Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Hendrikus

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

sirdanilot schreef:^ Als de gemeente mét orgel niet mooi gelijk zingt, ligt dat aan het orgelspel. Zo zal de organist misschien gebruikmaken van het 'toontje vooraf' (waardoor iedereen te laat inzet) of niet mooi in de maat spelen, of wellicht een voorspel eindigend in een vertraging (dan zet iedereen te langzaam in). Een organist die dat allemaal netjes niet doet kan vrijwel altijd zorgen voor goede gemeentezang, behalve misschien in een piepkleine gemeente.
Punt is vooral dat in de meeste gemeenten niet één organist actief is, maar meerdere. En die zitten vaak niet op één lijn. De een doet zus, de ander zo. Geen wonder dat de gemeente niet weet waar ze aan toe is. Wat de ene organist opbouwt, wordt door de ander weer afgebroken. Want ze weten allemaal het beste hoe het moet :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hendrikus schreef:
sirdanilot schreef:^ Als de gemeente mét orgel niet mooi gelijk zingt, ligt dat aan het orgelspel. Zo zal de organist misschien gebruikmaken van het 'toontje vooraf' (waardoor iedereen te laat inzet) of niet mooi in de maat spelen, of wellicht een voorspel eindigend in een vertraging (dan zet iedereen te langzaam in). Een organist die dat allemaal netjes niet doet kan vrijwel altijd zorgen voor goede gemeentezang, behalve misschien in een piepkleine gemeente.
Punt is vooral dat in de meeste gemeenten niet één organist actief is, maar meerdere. En die zitten vaak niet op één lijn. De een doet zus, de ander zo. Geen wonder dat de gemeente niet weet waar ze aan toe is. Wat de ene organist opbouwt, wordt door de ander weer afgebroken. Want ze weten allemaal het beste hoe het moet :nonnon
In mijn gemeente hebben de organisten onlangs een workshop gehad van een professionele organist, vooral om te bekijken hoe ze het voor elkaar kunnen krijgen om de gemeente wat minder ongelijk te laten zingen. Ze willen zelf wel af van het toontje vooraf, maar de gemeente blijft afwachten, en zet te laat in. (afgezien van wat mensen die op een goed koor zitten, maar die kunnen de hele gemeente niet meeslepen) Nu krijgt de gemeente een zangcursus, geloof ik.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Hendrikus schreef:
In mijn gemeente hebben de organisten onlangs een workshop gehad van een professionele organist, vooral om te bekijken hoe ze het voor elkaar kunnen krijgen om de gemeente wat minder ongelijk te laten zingen. Ze willen zelf wel af van het toontje vooraf, maar de gemeente blijft afwachten, en zet te laat in. (afgezien van wat mensen die op een goed koor zitten, maar die kunnen de hele gemeente niet meeslepen) Nu krijgt de gemeente een zangcursus, geloof ik.
Wordt er bij jullie ritmisch gezongen Zita?
Ik denk dat in veel gemeentes altijd mensen zitten die graag een halve tel sneller willen en een aantal voor wie het te snel gaat.
Vooral toen wij overgingen naar het ritmische zingen, ging het heel vaak fout, omdat je moet wennen aan de wisselingen van ritme.
En sommige regels zijn niet helemaal logisch daarin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:
Hendrikus schreef:
Wordt er bij jullie ritmisch gezongen Zita?
Ik denk dat in veel gemeentes altijd mensen zitten die graag een halve tel sneller willen en een aantal voor wie het te snel gaat.
Vooral toen wij overgingen naar het ritmische zingen, ging het heel vaak fout, omdat je moet wennen aan de wisselingen van ritme.
En sommige regels zijn niet helemaal logisch daarin.
Er wordt ritmisch gezongen, ja. De regels zijn best duidelijk: zwart ingekleurde bolletjes op de notenbalk hou je korter aan dan niet-ingekleurde.
Degenen die 'voorlopen' bij het zingen, willen niet sneller, maar willen gelijk met het orgel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef: Er wordt ritmisch gezongen, ja. De regels zijn best duidelijk: zwart ingekleurde bolletjes op de notenbalk hou je korter aan dan niet-ingekleurde.
Degenen die 'voorlopen' bij het zingen, willen niet sneller, maar willen gelijk met het orgel.
Gelijk met het orgel: zo hoort het ook. De gewoonte om eerst het orgel te laten beginnen en dan pas als gemeente in te zetten, is bij niet-ritmische samenzang zo ingebakken dat je het er haast niet uit krijgt. Op het moment dat men besluit om ritmisch te gaan zingen, zou dat trage inzetten ook moeten worden aangepakt, want anders denk je wel dat je ritmisch zingt, maar verloopt elke overgang van de ene naar de andere regel toch nog onritmisch.
En 't kan best, de voorbeelden waar het goed gaat, liggen voor 't oprapen.
De voorbeelden waar het niet goed gaat eveneens, maar het feit dat het op zoveel plaatsen wél goed gaat, bewijst in elk geval dat 't kan!
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Net wat Hendrikus eerder zegt, als je met alle organisten een standaard afspreekt, bijvoorbeeld het voorspel eindigen op dezelfde noot waar mee de psalm/lied begint (must) en exact 2 tellen wacht en dan inzet is het te laat inzetten van de gemeente ook op te lossen.
Er komt dan een soort structuur en gewoonte in, als organist moet je dan ook niet wachten totdat de gemeente inzet maar direct in de juiste maat doorspelen, dan is het best af te leren, en zo niet misschien een keer een oefenavond organiseren in de gemeente.

Voorwaarde is dat iedere organist zich aan dezelfde standaard houd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vrijdag jl. moest ik de droeve gang maken naar de Open Hof. Een uitgetreden vrijzinnige groep uit de vroegere Ned. Hervormde kerk. Ondanks de droevige omstandigheden werd er luidkeels gezongen, en vooral in een vrolijk tempo. Maar toch: Ook al zou je geen bezwaar tegen deze vrijzinnige groep hebben, het zingen was puur wanordelijk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Vrijdag jl. moest ik de droeve gang maken naar de Open Hof. Een uitgetreden vrijzinnige groep uit de vroegere Ned. Hervormde kerk. Ondanks de droevige omstandigheden werd er luidkeels gezongen, en vooral in een vrolijk tempo. Maar toch: Ook al zou je geen bezwaar tegen deze vrijzinnige groep hebben, het zingen was puur wanordelijk.
Dat er voorbeelden te over zijn waar het niet goed gaat, had ik al gezegd :hum
´t Zou leuk zijn als je eens een voorbeeld noemde waar het wel goed gaat. Want die zijn er ook legio.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Vrijdag jl. moest ik de droeve gang maken naar de Open Hof. Een uitgetreden vrijzinnige groep uit de vroegere Ned. Hervormde kerk. Ondanks de droevige omstandigheden werd er luidkeels gezongen, en vooral in een vrolijk tempo. Maar toch: Ook al zou je geen bezwaar tegen deze vrijzinnige groep hebben, het zingen was puur wanordelijk.
´t Zou leuk zijn als je eens een voorbeeld noemde waar het wel goed gaat. Want die zijn er ook legio.
Het niet gelijk zingen. De een begint waar de ander al eindigt
(om het een beetje om verdreven te zeggen.) Maar ook de onbekende
melodiën, je vraagt je af waar kennen de mensen die melodiën van?
Persoonlijk zijn de melodiën me helemaal onbekend. En dat vergemakkelijkt
het zingen ganselijke niet. (Zo men al lust zou hebben te zingen!)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Het niet gelijk zingen. De een begint waar de ander al eindigt
(om het een beetje om verdreven te zeggen.) Maar ook de onbekende
Persoonlijk zijn de melodiën me helemaal onbekend. En dat vergemakkelijkt
het zingen ganselijke niet. (Zo men al lust zou hebben te zingen!)
Als er smart is, (zoals een begrafenis) dan is de geest meestentijds te verslagen
om een vrolijk lied te zingen. Misschien is hierop van toepassing:

Spreuken 15:13 Een vrolijk hart zal het aangezicht blijde maken; maar door de smart des harten wordt de geest verslagen.

Ik zeg niet dat dit voor iedere begrafenis behoeft te gelden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Het niet gelijk zingen. De een begint waar de ander al eindigt (om het een beetje om verdreven te zeggen.) Maar ook de onbekende
Persoonlijk zijn de melodiën me helemaal onbekend. En dat vergemakkelijkt het zingen ganselijke niet. (Zo men al lust zou hebben te zingen!)
Ben er niet bij geweest, dus kan geen oordeel geven over de situatie. Misschien was het inderdaad wel heel erg rommelig, dat komt voor.
Tja, dat jij die melodieën niet kent, zegt misschien meer over jou dan over die melodieën. Ik denk maar zo dat er een heleboel kerkliederen zijn die de kerk al eeuwenlang gezongen heeft, maar die jij niet kent. Gez. 122 bijvoorbeeld, "Kom tot ons, de wereld wacht", een oud-kerkelijke hymne; Gez. 128 "Kom tot ons, scheur de heem'len, Heer", het oude Duitse "O Heiland reiss die Himmel auf". Zondag zongen we het prachtige avondmaalslied "Ziel, mijn ziel, aanvaard uw luister" (Gez. 355), van het Duitse "Schmücke dich, o liebe Seele". Dat zijn nou echt kerkliederen uit de schat der eeuwen.
Waar kennen de mensen die melodieën van? Als 't goed is leren ze die op school, ze zingen ze wekelijks in de kerk, ze luisteren naar de radio en zien Nederland Zingt of Songs of Praise op tv: er zijn mogelijkheden genoeg om melodieën te leren. En vlak me tegenwoordig YouTube ook niet uit.

Overigens zie je tegenwoordig steeds vaker dat men niet meer spreekt van een rouwdienst, maar van een "dankdienst voor het leven van...". En dan kan het inderdaad gebeuren dat je alleen maar lofliederen zingt.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het niet gelijk zingen. De een begint waar de ander al eindigt (om het een beetje om verdreven te zeggen.) Maar ook de onbekende
Persoonlijk zijn de melodiën me helemaal onbekend. En dat vergemakkelijkt het zingen ganselijke niet. (Zo men al lust zou hebben te zingen!)
Ben er niet bij geweest, dus kan geen oordeel geven over de situatie. Misschien was het inderdaad wel heel erg rommelig, dat komt voor.
Tja, dat jij die melodieën niet kent, zegt misschien meer over jou dan over die melodieën. Ik denk maar zo dat er een heleboel kerkliederen zijn die de kerk al eeuwenlang gezongen heeft, maar die jij niet kent. Gez. 122 bijvoorbeeld, "Kom tot ons, de wereld wacht", een oud-kerkelijke hymne; Gez. 128 "Kom tot ons, scheur de heem'len, Heer", het oude Duitse "O Heiland reiss die Himmel auf". Zondag zongen we het prachtige avondmaalslied "Ziel, mijn ziel, aanvaard uw luister" (Gez. 355), van het Duitse "Schmücke dich, o liebe Seele". Dat zijn nou echt kerkliederen uit de schat der eeuwen.
Waar kennen de mensen die melodieën van? Als 't goed is leren ze die op school, ze zingen ze wekelijks in de kerk, ze luisteren naar de radio en zien Nederland Zingt of Songs of Praise op tv: er zijn mogelijkheden genoeg om melodieën te leren. En vlak me tegenwoordig YouTube ook niet uit.

Overigens zie je tegenwoordig steeds vaker dat men niet meer spreekt van een rouwdienst, maar van een "dankdienst voor het leven van...". En dan kan het inderdaad gebeuren dat je alleen maar lofliederen zingt.
Werden er geen liederen gezongen uit de bundel "tussentijds"?
Ik hoor wel eens een kerkdienst op de radio, (eerste gedeelte dan) en in veel kerken worden niet of nauwelijks de Psalmen of Gezangen gezongen.
Of een Psalm, maar in een andere vertaling en/of op een andere wijs.

Even off topic, zijn jullie wel eens bij een rouwdienst geweest, waarin helemaal niet werd gezongen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marieke

Bericht door Marieke »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:

Werden er geen liederen gezongen uit de bundel "tussentijds"?
Ik hoor wel eens een kerkdienst op de radio, (eerste gedeelte dan) en in veel kerken worden niet of nauwelijks de Psalmen of Gezangen gezongen.
Of een Psalm, maar in een andere vertaling en/of op een andere wijs.

Even off topic, zijn jullie wel eens bij een rouwdienst geweest, waarin helemaal niet werd gezongen?
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik vaker bij een rouwdienst kom waar niet gezongen wordt dan dat er wel gezongen wordt. Zowel in de GG als in de HHK.
Ik heb overigens met beiden geen probleem. Als er wel een gepaste psalm gezongen wordt, kan daar ook veel van uitgaan.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Of een Psalm, maar in een andere vertaling en/of op een andere wijs.
Het ligt er maar aan welke berijming je als standaard neemt of het een andere berijming is of niet :slurp
In de wat rechtse kerken kan het gebruikelijk zijn dat er alleen word gezongen als er wat te zingen valt, als men zeker is dat er een kind van God gestorven is, is men hier niet zeker van word er niet gezongen.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

ejvl schreef: In de wat rechtse kerken kan het gebruikelijk zijn dat er alleen word gezongen als er wat te zingen valt, als men zeker is dat er een kind van God gestorven is, is men hier niet zeker van word er niet gezongen.
Bij een rechtse kerk die ik ken is het juist weer zo dat er standaard niet gezongen wordt, alleen als de familie even een belletje doet naar de kerk met de wens om psalmen te zingen is het prima, kind van God of niet.
Plaats reactie