Anker schreef:
Ik beperk me even tot het boekje van ds. van Aalst, als je het goed vindt. Ik wil nu even boven water hebben wat het verschil is tussen de opvatting van ds. Van Aalst en ds. van Voorden:
Ds. Van Aalst zegt hierover: De vraag is van levensbelang: Geldt het ook voor mij? Geldt het ook voor mijn kind? Calvijn geeft een helder antwoord op deze vraag. Hij zegt: 'Niemand kan waarlijk geloven, dan die weet dat de beloften hem gelden...' Gods Woord leert ons dat de verbondsbelofte voor Abraham en zijn zaad is (Gen. 17) Niet het natuurlijke zaad, maar het geestelijke zaad. Voor Abrahams geestelijke zaad zijn de verbondsbeloften in Christus ja en amen. Vanuit Christus valt er licht over het feit of de verbondsbelofte mij geldt.
Dus: de belofte wordt niet automatisch toegeëigend. Dat kan alleen door een waar geloof in Christus
Anker, het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je nu wilt of wat je nu wilt bewijzen. Je eerste opmerking was dat je het van harte eens bent met ds. van Voorden en dat je het boekje van ds. van Aalst vaag vindt.
Vervolgens kom je met allerlei citaten waaruit je wil bewijzen dat ds. Van Voorden en ds. van Aalst precies hetzelfde voorstaan. Dus opeens vind je óf ds. van Voorden vaag óf je vindt ds. van Aalst helder.
Dan komt er reactie op en dan ga je weer posten dat het boekje van ds. van Aalst vaag is en dat hij er tussen hangt.
Dan vind je opeens ds. van Aalst weer heel duidelijk, als hij het over het geestelijke zaad heeft.
En nu wil je boven water hebben wat het verschil tussen de opvatting van ds. van Aalst en ds .van Voorden