Wedergeboorte of schijngeboorte [1]

huisman

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Nog geen zaligmakende en zondevergevende kennis. Wél kennis van Jezus, Die was hem immers op de weg verschenen. Lees bijv. eens wat ds. I. Kieviet hier over schrijft, heel leerzaam
Precies, wel kennis van Jezus. Zijn ogen waren lichamelijk dichtgegaan maar geestelijk opengegaan voor de noodzakelijkheid,gepastheid en dierbaarheid van Jezus. Ik zou niet zeggen dat hij geen zaligmakende kennis had. Wist hij daarmee alles. Nee een mens die zichzelf heeft leren kennen als de grootste der zondaren zal worstelen om de toeeigening van Christus borgwerk. Het "ook voor mij" te mogen zeggen is Geesteswerk.
Dit vind ik nu weer erg vaag, huisman. Wel Christuskennis, maar geen toe-eigening van Zijn borgwerk?
Ja, dit soort reacties maakt huisman ongeloofwaardig in zijn afstand nemen van Tiberius. In feite zegt huisman: hij was wedergeboren maar nog zonder toe-eigening. Dat is precies wat Tiberius benadrukt.
Je moet de discussie nog maar eens teruglezen. Ik heb mij steeds gekant tegen de leer die de wedergeboorte laat plaatsvinden zonder enige kennis van Christus (Bloembol/embryo voorbeelden)
Dat er na de eerste kennis opwas is in deze kennis van Christus heb ik zaterdag al gepost.
huisman schreef:Ik versta dit dus onder embryotheologen. Zij die de wedergeboorte onbewust maken en het in tijd ruim scheiden van het geloof in Christus.
Natuurlijk is er een opwas in de kennis van Christus. Dat ontkent niemand (ds Kort niet en ik niet)

18 Maar wast op in de genade en kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus.

B. Wij moeten groeien in de kennis van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Gaat voort den Heere te kennen. Doet moeite om hem duidelijker en vollediger te kennen; om meer van Christus te weten; om het te weten tot .het rechte oogmerk; om Hem meer te gelijken en Hem vuriger lief te hebben. Dat is de kennis van Christus, waarna de apostel Paulus jaagde en die hij begeerde te grijpen, Phil. 3:10. Zulk een kennis van Christus’ die ons aan Hem gelijkvormig maakt en Hem dierbaarder aan ons hart doet zijn, kan niet nalaten ons van groot nut te zijn en ons voor uitvallen te bewaren in tijden van algemenen afval. En zij, die de uitwerking ondervinden van deze kennis van den Heere en Zaligmaker Jezus Christus, door zulke genade van Hem te ontvangen, zullen Hem dankzegging en prijs brengen, en instemmen met het woord des apostels: Hem zij de heerlijkheid, beide nu en in den dag der eeuwigheid Amen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Natuurlijk is er een opwas in de kennis van Christus. Dat ontkent niemand (ds Kort niet en ik niet).
Nee, maar zoals jij het omschrijft, kan ik er niet veel mee.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Natuurlijk is er een opwas in de kennis van Christus. Dat ontkent niemand (ds Kort niet en ik niet).
Dat kan. Hoe zou jij het dan omschrijven?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Dat kan. Hoe zou jij het dan omschrijven?
Dat heb ik al vele malen gedaan. Wat gebeurt er als een mens tot geloof komt? Dat ontmoet hij een verzoend God in Christus.
Jan

Bericht door Jan »

Tiberius schreef:
Jan schreef:
Tiberius schreef:@Afgewezen, zoals gezegd voel ik ook wel voor jouw stellingname, te weten om die knoop te laten zitten.
Echter wat ik uit de postings hier destilleer, doet ds. Kort dat niet. En dan is zo'n houding misschien leerstellig wel aantrekkelijk vanwege de eenvoud, maar pastoraal is mijn ervaring, dat zo'n houding grote brokken maakt door de beginnenden te vertrappen.
Bovendien, en dat is voor mij doorslaggevend, geeft de Bijbel die nuance ook aan.
Waarom zou de visie van ds. Kort een vertrappen van de kleintjes zijn in het pastoraat? Hij geeft aan dat het voelen en bewenen van de zonde het werk van de Heilige Geest kan zijn. Maar dan wel met de aandrang:
Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet,
Houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven;

Hij zal ze nog niet zeggen: Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan.
Ik zeg niet dat ds. Kort dat doet, ik zeg, dat ik dat uit de postings hier destilleer, dat Kort dat doet. Misschien gaan zijn volgelingen op dat punt verder dan hij zelf, dat weet ik niet.
Maar dat er sprake is van vertrappen van kleinen in de genade, onder door hen die dit samenvallen drijven, is wel zeker.
De conclusie 'is wel zeker' volgt niet uit de voorgaande zin. Waaruit dan wel?
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Tiberius schreef:
Jan schreef:
Tiberius schreef:@Afgewezen, zoals gezegd voel ik ook wel voor jouw stellingname, te weten om die knoop te laten zitten.
Echter wat ik uit de postings hier destilleer, doet ds. Kort dat niet. En dan is zo'n houding misschien leerstellig wel aantrekkelijk vanwege de eenvoud, maar pastoraal is mijn ervaring, dat zo'n houding grote brokken maakt door de beginnenden te vertrappen.
Bovendien, en dat is voor mij doorslaggevend, geeft de Bijbel die nuance ook aan.
Waarom zou de visie van ds. Kort een vertrappen van de kleintjes zijn in het pastoraat? Hij geeft aan dat het voelen en bewenen van de zonde het werk van de Heilige Geest kan zijn. Maar dan wel met de aandrang:

Ik zeg niet dat ds. Kort dat doet, ik zeg, dat ik dat uit de postings hier destilleer, dat Kort dat doet. Misschien gaan zijn volgelingen op dat punt verder dan hij zelf, dat weet ik niet.
Maar dat er sprake is van vertrappen van kleinen in de genade, onder door hen die dit samenvallen drijven, is wel zeker.
De kleinen in de genade vertrappen? Dat zul je bij ds. Kort niet vinden. Ik zie trouwens ook niet waar in deze discussie zijn volgelingen dat doen.

En je stelling dat het "wel zeker" is dat degenen die de rechtvaardigmaking koppelen met de geloofskennis aan Christus de kleinen in de genade vertrappen raakt kant noch wal. Je legt een verband dat hier (in relatie tot het boek van ds. Kort) helemaal niet is. Of je moet het geen rust gunnen buiten Christus als vertrappen beschouwen (?).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jan schreef:
Tiberius schreef:
Jan schreef:

Uit de praktijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mona Lisa schreef:De kleinen in de genade vertrappen? Dat zul je bij ds. Kort niet vinden. Ik zie trouwens ook niet waar in deze discussie zijn volgelingen dat doen.
Lees het topic maar even terug.
Mona Lisa schreef:En je stelling dat het "wel zeker" is dat degenen die de rechtvaardigmaking koppelen met de geloofskennis aan Christus de kleinen in de genade vertrappen raakt kant noch wal.
Nee, dat kom je wel degelijk veel in de praktijk tegen. Geen nieuw fenomeen, omdat Brakel er ook al een woord voor had.
Jan

Bericht door Jan »

Tiberius schreef:
Jan schreef:
Tiberius schreef:
Jan schreef:Waarom zou de visie van ds. Kort een vertrappen van de kleintjes zijn in het pastoraat? Hij geeft aan dat het voelen en bewenen van de zonde het werk van de Heilige Geest kan zijn. Maar dan wel met de aandrang:

Uit de praktijk.
Door misbruik van een recht standpunt zetten we dat standpunt toch niet overboord. Van de uitverkiezing wordt ook misbruik gemaakt, houden we ook aan vast. Anders komt het spreekwoord van het kind en het badwater om de hoek kijken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jan schreef:
Tiberius schreef:
Jan schreef:
Tiberius schreef:Ik zeg niet dat ds. Kort dat doet, ik zeg, dat ik dat uit de postings hier destilleer, dat Kort dat doet. Misschien gaan zijn volgelingen op dat punt verder dan hij zelf, dat weet ik niet.
Uit de praktijk.
Door misbruik van een recht standpunt zetten we dat standpunt toch niet overboord. Van de uitverkiezing wordt ook misbruik gemaakt, houden we ook aan vast. Anders komt het spreekwoord van het kind en het badwater om de hoek kijken.
Dat zeg ik toch de hele tijd?
Lees anders even de laatste (zeg) 5 pagina's van dit topic nog eens door.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Jan schreef:Door misbruik van een recht standpunt zetten we dat standpunt toch niet overboord. Van de uitverkiezing wordt ook misbruik gemaakt, houden we ook aan vast. Anders komt het spreekwoord van het kind en het badwater om de hoek kijken.
Dat zeg ik toch de hele tijd?
Lees anders even de laatste (zeg) 5 pagina's van dit topic nog eens door.
Zeker, maar in je laatste posts gebruik je het wel steeds als argument ;) .
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Tiberius schreef:
Mona Lisa schreef:De kleinen in de genade vertrappen? Dat zul je bij ds. Kort niet vinden. Ik zie trouwens ook niet waar in deze discussie zijn volgelingen dat doen.
Jij hebt het ergens gelezen blijkbaar.
Tiberius schreef:
Mona Lisa schreef:En je stelling dat het "wel zeker" is dat degenen die de rechtvaardigmaking koppelen met de geloofskennis aan Christus de kleinen in de genade vertrappen raakt kant noch wal.
Nee, dat kom je wel degelijk veel in de praktijk tegen. Geen nieuw fenomeen, omdat Brakel er ook al een woord voor had.
Je quote is selectief. De vraag is niet of het bestaat. Punt is dat jij een causaal verband aanbrengt tussen het koppelen van de rechtvaardigmaking met de geloofskennis aan Christus en het vertrappen van kleinen in de genade. Dat is niet terecht.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mona Lisa schreef:
Tiberius schreef:
Tiberius schreef:
Je quote is selectief. De vraag is niet of het bestaat. Punt is dat jij een causaal verband aanbrengt tussen het koppelen van de rechtvaardigmaking met de geloofskennis aan Christus en het vertrappen van kleinen in de genade. Dat is niet terecht.
In ieder geval constateer ik, dat beide zaken bestaan: er worden bepaalde Bijbelse nuances weggeredeneerd en er worden kleinen in de genade vertrapt, die niet in dat bijna binaire schema passen. (Ik zal niet zeggen, dat Kort dat doet, maar Kleen in ieder geval wel.)

Ik denk dat het verband tussen beide zaken causaal is. Door die knoop op te willen lossen, oftewel op schema te brengen, moet hij bepaalde Bijbelse nuances negeren. Daarom passen die kleinen er niet meer in.
WimA

Bericht door WimA »

WimA schreef:Jesaja 45 vs 15 zegt het volgende:
15 Voorwaar Gij zijt een God, Die Zich verborgen houdt, de God Israëls, de Heiland.
De kanttekeningen zeggen hiervan: (cursivering en vet van mij)
53) Voorwaar,
Dit zijn de woorden van den profeet.
54) Die Zich verborgen
Dat is, die onzichtbaar en onbegrijpelijk zijt, en tot welken men niet komen kan, als wonende in een onaankomelijk licht; en die voor de heidenen verborgen hebt gehouden het geheim der verlossing, hetwelk de Messias den Joden en heidenen zou aanbrengen, en voorts die U als verborgen houdt, dewijl Gij uwe kerk laat aanvechten, niet opstaande noch U vertonende tot verlossing derzelve vóór den bestemden tijd.
Is de inbreng van deze bijbeltekst met dezelfs kanttekening dermate onzinnig in deze discussie dat deze gewoon genegeerd kan worden? Als dat zo is, dan lees ik wel graag waarom. Mischien zijn er van de forummers die mij hierin terwille willen zijn?
alias

Bericht door alias »

Tiberius schreef:
Mona Lisa schreef:
Tiberius schreef:
Tiberius schreef:
In ieder geval constateer ik, dat beide zaken bestaan: er worden bepaalde Bijbelse nuances weggeredeneerd en er worden kleinen in de genade vertrapt, die niet in dat bijna binaire schema passen. (Ik zal niet zeggen, dat Kort dat doet, maar Kleen in ieder geval wel.)

Ik denk dat het verband tussen beide zaken causaal is. Door die knoop op te willen lossen, oftewel op schema te brengen, moet hij bepaalde Bijbelse nuances negeren. Daarom passen die kleinen er niet meer in.
Zou je aan willen geven waar Kleen dat doet?
Gesloten