Fjodor schreef:Ik ken de situatie niet, maar in de muziek zijn er toch wel muziekstijlen/uitvoeringen ed die algemeen als mooi bestempeld worden.
Zelf ben ik niet muzikaal, maar ik kan best begrijpen dat er zo'n maatstaf in de muziek bestaat. Op basis daarvan kan je best bepaalde muziek lelijk noemen, zonder meteen snobistisch te zijn.
Daarbij lijkt mij, als leek, dat langzame muziek misschien vaak meer past een ootmoedige sfeer, terwijl voor een vrolijke sfeer wat snellere muziek nodig is. Enkel langzame muziek in de kerk zou mij dan verkeerd lijken.
Het gaat erom dat met
-DIA- schreef:Muziek op zich is vanzelf een ander verhaal als begeleiding in de erediensten.
kerkmuziek wordt losgekoppeld van normale muzikale wetmatigheden. Ten onrechte. Ook kerkmuziek behoort te voldoen aan de wetmatigheden van de muziek, kerkmuziek is geen folklore met z'n eigen regeltjes over wat wel en wat niet goed is.
En verder stoor ik mij aan een opmerking als
-DIA- schreef:Dat weet ik ook wel, maar let er eens op WIE er klaagt!
waarmee impliciet wordt gezegd dat het klagen van bepaalde mensen -die meer in het straatje van ... liggen- van veel grotere betekenis is dan het klagen van andere mensen.