Anker schreef:Curatorium schreef:Misschien een idee om eerst het boek daadwerkelijk te lezen en dan pas kritiek te gaan leveren op de conclusies van Huisman?
Al zijn conclusies dan ook niet altijd heel waarheidsgetrouw, zoals uit jouw 'samenvatting' van het ND-interview bleek. Vandaar mijn reactie. En zeker, het boek lezen is dan erg belangrijk. Maar ik ga nu af op wat twee lezers, Luther en huisman, zeggen. En dán zie ik al verschillen.
Luther heeft het boek nog niet uit.
Ik blijf bij mijn stellingen al zijn ze natuurlijk te beknopt om veel nuance aan te brengen.(Dit ware ze)
1. ds R. Kok en ds Kersten verschilden niet over het aanbod van genade.
2. Dr Steenblok werd door alle studenten als een slechte docent gezien.
3. De GGiN in Veenendaal heeft een illegale geboorte gekend.
4. ds Kersten was door zijn opstelling in de oorlog het gezag in de GG behoorlijk kwijt.
1. Op de vraag van prof dr. Baars tijdens de promotie van Dr Golverdingen of er een wezenlijk verschil was tussen Kersten en Kok over het aanbod van genade werd ontkennend geantwoord.
2. Dit wordt bewezen uit de kritiek van
alle toen studerende studenten op Dr Steenblok (staat allemaal in het boek)
3. De GGiN in Veenendaal is geboren uit de door ds van de Ketterij illegaal geïnstitueerde gemeente (Kegelbaan)
4. Tiberius zit hier mis, nu heeft ds Kersten onbetwistbaar gezag in de GG . Net na de oorlog en zijn zuivering uit de tweede kamer was zijn gezag zeker betwist.(staat ook in het boek)
Het lust mij niet om hier verder over te twisten. Het is een prachtig geschreven studie over een intens droevige periode.
De drie hoofdpersonen (of misschien 4 Kok,Kersten,Steenblok,Verhage) waren mensen met veel gebreken....en toch heeft de HEERE door zulke mensen zijn Kerk willen bouwen, wonderlijk toch?
Ik hoop dat dr Golverdingen de gezondheid mag krijgen om zijn vervolgstudie af te maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.