Helemaal waar huisman. Ik heb er ook bijgeschreven dat dit om feitelijke informatie gaat. Dan heb ik geen enkel probleem met rijtjes. Wat jij hier aan het doen bent, en wat ik je bijzonder kwalijk neem, met onheilig vuur probeert een wig te drijven binnen een kerkgenootschap zonder met feitelijke bewijzen te komen. En dat snap ik wel, die zijn er niet! Nogmaals, ik ontken geen verschillen en zie hetzelfde als dat Vlinder beschrijft in haar post. Maar, zoals Tiberius heeft opgemerkt, is het wel binnen een bepaalde breedte.huisman schreef:Een selectief geheugen is wel een handicap....het eerste rijtje in dit topic kwam van?..Anker!Anker schreef:Omdat iemand als huisman op de een of andere manier graag een groot verschil ziet en in deze topic continue bezig is een wig te drijven tussen de flanken die er zeker zijn. Ik verbaas me daar wat over en vind het een bijzonder slechte zaak. Afbrekend.Curatorium schreef:In elk kerkgenootschap is diversiteit. Zelfs in de GGiN, ik weet dat er een gemeente in mijn omgeving was die ds. Geuze niet wilde beroepen omdat hij een breder aanbod dan de predikanten predikten. Toch vind ik de GG geen breed kerkverband, al is diversiteit niet tegen te gaan, vaak is het zo dat er uiteindelijk hetzelfde gezegd wordt! En dat is iets wat ik in de CGK of GB niet ervaar, niet dat dat perse negatief is.
Waarom moet dit topic dan gaan over de verschillen van de GG, als er overal (veel grotere) verschillen zijn?
Anker schreef:Bovendien verrast het me dat deze predikant met name in bepaalde gemeenten beroepen wordt. Al hoop ik dat 's-Gravenzande hem nog een poosje mag houden, ik gun hem ook graag zo'n bepaalde gemeente, moet ik zeggen. Ik vind het wel een beetje kopieergedrag. Wanneer ds. X in Lelystad beroepen wordt zie je diezelfde dominee ook op tweetallen verschijnen in Slikkerveer, Kapelle, Arnhem, Groningen. Ik geloof dat dit te bewijzen is als je het beroepingswerk van de laatste jaren bestudeert. Wel een aardig verschijnsel, eigenlijk. Misschien zijn hoorcommissies, zoals in de Hervormde Kerk gebruikelijk, zo onverstandig nog niet.
Wil je trouwens nog ingaan op mijn post van gistermiddag waarin ik iets zei over het verschil tussen Lelystad en Rijssen?
Je ziet een wezenlijk verschil maar je kunt het niet aanwijzen. Beetje jammer dat je dit blijft zeggen.En ik zie idd een groot verschil in de prediking/predikanten van de GG. Zelfs een wezenlijk verschil.
Om maar met een citaat te eindigen van een predikant uit de zeer behoudende hoek over het onderscheidend luisteren. "De meeste kerkmensen zijn net varkens.....ze vreten alles."