SGP wil bezuinigen op kinderopvang!
Re: SGP wil bezuinigen op kinderopvang!
Dat is voor mij een reden geweest om eventueel niet op SGP te stemmen. Laat mensen niet in de kou staan, sommige gezinnen kunnen nu eenmaal niet anders en zien SGP'ers dat? Toch hebben ze een redelijk alternatief.. en dat vind ik goed van ze. Lees maar wat ze voor oplossing hebben.
Toch heb ik wel op SGP gestemd omdat er altijd wel punten zijn waar je niet mee eens bent. Ik heb enorm getwijfeld, dat verhaal van die abortussen was ook heel ongelukkig, maar ik kon er doorheen prikken. Hij bedoelde het echt goed, Van der Staaij. En gelukkig stelde hij zich verder onlangs niet zo op als zijnde SGP-ers zijn goed en de rest is afgeschreven, die zijn werelds. Nee, hij wist zich afhankelijk van God. Dat is een rechte SGP-er, naar mijn mening. Blijf zo alsjeblieft, het is enkel genade dat er nog en SGP is. Overigens bij andere partijen kom je ook christenen tegen..
Toch heb ik wel op SGP gestemd omdat er altijd wel punten zijn waar je niet mee eens bent. Ik heb enorm getwijfeld, dat verhaal van die abortussen was ook heel ongelukkig, maar ik kon er doorheen prikken. Hij bedoelde het echt goed, Van der Staaij. En gelukkig stelde hij zich verder onlangs niet zo op als zijnde SGP-ers zijn goed en de rest is afgeschreven, die zijn werelds. Nee, hij wist zich afhankelijk van God. Dat is een rechte SGP-er, naar mijn mening. Blijf zo alsjeblieft, het is enkel genade dat er nog en SGP is. Overigens bij andere partijen kom je ook christenen tegen..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Helma,helma schreef:als je denkt dat je (te)weinig hebt moet je gewoon weer even wat foto's kijken van Friendenstimme ofzo.....
Dat klinkt heel degelijk maar toch vind ik dat je met zo'n opmerking de nood die er in Nederlandse gezinnen kan zijn te kort doet... Er zijn echt genoeg gezinnen in NL die misschien zeker een hogere levensstandaard hebben degenen op de plaatjes van weet-ik-het-wat-voor hulpverleningsinstantie maar die bijna dagelijks hoofdbrekers hebben over hoe rond te komen. Armoede is relatief....
TSD schreef:Helma,helma schreef:als je denkt dat je (te)weinig hebt moet je gewoon weer even wat foto's kijken van Friendenstimme ofzo.....
Dat klinkt heel degelijk maar toch vind ik dat je met zo'n opmerking de nood die er in Nederlandse gezinnen kan zijn te kort doet... Er zijn echt genoeg gezinnen in NL die misschien zeker een hogere levensstandaard hebben degenen op de plaatjes van weet-ik-het-wat-voor hulpverleningsinstantie maar die bijna dagelijks hoofdbrekers hebben over hoe rond te komen. Armoede is relatief....
Ik zei niet als je te weinig hebt, maar als je dénkt dat je te weinig hebt.
Ik zal nooit denken dat armoede in Nederland niet voorkomt, daar weet ik ook wel voorbeelden van.
Maar ik hoor regelmatig mensen klagen die echt nog gewoon (soms vrij royaal) hun boodschappen kunnen doen.
Dus ik hoop niet dat ik hier iemand gekwetst heb, want dat was niet mijn bedoeling.
(het heeft mij wel eens op de juiste plek gezet om beelden te zien van Friedenstimme; omdat ik toch ondankbaar was voor al het goede wat ik wel had en teveel keek naar wat ik moest missen; dus het was eigenlijk in de eerste plaats op mezelf gericht)
We moeten leren meer afhankelijk te zijn van de Heere en alles van Hem te verwachten!vlinder schreef:Modalers kunnen dat prima op één salaris. Niet zo duur gaan wonen. Intussen ben ik ook éénverdiener. Ik verdien gewoon modaal. We hebben geen kinderen, maar kunnen wel elke maand een bedragje sparen. Ik ken genoeg mensen uit onze kerkelijke gemeente (2 zelfs met een zeer groot gezin (10 kinderen) die ook kunnen rond kunnen komen van één modaal salaris).Bloempje28 schreef:Ik hoorde op de radio vandaag dat de SGP in zijn partijprogramma heeft geopperd flink te willen bezuinigen op kinderopvangtoeslag.
http://www.sgp.nl/Page/nctrue/sp685/let ... index.html
Ik snap het beleid... moeders thuis, zelf je kinderen opvoeden... maar of dit nou in deze tijd ook pratisch goed in te vullen is??? Ik denk het niet! Hoe moet het dan met al die gezinnen die afhankelijk zijn van een tweede inkomen, omdat het in deze economie gewoon onmogelijk is om een huis op 1 hypotheek te kopen?? Of je moet een vet salaris hebben, maar de modalers kunnen dit echt niet op 1 loon.
Zonder deze toeslag wordt het alleen maar onmogelijk om te werken.
En wat is er op tegen om 1 of 2 dagen te werken omdat je het geld nodig hebt? Het kan daarbij ook heel verfrissend en juist goed zijn om er daarna weer helemaal voor je kinderen te kunnen zijn. Ik voelde me zo geisoleerd toen ik fulltime thuis zat, ik werd er gewoon heel depri van! En als je merendeel thuis bent geef je de opvoeding echt niet uit handen.
Mijn vraag is: hoe reeel is het van de SGP om hierop te willen bezuinigen in een tijd waarin elke werkende man/vrouw nodig is om het hoofd boven water te houden??
Een tante van ons is gescheiden, 3 kinderen, zat in de bijstand, heeft het ook altijd gered.
Niet zo snel roepen dat met modaal niet kan. Ik heb meer respect voor degenen die met modaal kunnen rondkomen dan die heel rijk leven. En hebben wij het in Nederland niet ontzettend rijk in vergelijking met anderen in deze wereld?
Dus ik ben ook voor vermindering van de kinderopvangtoeslag. Laat oma's maar oppassen, of moeders zelf. Is dit niet mogelijk doordat moeder moet gaan werken moeten ze zelf meer bij gaan dragen in de kinderopvang. Vaak is het niet nodig, maar omdat de moeder zo graag haar maatschappelijke positie wil behouden, uit het gezin, zelf een inkomen genereren.
Ja ik generaliseer......Schiet maar.
Verder volledig met de posting van Orchidee eens!
-
Ik heb nooit een kinderopvang van binnen gezien. Mijn moeder werkte thuis en mijn vader gewoon op een fabriek. Als mijn moeder weg moest belde ze een oppas, of ik ging bij iemand thuis spelen of zo. Ze moest wel eens naar Utrecht, en omdat mijn vader haar dan toch moest brengen maakten we daar gelijk een dagje uit voor het hele gezin van. Op zaterdag of op een vrije dag met z'n allen naar Utrecht, en daar door het centrum wandelen ofzo.
Ik vind het onzinnig om te stellen dat een vrouw niets zou mogen verdienen. Dat geld kun je ook gebruiken tot Gods eer. Wij gaven altijd erg veel aan de kerk. Als je niet thuis kunt werken, en je man toch niet genoeg verdient voor de kost, dan is een wat structurelere oppas een optie i.c.m. parttime werken. Ik ben ervoor dat dit soort dingen gestimuleerd worden in plaats van altijd maar dat eeuwige verhogen van de subsidie voor kinderopvang. Verhoog liever de kinderbijslag, dan kunnen we zelf wel beslissen of we gebruik willen maken van kinderopvang. Als er qua jaren wat afstand tussen de kinderen zit, dan kan het oudere broertje of zusje ook op de jongere passen 's namiddags. Daar kun je ook best een zakcentje voor geven (wat ze dus niet krijgen als ze dat niet willen doen).
Ik hoop van ganser harte dat ik a) uberhaupt gezegend mag worden met kinderen, en b) ik die niet naar de kinderopvang hoef te sturen. Het is voor een kind veel beter om in de vertrouwde omgeving rond te darren en op de plaatselijke speeltuin dan in zo'n oord waar je geen controle hebt over wat er allemaal wel niet gebeurt.
Ik vind het onzinnig om te stellen dat een vrouw niets zou mogen verdienen. Dat geld kun je ook gebruiken tot Gods eer. Wij gaven altijd erg veel aan de kerk. Als je niet thuis kunt werken, en je man toch niet genoeg verdient voor de kost, dan is een wat structurelere oppas een optie i.c.m. parttime werken. Ik ben ervoor dat dit soort dingen gestimuleerd worden in plaats van altijd maar dat eeuwige verhogen van de subsidie voor kinderopvang. Verhoog liever de kinderbijslag, dan kunnen we zelf wel beslissen of we gebruik willen maken van kinderopvang. Als er qua jaren wat afstand tussen de kinderen zit, dan kan het oudere broertje of zusje ook op de jongere passen 's namiddags. Daar kun je ook best een zakcentje voor geven (wat ze dus niet krijgen als ze dat niet willen doen).
Ik hoop van ganser harte dat ik a) uberhaupt gezegend mag worden met kinderen, en b) ik die niet naar de kinderopvang hoef te sturen. Het is voor een kind veel beter om in de vertrouwde omgeving rond te darren en op de plaatselijke speeltuin dan in zo'n oord waar je geen controle hebt over wat er allemaal wel niet gebeurt.
Ik ben het er grotendeels mee eens. Toch is het een moeilijke les om te leren, want armoede is, zoals TSD al opmerkt een relatief begrip. zie ook Prediker 5 vs 11 De slaap des arbeiders is zoet, hij hebbe weinig of veel gegeten maar de zatheid des rijken laat hem niet slapen.vlinder schreef:Wij hebben toen we gingen trouwen uitgerekend wat het per maand kost als je 4 kinderen (we hadden 10 ook leuk gevonden)hebt op 1 salaris. Je kunt dan met je huis al rekening houden met wat je doet. Maar tegenwoordig moeten alle kinderen een eigen kamer en ja, die huizen kosten wat meer. Ik ben opgegroeid met 3 op een kamer en dat ging prima, er had er nog wel 1 bij gekund. Leren voor school deed ik in de woonkamer, want boven stonden in de winter de bloemen op de ramen van de vrieskou. Ik ben het eens met de eerdere post van Jolanda: we willen met z'n allen meer dan dagelijks brood. Eigen kamer, minimaal 1 keer per jaar (meestal 2) op vakantie, een kar vol boodschappen e.d. Natuurlijk mag je boodschappen doen en je gezin onderhouden, maar als je moet minderen merk je pas hoe luxe je in eerste instantie hebt geleefd. Maar we willen met z'n allen de status naar buiten toe ophouden en klagen als het wat krap wordt. Ik denk dat juist de gezinnen die wat groter zijn, of die moeten bezuinigen zullen zeggen dat je eigenlijk nooit te kort komt, al komt er zelfverloochening bij kijken als het gaat om leuke/lekkere/extra dingen.
Daarnaast houdt het je denk ik wel dichter bij de Heere, al kunnen er opstandige momenten zijn. Maar juist als je ziet hoe wonderlijk de Heere geeft dat er elke dag eten is, zie je hoe trouw Hij is en wat Hij uit genade geeft.
-
Elk kind een eigen kamer vind ik vreemd. Ik heb alleen maar een broer en wij moesten gewoon met zn tweeen op een kamer hoor (er waren wel genoeg slaapkamers in principe, maar een daarvan gebruikten we als werkkamer voor mijn moeder die thuiswerkte en ongestoord wou kunnen werken). Pas later, toen we een trap aanlegden naar de zolder waardoor daar een kamer vrijkwam, verkaste mn broer daar naartoe. Het is voor kinderen toch ook gewoon gezelliger om samen op een kamer te slapen? Een stapelbed vinden ze ook altijd leuk. We hebben als gezin wel moeilijke tijden gehad en dan pakte mn broer alsnog een matras om bij mij op de kamer te slapen. Als je je kinderen niet met overdreven luxe opvoedt, verlangen ze daar ook niet naar. Iets als een eigen kamer vind ik overdreven (tenzij je simpelweg al een groot genoeg huis hebt natuurlijk). Een grote tuin vind ik dan belangrijker, en ik heb dat wel altijd jammer gevonden dat we die niet echt hadden, maar gelukkig waren er velden en speeltuintjes vlakbij.
Voor de een wel, voor de ander niet.sirdanilot schreef:Het is voor kinderen toch ook gewoon gezelliger om samen op een kamer te slapen?
Ik was blij toen ik op mijn vijftiende een eigen kamer kreeg (op zolder, 2 x 2 m

-
^ 15 noem ik geen kind meer, maar een puber. Dan is het inderdaad fijn om je eigen kamer te hebben (maar alleszins geen noodzaak).
Hèhè, toen pas kon ik er een krijgen, omdat we verhuisd waren.sirdanilot schreef:^ 15 noem ik geen kind meer, maar een puber. Dan is het inderdaad fijn om je eigen kamer te hebben (maar alleszins geen noodzaak).
En nee, noodzaak is het niet.
Ik kreeg een eigen kamer toen mijn oudste zus ging trouwen, dus ik verhuisde intern.Afgewezen schreef:Hèhè, toen pas kon ik er een krijgen, omdat we verhuisd waren.sirdanilot schreef:^ 15 noem ik geen kind meer, maar een puber. Dan is het inderdaad fijn om je eigen kamer te hebben (maar alleszins geen noodzaak).
En nee, noodzaak is het niet.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ik ben net een ziek nichtje wezen halen bij "Ukkiedumpie"
Ik was er nog nooit midden op de dag geweest.
Wat erg. Ik kan er niet over uit.

Alleen de naam al, dump je ukkiehelma schreef:ik ben net een ziek nichtje wezen halen bij "Ukkiedumpie"
![]()
![]()
![]()
Wat zag je er dan Helma, waar de tranen van in je ogen schoten?
Om eerlijk te zeggen heet het dagverblijf anders; maar ik zag dus allemaal ukkies zonder moeder.
van 0-4 ongeveer in allerlei maten en soorten.
Maar er zijn toch lieve leidsters? Volgens mij moet er een minimum aantal zijn.helma schreef:Om eerlijk te zeggen heet het dagverblijf anders; maar ik zag dus allemaal ukkies zonder moeder.
Ik vind het ook niks, maar denk dat dan aan mij ligt.