SGP wil bezuinigen op kinderopvang!

Bloempje28

SGP wil bezuinigen op kinderopvang!

Bericht door Bloempje28 »

Ik hoorde op de radio vandaag dat de SGP in zijn partijprogramma heeft geopperd flink te willen bezuinigen op kinderopvangtoeslag.

http://www.sgp.nl/Page/nctrue/sp685/let ... index.html

Ik snap het beleid... moeders thuis, zelf je kinderen opvoeden... maar of dit nou in deze tijd ook pratisch goed in te vullen is??? Ik denk het niet! Hoe moet het dan met al die gezinnen die afhankelijk zijn van een tweede inkomen, omdat het in deze economie gewoon onmogelijk is om een huis op 1 hypotheek te kopen?? Het is dus geen eigen keuze om te werken, het MOET gewoon om rond te kunnen komen. En dat is echt neit omdat ze boven hun stand gekocht hebben. Een starterswoning (E 170.000 in de randstad is niks meer!) kun je tegenwoordig al niet meer op 1 inkomen kopen!
En wat is er op tegen om 1 of 2 dagen te werken omdat je het geld nodig hebt? Het kan daarbij ook heel verfrissend en juist goed zijn om er daarna weer helemaal voor je kinderen te kunnen zijn. Ik voelde me zo geisoleerd toen ik fulltime thuis zat, ik werd er gewoon heel depri van! En als je merendeel thuis bent geef je de opvoeding echt niet uit handen.

Naar mijn idee wordt in dit stukje heel idealistisch het gezin neergezet waarin moeder altijd thuis is? Maar volgens mij is dit een utopie. Mijn moeder was altijd thuis, maar ik heb ook heel wat gemist. En is het juist niet goed om een fijne oppas te hebben, die er echt voor je kind is? waar je kind zich thuis bij voelt en waar het veilig is? Daar krijgt een kind niks van! Zolang jij het grootste gedeelte maar wel voor je kind zorgt.

Mijn voorwaarde is bij kinderopvang dus wel: stabiele persoon, dus niet elke keer een ander, niet meer dan 2 dagen behalve als het echt niet anders kan. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een gastouder en niet naar het kinderdagverblijf!

Mijn vraag is: hoe reeel is het van de SGP om hierop te willen bezuinigen in een tijd waarin elke werkende man/vrouw nodig is om het hoofd boven water te houden??
Orchidee

Re: SGP wil bezuinigen op kinderopvang!

Bericht door Orchidee »

Bloempje28 schreef:Ik hoorde op de radio vandaag dat de SGP in zijn partijprogramma heeft geopperd flink te willen bezuinigen op kinderopvangtoeslag.

Ik snap het beleid... moeders thuis, zelf je kinderen opvoeden... maar of dit nou in deze tijd ook pratisch goed in te vullen is??? Ik denk het niet! Hoe moet het dan met al die gezinnen die afhankelijk zijn van een tweede inkomen, omdat het in deze economie gewoon onmogelijk is om een huis op 1 hypotheek te kopen?? Of je moet een vet salaris hebben, maar de modalers kunnen dit echt niet op 1 loon.
Zonder deze toeslag wordt het alleen maar onmogelijk om te werken.
En wat is er op tegen om 1 of 2 dagen te werken omdat je het geld nodig hebt? Het kan daarbij ook heel verfrissend en juist goed zijn om er daarna weer helemaal voor je kinderen te kunnen zijn. Ik voelde me zo geisoleerd toen ik fulltime thuis zat, ik werd er gewoon heel depri van! En als je merendeel thuis bent geef je de opvoeding echt niet uit handen.

Mijn vraag is: hoe reeel is het van de SGP om hierop te willen bezuinigen in een tijd waarin elke werkende man/vrouw nodig is om het hoofd boven water te houden??
Moet je dan perse een dure hypotheek nemen...in een flatje beginnen, met 2e hands spulletjes, is ook niets mis mee...
Als we tegenwoordig gaan trouwen moet het allemaal, helemaal naar onze zin en smaak zijn...
Huren is ook een optie...
En is het wel echt zo dat we samen moeten werken om " rond te komen"...
Tot nu toe ken ik alleen mensen die samen werken, voor materiele en luxe dingen, en niet omdat ze anders niet kunnen "rondkomen"...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
vlinder

Bericht door vlinder »

Bloempje28 schreef:Ik hoorde op de radio vandaag dat de SGP in zijn partijprogramma heeft geopperd flink te willen bezuinigen op kinderopvangtoeslag.

Ik snap het beleid... moeders thuis, zelf je kinderen opvoeden... maar of dit nou in deze tijd ook pratisch goed in te vullen is??? Ik denk het niet! Hoe moet het dan met al die gezinnen die afhankelijk zijn van een tweede inkomen, omdat het in deze economie gewoon onmogelijk is om een huis op 1 hypotheek te kopen?? Of je moet een vet salaris hebben, maar de modalers kunnen dit echt niet op 1 loon.

Modalers kunnen dat prima op één salaris. Niet zo duur gaan wonen. Intussen ben ik ook éénverdiener. Ik verdien gewoon modaal. We hebben geen kinderen, maar kunnen wel elke maand een bedragje sparen. Ik ken genoeg mensen uit onze kerkelijke gemeente (2 zelfs met een zeer groot gezin (10 kinderen) die ook kunnen rond kunnen komen van één modaal salaris).
Een tante van ons is gescheiden, 3 kinderen, zat in de bijstand, heeft het ook altijd gered.
Niet zo snel roepen dat met modaal niet kan. Ik heb meer respect voor degenen die met modaal kunnen rondkomen dan die heel rijk leven. En hebben wij het in Nederland niet ontzettend rijk in vergelijking met anderen in deze wereld?
Dus ik ben ook voor vermindering van de kinderopvangtoeslag. Laat oma's maar oppassen, of moeders zelf. Is dit niet mogelijk doordat moeder moet gaan werken moeten ze zelf meer bij gaan dragen in de kinderopvang. Vaak is het niet nodig, maar omdat de moeder zo graag haar maatschappelijke positie wil behouden, uit het gezin, zelf een inkomen genereren.
Ja ik generaliseer......Schiet maar.

Verder volledig met de posting van Orchidee eens!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
refo

Bericht door refo »

10 kinderen? Weet je hoeveel kinderbijslag je dan krijgt? Dat is nog eens een modaal inkomen extra.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bloempje28

Orchidee schreef:

Moet je dan perse een dure hypotheek nemen...in een flatje beginnen, met 2e hands spulletjes, is ook niets mis mee...
Als we tegenwoordig gaan trouwen moet het allemaal, helemaal naar onze zin en smaak zijn...
Huren is ook een optie...
En is het wel echt zo dat we samen moeten werken om " rond te komen"...
Tot nu toe ken ik alleen mensen die samen werken, voor materiele en luxe dingen, en niet omdat ze anders niet kunnen "rondkomen"...
Wanneer heb jij een huis gekocht of moet je dit nog doen??? Huren is tegenwoordig geen optie... is net zo duur, dus ja...
Ik ben het met je eens dat we met hoge eisen beginnen, maar daar hadden wij voor gespaard. Om ons huis in te richten en het gelijk goed te doen, met het idee dat we er dan ook jaren mee konden doen. Een hypotheek komt maandelijks terug, vaste lasten ook. dan heb je aan tweedehandsspullen niets, die moeten trouwens ook sneller vervangen worden.
Wij werken wel samen (ik 1 of 2 dagen) niet voor luxe, maar echt om rond te komen... wij hebben 5 jaar geleden gekocht in een relatief goedkope tijd... we doen nu echt zuinig aan en leven niet heel ruim....
Laatst gewijzigd door Bloempje28 op 19 apr 2010, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Bloempje28

refo schreef:10 kinderen? Weet je hoeveel kinderbijslag je dan krijgt? Dat is nog eens een modaal inkomen extra.
:haha Weet je wat ze eten, drinken en hun kleding kost??? dan heb je dat echt wel nodig hoor!
Joannah

Bericht door Joannah »

refo schreef:10 kinderen? Weet je hoeveel kinderbijslag je dan krijgt? Dat is nog eens een modaal inkomen extra.
Daar mag van mij ook een stop op, na de tweede.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
refo

Bericht door refo »

Bloempje28 schreef:
:haha Weet je wat ze eten, drinken en hun kleding kost??? dan heb je dat echt wel nodig hoor!
Daar gaat het niet over.
Er worden voorbeelden aangehaald van mensen met 10 kinderen die ook modaal verdienen.

Maar zolang ik de aangifte inkomstenbelasting niet mag doen van de gegeven voorbeelden kan ik er niets over zeggen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bloempje28 schreef:
Wanneer heb jij een huis gekocht of moet je dit nog doen??? Huren is tegenwoordig geen optie... is net zo duur, dus ja...
Wij werken wel samen (ik 1 of 2 dagen) niet voor luxe, maar echt om rond te komen... wij hebben 5 jaar geleden gekocht in een relatief goedkope tijd... we doen nu echt zuinig aan en leven niet heel ruim....
Ik heb het hier even niet over mezelf qua huren of kopen, maar heb nog een heel aantal broers, onder me, en spreek dus wel met kennis van zaken...en nee mijn broers verdienen niet meer als modaal, en 1 zelfs net boven het minimum, en ja, ze zijn allemaal kostwinner en hebben een koophuis...
Heb ook nog een vriendin, die al heel wat jaren iets meer als bijstand heeft, waarvoor zij keihard moet werken, woont in een piepklein huurflatje met 2 kinderen, en heeft het altijd gered...(ik moet wel zeggen...echt petje af hoor voor wie dat kan...)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
caprice

Bericht door caprice »

Bloempje28 schreef:Mijn vraag is: hoe reeel is het van de SGP om hierop te willen bezuinigen in een tijd waarin elke werkende man/vrouw nodig is om het hoofd boven water te houden??
Ik neem aan dat de belastingdruk daardoor op termijn ook verlaagd zal worden. En wat de SGP waarschijnlijk ook voorstaat: het eerlijker verdelen van de lasten. Een eenverdiener betaalt nu 80% meer belasting dan tweeverdieners.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bloempje28 schreef:Mijn vraag is: hoe reeel is het van de SGP om hierop te willen bezuinigen in een tijd waarin elke werkende man/vrouw nodig is om het hoofd boven water te houden??
Dit is op z'n minst lichtelijk overdreven. Ik ben ook éénverdiener, modaal salaris, hypotheek, kinderen, etc. etc. Nee, inderdaad, we houden vrijwel niets over, maar dat geeft toch niet?
Luxe hebben we geen geld voor, we geven nog eens wat weg, maar al die moeders die brullen dat ze echt moeten werken, omdat de lasten anders niet op te brengen zijn, die vertrouw ik nooit helemaal.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Dit is op z'n minst lichtelijk overdreven. Ik ben ook éénverdiener, modaal salaris, hypotheek, kinderen, etc. etc. Nee, inderdaad, we houden vrijwel niets over, maar dat geeft toch niet?
Luxe hebben we geen geld voor, we geven nog eens wat weg, maar al die moeders die brullen dat ze echt moeten werken, omdat de lasten anders niet op te brengen zijn, die vertrouw ik nooit helemaal.
The same...... en wij hebben nog nooit tekort gehad.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Volledig met Vlinder en Orchidee eens.

@Bloempje: als iemand iets koopt, moet hij/zij eerst de kosten overrekenen. Waarom zou de overheid bij moeten springen voor kinderopvang, wanneer mensen een huis boven hun stand hebben gekocht?
Ik hoor vaak dat jonge mensen een duur huis kopen, een dure bruiloft houden en op een dure huwelijksreis gaan; en een paar jaren later, wanneer ze een kleine hebben, kan de overheid bijspringen voor kinderopvang. Dat is toch een absurde situatie?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik snap het beleid... moeders thuis, zelf je kinderen opvoeden... maar of dit nou in deze tijd ook pratisch goed in te vullen is??? Ik denk het niet! Hoe moet het dan met al die gezinnen die afhankelijk zijn van een tweede inkomen, omdat het in deze economie gewoon onmogelijk is om een huis op 1 hypotheek te kopen?? Het is dus geen eigen keuze om te werken, het MOET gewoon om rond te kunnen komen. En dat is echt neit omdat ze boven hun stand gekocht hebben. Een starterswoning (E 170.000 in de randstad is niks meer!) kun je tegenwoordig al niet meer op 1 inkomen kopen!

Naar mijn idee wordt in dit stukje heel idealistisch het gezin neergezet waarin moeder altijd thuis is? Maar volgens mij is dit een utopie. Mijn moeder was altijd thuis, maar ik heb ook heel wat gemist. En is het juist niet goed om een fijne oppas te hebben, die er echt voor je kind is? waar je kind zich thuis bij voelt en waar het veilig is? Daar krijgt een kind niks van! Zolang jij het grootste gedeelte maar wel voor je kind zorgt.

Mijn voorwaarde is bij kinderopvang dus wel: stabiele persoon, dus niet elke keer een ander, niet meer dan 2 dagen behalve als het echt niet anders kan. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een gastouder en niet naar het kinderdagverblijf!

De SGP geeft dat geld van de kinderopvang wel weer terug in een hogere kinderbijslag (kindgebonden budget). Je mag dan zelf kiezen of je het aan kinderopvang uitgeeft of aan kleding e.d. Al is het bedrag wel iets lager. Maar het is nu absurd wat er aan kinderopvang gesubsidieerd wordt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
Luther schreef:
The same...... en wij hebben nog nooit tekort gehad.
Knap dat we allemaal bij elkaar in de portomonnee kunnen kijken :jongle
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie