Beroepingswerk discussie

edmund

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door edmund »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:
Mara schreef:
Wilhelm schreef:Het volgend blijft ook altijd lastig, in elk kerverband trouwens.
Leden die van links of rechts binnenstromen en proberen op een gegeven moment een stempel te drukken op het kerkverband waar ze lid zijn geworden (om wat voor reden ook) Zelfs bij predikanten komt dit voor. (er zijn bv heel wat predikanten binnen de GG die overgekomen zijn vanuit een ander kerkverband met hun eigen historie) De leden die altijd al lid van een kerkverband zijn voelen zich dan soms wat ongemakkelijk.
En hoor je dan werkelijk verschil in de prediking?
Een dominee preekt toch zoals hij wil preken, ongeacht het naambordje wat naast de deur van de kerk gespijkerd is?
Ik bedoel vooral de leden. Maar neem nu bv ds van Boven en ds De Wit, zijn uit hun eigen kerkverband gegaan en overgekomen naar de GG. En zetten toch wel een stempel op de GG. En let wel, voordat dit weer voer is voor discussie..., ik geef nu geen waarde oordeel.
Dan doe ik het. Ik ben blij dat zulke mannen dan binnen de GG predikant zijn geworden... Ze zijn beiden in een gemeente geplaatst waar men waarde hecht aan de oude waarheid die zij brengen.

Oude waarheid? Luther, Erskine, Boston, Stoddard, Guthrie, Halyburton, Shepard, Van der Groe, Flavel, Gray.

Als die waarheid nog is te horen, dan hoor ik graag waar??

Ik denk dat Amos 8:11 en 12 eerder van toepassing is: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere HEERE, dat Ik een honger in het land zal zenden; niet een honger naar brood, noch dorst naar water, maar om te horen de woorden des HEEREN. En zij zullen zwerven van zee tot zee, en van het noorden tot het oosten; zij zullen omlopen om het woord des HEEREN te zoeken, maar zullen het niet vinden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Anker schreef:
edmund schreef:Er is maar één kerk en er is maar één recht. De kerk van Christus en een Goddelijk recht.

Een discussie hierover (over GG en GGiN perikelen) lijkt mij niet zo zinvol.

Trouwens, ik beluister op een enkele uitzondering na weinig verschil in de verschillende kerkverbanden. Het is mijns inziens bijna overal de dood in de pot al zou je dat in sommige kerken (qua opkomst) niet niet zeggen.
mensen die zulke dingen op dit forum zeggen neem ik sowieso niet serieus...
Dat kun je nu wel zeggen, maar denk eens aan de topic over kerkverband-typerende preken. Missen we niet vaak wat in de prediking?
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Anker schreef:Omdat iemand als huisman op de een of andere manier graag een groot verschil ziet en in deze topic continue bezig is een wig te drijven tussen de flanken die er zeker zijn. Ik verbaas me daar wat over en vind het een bijzonder slechte zaak. Afbrekend.
Afgezien van de vraag in hoeverre huisman feitelijk gelijk heeft, vind ik dat jij het instituut GG te belangrijk maakt. Je moet meer in stromingen denken, kerkgrenzen zijn maar betrekkelijk. Neem de CGK. Als de rechterflank van de CGK niet meer past bij de linkerflank, waar slaat het instituut CGK dan nog op? Welke eenheid wil je dan bewaren? Een instituaire eenheid zonder geestelijk eenheid? Zo ja, wat is daarvan dan het nut?
Ho, nu ga ik hier gezien worden als behoeder van de eenheid binnen de GG. Dat moet niet, dat wil ik niet.
Ik maak het instituut GG zodanig belangrijk dat er niemand iets aan heeft wanneer dat kerkverband uiteenvalt en de verdeeldheid alleen maar groter zal maken. Het instituut GG heeft juist een samenbindende werking, het houdt de flanken bij elkaar op basis van gezamenlijke uitgangspunten. Nu is dat zo, dat kan morgen trouwens anders zijn.
Inderdaad zijn binnen de CGK de verschillen zo groot dat er geen eenheid is. Dat is binnen de GG (nog) wel anders.
Komende zondag hopen de "huismannetjes" te kerken in een zeeuwse GG (Herfstvakantie) . Ik verwacht weinig verschil te horen met de prediking die ik zondags normaal beluister. Het is trouwens een predikant die niet op mijn gewraakte lijstje staat. Nog ter linker nog ter rechterzijde. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:Komende zondag hopen de "huismannetjes" te kerken in een zeeuwse GG (Herfstvakantie) . Ik verwacht weinig verschil te horen met de prediking die ik zondags normaal beluister. Het is trouwens een predikant die niet op mijn gewraakte lijstje staat. Nog ter linker nog ter rechterzijde. :huhu
Noch, neem ik aan ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

edmund schreef:
Anker schreef:Dan doe ik het. Ik ben blij dat zulke mannen dan binnen de GG predikant zijn geworden... Ze zijn beiden in een gemeente geplaatst waar men waarde hecht aan de oude waarheid die zij brengen.

Oude waarheid? Luther, Erskine, Boston, Stoddard, Guthrie, Halyburton, Shepard, Van der Groe, Flavel, Gray.

In dit geval: Barneveld Nairacstraat en De Valk-Wekerom.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:
Anker schreef:
edmund schreef:Er is maar één kerk en er is maar één recht. De kerk van Christus en een Goddelijk recht.

Een discussie hierover (over GG en GGiN perikelen) lijkt mij niet zo zinvol.

Trouwens, ik beluister op een enkele uitzondering na weinig verschil in de verschillende kerkverbanden. Het is mijns inziens bijna overal de dood in de pot al zou je dat in sommige kerken (qua opkomst) niet niet zeggen.
mensen die zulke dingen op dit forum zeggen neem ik sowieso niet serieus...
Dat kun je nu wel zeggen, maar denk eens aan de topic over kerkverband-typerende preken. Missen we niet vaak wat in de prediking?
Zeker, maar 't is wat kleinerend spreken over God als we niet meer willen zien dat Hij doorgaat met Zijn werk, ook in de nederlandse kerk. Hoe klein ook.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:Dat kun je nu wel zeggen, maar denk eens aan de topic over kerkverband-typerende preken. Missen we niet vaak wat in de prediking?
Zeker, maar 't is wat kleinerend spreken over God als we niet meer willen zien dat Hij doorgaat met Zijn werk, ook in de nederlandse kerk. Hoe klein ook.
Dat is niet kleinerend spreken over God. Het is wel oog hebben voor de situatie in hedendaagse kerken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:
Anker schreef:
Afgewezen schreef:Dat kun je nu wel zeggen, maar denk eens aan de topic over kerkverband-typerende preken. Missen we niet vaak wat in de prediking?
Dat is niet kleinerend spreken over God. Het is wel oog hebben voor de situatie in hedendaagse kerken.
Jaja, als je oog hebt voor de situatie in hedendaagse kerken dan zeg je dat het in de meeste kerken vandaag de dag de dood in de pot is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Anker schreef:
edmund schreef:
Anker schreef:Dan doe ik het. Ik ben blij dat zulke mannen dan binnen de GG predikant zijn geworden... Ze zijn beiden in een gemeente geplaatst waar men waarde hecht aan de oude waarheid die zij brengen.

In dit geval: Barneveld Nairacstraat en De Valk-Wekerom.
Ondermeer, uiteraard.
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Ga zelf in Rijssen naar de GG, we zijn vacant op dit moment.
Heb dus al heel wat Dominees van Huismans lijstje gehoort de laatste tijd (vooral van de rechterflank), ook jonge dominees die behoorlijk ouderwetse taal spraken.
Als we geen dominee hebben gaat emeritus predikant D.S Karels voor, wat een heldere en eenvoudige predeking, dit tot tegenstelling van veel jongere dominees.
Verschillen zijn er wel duidelijk, valt mij ook op dat bij verkiezing van ambsdragers er ook weinig te kiezen valt bij ons in de gemeente, altijd een tweetal uit de rechter flank.
Ga hier ook vragen over stellen bij het volgende huisbezoek
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Rijssen schreef:Ga zelf in Rijssen naar de GG, we zijn vacant op dit moment.
Heb dus al heel wat Dominees van Huismans lijstje gehoort de laatste tijd (vooral van de rechterflank), ook jonge dominees die behoorlijk ouderwetse taal spraken.
Als we geen dominee hebben gaat emeritus predikant D.S Karels voor, wat een heldere en eenvoudige predeking, dit tot tegenstelling van veel jongere dominees.
Verschillen zijn er wel duidelijk, valt mij ook op dat bij verkiezing van ambsdragers er ook weinig te kiezen valt bij ons in de gemeente, altijd een tweetal uit de rechter flank.
Ik neem aan dat ds. Karels niet meer preekt. Niet meer HOEFT te preken...
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:Dat is niet kleinerend spreken over God. Het is wel oog hebben voor de situatie in hedendaagse kerken.
Jaja, als je oog hebt voor de situatie in hedendaagse kerken dan zeg je dat het in de meeste kerken vandaag de dag de dood in de pot is.
Wellicht is dat wat overdreven. Anderzijds kun je niet alle kritiek afdoen met 'God werkt nog, dus'.
Laat ik het zo zeggen: veel van de hedendaagse prediking die ik hoor is idd. niet te vergelijken met de prediking waar edmund op doelt.
Hier nog een stukje uit een oude discussie:
Anker schreef:
Afgewezen schreef:Misschien goed om in dit verband eens te lezen wat Boston schrijft:
Gelijk Hagars ogen te rechter tijd geopend werden, om te zien, dat zij een fontein bij zich had, toen zij haar zoon reeds als dood had overgegeven; zo opent de Geest des geloofs de ogen, door middel van het heerlijke Evangelie, in een werk van zaligmakende verlichting als de zondaar in zijn dood-wonden van de Wet in een werk van overtuiging ligt, zodat hij ziet, dat hij een Zaligmaker, een gerechtigheid en zaligheid heeft. En terstond begrijpt of grijpt hij die als zijn eigen.
En gelukkig zijn er altijd nog predikanten die zó prediken, dat dit het is wat gekend moet worden. Misschien bedoelen (veel van) de 'predikanten die Luther graag hoort' dit ook wel, maar dan zeggen ze het wel érg onduidelijk...
Ik vind dit wel een mooie gedachte van Boston, al kan ik er wel tegenin brengen dat we de geschiedenis van Hagar niet moeten vergeestelijken of daar een bekeringsweg in lezen. Wat ik gelezen en gehoord heb bij ds. Paauwe, ds. Du Marchie van Voorthuyzen, de hervormde ds. Koster uit Montfoort komt overeen met deze uitleg. Luister trouwens eens een preek van ds. Roodzant op http://www.dewoesteweg.nl, die is ook heel duidelijk van die lijn. Een scherp afsnijdende prediking waarbij je echt wel eens verzucht: wie kan dan zalig worden... Maar dat is Bijbels. En 't is ook waar, deze prediking wordt steeds spaarzamelijker. Al zijn ze er echt nog wel. De nadruk ligt dan niet zozeer op de mogelijkheid, maar op de onmogelijkheid. Al pleit jij, Afgewezen, voor een ruime prediking, maar die vind ik er niet zo in terug.
Rijssen

Bericht door Rijssen »

-DIA- schreef:
Nee klopt idd, sinds een paar weken niet meer spijtig genoeg
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Rijssen schreef:
-DIA- schreef:
Nee klopt idd, sinds een paar weken niet meer spijtig genoeg
En zo vallen de ouden één voor één weg...
Ds. Mol, ds. Karels, ds. P. Blok... wat hebben ze veel voor de gemeenten mogen betekenen!
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rijssen schreef:Verschillen zijn er wel duidelijk, valt mij ook op dat bij verkiezing van ambsdragers er ook weinig te kiezen valt bij ons in de gemeente, altijd een tweetal uit de rechter flank.
Ik kan je al wel vertellen wat het antwoord is.
Gesloten