Je moet de discussie nog maar eens teruglezen. Ik heb mij steeds gekant tegen de leer die de wedergeboorte laat plaatsvinden zonder enige kennis van Christus (Bloembol/embryo voorbeelden)Erasmiaan schreef:Ja, dit soort reacties maakt huisman ongeloofwaardig in zijn afstand nemen van Tiberius. In feite zegt huisman: hij was wedergeboren maar nog zonder toe-eigening. Dat is precies wat Tiberius benadrukt.Afgewezen schreef:Dit vind ik nu weer erg vaag, huisman. Wel Christuskennis, maar geen toe-eigening van Zijn borgwerk?huisman schreef:Precies, wel kennis van Jezus. Zijn ogen waren lichamelijk dichtgegaan maar geestelijk opengegaan voor de noodzakelijkheid,gepastheid en dierbaarheid van Jezus. Ik zou niet zeggen dat hij geen zaligmakende kennis had. Wist hij daarmee alles. Nee een mens die zichzelf heeft leren kennen als de grootste der zondaren zal worstelen om de toeeigening van Christus borgwerk. Het "ook voor mij" te mogen zeggen is Geesteswerk.Erasmiaan schreef:Nog geen zaligmakende en zondevergevende kennis. Wél kennis van Jezus, Die was hem immers op de weg verschenen. Lees bijv. eens wat ds. I. Kieviet hier over schrijft, heel leerzaam
Dat er na de eerste kennis opwas is in deze kennis van Christus heb ik zaterdag al gepost.
huisman schreef:Ik versta dit dus onder embryotheologen. Zij die de wedergeboorte onbewust maken en het in tijd ruim scheiden van het geloof in Christus.
Natuurlijk is er een opwas in de kennis van Christus. Dat ontkent niemand (ds Kort niet en ik niet)
18 Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus.
B. Wij moeten groeien in de kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Gaat voort den Heere te kennen. Doet moeite om hem duidelijker en vollediger te kennen; om meer van Christus te weten; om het te weten tot .het rechte oogmerk; om Hem meer te gelijken en Hem vuriger lief te hebben. Dat is de kennis van Christus, waarna de apostel Paulus jaagde en die hij begeerde te grijpen, Phil. 3:10. Zulk een kennis van Christus’ die ons aan Hem gelijkvormig maakt en Hem dierbaarder aan ons hart doet zijn, kan niet nalaten ons van groot nut te zijn en ons voor uitvallen te bewaren in tijden van algemenen afval. En zij, die de uitwerking ondervinden van deze kennis van den Heere en Zaligmaker Jezus Christus, door zulke genade van Hem te ontvangen, zullen Hem dankzegging en prijs brengen, en instemmen met het woord des apostels: Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid Amen!