eilander schreef:Als ik het woord verbondsautomatisme lees, denk ik niet in de eerste plaats aan de leer van ds. Moerkerken.WimA schreef:Maar dit is toch een - terecht - een ageren tegen het verbondsautomatisme wat in vele kerken zo'n opgang doet?edmund schreef:Fout! Het gaat niet om die of die predikant. Het gaat om de leer.
“Waar onze gereformeerde vaderen het opgeknapte leven vanuit een verbroken werkverbond ongenoegzaam achtten, daar is in de embryoleer al aan het (onbewuste) geloof, een onbewuste wedergeboorte en een ingebeelde heiligmaking begonnen.
Daar is de overtuigde zondaar (op droggronden) alreeds levend gemaakt door een valse geestelijke inlijving in de tweede Adam, als een embryo dus, zonder met bewustheid te zijn afgesneden van zijn oude wortel in de eerste Adam (Rom. 7:1-3).”
Dat is het verschil wat ds. Kort aanwijst.
Maar het is wel dáártegen dat ds. Kort zijn boek heeft geschreven.
In het boek wordt het (voor)beeld van de bloembol en een klein kind aangehaald van ds. Moerkerken om daarmee de leer te onderbouwen. Er is niets te zien en toch zit heel de bloem er al in. Een klein kind heeft oogjes, maar het zien komt later. Zondag 7, met eerbied gesproken, duidt op de bloembol en het kleine kind. Hieruit volgt dus het onbewust geloof, een zaadjesgeloof, een bloembollengeloof. Het wezen! En Zondag 23 het welwezen, maar niet iedereen komt zover.
Het is niet moeilijk om deze leer te weerleggen als we Zondag 7 laten spreken:
Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig, gelijkzij door Adam zijn verdoemd geworden? Neen zij , maar alleen degenen, die Hem door een waar geloofworden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Wat is een waar geloof? Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Psalm 32:
Welzalig hij, wiens zonden zijn vergeven,
Rampzalig hij, wiens zonden niet zijn vergeven,