Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Simon

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Simon »

Jongere schreef:
Simon schreef:maar dat Jezus geen volwassenen doopte?
Johannes 3;22.
Je hoeft slechts één hoofdstuk verder te kijken voor het antwoord op deze vraag, Joh. 4:

Als dan de Heere verstond, dat de Farizeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes;
(Hoewel Jezus zelf niet doopte, maar Zijn discipelen),
Zo verliet Hij Judea, en ging wederom heen naar Galilea.
je hebt gelijk.
maar ook de disipelen doopten de kinderen niet, erger nog, ze wilden ze wegjagen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
huisman

Bericht door huisman »

Simon schreef:
Jongere schreef:
Johannes 3;22.
Je hoeft slechts één hoofdstuk verder te kijken voor het antwoord op deze vraag, Joh. 4:

Als dan de Heere verstond, dat de Farizeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes;
je hebt gelijk.
maar ook de disipelen doopten de kinderen niet, erger nog, ze wilden ze wegjagen.
Precies en dat heeft de Heere Jezus toen bestraft...de kinderen hoorden er ook bij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Simon schreef:
Jongere schreef:
Johannes 3;22.

je hebt gelijk.
Precies en dat heeft de Heere Jezus toen bestraft...de kinderen hoorden er ook bij.
Inderdaad.
Ongedoopt dus ook.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:
Tiberius schreef: De rest niet: zo spreekt het doopformulier ook, in navolging tot de Bijbel en de belijdenisgeschriften.
Refo heeft al eens aangehaald hoe de HC over de doop spreekt (er is daar geen onderscheid tussen kinderen en volwassenen die gedoopt worden).
Als je hier eerder kijkt naar hoe in het schatboek over de doop van kinderen gesproken wordt en hoe deze verdedigd wordt en als je ziet hoe bijvoorbeeld Brakel over de kinderen van gelovigen schrijft dan krijg ik sterk het idee dat zij het "behouden, tenzij" geloven (en dat hoort nooit ten koste van zelfbeproeving te gaan, maar in het geval van kinderen zijn het anderen die aan het beproeven gaan). De voorzichtigheid die Ds van Voorden aanprijst over het kinderen leren God als Vader te zien lijkt ver te staan van wat de Bijbel leert.

Het doopformulier heeft verder niet alleen een "ten eerste" maar ook een vervolg. Ik heb het idee dat dit vervolg genegeerd wordt in de versie die jij geeft van Ds. Kerstens opvattingen. We zijn in zonde ontvangen en geboren, maar ook daarvoor is de Heere Jezus gestorven. Het belangrijke punt voor de verlossing is niet wanneer wij bewust gaan geloven (of onze zonden zien of bewust wedergeboren worden) maar wat op Golgotha is gebeurd. De rest is niet onbelangrijk maar komt qua tijd en systematisch ver achter het offer van de Heere Jezus. Ik denk dat met het doopformulier Christenen er vanuit mogen gaan dat hun kinderen Gods kinderen zijn en dat het fout is om ze telkens weer te zeggen dat ze moeten bidden om wedergeboorte en het de volgende dag weer zeggen omdat je niet gelooft dat God het verhoord heeft.

En ja ik geloof ook dat iemand God lief kan hebben en dat zijn hele bewuste leven gedaan kan hebben, zonder dat hij maar iets kan zeggen over zijn wedergeboorte of zich ook maar iets kan herinneren van de tijd daarvoor. Zo is het ook met de echte geboorte, als er zelfbeproeving is kijk niet naar je wedergeboorte, kijk naar Golgotha en kijk wat de Geest nu in je doet. Hiermee wil ik niet een automatisme inbouwen. Het feit dat de Heere Jezus zo geleden heeft maakt al dat je eigenlijk niet van een automatisme kunt spreken.
Je hoeft het niet helemaal zo uit te leggen: ik ken jouw en Refo's redenering wel, maar wijs die op grond van de Bijbel af.
In de Bijbel staat heel duidelijk, dat tenzij iemand wederom geboren wordt, hij het Koninkrijk Gods niet kan zien. Onze Dordtse vaderen spreken over de wedergeboorte als een nieuwe schepping, in kracht niet minder dan de schepping in de natuur.
Op grond van de Bijbel moeten we stellen, dat de wedergeboorte een eenzijdig Godswerk is, een wonder. En niet, zoals jij het doet, de kruisdood van Christus als het enige wonder stellen en daarna deelt iedereen daarin.

Dat is ook de lijn van het doopforumulier: kinderen des toorns, die niet in het rijk Gods kunnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden. En in het gebed: Wilt U deze kinderen door Uw Heilige Geest in Uw Zoon Christus inlijven.

Maar is het dankgebed dan niet wat voorbarig? In het dankgebed na de doop wordt gebeden om voortzetting van regering door de Geest, meer groei in de Heere Jezus om volharding en de kracht om als Christen te leven.

Verder lijkt de uitleg uit het schatboek toch echt een uitleg die je nu nog weinig hoort in reformatorische kerken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Maar is het dankgebed dan niet wat voorbarig? In het dankgebed na de doop wordt gebeden om voortzetting van regering door de Geest, meer groei in de Heere Jezus om volharding en de kracht om als Christen te leven.
Hoezo voorbarig? Is bidden om een bepaald doel te bereiken voorbarig?
We bidden in het dankgebed in de Naam van Christus ("door Uw lieve Zoon") ook of God (de Vader) "deze gedoopte kinderen met Uw Heilige Geest altijd wilt regeren", opdat ...
En dan volgen er een aantal doelen, die jij hierboven beschrijft.
parsifal schreef:Verder lijkt de uitleg uit het schatboek toch echt een uitleg die je nu nog weinig hoort in reformatorische kerken.
Dat zou kunnen, hoor. In onze gemeenten hoor je die uitleg nog wel, gelukkig.
huisman

Bericht door huisman »

Simon schreef:
huisman schreef:
Simon schreef:
Jongere schreef:Je hoeft slechts één hoofdstuk verder te kijken voor het antwoord op deze vraag, Joh. 4:

je hebt gelijk.
Inderdaad.
Ongedoopt dus ook.
Nee als verbondskinderen. Ze waren immers besneden. Jezus doopopdracht komt pas later. Dan wordt het heil uitgebreid naar "al de volken"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef:
Maar in de GerGem klinken verschillende geluiden. Dat is wat Anker bedoeld.
Als Anker mij kan aanwijzen waarin het boekje over de doop van ds. Van Aalst afwijkt van het boekje over de leer van de Ger.Gem. in "beloften, verbond en prediking" (is dat de titel? heb het hier even niet bij de hand) dan is het wat helderder dan een algemene opmerking.
Ik kan je wel van dienst zijn met twee citaten van andere GG predikanten waardoor je Ankers verzuchting misschien kunt begrijpen (Ik stem volkomen in met met ds Driessen en ds Tuinier maar dat zal niemand verrassen )
Ds J Driessen in "Jongeren en de Sacramenten" uitgave JBGG 1994

Citaat:
Maar dan zeg ik toch: strijk eens over je voorhoofd. Dan is je hand nat. Want doopwater droogt nooit op. Dat blijft altijd geldig,je leven lang! Onze NGB zegt daarvan: onze Doop is niet alleen van nut, zolang het doopwater op ons is, maar ook al de tijd van ons leven. Vraag ootmoedig daarop pleitend,bedelend als een arme zondaar, aan de HEERE, of Hij met Zijn Heilige Geest wil binnendringen in je leven en je leven nieuw wil maken.
Ds. Tuinier gaf aan dat het een voorrecht is om gedoopt te zijn. „In de doop heeft God Zijn hand op je gelegd en gezegd: „Je hoort bij Mij. Ik zonder je af van de wereld en breng je binnen de kring van het genadeverbond. Ik wil hebben dat je Mij dient en lief hebt. Ik heb daar recht op.””
De doop betekent niet automatisch dat het goed is in de verhouding met God, aldus ds. Tuinier. „Je bent als een kind des toorns op de wereld gekomen, ontvangen en geboren in zonden. Een nieuwe geboorte uit God is noodzakelijk. Dat is het werk van Gods Geest.”

De predikant vroeg de jongeren om niet te makkelijk te denken over de doop. „Wees werkzaam met je doop. Kom met je gedoopte voorhoofd bij de Heere. Laat het Hem zien. Je hebt grond om tot Hem te gaan. Het water droogt nooit op. Dat blijft geldig, je leven lang. Smeek de Heere of Hij met Zijn Geest wil vervullen wat Hij jou in de doop toezegt.”

[/quote]

Hé die citaten heb ik meer gezien ;)
Andere GG-predikanten zeggen dat ook, weliswaar met wat andere accenten, maar die worden wel eens te veel uitvergroot.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:Verder lijkt de uitleg uit het schatboek toch echt een uitleg die je nu nog weinig hoort in reformatorische kerken.
Nee hoor. Een tijdje terug heb je ook gezegd dat je niet alles van Ursinus voor je rekening neemt. Verder merk ik wel dat je het doopsformulier kunt laten zeggen wat je wilt. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Nee hoor. Een tijdje terug heb je ook gezegd dat je niet alles van Ursinus voor je rekening neemt. Verder merk ik wel dat je het doopsformulier kunt laten zeggen wat je wilt. ;)
Ik merk dat je mij ook alles kunt laten zeggen wat je wilt. :)
Toen ging het over precies het tegenovergestelde, namelijk dat iemand aanvoerde, dat Ursinus geen beloften voor de ongelovigen had. Daar was ik het niet mee eens.
Hier wordt Ursinus aangevoerd om een versluierd verbondsautomatisme te verdedigen. Daar ben ik het evenmin mee eens.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Ik merk dat je mij ook alles kunt laten zeggen wat je wilt. :)
Toen ging het over precies het tegenovergestelde, namelijk dat iemand aanvoerde, dat Ursinus geen beloften voor de ongelovigen had. Daar was ik het niet mee eens.
Hier wordt Ursinus aangevoerd om een versluierd verbondsautomatisme te verdedigen. Daar ben ik het evenmin mee eens.
Waar ik op doel is dat Ursinus wel degelijk een, niet eens versluierd verbondsautomatisme voorstaat. In het Schatboek spreekt hij over de kinderen alsof ze al gelovigen zijn. Ik heb geen zin om die citaten nu weer neer te zetten, je kunt ze zelf wel vinden, denk ik.
Wees dan in elk geval eerlijk en zeg dat men in de GG daarvan afstand neemt. En zo past ook de geest van het doopsformulier niet bij de theologie van de GG. Met allerlei redeneringen kun je dat proberen op te lossen, maar het blijft wringen. Paardenwerk, zou Blaauwendraad zeggen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 11 mei 2012, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Ik merk dat je mij ook alles kunt laten zeggen wat je wilt. :)
Waar ik op doel is dat Ursinus wel degelijk een, niet eens versluierd verbondsautomatisme voorstaat. In het Schatboek spreekt hij over de kinderen alsof ze al gelovigen zijn. Ik heb geen zin om die citaten nu weer neer te zetten, je kunt ze zelf wel vinden, denk ik.
Wees dan in elk geval eerlijk en zeg dat men in de GG daarvan afstand neemt (zoals jij dat ook zelf deed). En zo past ook de geest van het doopsformulier niet bij de theologie van de GG. Met allerlei redeneringen kun je dat proberen op te lossen, maar het blijft wringen. Paardenwerk, zou Blaauwendraad zeggen.
De kwestie is, dat er gedaan wordt alsof Ursinus geloof zonder wedergeboorte leerde. Dat bestrijd ik.
Als je daar citaten van hebt, graag, want die kan ik niet vinden zo 1, 2, 3.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Heb even geen zin. :)
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef: De kwestie is, dat er gedaan wordt alsof Ursinus geloof zonder wedergeboorte leerde. Dat bestrijd ik.
Zonder bewuste wedergeboorte. Hij verwijst zelfs naar Johannes de Doper waar het al voor de natuurlijke geboorte gebeurde (en gebruikt dit als reden voor de kinderdoop). Ook ik leer geen geloof zonder wedergeboorte, of geloof zonder werk van de Heilige Geest. Ik geloof wel dat de wedergeboorte een wonderlijk iets is wat aan de gevolgen herkend moet worden en niet aan het moment zelf.
Johann Gottfried Walther schreef:Schatboek bij Vraag 74

Het eerste bewijs: Dat allen die tot de Gemeente en het Verbond Gods behoren, ook behoren gedoopt te worden. De kleine kinderen behoren evengoed tot het Verbond en Gods Gemeente, als de volwassenen. Daarom behoren de kleine kinderen der Christenen evengoed gedoopt te worden als de volwassenen. Dat allen die tot het Verbond en de Gemeente behoren, gedoopt dienen te zijn, wordt hieruit bewezen, dat de ganse Gemeente behoort gedoopt te zijn, volgens Christus' bevel, Matth. 28 : 19: „Gaat dan henen, onderwijst alle volken, dezelve dopende"; en uit hetgeen Paulus leert in 1 Kor. 12 : 13: „Want ook wij allen zijn door enen Geest tot één lichaam gedoopt.” Het feit dat de jonge kinderen der Christenen tot het Verbond en de Gemeente behoren, wordt bewezen uit het formulier des Verbonds, Gen. 17 : 7: „Om u te zijn tot een God en uwen zade na u", en uit Christus' bevel in Matth. 19 : 14: „Laat af van de kinderkens en verhindert hen niet tot Mij te komen, want derzulken is het Koninkrijk der hemelen" (Vgl. D.L., I, art. 17). Op de tegenwerping, dat de vrouwen in het Verbond begrepen waren en toch niet besneden waren, is hier kort tevoren al geantwoord.

Het tweede bewijs: Wie de weldaad van de vergeving der zonden en der wedergeboorte toekomt - of: zoals in de Catechismus staat, aan wie de vergeving der zonden door het bloed van Christus, en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, toegezegd wordt - die moeten van de Doop niet geweerd worden. Ook de kleine kinderen der Christenen komt de weldaad van de vergeving der zonden en der wedergeboorte toe, of: aan de kleine kinderen is evengoed als aan de volwassenen de vergeving der zonden door het bloed van Christus. en de Heilige Geest Die het geloof werkt, toegezegd. Daarom behoren de kleine kinderen evenmin van de Doop geweerd te worden als de volwassenen.
Dat zij, wie de weldaad van de vergeving der zonden door Christus' bloed, en de wedergeboorte door de Heilige Geest toekomt, niet van de Doop geweerd mogen worden, wordt bevestigd door Petrus' woorden uit Hand. 10 : 47: „Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben als ook wij?" En zulks met een duidelijke reden. Want wie de betekende zaak van het sacrament toekomt, hem komt ook het teken toe; tenzij er een bepaalde conditie of omstandigheid (in de instelling uitgedrukt) tegen is, om het gebruik van het sacrament te beletten; zoals vroeger de vrouwen om haar geslacht (= haar kunne,) niet besneden werden, en ook nu nog de verkondiging van 's Heeren dood en de zelfbeproeving de kleine kinderen belet Avondmaal te vieren; waarover wij zo dadelijk breder zullen handelen.
Het feit dat ook de kleine kinderen de weldaad van de vergeving der zonden en der wedergeboorte toekomt, en dat hun de Heilige Geest gegeven is, wordt opnieuw bewezen uit het formulier van het Verbond, Gen. 17 : 7: „Om u te zijn tot een God en uwen zade na u"; en uit Christus' belofte in Matth. 19 : 14: „Laat af van de kinderkens en verhindert hen niet tot Mij te komen, want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.” En Lukas noemt deze kindertjes in Luk. 18 : 15 in 't Grieks „ta brèphè", d.w.z. kleine, pasgeboren kindertjes, die nog geen onderwijs konden ontvangen of het geloof konden belijden, maar die nochtans in de Gemeente geboren waren, Ook (wordt het bewezen) uit Petrus' prediking, Hand, 2_: 38v.: „Bekeert u en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe en uwen kinderen en allen, die daar verre zijn", enz.; en uit Hand. 3 : 25: „Gijlieden zijt kinderen der Profeten en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft.” Ook uit Paulus' getuigenis in 1 Kor. 7 : 14: „Want anders waren uwe kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig", en uit Rom. 11 : 16: „En indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.” Ook uit het voorbeeld van Johannes de Doper, die in de buik van zijn moeder door de Heilige Geest geheiligd was, Luk. 1 : 15, vgl. ook Mozes, Samuël en Jeremia. Lees ook Hand. 7 : 20, 1 Sam. 1 : 21; id. 3 : 10, en Jer. 1:5.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Schatboek schreef:Bezwaar 2: Zij die niet geloven, mogen ook niet gedoopt worden. Want de Doop vraagt om geloof, zoals er geschreven staat in Marc. 16 : 16: „Die ge loofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.” Nu, aan hen die verdoemd zullen worden moet men het teken der genade niet geven. De kleine kinderen geloven niet. Dus behoren zij ook niet gedoopt te worden.
Antwoord:
1. Het geldt alleen de volwassenen, dat zij die niet geloven, ook niet gedoopt mogen worden. Want bij hen wordt vóór de Doop het geloof geëist, of althans de geloofsbelijdenis, Marc. 16 : 16. Maar voor de kleine kinderen kan volstaan tot de Doop, dat zij door de Heilige Geest geheiligd en wedergeboren zijn; en hun geloof en belijdenis is dit, dat ze geboren worden uit gelovige ouders. Want anders zouden alle kinderen die niet gedoopt zijn, verdoemd worden.
2. Bovendien maakt men hier geen goede conclusie. Want hier (in Marc. 16 : 16) wordt eerst gesproken over degenen die in het geheel niet geloven, noch metterdaad, noch door belijdenis, noch door gezindheid, zodat zulke mensen niet gedoopt mogen worden. Maar hoewel de kleine kinderen (nog) niet metterdaad geloven en de geschikte middelen missen, die tot het geloof nodig zijn, toch kan men daarom niet beweren, dat de kinderen totaal ongelovig en (dus) onder de ongelovigen te rekenen zijn, aangezien Christus gebiedt dat men ze tot Hem zal brengen.
3. Daarom moet men ook niet toegeven, dat de kinderen in 't geheel niet geloven, maar zoiets voor onwaar houden. Want hoewel men van de kleine kinderen niet kan zeggen, dat zij - evenals de volwassenen - metterdaad door een daadwerkelijk en vast geloof
geloven, hetgeen bestaat in een kennis en vertrouwen van de belofte der genade, toch moet men vaststellen, dat zij geloven op zulk een wijze, als met hun jeugd overeenkomt, n.l. door geneigdheid om te geloven. Want die geneigdheid is stellig óf een geloof, óf een deel en beginsel van het geloof.

Bastingius, Lansbergen. En zoals niemand de kinderen buiten het getal van de redelijke en verstandige mensen sluiten kan, omdat zij vanwege hun jonge leeftijd, hun verstand nog niet laten blijken, zo mag men ze ook niet voor ongelovigen houden, hoewel zij het geloof niet kunnen tonen. En zoals men de kleine boompjes, die eerst geplant worden en op hun tijd vruchten voortbrengen, geen onvruchtbare bomen noemen mag, ook al brengen zij nog geen vruchten voort, zo mag men evenmin de kinderen onder het getal der ongelovigen rekenen, omdat zij nog niet metterdaad geloven; maar wel onder de gelovigen, omdat zij een geneigdheid en bekwaamheid tot het geloof bezitten. En die geneigdheid danken zij niet aan het vlees of aan de natuur, maar aan de Heilige Geest en aan de genade, die hun beloofd is. Want de Heilige Geest wordt hun niet tevergeefs gegeven, zoals dat blijkt bij Johannes de Doper, Luk. 1 : 15, en bij Jeremia, Jer. 8 : 5, die (beiden) van hun moeders lijf af geheiligd waren.
Daarom werkt Hij in hen de wedergeboorte, genegenheden, nieuwe werkzaamheden en andere eigenschappen, die hun ter zaligheid nodig zijn, of althans vervult Hij alleen de plaats van deze dingen. En dit is hun genoeg tot de Doop naar Petrus' mening, Hand. 10 : 47: „Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben gelijk als ook wij?" Om die reden telt ook Christus de kinderkens onder de gelovigen, wanneer Hij in Marc. 9 : 42 zegt: „Zo wie één van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert.” Daarom wordt, wanneer de kleine kinderen in de Gemeente der gelovigen gedoopt worden, de Doop geenszins ontheiligd, zoals de Wederdopers lasteren.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 11 mei 2012, 15:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:
Tiberius schreef: De kwestie is, dat er gedaan wordt alsof Ursinus geloof zonder wedergeboorte leerde. Dat bestrijd ik.
Zonder bewuste wedergeboorte. Hij verwijst zelfs naar Johannes de Doper waar het al voor de natuurlijke geboorte gebeurde (en gebruikt dit als reden voor de kinderdoop). Ook ik leer geen geloof zonder wedergeboorte, of geloof zonder werk van de Heilige Geest. Ik geloof wel dat de wedergeboorte een wonderlijk iets is wat aan de gevolgen herkend moet worden en niet aan het moment zelf.
Ik begrijp niet goed, wat je met het geposte citaat beoogt. Hij leert daar in ieder geval geen geloof zonder wedergeboorte (en ook geen onbewuste wedergeboorte), maar spreekt daar over dopen, omdat hen de verbondsweldaden toekomt.
Hij gebruikt daar wel het voorbeeld van Johannes de Doper, maar dat is niet de reden of grond voor de kinderdoop.

Zelf geloof ik niet, dat de wedergeboorte onbewust gebeurt; wel dat men het juiste moment van levendmaking niet exact aan kunnen wijzen. Maar in ieder geval zal ieder wedergeborene weten van een eertijds, een tijd dat hij blind was (om het zo maar eens te zeggen), terwijl hij nu ziet.
Plaats reactie