Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

WimA

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door WimA »

helma schreef:Misschien vind ik jou wel gevoeliger :huhu

Sorry WimA, ik heb de moed inmiddels opgegeven om te denken dat wij elkaar gaan begrijpen. En ik wil de schuld dan best op me nemen. Ik heb inderdaad geen zin (meer) om dat inhoudelijk te onderbouwen. Die pogingen heb ik in het verleden tevergeefs gedaan. En ik weet dat je toch gelijk hebt. Dus daar lig ik me bij neer.

Vergeef me als ik me af en toe toch blijf verbazen.

--- Knip --- Niet op de persoon.
Laatst gewijzigd door WimA op 20 nov 2013, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Floppy

Bericht door Floppy »

Wat dat betreft, het is een prima idee als de GG het initiatief neemt om de SV aan te passen voor het hedendaags NL. Maar voor mij is gewoon te laat. Ik heb een aantal kinderen die ik graag Gods Woord laat lezen. De HSV is niet perfect, maar goed genoeg. En hij is nu beschikbaar, en niet pas als mijn kinderen het huis uit zijn.

(Dit was een reactie op Germanicus)
WimA

Bericht door WimA »

Het concrete antwoord van ds. Harinck is als volgt: (Voor degenen die menen dat ds. Harinck een ander standpunt inneemt dan de synode)
Om je vraag nu concreet te beantwoorden: Ik vind dat het te ver gaat om iemand op het gebruik van een bepaalde Bijbelvertaling te veroordelen. Ik vind het wel belangrijk dat de Generale Synode zich nu uitgesproken heeft. Wij willen de oude woorden vervangen en verder aan de Statenvertaling vasthouden. In de kerk, de school en de vereniging houden we het bij de SV. Dat is de officiële vertaling van de Bijbel die we gebruiken. Nu vind ik dat we ons daaraan ook moeten houden.
Dat is voor de volle 100% het GG standpunt wat ook de synode uitdraagt. Degenen die menen dat ds. Harinck hier wat anders zegt als de andere GG predikanten of de synode mogen dat onderbouwen..
ejvl

Bericht door ejvl »

WimA schreef: Dat is voor de volle 100% het GG standpunt wat ook de synode uitdraagt. Degenen die menen dat ds. Harinck hier wat anders zegt als de andere GG predikanten of de synode mogen dat onderbouwen..
Volgens mij is er maar 1 Godsleer.
Er wordt gezegd dat de HSJV een andere theologie (=Godsleer) heeft, in de extra stukjes.
Het lijkt mij als er een andere Godsleer is dat je het dan juist wel moet veroordelen?
Of veroordeeld de synode alleen de extra stukjes uit de HSJV?
DDD

Bericht door DDD »

helma schreef:
WimA schreef:
helma schreef:
WimA schreef: Ik hoop het. Het probleem is meestal dat men wel anderen snel verwijt incorrect te lezen - en verkeerde conclusies te trekken - maar dat de inhoudelijke onderbouwing ontbreekt. En daar blijft het dan bij. En (willen) leren betekent toch dat de verschillende inhoudelijke visies naast elkaar worden gelegd en worden besproken. Dus er is hoop als je bereid bent je constatering met argumenten te onderbouwen. Waarom kloppen mijn constateringen niet? Wat staat er dan volgens jouw wel? Kijk, dan kan er geleerd worden. Dus alleen hoop is niet genoeg. Dan wordt het niks. Met argumenten meedoen, dan levert het wat op!
Toch herken ik mezelf meestal niet in de dingen die jij uit mijn bijdragen meent te kunnen concluderen. En ook nu herkende ik de bijdrage van Ds Harinck niet meer in jouw concluderende samenvatting. Dus misschien ligt het probleem in dit geval toch minstens een klein beetje bij jou.
Nu is het niet eenvoudig om begrijpend te lezen; iemand kan dingen aanvoelen die een ander niet aanvoelt. En andersom ook.
Dat zal wel met gevoeligheid te maken hebben. En daar valt lastig over te discussiëren, is mijn ervaring.
Inhoudelijk aangeven waarom je je in mijn bijdrage niet herkend is natuurlijk prima mogelijk. Dan kan besproken worden waar het "probleem" ligt. Of je jezelf nu als gevoelig(er) omschrijft als een ander is daarin niet zo relevant. En zeker geen excuus om het maar bij wat afkeurende opmerkingen zonder onderbouwing te laten.
Misschien vind ik jou wel gevoeliger :huhu

Sorry WimA, ik heb de moed inmiddels opgegeven om te denken dat wij elkaar gaan begrijpen. En ik wil de schuld dan best op me nemen. Ik heb inderdaad geen zin (meer) om dat inhoudelijk te onderbouwen. Die pogingen heb ik in het verleden tevergeefs gedaan. En ik weet dat je toch gelijk hebt. Dus daar lig ik me bij neer.

Vergeef me als ik me af en toe toch blijf verbazen.
Ik weet niet of dit ironisch bedoeld is, maar ik kan me in het geheel niet vinden in de conclusie dat WimA toch gelijk heeft. Ook ik krijg steeds het verwijt niet te lezen wat er staat maar het is natuurlijk niet zo dat WimA als enige begrijpt hoe de wereld in elkaar zit. Ik denk dat je dominee Harinck uitstekend begrepen hebt.
DDD

Bericht door DDD »

WimA schreef:Het concrete antwoord van ds. Harinck is als volgt: (Voor degenen die menen dat ds. Harinck een ander standpunt inneemt dan de synode)
Om je vraag nu concreet te beantwoorden: Ik vind dat het te ver gaat om iemand op het gebruik van een bepaalde Bijbelvertaling te veroordelen. Ik vind het wel belangrijk dat de Generale Synode zich nu uitgesproken heeft. Wij willen de oude woorden vervangen en verder aan de Statenvertaling vasthouden. In de kerk, de school en de vereniging houden we het bij de SV. Dat is de officiële vertaling van de Bijbel die we gebruiken. Nu vind ik dat we ons daaraan ook moeten houden.
Dat is voor de volle 100% het GG standpunt wat ook de synode uitdraagt. Degenen die menen dat ds. Harinck hier wat anders zegt als de andere GG predikanten of de synode mogen dat onderbouwen..
Dat staat er dus niet. Er staat dat hij blij is met het feit dat de synode iets heeft uitgesproken. En hij vindt dat we ons daar nu aan moeten houden.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
WimA schreef:Het concrete antwoord van ds. Harinck is als volgt: (Voor degenen die menen dat ds. Harinck een ander standpunt inneemt dan de synode)
Dat staat er dus niet. Er staat dat hij blij is met het feit dat de synode iets heeft uitgesproken. En hij vindt dat we ons daar nu aan moeten houden.
en tussen de regels door lezen we dat hij het gehoorzamen van de synode belangrijker vindt dan het feit dat hij het met het standpunt van de synode niet eens is?
DDD

Bericht door DDD »

Dat zou kunnen, en dat is ook prima, het is goed om de minste te zijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vind het eigenlijk niet zo'n opzienbarend antwoord dat ds. Harinck hier geeft. Voor openbaar gebruik de uitspraak van de synode volgen, voor persoonlijk gebruik vrijheid.

Een opzienbarend antwoord was het pas geweest als hij had gezegd het synodebesluit te betreuren en liever de HSV in de kerk gehad te hebben. Of als hij de HSV als duivelswerk had bestempeld.

Je kunt dus moeilijk zeggen dat ds. Harinck iets anders zegt dan de synode (dan doel ik op de officiële uitspraak). Wel valt op dat hij de HSV vergelijkt met waardevolle vertalingen uit het verleden en benoemt dat God door allerlei vertalingen wil werken. Daarmee kiest hij (wat mij betreft: gelukkig en terecht) natuurlijk een andere lijn dan de predikanten die dit als 'duivelswerk' hebben benoemd of dat hierdoor 'de oprechten openbaar zullen komen'.
En voor wie zich op dat standpunt bevindt, zal dit antwoord uiteraard onvoldoende zijn. DIA reageert ook al vanuit die gedachte: volgens hem ontkent ds. Harinck de problemen.

Dus nee, ds. Harinck valt niet zomaar te claimen voor het "pro-HSV kamp". Tegelijk is het absoluut onjuist om te suggereren dat hij hier afstand zou nemen van de HSV-stichting, of iets dergelijks. Ik begrijp niet hoe je dat uit de woorden zou kunnen halen, maar nog minder uit de gedachtengang van het hele stukje.

Dat vind ik eigenlijk precies wat mij aanspreekt in dit antwoord: dat hij weigert om in één van de kampen te gaan staan. Dat is ook helemaal niet nodig, want we spreken over bijbelvertalingen. Laten we daar inderdaad maar, zoals hij aangeeft, nuchter mee omgaan.
Floppy

Bericht door Floppy »

Tegelijk kiest ds. Harinck zelf toch wel voor de SV, en dat is ook zijn goed recht.
DDD

Bericht door DDD »

Floppy schreef:Tegelijk kiest ds. Harinck zelf toch wel voor de SV, en dat is ook zijn goed recht.
Waar leid je dat uit af?
Floppy

Bericht door Floppy »

Ds. Harinck zegt dat niet letterlijk, maar ik leid het af uit de volgende opmerking:
De HSV is ook een vertaling van de Bijbel. Inderdaad een wat vrijere dan de SV, maar dat waren de vroegere Lutherbijbel en de Deux aes Bijbel ook.
Misschien lees ik teveel in het woordje 'vrijere', maar omdat ds. Harinck een stukje erboven de Deux Aes en lutherbijbel als inferieur beschreef tov de SV, en hier de HSV vergelijkt met deze twee vertalingen, merk ik toch iets van een voorkeur.
Maar, nogmaals, iedereen mag toch een voorkeur hebben?
Persoonlijk zou ik de HSV wel wat hoger aanslaan dan de Deux Aes, zó erg vrij is de HSV nou ook weer niet. Helemaal niet.
Jongere

Bericht door Jongere »

Floppy schreef:Ds. Harinck zegt dat niet letterlijk, maar ik leid het af uit de volgende opmerking:
De HSV is ook een vertaling van de Bijbel. Inderdaad een wat vrijere dan de SV, maar dat waren de vroegere Lutherbijbel en de Deux aes Bijbel ook.
Misschien lees ik teveel in het woordje 'vrijere', maar omdat ds. Harinck een stukje erboven de Deux Aes en lutherbijbel als inferieur beschreef tov de SV, en hier de HSV vergelijkt met deze twee vertalingen, merk ik toch iets van een voorkeur.
Maar, nogmaals, iedereen mag toch een voorkeur hebben?
Persoonlijk zou ik de HSV wel wat hoger aanslaan dan de Deux Aes, zó erg vrij is de HSV nou ook weer niet. Helemaal niet.
Uiteraard mag dat, als je in mijn posting meende te zien dat ik daar tegen zou zijn: dat is niet het geval. Juist het feit dat je mensen vrij laat om deze voorkeur te hebben, noem ik dat je niet in de vaste 'kampen' gaat zitten.
De rest van je post ben ik het mee eens. Zelf baseer ik mijn voorkeur niet alleen op "vrijer" of "minder vrij". Je kijkt dan alleen naar getrouwheid, terwijl verstaanbaarheid ook een belangrijke factor is.
Floppy

Bericht door Floppy »

Jongere schreef:Zelf baseer ik mijn voorkeur niet alleen op "vrijer" of "minder vrij". Je kijkt dan alleen naar getrouwheid, terwijl verstaanbaarheid ook een belangrijke factor is.
Dat is een waarheid als een koe, die op dit forum nog wel eens ondergesneeuwd raakt. Want een waarheid die we niet begrijpen is niet veel waard :)
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Maar je moet niet lezen wat er niet staat. En dat doe je heel snel -ik bedoel dat in het algemeen, het geldt ook mij. Je denkt soms iets te hebben opgeschreven en als het het dan als het er op aankomt nog eens moet doorlezen dan blijken er toch meerdere uitlegmogelijkheden te zijn.

Dominee Harinck zal zich ook wel verbazen als hij op dit forum ziet welke interpretaties van zijn uitspraken denkbaar zijn.
Plaats reactie