Kiezen voor Eenheid

Wie tekent het manifest?

Ik teken niet, want ...
21
75%
Ik teken wel, want ...
7
25%

Totaal aantal stemmen: 28

jakobmarin

Kiezen voor Eenheid

Bericht door jakobmarin »

Ontving ik net in de mailbox
Eeuwenlang was de Kerk in Nederland tot op het bot verdeeld . De laatste jaren zien we echter een kentering. Anno 2009 onderschrijven dertien kerkelijke leiders op persoonlijke titel het zogenoemde Manifest van eenheid, waarin zij onder meer belijden:
'Wij kiezen voor eenheid omdat Christus niet gedeeld is en wij een gezamenlijke opdracht hebben. Wij kiezen tegen onverschilligheid of minachting voor elkaar. We erkennen dat we in dit opzicht niet naar de geest van Christus hebben gehandeld. Hij heeft opgedragen dat de één de ander hoger acht dan zichzelf. We hebben maar al te vaak het omgekeerde gedaan. We zijn vaak arrogant geweest en zelfingenomen. Daarmee hebben we de naam van God niet geëerd. Daarmee hebben we onze opdracht om te getuigen van Gods liefde verwaarloosd. Daarmee zijn wij ook zelf de oorzaak van de ontkerstening van Nederland. Wij belijden onze schuld tegenover God en elkaar. Als volgelingen van Jezus zijn we aan elkaar gegeven. We kunnen elkaar niet missen. We willen een verbond sluiten door elkaar de broeder- en zusterhand te reiken. Wij kiezen ervoor het geloof met elkaar te delen, elkaar te bemoedigen en elkaar te stimuleren.'

Peter Sleebos - voorzitter verenigde pinkster en evangeligemeenten (VPE)
Arjan Plaisier - scriba protestantse kerk Nederland (PKN)
Wim van Vlastuin – dominee hersteld hervormde kerk Katwijk
Willem j. Ouweneel – Bioloog, filosoof en theoloog
Klaas van der Kamp – algemeen secretaris Raad van Kerken
Gerard de Korte - bisschop van het bisdom Groningen Leeuwarden
Arenda Haasnoot – vice voorzitter van de generale synode, woordvoerder van de PKN
Jan van Burgsteden – rooms-katholieke hulpbisschop bisdom Haarlem-Amsterdam
Jan Zijlstra – voorganger pinkster gemeente en evangelist
Arie van der Veer – predikant christelijk gereformeerde kerk zwolle, tv predikant EO
Jos Douma – voorganger fonteinkerk Haarlem Gereformeerd vrijgemaakt, schrijver, docent
Hans Eschbach – dominee, directeur evangelisch werkverband
Joris Vercammen – aartsbisschop van het aartsbisbom Utrecht van de oudkatholieke kerk

Tot slot willen wij u vragen het Manifest voor Eenheid digitaal te ondertekenen op de website http://www.wijkiezenvooreenheid.nl.
We hopen dat duizenden christenen de komende dagen hun steun willen betuigen door het Manifest digitaal te ondertekenen. Daarom vragen wij u deze email door te sturen naar uw vrienden en bekenden. Want als dit werkelijk mogelijk is in Nederland…

Van harte aanbevolen,
Redactie van Eenheid.org
NB: Stuur dit bericht door naar bekenden en vrienden en sluit u aan op: http://www.wijkiezenvooreenheid.nl
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mister
Administrator

Re: Kiezen voor Eenheid

Bericht door Mister »

Ik dacht dat Ds. Van Vlastuin zijn naam hier niet onder wilde zien?
jvdg

Bericht door jvdg »

Is dit nu een gemakkelijke vraag met een moeilijk antwoord, of
een moeilijke vraag met een gemakkelijk antwoord.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik kies wel voor eenheid, maar niet op deze manier. Daar heb ik erg veel moeite mee. De gelovigen zijn een in Christus en daar is geen manifest voor nodig.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:Ik kies wel voor eenheid, maar niet op deze manier. Daar heb ik erg veel moeite mee. De gelovigen zijn een in Christus en daar is geen manifest voor nodig.
De enige basis voor eenheid kan ooit en alleen de Waarheid zijn...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
caprice

Bericht door caprice »

Organisatorische eenheid heeft geen dageraad. Geestelijke eenheid is noodzakelijk.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Jongere

Bericht door Jongere »

niet, want ik vind dit een lege huls.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik teken niet, omdat ik geen eenheid kan voelen met bijvoorbeeld een dwaalleraar als Jan Zijlstra.
""Wanneer dan iemand tot u zegt: `Ziet! Hier is de Christus', of: `Daar!' gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en profeten opstaan, die grote tekenen en wonderen zullen doen ten einde, indien mogelijk, zelfs de uitverkorenen te misleiden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik kies niet voor de omschreven eenheid, omdat dit een schijneenheid is, zeer bedachtzaam geformuleerd en getracht hebbend recht te doen aan alle "richtingen".

De ware Éénheid ligt voor de Kerk in Christus, en juist die éénheid zie ik in de tekst slechts vaag terugkomen.
gertje

Bericht door gertje »

Mister schreef:Ik dacht dat Ds. Van Vlastuin zijn naam hier niet onder wilde zien?
snap jij het, dan snap ik het ook misschien
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Het is inderdaad een valse eenheid.
Geen eenheid op basis van het verlossingswerk van Christus maar op basis van mensenwerk..
Als volgelingen van Jezus zijn we aan elkaar gegeven.
Niet wat Christus voor ons heeft gedaan, maar wat men (al dan niet voor Hem) wil doen is de kern. Een werkgeloof..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

gertje schreef:
Mister schreef:Ik dacht dat Ds. Van Vlastuin zijn naam hier niet onder wilde zien?
Dit is ook nog de oude tekst. Hij wil geacht worden dit niet ondertekend te hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:
gertje schreef:
Dit is ook nog de oude tekst. Hij wil geacht worden dit niet ondertekend te hebben.
Erg flauw van de mensen achter die eenheid beweging om gewoon door te gaan met zijn naam te "gebruiken". Als dát de manier is waarop ze eenheid willen vormgeven...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

gertje schreef:
In een ander topic staat dat vermeld.
Ik citeer even:
ds. W. van Vlastuin schreef:Ik vond het niet geloofwaardig om mee te werken aan een manifest voor eenheid van een representant van de PKN, terwijl juist door het fenomeen PKN de eenheid met de voorgeslachten en al de kerken van gereformeerde signatuur is gebroken, om het niet te hebben over hersteld hervormden die verweesd zijn achtergebleven.
Het opvallende van dit manifest is, dat de PKN nu eenheid gaat zoeken met bijvoorbeeld een kerk als de RKK. Daarmee beklemtonen ze juist hoe ver ze van de leer van de Reformatie aan het afdrijven zijn. Het is precies, zoals Bert al zegt: De enige basis voor eenheid kan alleen de waarheid zijn. En niet één of ander vaag horizontalistisch naam- en mondchristendom.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
gertje schreef:
In een ander topic staat dat vermeld.
Ik citeer even:
ds. W. van Vlastuin schreef:Ik vond het niet geloofwaardig om mee te werken aan een manifest voor eenheid van een representant van de PKN, terwijl juist door het fenomeen PKN de eenheid met de voorgeslachten en al de kerken van gereformeerde signatuur is gebroken, om het niet te hebben over hersteld hervormden die verweesd zijn achtergebleven.
Het opvallende van dit manifest is, dat de PKN nu eenheid gaat zoeken met bijvoorbeeld een kerk als de RKK. Daarmee beklemtonen ze juist hoe ver ze van de leer van de Reformatie aan het afdrijven zijn. Het is precies, zoals Bert al zegt: De enige basis voor eenheid kan alleen de waarheid zijn. En niet één of ander vaag horizontalistisch naam- en mondchristendom.
Heerlijk he, om bepaalde kerkelijke organisaties een trap te geven. Voelen we ons net een stukje beter, we behoren in ieder geval niet bij hen. Volgens mij snap je dan net zo goed niet wat eenheid is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie