Beroepingswerk discussie

Ad Anker
Moderator

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:
Curatorium schreef:In elk kerkgenootschap is diversiteit. Zelfs in de GGiN, ik weet dat er een gemeente in mijn omgeving was die ds. Geuze niet wilde beroepen omdat hij een breder aanbod dan de predikanten predikten. Toch vind ik de GG geen breed kerkverband, al is diversiteit niet tegen te gaan, vaak is het zo dat er uiteindelijk hetzelfde gezegd wordt! En dat is iets wat ik in de CGK of GB niet ervaar, niet dat dat perse negatief is.
Waarom moet dit topic dan gaan over de verschillen van de GG, als er overal (veel grotere) verschillen zijn?
Omdat iemand als huisman op de een of andere manier graag een groot verschil ziet en in deze topic continue bezig is een wig te drijven tussen de flanken die er zeker zijn. Ik verbaas me daar wat over en vind het een bijzonder slechte zaak. Afbrekend.
Een selectief geheugen is wel een handicap....het eerste rijtje in dit topic kwam van?..Anker!
Anker schreef:Bovendien verrast het me dat deze predikant met name in bepaalde gemeenten beroepen wordt. Al hoop ik dat 's-Gravenzande hem nog een poosje mag houden, ik gun hem ook graag zo'n bepaalde gemeente, moet ik zeggen. Ik vind het wel een beetje kopieergedrag. Wanneer ds. X in Lelystad beroepen wordt zie je diezelfde dominee ook op tweetallen verschijnen in Slikkerveer, Kapelle, Arnhem, Groningen. Ik geloof dat dit te bewijzen is als je het beroepingswerk van de laatste jaren bestudeert. Wel een aardig verschijnsel, eigenlijk. Misschien zijn hoorcommissies, zoals in de Hervormde Kerk gebruikelijk, zo onverstandig nog niet.
Helemaal waar huisman. Ik heb er ook bijgeschreven dat dit om feitelijke informatie gaat. Dan heb ik geen enkel probleem met rijtjes. Wat jij hier aan het doen bent, en wat ik je bijzonder kwalijk neem, met onheilig vuur probeert een wig te drijven binnen een kerkgenootschap zonder met feitelijke bewijzen te komen. En dat snap ik wel, die zijn er niet! Nogmaals, ik ontken geen verschillen en zie hetzelfde als dat Vlinder beschrijft in haar post. Maar, zoals Tiberius heeft opgemerkt, is het wel binnen een bepaalde breedte.

Wil je trouwens nog ingaan op mijn post van gistermiddag waarin ik iets zei over het verschil tussen Lelystad en Rijssen?
En ik zie idd een groot verschil in de prediking/predikanten van de GG. Zelfs een wezenlijk verschil.
Om maar met een citaat te eindigen van een predikant uit de zeer behoudende hoek over het onderscheidend luisteren. "De meeste kerkmensen zijn net varkens.....ze vreten alles."
Je ziet een wezenlijk verschil maar je kunt het niet aanwijzen. Beetje jammer dat je dit blijft zeggen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Anker schreef:Omdat iemand als huisman op de een of andere manier graag een groot verschil ziet en in deze topic continue bezig is een wig te drijven tussen de flanken die er zeker zijn. Ik verbaas me daar wat over en vind het een bijzonder slechte zaak. Afbrekend.
Afgezien van de vraag in hoeverre huisman feitelijk gelijk heeft, vind ik dat jij het instituut GG te belangrijk maakt. Je moet meer in stromingen denken, kerkgrenzen zijn maar betrekkelijk. Neem de CGK. Als de rechterflank van de CGK niet meer past bij de linkerflank, waar slaat het instituut CGK dan nog op? Welke eenheid wil je dan bewaren? Een instituaire eenheid zonder geestelijk eenheid? Zo ja, wat is daarvan dan het nut?
Cees

Bericht door Cees »

Afgewezen schreef:
Anker schreef:Omdat iemand als huisman op de een of andere manier graag een groot verschil ziet en in deze topic continue bezig is een wig te drijven tussen de flanken die er zeker zijn. Ik verbaas me daar wat over en vind het een bijzonder slechte zaak. Afbrekend.
Afgezien van de vraag in hoeverre huisman feitelijk gelijk heeft, vind ik dat jij het instituut GG te belangrijk maakt. Je moet meer in stromingen denken, kerkgrenzen zijn maar betrekkelijk. Neem de CGK. Als de rechterflank van de CGK niet meer past bij de linkerflank, waar slaat het instituut CGK dan nog op? Welke eenheid wil je dan bewaren? Een instituaire eenheid zonder geestelijk eenheid? Zo ja, wat is daarvan dan het nut?
Inderdaad, want ook met deze opstelling loop je vast, want Anker heeft meerdere malen aangegeven dat hij de GG het liefst samen ziet gaan met de GGinNed. En met die gedachte kan je dan niet anders de conclusie trekken dat je dan moedwillig afscheid neemt van gemeenten die dit niet meekunnen maken. En wie drijft er dan een wig tussen de flanken?

(Wie op digibron en dan onder DWS gaat zoeken, komt artikelen tegen waarbij heel duidelijk aangegeven wordt dat er een splijtzwam zit in de GG .... volgens de GGinNed dan)
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Anker schreef:
Curatorium schreef:In elk kerkgenootschap is diversiteit. Zelfs in de GGiN, ik weet dat er een gemeente in mijn omgeving was die ds. Geuze niet wilde beroepen omdat hij een breder aanbod dan de predikanten predikten. Toch vind ik de GG geen breed kerkverband, al is diversiteit niet tegen te gaan, vaak is het zo dat er uiteindelijk hetzelfde gezegd wordt! En dat is iets wat ik in de CGK of GB niet ervaar, niet dat dat perse negatief is.
Waarom moet dit topic dan gaan over de verschillen van de GG, als er overal (veel grotere) verschillen zijn?
Omdat iemand als huisman op de een of andere manier graag een groot verschil ziet en in deze topic continue bezig is een wig te drijven tussen de flanken die er zeker zijn. Ik verbaas me daar wat over en vind het een bijzonder slechte zaak. Afbrekend.
Een selectief geheugen is wel een handicap....het eerste rijtje in dit topic kwam van?..Anker!
Anker schreef:Bovendien verrast het me dat deze predikant met name in bepaalde gemeenten beroepen wordt. Al hoop ik dat 's-Gravenzande hem nog een poosje mag houden, ik gun hem ook graag zo'n bepaalde gemeente, moet ik zeggen. Ik vind het wel een beetje kopieergedrag. Wanneer ds. X in Lelystad beroepen wordt zie je diezelfde dominee ook op tweetallen verschijnen in Slikkerveer, Kapelle, Arnhem, Groningen. Ik geloof dat dit te bewijzen is als je het beroepingswerk van de laatste jaren bestudeert. Wel een aardig verschijnsel, eigenlijk. Misschien zijn hoorcommissies, zoals in de Hervormde Kerk gebruikelijk, zo onverstandig nog niet.
En ik zie idd een groot verschil in de prediking/predikanten van de GG. Zelfs een wezenlijk verschil.
Om maar met een citaat te eindigen van een predikant uit de zeer behoudende hoek over het onderscheidend luisteren. "De meeste kerkmensen zijn net varkens.....ze vreten alles."
Na die uitspraak zal de collectezak wel wat minder vol gezeten hebben. ;)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:
Ho, nu ga ik hier gezien worden als behoeder van de eenheid binnen de GG. Dat moet niet, dat wil ik niet.
Ik maak het instituut GG zodanig belangrijk dat er niemand iets aan heeft wanneer dat kerkverband uiteenvalt en de verdeeldheid alleen maar groter zal maken. Het instituut GG heeft juist een samenbindende werking, het houdt de flanken bij elkaar op basis van gezamenlijke uitgangspunten. Nu is dat zo, dat kan morgen trouwens anders zijn.
Inderdaad zijn binnen de CGK de verschillen zo groot dat er geen eenheid is. Dat is binnen de GG (nog) wel anders.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Laat ik mezelf corrigeren:
Een kerkverband is niet onbelangrijk.
Het is bekend dat in de toenmalig NHK er onrechtzinnige gemeenten waren, die weer rechtzinnig werden onder de prediking van een bepaalde predikant.
Zulke dingen gebeuren ook.
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Mara schreef:
huisman schreef:
Ik voel mij dus alleen thuis in het "Bewaar het pand" deel van de CGK.
Probeer niet te "begrensd" te denken.
En je zult af en toe aangenaam verrast worden. ;)
Met BhP bedoel ik niet het blaadje maar een ligging (oorspronkelijk CG is een betere uitdrukking) Daar behoren dus zeker ook de predikanten bij die jij zult bedoelen.
Ja dat begreep ik! Maar buiten deze rechtse stroming, zijn er echt nog wel predikanten die misschien in naam hier niet toe behoren, maar wel de ontdekkende en separerende prediking ten gehore brengen.
Onlangs zei een dominee zelfs dat het nodig kan zijn om je tv of bepaalde lectuur het huis uit te gooien. Als dit tussen de Heere en je ziel staat.
Die waarschuwing hoor je zelden in de linkerflank. En ik begrijp dat wel, dominee heeft er dan zelf eentje thuis staan! Dus kun je anderen niet dringend aanraden dat ding weg te doen.
En er zijn ook predikanten die "verdiepen" in de loop van de jaren. Bijv. doordat ze zelf ernstig ziek zijn geweest.
Dus daarom raadde ik je aan, ook af en toe eens over die BhP grenzen heen te luisteren.
Moedeloosheid en kritiek liggen vaak op de loer. Maar is het ons innig gebed dat de Heilige Geest de geroepen knechten inspireert?
En schrijven we een dominee wel eens aan over een gemis in de prediking? Als dit in liefde gebeurt, krijg je daar meestal een fijne reactie op.
Dominee moet ook "overname" gevoelen toch, als hij voor een kerk vol luisterende mensen staat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:Laat ik mezelf corrigeren:
Het is bekend dat in de toenmalig NHK er onrechtzinnige gemeenten waren, die weer rechtzinnig werden onder de prediking van een bepaalde predikant.
En dat kan nog. Zelfs in de GG.
vlinder

Bericht door vlinder »

Anker schreef:
vlinder schreef: Dan zegt dit niks over een predikant, maar is het liggingsverschil wel groter dan hier wordt gezegd.
Groter dan hier wordt gezegd. Wat wordt hier gezegd dan?
Oftewel, stel jij dat er predikanten zijn in de GG die zich niet conformeren aan, ik noem maar wat, de leeruitspraken van 1931?
Er wordt hier gezegd dat er verschil in flanken is, maar dat dat minimaal is en allemaal binnen de grenzen van eenheid valt. Persoonlijk denk ik daar anders over. Bij de predikant waar ik belijdenis deed stelde ik een vraag n.a.v. Jesaja 55. Mijn predikant gaf geen uitleg over de verschillen die er waren of verschil van interpretatie, aanbod of wat dan ook. Zijn enig commentaar was: dan kan ik niet met die predikant door 1 deur. Dát zijn de dingen die mij voorkomen alsof er toch wel grote verschillen zijn. Met name over het aanbod van genade vind ik een verschil en daarnaast over de voorwaarden om te mogen komen tot geloof/Christus/geloofszekerheid of wat dan ook. Daarnaast veel verschil in wetische punten die voor een aantal dominees heel zwaar wegen en voor anderen niet meetellen.

En de GG samen met de GGiN? Dat gaat nooit gebeuren. Dan scheurt de GG en heb je het doel gemist. Misschien dat dat gedeelte dan aansluit bij de CGK/HHK of GGiHV of GGVG wordt ofzo. GGbv kan ook nog.
Ik ben het met Afgewezen eens dat je van de GG als iets zeer belangrijks maakt, terwijl het intern ook wat aan het broeien is. En dat komt door?......juist, verschillen...nu nog gaat het goed, maar er komt een tijd (50 jaar?) dat de verschillen naar buiten komen. Je krijgt dan óf zoals binnen de CGK: verschillen mogen er zijn, ook binnen de leer, óf een scheuring.

Uiteindelijk is ons probleem een luxe-probleem: als we in het buitenland zouden wonen, zouden we blij zijn met een predikant op 50km afstand die Gods Woord uitlegde. Of dat nu ds. Schultink was, ds Kievit, ds. v/d Net, ds. Been of ds. Vlastuin, ik denk dat we daar met vreugde heen zouden gaan, omdat Gods Woord daar open gaat, al blijft de houding van de inwoners van Berea altijd nodig!

Misschien komt de tijd eerder dat de kerkmuren om zullen vallen en alle knie Hem zal belijden. Dan kan het opeens wel, maar dan is er veel tijd voorbijgegaan waarin we zonde op zonde gestapeld hebben door kerkmuren op te trekken en elkaar te verketteren ten koste van de doorgang van het Evangelie. Harde woorden en koude harten versperren de weg voor het indrinken van Gods Woord.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vlinder

Bericht door vlinder »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:Laat ik mezelf corrigeren:
En dat kan nog. Zelfs in de GG.
Nu ga je nog verder dan zeggen dat er verschillen zijn. Nu zeg je dat er onrechtzinnige gemeenten zijn in de GG die kunnen veranderen door een rechtzinnige predikant....

;)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Het volgend blijft ook altijd lastig, in elk kerverband trouwens.
Leden die van links of rechts binnenstromen en proberen op een gegeven moment een stempel te drukken op het kerkverband waar ze lid zijn geworden (om wat voor reden ook) Zelfs bij predikanten komt dit voor. (er zijn bv heel wat predikanten binnen de GG die overgekomen zijn vanuit een ander kerkverband met hun eigen historie) De leden die altijd al lid van een kerkverband zijn voelen zich dan soms wat ongemakkelijk.
Mara

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef:Het volgend blijft ook altijd lastig, in elk kerverband trouwens.
Leden die van links of rechts binnenstromen en proberen op een gegeven moment een stempel te drukken op het kerkverband waar ze lid zijn geworden (om wat voor reden ook) Zelfs bij predikanten komt dit voor. (er zijn bv heel wat predikanten binnen de GG die overgekomen zijn vanuit een ander kerkverband met hun eigen historie) De leden die altijd al lid van een kerkverband zijn voelen zich dan soms wat ongemakkelijk.
En hoor je dan werkelijk verschil in de prediking?
Een dominee preekt toch zoals hij wil preken, ongeacht het naambordje wat naast de deur van de kerk gespijkerd is?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mara schreef:
Wilhelm schreef:Het volgend blijft ook altijd lastig, in elk kerverband trouwens.
Een dominee preekt toch zoals hij wil preken, ongeacht het naambordje wat naast de deur van de kerk gespijkerd is?
Ik bedoel vooral de leden. Maar neem nu bv ds van Boven en ds De Wit, zijn uit hun eigen kerkverband gegaan en overgekomen naar de GG. En zetten toch wel een stempel op de GG. En let wel, voordat dit weer voer is voor discussie..., ik geef nu geen waarde oordeel.
Mara

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef:
Mara schreef:
Ik bedoel vooral de leden. Maar neem nu bv ds van Boven en ds De Wit, zijn uit hun eigen kerkverband gegaan en overgekomen naar de GG. En zetten toch wel een stempel op de GG. En let wel, voordat dit weer voer is voor discussie..., ik geef nu geen waarde oordeel.
Van mij hierover geen discussie hoor :)
Maar m.i. preekte ds Venema bijv. precies hetzelfde in de CGK als later in de GG.
Wat is nu een wezenlijk verschil van iemand die bedroefd zijn gemeente verlaat om lid te worden elders, of een dominee doet dit?
Ik bedoel in beleving, gevoelens, emoties.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Mara schreef:
Wilhelm schreef:
Mara schreef:
Van mij hierover geen discussie hoor :)
Maar m.i. preekte ds Venema bijv. precies hetzelfde in de CGK als later in de GG.
Wat is nu een wezenlijk verschil van iemand die bedroefd zijn gemeente verlaat om lid te worden elders, of een dominee doet dit?
Ik bedoel in beleving, gevoelens, emoties.
Ik wil eigenlijk even los van de predikanten.
Er zijn leden, ook hier onder de forummers die overgestapt zijn van het ene naar het andere kerkverband. Zij nemen een stuk historie mee. Heel normaal natuurlijk. Maar voor bepaalde zaken die ze waardeerden in het vorige kerkverband daar gaan ze soms voor strijden of uitdragen in het nieuwe kerkverband. Dat roept soms vragen op. Opzich niets bijzonders, maar dit gebeurd wel heel regelmatig.

Concreet voorbeeld: Iemand uit de GGiN, door wat voor omstandigheden overgegaan naar de GG en dan moeite heeft met een prediking waar het aanbod van genade centraal staat. Dit komt gewoon voor. Dat kan wel voor verwarring en soms wat irritatie zorgen bij mensen die van hun geboorte af opgegroeid zijn in de GG en waar dit leerstuk altijd verdedigd is geweest.
Gesloten