jakobmarin schreef:Laat SGP samenwerken met rooms-katholieken
„Christus is het verenigingspunt. In Hem hebben roomsen en protestanten,
tegen het ongeloof, gemeenschappelijk belang. Aan deze eenheid wordt van weerskanten te weinig gedacht.”
(...)
Een echte protestant is dankbaar voor alles wat nog in de roomse kerk, tegenover het ongeloof,
aan de liefde voor het Evangelie uiting geeft. Niet voor niets stelde prof. W. J. op ’t Hof in zijn proefschrift
dat hij liever vandaag dan morgen zou willen terugkeren naar de moederkerk.
Dat is, hoe zeldzaam ook, een oerreformatorische vorm van katholiciteit.
Daarnaast is onder veel reformatorischen het roomse zuurdesem springlevend; zelfs op de kansel.
Dat noopt tot enige bescheidenheid in onze oordelen.
(...)
Laat het SGP-studiecentrum maar eens een inhoudelijke ontmoeting organiseren tussen behoudende roomse opinieleiders en een SGP-delegatie.
Juist vanuit een helder staatkundig gereformeerd profiel, dat niet ter discussie staat, hoeven we zo’n ontmoeting niet te schuwen.
Met het oog op de broodnodige versterking van de christelijke boodschap in een seculiere tijd. Er valt niet heel veel tijd meer te verliezen.
Bron:
http://www.refdag.nl/opinie/gedachtegoe ... n_1_681921
''Roomsen en protestanten delen de wezenlijke gehechtheid aan Christus, Gods Zoon, terwijl de islam in zijn wezen antichristelijk is. Liever paaps dan Turks.''
nee, roomsen en islamieten, en eigelijk alle andere religies delen het leerstuk dat ze zelf in staat zijn door eigen werken hun redding te bewerkstelligen.
de roomse catechisme moet nog maar eens goed doorgenomen worden door de schrijver van dit stukje....tsjonge jonge...
Wikipedia:
Een document van het Tweede Vaticaans Concilie erkent de islamieten als gelovigen die "de éne, levende en uit zichzelf bestaande, barmhartige en almachtige God aanbidden".[4]
De Nieuwe Katholieke Catechismus stelt over "De betrekkingen van de kerk met de moslims": Het heilsplan strekt zich ook uit tot hen die de Schepper erkennen, onder wie vooral de moslims, die in hun belijdenis aan het geloof van Abraham vasthouden en samen met ons de ene en barmhartige God aanbidden die op de jongste dag de mensen zal oordelen (alinea 841) en: De Kerk erkent dat de andere godsdiensten nog "in afschaduwingen en beelden" God zoeken, die onbekend is, maar toch zo nabij, omdat Hij aan allen levensadem en alles schenkt en omdat Hij wil dat alle mensen gered worden. Zo beschouwt de Kerk al wat men in de godsdiensten aan goeds en aan waarheid kan vinden "als een voorbereiding op het Evangelie en als een geschenk van Hem die iedere mens verlicht, opdat hij uiteindelijk het leven heeft" (alinea 843). [5]
Uit onderzoek blijkt dat 79% van de leiders van evangelische organisaties in de VS het oneens is met de stelling dat 'christenen en moslims bidden tot dezelfde god'.[6]
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -