-DIA- schreef:
Het niet gelijk zingen. De een begint waar de ander al eindigt (om het een beetje om verdreven te zeggen.) Maar ook de onbekende
melodiën, je vraagt je af waar kennen de mensen die melodiën van?
Persoonlijk zijn de melodiën me helemaal onbekend. En dat vergemakkelijkt het zingen ganselijke niet. (Zo men al lust zou hebben te zingen!)
Ben er niet bij geweest, dus kan geen oordeel geven over de situatie. Misschien was het inderdaad wel heel erg rommelig, dat komt voor.
Tja, dat jij die melodieën niet kent, zegt misschien meer over jou dan over die melodieën. Ik denk maar zo dat er een heleboel kerkliederen zijn die de kerk al eeuwenlang gezongen heeft, maar die jij niet kent. Gez. 122 bijvoorbeeld, "Kom tot ons, de wereld wacht", een oud-kerkelijke hymne; Gez. 128 "Kom tot ons, scheur de heem'len, Heer", het oude Duitse "O Heiland reiss die Himmel auf". Zondag zongen we het prachtige avondmaalslied "Ziel, mijn ziel, aanvaard uw luister" (Gez. 355), van het Duitse "Schmücke dich, o liebe Seele". Dat zijn nou echt kerkliederen uit de schat der eeuwen.
Waar kennen de mensen die melodieën van? Als 't goed is leren ze die op school, ze zingen ze wekelijks in de kerk, ze luisteren naar de radio en zien Nederland Zingt of Songs of Praise op tv: er zijn mogelijkheden genoeg om melodieën te leren. En vlak me tegenwoordig YouTube ook niet uit.
Overigens zie je tegenwoordig steeds vaker dat men niet meer spreekt van een rouwdienst, maar van een "dankdienst voor het leven van...". En dan kan het inderdaad gebeuren dat je alleen maar lofliederen zingt.