van ds. Kersten...werd hij [Steenblok] met algemene [!] stemmen tot vaste docent benoemd."

Zijn gezag was aangetast, maar zijn invloed bleef groot. In 2014 zou je het ook zo kunnen zeggen: Zijn gezag had een behoorlijk tik gekregen, maar vanwege de opgebouwde credits in de decennia daarvoor was het gezag van Kersten uiteindelijk niet gebroken.
Dat blijkt ook wel uit het feit dat hij de synodes en classis steeds achter een compromistekst wist te krijgen. Iemand van wie zou gelden 'het gezag behoorlijk kwijt', zou dat niet voor elkaar gekregen hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Ik wacht tot het in de ramsj komt.
Ik heb 'm te leen, nóg voordeliger. :)
Auto schreef:Tjonge en dan kom je opeens de naam van je vrouw tegen in de dissertatie ... :huhu
Als wat?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:

"Daarmee kon echter het onbehagen over zijn [Kerstens] aanvankelijke stellingname niet geheel worden weggenomen. het bleef gedurende de oorlogsjaren latent aanwezig. Het zou een factor blijven in de onrust die de Gereformeerde Gemeenten in de jaren na de oorlog kenmerkte. het gezag van Kersten was aangetast, al bleef zijn invloed groot."

Op p. 119: "Mede dank zij de inzet van ds. Kersten...werd hij [Steenblok] met algemene [!] stemmen tot vaste docent benoemd."

Zijn gezag was aangetast, maar zijn invloed bleef groot. In 2014 zou je het ook zo kunnen zeggen: Zijn gezag had een behoorlijk tik gekregen, maar vanwege de opgebouwde credits in de decennia daarvoor was het gezag van Kersten uiteindelijk niet gebroken.
Dat blijkt ook wel uit het feit dat hij de synodes en classis steeds achter een compromistekst wist te krijgen. Iemand van wie zou gelden 'het gezag behoorlijk kwijt', zou dat niet voor elkaar gekregen hebben.
Hier lijkt men over een eerwaarde dominee te spreken als een of andere manager die ergens een foutje heeft gemaakt, maar toch voor de 'Royal Company Ltd.' eigenlijk te belangrijk is om aan de kant gezet te worden. Er klinkt zo weinig eerbied en hoogachting voor (ja hij een mens) een van geroepen dienstknecht door God.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Auto

Bericht door Auto »

Posthoorn schreef:
refo schreef:Ik wacht tot het in de ramsj komt.
Ik heb 'm te leen, nóg voordeliger. :)
Auto schreef:Tjonge en dan kom je opeens de naam van je vrouw tegen in de dissertatie ... :huhu
Als wat?
Ik heb hem ook te leen ............ dus als Anker citaten gaat eisen als bewijs van Huisman, dan moet hij een week wachten op reactie :slurp

@posthoorn, als mede scribent van een herdenkingsboek. ;) (Ik was aan het bladeren en opeens zag ik haar naam, toch wel aardig)
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
Anker schreef:
Luther schreef:(...)
- Ds. Kersten was in eigen kring nog zeker invloedrijk na WO2; in de politiek niet meer.
Deze conclusies lijken wat genuaneerder dan de conclusies die huisman hier plaatste. Ik zal me er verder niet in mengen, tot ik het boek gelezen heb.
Niet alleen genuanceerder, maar ook correcter.
De eerste drie stellingen van Huisman kan ik niet over oordelen, maar stelling 4 ("ds Kersten was door zijn opstelling in de oorlog het gezag in de GG behoorlijk kwijt") is sowieso onjuist: ds. Kersten heeft binnen de GG en GGiN nooit in enig gezag ingeboet; tot op heden ten dage is een beroep op hem (of zijn dogmatiek) eigenlijk zo goed als het einde van alle tegenspraak.
Nou, dat lijkt me toch zeer bijzonder overdreven, eerlijk gezegd. Ik heb in mijn leven zelden een beroep op hem of op zijn dogmatiek gehoord, terwijl ik toch trouw meelevend ben opgevoed en meerdere dominees heb meegemaakt, allemaal van het midden.

Ik heb juist het idee dat er nauwelijks nog preken van hem gelezen worden, vanwege de praktijk van het aanbod van de genade.

Daarnaast is er zeker ook wel binnen de GG afstand genomen van zijn visie in de oorlog, toen ik een klein jongetje was is daar een boek over verschenen. Ook van zijn vervangingstheologie is weinig overgebleven.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Luther schreef:

Hier lijkt men over een eerwaarde dominee te spreken als een of andere manager die ergens een foutje heeft gemaakt, maar toch voor de 'Royal Company Ltd.' eigenlijk te belangrijk is om aan de kant gezet te worden. Er klinkt zo weinig eerbied en hoogachting voor (ja hij een mens) een van geroepen dienstknecht door God.
Ik zou zeggen: dat is gewoon een zakelijke aanduiding. Misschien is het goed eerst eens te kijken naar jouw citaten over dominees die je in scherpe bewoordingen de les leest of buiten de kring van de ware medegenoten van de belofte van Christus plaatst, en dat soms om de meest onbenullige punten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:

Ik zou zeggen: dat is gewoon een zakelijke aanduiding. Misschien is het goed eerst eens te kijken naar jouw citaten over dominees die je in scherpe bewoordingen de les leest of buiten de kring van de ware medegenoten van de belofte van Christus plaatst, en dat soms om de meest onbenullige punten.
Ik ben (voor zover ik me bewust ben) nooit zo hard naar dominees. Maar we weten wel dat er 2 soorten dominees zijn. En niet dat ik daar over hoef en kan en mag oordelen, maar als er zaken zijn die niet in overeenstemming zijn met de leer dan mag het gezegd worden, toch? Soms mag je best eens scherp zijn. De ouden, (jaja daar heb je ze weer, moet ik soms sorry zeggen?), noemden dat opscherpen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik ben (voor zover ik me bewust ben) nooit zo hard naar dominees. Maar we weten wel dat er 2 soorten dominees zijn. En niet dat ik daar over hoef en kan en mag oordelen, maar als er zaken zijn die niet in overeenstemming zijn met de leer dan mag het gezegd worden, toch? Soms mag je best eens scherp zijn. De ouden, (jaja daar heb je ze weer, moet ik soms sorry zeggen?), noemden dat opscherpen.
JolandaOudshoorn schreef:Het zou jezelf alleen wel helpen ( en anderen wellicht ook) , als je in gaat zien dat jouw postings eigen meningen zijn. Je hebt verteld over je stoornis (Asperger) en dat helpt mij heel erg om jouw postings te relativeren en in een juister daglicht te stellen. Wellicht is het ook goed voor anderen om dat te doen. En voor jezelf.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik ben (voor zover ik me bewust ben) nooit zo hard naar dominees. Maar we weten wel dat er 2 soorten dominees zijn. En niet dat ik daar over hoef en kan en mag oordelen, maar als er zaken zijn die niet in overeenstemming zijn met de leer dan mag het gezegd worden, toch? Soms mag je best eens scherp zijn. De ouden, (jaja daar heb je ze weer, moet ik soms sorry zeggen?), noemden dat opscherpen.
JolandaOudshoorn schreef:Het zou jezelf alleen wel helpen ( en anderen wellicht ook) , als je in gaat zien dat jouw postings eigen meningen zijn. Je hebt verteld over je stoornis (Asperger) en dat helpt mij heel erg om jouw postings te relativeren en in een juister daglicht te stellen. Wellicht is het ook goed voor anderen om dat te doen. En voor jezelf.
DANK U, EERWAARDE! :)
Plaats reactie