Helemaal eens.DDD schreef:Nou, nou, ik vermoed dat DIA zich wat onzorgvuldig uitdrukt, en gebed hoort om samenvoeging van wat geestelijk bijeen hoort. En hij interpreteert dat zelf, maar zo wordt het natuurlijk niet gezegd. Het is een formulering waar iedereen zich in kan vinden, het is immers maar net de vraag wat en wie er geestelijk bijeen horen. En gelukkig gaan wij daar zelf maar beperkt over.
Het in het openbaar bidden tot God of hij wellicht een kerkelijke herschikking wil voorzien naar onze eigen smaak gaat zelfs de meest rechtse predikant te ver. Ik geloof er niets van dat dat zo aan de orde komt. Als je iets weet van de eigen schuld aan de verdeeldheid dan haal je zoiets niet in je hoofd.
Het kan ook nog zijn dat de uitdrukking wel gebruikt wordt, maar dan niet om mensen die zich geestelijk één voelen, maar aangaande allen die in Gods ogen geestelijk één zijn. Dan zou het nog wel eens een verrassende bede kunnen zijn.
Overigens, @refo, volgens mij heeft iederéén zijn eigen interpretatie van deze woorden. Stel dat je zou vinden dat iedereen die een Bijbel in huis heeft, geestelijk bij elkaar hoort, is dat toch ook een interpretatie?