Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Hendrikus

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Nóg langzamer dan ze al zongen? Tsss... :sweat
En verder zullen we er maar over ophouden. Want wat jij mooi en stichtelijk vindt, vervult heel wat mensen die een beetje benul van muziek hebben met afschuw.
Muziek op zich is vanzelf een ander verhaal als begeleiding in de erediensten.
Ja, dat was een beste bui, daarnet :wiz
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Nóg langzamer dan ze al zongen? Tsss... :sweat
En verder zullen we er maar over ophouden. Want wat jij mooi en stichtelijk vindt, vervult heel wat mensen die een beetje benul van muziek hebben met afschuw.
Muziek op zich is vanzelf een ander verhaal als begeleiding in de erediensten.
Ja, dat was een beste bui, daarnet :wiz
Nou, het onweer viel wel mee... Vanmorger eerder ging het wat harder...

Wat zou jij spelen, voor de dienst, als het onweert?
Pas je je spel daarop aan?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:En verder zullen we er maar over ophouden. Want wat jij mooi en stichtelijk vindt, vervult heel wat mensen die een beetje benul van muziek hebben met afschuw.
.... met welke opmerking iemand liefdevol maar beslist in de hoek wordt gezet van mensen die zelfs niet een klein beetje benul van muziek hebben.
:bobo
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:En verder zullen we er maar over ophouden. Want wat jij mooi en stichtelijk vindt, vervult heel wat mensen die een beetje benul van muziek hebben met afschuw.
.... met welke opmerking iemand liefdevol maar beslist in de hoek wordt gezet van mensen die zelfs niet een klein beetje benul van muziek hebben.
Is daar niet een mooi woord voor? ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
eilander schreef:
Is daar niet een mooi woord voor? ;)
Op de persoon, bedoel je?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Is daar niet een mooi woord voor? ;)
Op de persoon, bedoel je?
Ha nee, in dit geval terecht. Ik bedoel het woord 'snobisme'.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Ik ken de situatie niet, maar in de muziek zijn er toch wel muziekstijlen/uitvoeringen ed die algemeen als mooi bestempeld worden.
Zelf ben ik niet muzikaal, maar ik kan best begrijpen dat er zo'n maatstaf in de muziek bestaat. Op basis daarvan kan je best bepaalde muziek lelijk noemen, zonder meteen snobistisch te zijn.

Daarbij lijkt mij, als leek, dat langzame muziek misschien vaak meer past een ootmoedige sfeer, terwijl voor een vrolijke sfeer wat snellere muziek nodig is. Enkel langzame muziek in de kerk zou mij dan verkeerd lijken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Fjodor schreef:Ik ken de situatie niet, maar in de muziek zijn er toch wel muziekstijlen/uitvoeringen ed die algemeen als mooi bestempeld worden.
Zelf ben ik niet muzikaal, maar ik kan best begrijpen dat er zo'n maatstaf in de muziek bestaat. Op basis daarvan kan je best bepaalde muziek lelijk noemen, zonder meteen snobistisch te zijn.

Daarbij lijkt mij, als leek, dat langzame muziek misschien vaak meer past een ootmoedige sfeer, terwijl voor een vrolijke sfeer wat snellere muziek nodig is. Enkel langzame muziek in de kerk zou mij dan verkeerd lijken.
Het gaat erom dat met
-DIA- schreef:Muziek op zich is vanzelf een ander verhaal als begeleiding in de erediensten.
kerkmuziek wordt losgekoppeld van normale muzikale wetmatigheden. Ten onrechte. Ook kerkmuziek behoort te voldoen aan de wetmatigheden van de muziek, kerkmuziek is geen folklore met z'n eigen regeltjes over wat wel en wat niet goed is.

En verder stoor ik mij aan een opmerking als
-DIA- schreef:Dat weet ik ook wel, maar let er eens op WIE er klaagt!
waarmee impliciet wordt gezegd dat het klagen van bepaalde mensen -die meer in het straatje van ... liggen- van veel grotere betekenis is dan het klagen van andere mensen.
~~Soli Deo Gloria~~
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Hendrikus schreef:
Fjodor schreef:Ik ken de situatie niet, maar in de muziek zijn er toch wel muziekstijlen/uitvoeringen ed die algemeen als mooi bestempeld worden.

Het gaat erom dat met
-DIA- schreef:Muziek op zich is vanzelf een ander verhaal als begeleiding in de erediensten.
kerkmuziek wordt losgekoppeld van normale muzikale wetmatigheden. Ten onrechte. Ook kerkmuziek behoort te voldoen aan de wetmatigheden van de muziek, kerkmuziek is geen folklore met z'n eigen regeltjes over wat wel en wat niet goed is.
Kan jij dan uitleggen in hoeverre er getornd wordt aan muzikale wetmatigheden?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Fjodor schreef:
Hendrikus schreef:

Het gaat erom dat met
Ja. Is het jou helder wat DIA bedoelt wanneer hij zegt dat het begeleiden in de erediensten een ander verhaal is dan "muziek op zich"? Weet je om wat voor soort klanken hij het dan heeft?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Fjodor schreef:
Hendrikus schreef:

Het gaat erom dat met
Ja. Is het jou helder wat DIA bedoelt wanneer hij zegt dat het begeleiden in de erediensten een ander verhaal is dan "muziek op zich"? Weet je om wat voor soort klanken hij het dan heeft?
Orgelspel en begeleiding moet geen concert zijn. De muziek, het begeleiden van de Psalmen is anders als in een concertzaal. De psalmen spelen/zingen we toch niet om mensen te behagen maar als het goed is tot de eer van God. En het is wel te horen als een organist een beetje besef heeft van de hoogheid, heerlijkheid, majesteit Gods, dat er een zeer grote afstand in acht moet worden genomen als we bedenken wie God is en wie wij zijn. Als er iets van dat besef is durven we niet meer zoveel. Dan is toch een besef dat wij doemwaardigen schepselen zijn, en dat maakt toch voorzichtig. Er wordt wel eens opgemerkt dat er tegenwoordig dominees op de kansel staan die tot God spreken alsof Hij huns gelijke zou zijn. Zo zouden we ook het onnadenkend spelen/zingen moeten zien. Besef dat we in alles Gods eer zouden moeten bedoelen, en dat wij door Hem nog leven en bewegen. Ook een besef dat wij mensen zijn die dat van nature Hem niet meer kunnen bedoelen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Fjodor schreef: Kan jij dan uitleggen in hoeverre er getornd wordt aan muzikale wetmatigheden?
Orgelspel en begeleiding moet geen concert zijn. De muziek, het begeleiden van de Psalmen is anders als in een concertzaal. De psalmen spelen/zingen we toch niet om mensen te behagen maar als het goed is tot de eer van God. En het is wel te horen als een organist een beetje besef heeft van de hoogheid, heerlijkheid, majesteit Gods, dat er een zeer grote afstand in acht moet worden genomen als we bedenken wie God is en wie wij zijn. Als er iets van dat besef is durven we niet meer zoveel. Dan is toch een besef dat wij doemwaardigen schepselen zijn, en dat maakt toch voorzichtig. Er wordt wel eens opgemerkt dat er tegenwoordig dominees op de kansel staan die tot God spreken alsof Hij huns gelijke zou zijn. Zo zouden we ook het onnadenkend spelen/zingen moeten zien. Besef dat we in alles Gods eer zouden moeten bedoelen, en dat wij door Hem nog leven en bewegen. Ook een besef dat wij mensen zijn die dat van nature Hem niet meer kunnen bedoelen.
En daar past zoiets niet bij?: http://www.youtube.com/watch?v=ZbNdrqTwV18 (Handels Messiah)

@Hendrikus: nee, dat weet ik niet, tenminste, misschien als jij het zegt zeg ik 'oja', maar zo direct weet ik het niet. Ik dacht dat het vooral om tempo ging. Dus dan zou ik niet weten waarom dat tornt aan muzikale wetmatigheden. Maar ik ben benieuwd.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef: Orgelspel en begeleiding moet geen concert zijn. De muziek, het begeleiden van de Psalmen is anders als in een concertzaal. De psalmen spelen/zingen we toch niet om mensen te behagen maar als het goed is tot de eer van God. En het is wel te horen als een organist een beetje besef heeft van de hoogheid, heerlijkheid, majesteit Gods, dat er een zeer grote afstand in acht moet worden genomen als we bedenken wie God is en wie wij zijn. Als er iets van dat besef is durven we niet meer zoveel. Dan is toch een besef dat wij doemwaardigen schepselen zijn, en dat maakt toch voorzichtig. Er wordt wel eens opgemerkt dat er tegenwoordig dominees op de kansel staan die tot God spreken alsof Hij huns gelijke zou zijn. Zo zouden we ook het onnadenkend spelen/zingen moeten zien. Besef dat we in alles Gods eer zouden moeten bedoelen, en dat wij door Hem nog leven en bewegen. Ook een besef dat wij mensen zijn die dat van nature Hem niet meer kunnen bedoelen.
Het mooie van de bijbel is is dat God ons daarin bekend maakt dat Hij ons gelijk is geworden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Toch blijf ik dit op een of andere manier heel lastig vinden. Ik ben een groot orgelliefhebber; al eerder heb ik Hendrikus gelijk gegeven toen hij iets zei over dat kerkmuziek op voldoende niveau moet zijn en dus ook volgens de regels der kunst moet gebeuren. Daar blijf ik ook wel bij.

Maar toch: ik weet bijna zeker dat er muziek is die "heel wat mensen die een klein beetje benul hebben van muziek, met afschuw vervult" en waarvan ik toch kan genieten. Er zijn genoeg vakmusici waar je niet met Feike Asma aan moet komen, en toch kan ik ervan genieten. (Er zijn ook hedendaagse voorbeelden, maar dat laat ik maar even zitten).

En dan denk ik altijd: waarom is het bij muziek zo ingewikkeld? Als je het vergelijkt met schilderkunst bijvoorbeeld: soms genieten mensen daar van dingen die ik afschuwelijk lelijk vind. Of waar soms duidelijk iets mis is met perspectief bijvoorbeeld. Soms wordt daar ook heel veel geld uitgegeven aan werken die ik ook zou kunnen maken (bij wijze van spreken).

En daarnaast is het ook nog altijd zo dat er muziek is die gemaakt wordt door mensen die heel veel benul hebben van muziek en die toch heel wat kerkmensen met afschuw vervult (als het in de kerk wordt uitgevoerd). En ja, ik weet het: die mensen zouden opgevoed moeten worden. Tot op zekere hoogte ben ik het daar ook mee eens. Maar dat is niet realistisch, want 90% van die mensen willen dat helemaal niet. Ze willen gewoon luisteren en van (orgel)muziek genieten. En dat doen ze dan ook. Ik zou ze het liefst serieus willen nemen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Dat weet ik ook wel, maar let er eens op WIE er klaagt!
Wat bedoel je daar mee?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie