Rechtvaardiging van eeuwigheid

Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door TAF »

vragensteller schreef:
TAF schreef:Wie of wat DIENT een discussie als dit?
Om meer bewondering te krijgen voor Gods liefde van eeuwigheid!
Ik beken dat ik in mijn lessen theologie op de GPW nog wel eens had, na 1.5 college over in mijn ogen een puntkomma.. dat ik vroeg aan zo'n docent, en wat wil je er nu echt mee zeggen:)

en als ie dan kwam met "zodat we beter begrijpen hoe groot God is" waarop ik zei : kijk naar een foto van het universum en besef je dat voor God dat minder dan een stofje is.. en je bent in 1 minuut klaar ipv 1,5 uur en hebt al meer besef daarvan dan met al dit gestudeer;))

Mijn vraag was dan ook vaak bij theologie :
1 waartoe zou ik toehoorders als ik hierover sprak moeten aanzetten te handelen/bekeren
2 waartoe zou ik toehoorders als ik hierover sprak moeten aanzetten te bezinnen/bidden
3 waartoe zou ik toehoorders als ik hierover sprak moeten aanzetten te geloven/vertrouwen
4 is dit de beste manier om hiertoe aan te sporen, of zou het veel korter en duidelijker kunnen?

Ik heb het gevoel dat erg veel van de theologische gedachtenspinsels die wij mensen hebben opgebouwd veeeel te ver doordraven op details, en daardoor de kern soms uit het oog verliezen;)
Jongere
Berichten: 7763
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door Jongere »

@ vragensteller,
ik stop ermee. Het is duidelijk dat je belangrijk vindt dat God in Christus ziet, omdat Hij anders geen gemeenschap kan hebben met de zondaar. Ik zei daarover eerder iets in dit topic, aan de hand van Romeinen 3.
Verder denk ik dat dit misschien niet de kerndiscussie is, als ik je opmerking over geloof lees. Waar het geloof (ook in navolging van Comrie) niet samenvalt met het overgaan naar het leven (Joh. 3) (of het geloof doet dat misschien alleen als 'ingeplant geloof'), is het ook duidelijk dat het geloof een minder centrale plaats zal krijgen in de theologie. Uiteindelijk is het misschien toch dát verschil wat hier in de discussie het meest bepalend is.

Tenslotte heeft TAF voor mij een punt als hij vraagt:
TAF schreef:En laat ik even de spiegel voorhouden, waartoe trachten jullie dit mystery werkelijk te doorgronden? brengt het tot een grotere dienstbaarheid en heiligheid in jullie handelen?
leid het tot een grotere ootmoedigheid en afhankelijkheid van God?
Dat zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen. Voor mij betekent het in ieder geval stoppen met deze discussie.
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door vragensteller »

Jongere schreef:@ vragensteller,
ik stop ermee. Het is duidelijk dat je belangrijk vindt dat God in Christus ziet, omdat Hij anders geen gemeenschap kan hebben met de zondaar. Ik zei daarover eerder iets in dit topic, aan de hand van Romeinen 3.
Verder denk ik dat dit misschien niet de kerndiscussie is, als ik je opmerking over geloof lees. Waar het geloof (ook in navolging van Comrie) niet samenvalt met het overgaan naar het leven (Joh. 3) (of het geloof doet dat misschien alleen als 'ingeplant geloof'), is het ook duidelijk dat het geloof een minder centrale plaats zal krijgen in de theologie. Uiteindelijk is het misschien toch dát verschil wat hier in de discussie het meest bepalend is.
Je hebt gelijk. Daar zit 1 van de oorzaken van het verschil in inzicht. Geloof idd als ingeplant geloof. Joh. 3 wijst eerst op de eis van de wedergeboorte. Maar dat is een andere discussie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19725
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door huisman »

vragensteller schreef:
huisman schreef: 1. het is niet mijn visie maar die van zeer veel reformatorische theologen
2. Wij moeten ons houden aan wat ons helder in Gods Woord geopenbaard is.
3. Als wij een rechtvaardiging van eeuwigheid leren moeten wij dat niet verwarren met de verkiezing.
4. wat ik verdedig is de leer van de reformatoren en bijna alle nadere reformatoren en puriteinen. Daarom vind ik de verwijten van remonstrants enz. ook erg vreemd in deze discussie.
5. Als je de leer van de rechtvaardigheid van eeuwigheid wil behouden (een beroep op 2 Tim1:9 is zeker te mager lees de kanttekeningen maar) doe dat dan met de kanttekeningen van Ds Kersten die juist waarschuwt voor de valkuilen van deze leer (die hij zelf aanhangt) waar jij in schijnt te lopen.
1. oké, "jouw visie en die van zeer veel reformatorische theologen" ervanuitgaande dat je ze goed hebt begrepen;
2. ja, dat probeer ik ook;
3. klopt, heb het onderscheid aan de hand van citaat ds. Moerkerken geprobeerd duidelijk te maken;
4. ik heb niemand verweten remonstrants te zijn en dat ook niet geïmpliceerd (dit heb ik al eerder gepost), omdat jij en jouw "zeer vele reformatorische theologen" nog wel uitgaan van het geschonken geloof;
5. goed lezen: ik noemde nog een tekst. Ik geef toe dat het mager is. Vandaar dat er in de prediking zeker niet meer accent op moet worden gelegd dan dat tot nog toe gebeurt. Als je mijn posts beter had gelezen had je deel 2 van punt 5 niet opgeschreven. Als je dat nog niet helder hebt, lees dan nogmaals art. ds. Moerkerken. Het kan je niet ontgaan dat ook hij dat nadrukkelijk zegt. Ik ben het ook daarin met hem eens.
Ik heb punt 5 wel geschreven met het oog op wat jij herhaaldelijk schrijft .
vragensteller schreef:Dat sluit niet uit hoe God de uitverkoren mens van eeuwigheid ziet: namelijk in Christus als vrij van schuld en straf, met recht op het eeuwige leven.
Je gaat hier veel verder dan Ds Kersten die jou tegenwerpt: "O, het is iets heel anders, want niemand is rechtvaardig. In de rechtvaardigmaking door het geloof is een staatsverwisseling. De uitverkoren zondaar gaat daarin uit de staat der verdoemenis over in de staat der verzoening met God. Hij wordt vrijgesproken van schuld en straf en ontvangt een recht ten eeuwigen leven. "

Dus blijf ik zeggen dat jij met de "rechtvaardiging van eeuwigheidsleer" een stap doet die je Bijbels gezien niet mag doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door vragensteller »

huisman schreef:
vragensteller schreef:
huisman schreef: 1. het is niet mijn visie maar die van zeer veel reformatorische theologen
2. Wij moeten ons houden aan wat ons helder in Gods Woord geopenbaard is.
3. Als wij een rechtvaardiging van eeuwigheid leren moeten wij dat niet verwarren met de verkiezing.
4. wat ik verdedig is de leer van de reformatoren en bijna alle nadere reformatoren en puriteinen. Daarom vind ik de verwijten van remonstrants enz. ook erg vreemd in deze discussie.
5. Als je de leer van de rechtvaardigheid van eeuwigheid wil behouden (een beroep op 2 Tim1:9 is zeker te mager lees de kanttekeningen maar) doe dat dan met de kanttekeningen van Ds Kersten die juist waarschuwt voor de valkuilen van deze leer (die hij zelf aanhangt) waar jij in schijnt te lopen.
1. oké, "jouw visie en die van zeer veel reformatorische theologen" ervanuitgaande dat je ze goed hebt begrepen;
2. ja, dat probeer ik ook;
3. klopt, heb het onderscheid aan de hand van citaat ds. Moerkerken geprobeerd duidelijk te maken;
4. ik heb niemand verweten remonstrants te zijn en dat ook niet geïmpliceerd (dit heb ik al eerder gepost), omdat jij en jouw "zeer vele reformatorische theologen" nog wel uitgaan van het geschonken geloof;
5. goed lezen: ik noemde nog een tekst. Ik geef toe dat het mager is. Vandaar dat er in de prediking zeker niet meer accent op moet worden gelegd dan dat tot nog toe gebeurt. Als je mijn posts beter had gelezen had je deel 2 van punt 5 niet opgeschreven. Als je dat nog niet helder hebt, lees dan nogmaals art. ds. Moerkerken. Het kan je niet ontgaan dat ook hij dat nadrukkelijk zegt. Ik ben het ook daarin met hem eens.
Ik heb punt 5 wel geschreven met het oog op wat jij herhaaldelijk schrijft .
vragensteller schreef:Dat sluit niet uit hoe God de uitverkoren mens van eeuwigheid ziet: namelijk in Christus als vrij van schuld en straf, met recht op het eeuwige leven.
Je gaat hier veel verder dan Ds Kersten die jou tegenwerpt: "O, het is iets heel anders, want niemand is rechtvaardig. In de rechtvaardigmaking door het geloof is een staatsverwisseling. De uitverkoren zondaar gaat daarin uit de staat der verdoemenis over in de staat der verzoening met God. Hij wordt vrijgesproken van schuld en straf en ontvangt een recht ten eeuwigen leven. "

Dus blijf ik zeggen dat jij met de "rechtvaardiging van eeuwigheidsleer" een stap doet die je Bijbels gezien niet mag doen.
Op je citaat van ds. Kersten hoop ik terug te komen.

Je moet het zien van God in het door jou aangehaalde citaat van mij zien als een vorm van "prospectie". Maar dat is mensvormig gesproken, omdat eeuwigheid geen tijdsvolgorde veronderstelt. Vandaar dat ik dit ook echt de grens vind van ons spreken over God. Maar jij zou eigenlijk -en ik ook- elk aspect van tijd in ons denken over eeuwigheid moeten loslaten. En dat kunnen we niet, omdat we mens zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19725
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door huisman »

vragensteller schreef:
huisman schreef:
vragensteller schreef:
huisman schreef: 1. het is niet mijn visie maar die van zeer veel reformatorische theologen
2. Wij moeten ons houden aan wat ons helder in Gods Woord geopenbaard is.
3. Als wij een rechtvaardiging van eeuwigheid leren moeten wij dat niet verwarren met de verkiezing.
4. wat ik verdedig is de leer van de reformatoren en bijna alle nadere reformatoren en puriteinen. Daarom vind ik de verwijten van remonstrants enz. ook erg vreemd in deze discussie.
5. Als je de leer van de rechtvaardigheid van eeuwigheid wil behouden (een beroep op 2 Tim1:9 is zeker te mager lees de kanttekeningen maar) doe dat dan met de kanttekeningen van Ds Kersten die juist waarschuwt voor de valkuilen van deze leer (die hij zelf aanhangt) waar jij in schijnt te lopen.
1. oké, "jouw visie en die van zeer veel reformatorische theologen" ervanuitgaande dat je ze goed hebt begrepen;
2. ja, dat probeer ik ook;
3. klopt, heb het onderscheid aan de hand van citaat ds. Moerkerken geprobeerd duidelijk te maken;
4. ik heb niemand verweten remonstrants te zijn en dat ook niet geïmpliceerd (dit heb ik al eerder gepost), omdat jij en jouw "zeer vele reformatorische theologen" nog wel uitgaan van het geschonken geloof;
5. goed lezen: ik noemde nog een tekst. Ik geef toe dat het mager is. Vandaar dat er in de prediking zeker niet meer accent op moet worden gelegd dan dat tot nog toe gebeurt. Als je mijn posts beter had gelezen had je deel 2 van punt 5 niet opgeschreven. Als je dat nog niet helder hebt, lees dan nogmaals art. ds. Moerkerken. Het kan je niet ontgaan dat ook hij dat nadrukkelijk zegt. Ik ben het ook daarin met hem eens.
Ik heb punt 5 wel geschreven met het oog op wat jij herhaaldelijk schrijft .
vragensteller schreef:Dat sluit niet uit hoe God de uitverkoren mens van eeuwigheid ziet: namelijk in Christus als vrij van schuld en straf, met recht op het eeuwige leven.
Je gaat hier veel verder dan Ds Kersten die jou tegenwerpt: "O, het is iets heel anders, want niemand is rechtvaardig. In de rechtvaardigmaking door het geloof is een staatsverwisseling. De uitverkoren zondaar gaat daarin uit de staat der verdoemenis over in de staat der verzoening met God. Hij wordt vrijgesproken van schuld en straf en ontvangt een recht ten eeuwigen leven. "

Dus blijf ik zeggen dat jij met de "rechtvaardiging van eeuwigheidsleer" een stap doet die je Bijbels gezien niet mag doen.
Op je citaat van ds. Kersten hoop ik terug te komen.

Je moet het zien van God in het door jou aangehaalde citaat van mij zien als een vorm van "prospectie". Maar dat is mensvormig gesproken, omdat eeuwigheid geen tijdsvolgorde veronderstelt. Vandaar dat ik dit ook echt de grens vind van ons spreken over God. Maar jij zou eigenlijk -en ik ook- elk aspect van tijd in ons denken over eeuwigheid moeten loslaten. En dat kunnen we niet, omdat we mens zijn.
Precies, wij zijn mensen met een verduisterd verstand die over God en Goddelijke zaken ons moeten houden aan Gods openbaring . De rest is speculatie van het leem over de Pottenbakker. Niets afdoen of toedoen aan Gods Woord is onze opdracht. Met te ver redeneren eren wij de rede en niet God.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9103
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef: Dus blijf ik zeggen dat jij met de "rechtvaardiging van eeuwigheidsleer" een stap doet die je Bijbels gezien niet mag doen.
Die stap, geachte heer Huisman, maakt de Bijbel zelf. "Ik heb geen ongerechtigheid gezien in Jacob...."
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19725
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef: Dus blijf ik zeggen dat jij met de "rechtvaardiging van eeuwigheidsleer" een stap doet die je Bijbels gezien niet mag doen.
Die stap, geachte heer Huisman, maakt de Bijbel zelf. "Ik heb geen ongerechtigheid gezien in Jacob...."
Wij zijn verdoemelijk voor God buiten het ware geloof in Christus. (Romeinen 3). Wat vragensteller zegt wordt zelfs door de meeste aanhangers van de rechtvaardiging van eeuwigheid niet geleerd. En over die "extra" stap gaat het. Misschien eerst even bijlezen voor je reageerd Bert.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9103
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Wij zijn verdoemelijk voor God buiten het ware geloof in Christus. (Romeinen 3). Wat vragensteller zegt wordt zelfs door de meeste aanhangers van de rechtvaardiging van eeuwigheid niet geleerd. En over die "extra" stap gaat het. Misschien eerst even bijlezen voor je reageerd Bert.
Ik weet heel goed waar het hier al hoeveel? bladzijden over gaat:
vragensteller schreef:Dat sluit niet uit hoe God de uitverkoren mens van eeuwigheid ziet: namelijk in Christus als vrij van schuld en straf, met recht op het eeuwige leven.
En daar kun je, als je de Bijbel volgen wil tenminste, niet omheen. Als God, als rechter, ons in onszelf zag, waren we voor eeuwig verdoemt. Maar, Hij ziet ons in Christus, en DAAROM ziet Hij geen ongerechtigheid in Jacob.

Dus zijn we van eeuwigheid gerechtvaardigd. Niet in de eeuwigheid gerechtvaardigd, omdat we door het geloof gerechtvaardig zijn of worden (voor degenen die nog niet tot het geloof gekomen zijn).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door vragensteller »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef: Dus blijf ik zeggen dat jij met de "rechtvaardiging van eeuwigheidsleer" een stap doet die je Bijbels gezien niet mag doen.
Die stap, geachte heer Huisman, maakt de Bijbel zelf. "Ik heb geen ongerechtigheid gezien in Jacob...."
Wij zijn verdoemelijk voor God buiten het ware geloof in Christus. (Romeinen 3). Wat vragensteller zegt wordt zelfs door de meeste aanhangers van de rechtvaardiging van eeuwigheid niet geleerd. En over die "extra" stap gaat het. Misschien eerst even bijlezen voor je reageerd Bert.
Wil je dat even aantonen met artikel ds. Moerkerken? Neem ik dat gelijk mee, als ik op je ds. Kersten citaat reageer. Ik ga nml niet verder dan ds. Moerkerken.

Wil je tevens nog even reageren op de 2 teksten die je laat liggen? Een standpunt innemen en daarbij teksten laten liggen is wat dubieus. Zeker als je een ander beticht van onrechtzinnigheden ...
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door vragensteller »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Wij zijn verdoemelijk voor God buiten het ware geloof in Christus. (Romeinen 3). Wat vragensteller zegt wordt zelfs door de meeste aanhangers van de rechtvaardiging van eeuwigheid niet geleerd. En over die "extra" stap gaat het. Misschien eerst even bijlezen voor je reageerd Bert.
Ik weet heel goed waar het hier al hoeveel? bladzijden over gaat:
vragensteller schreef:Dat sluit niet uit hoe God de uitverkoren mens van eeuwigheid ziet: namelijk in Christus als vrij van schuld en straf, met recht op het eeuwige leven.
En daar kun je, als je de Bijbel volgen wil tenminste, niet omheen. Als God, als rechter, ons in onszelf zag, waren we voor eeuwig verdoemt. Maar, Hij ziet ons in Christus, en DAAROM ziet Hij geen ongerechtigheid in Jacob.

Dus zijn we van eeuwigheid gerechtvaardigd. Niet in de eeuwigheid gerechtvaardigd, omdat we door het geloof gerechtvaardig zijn of worden (voor degenen die nog niet tot het geloof gekomen zijn).
Eens! Die laatste alinea idd!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19725
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door huisman »

vragensteller schreef:
huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef: Dus blijf ik zeggen dat jij met de "rechtvaardiging van eeuwigheidsleer" een stap doet die je Bijbels gezien niet mag doen.
Die stap, geachte heer Huisman, maakt de Bijbel zelf. "Ik heb geen ongerechtigheid gezien in Jacob...."
Wij zijn verdoemelijk voor God buiten het ware geloof in Christus. (Romeinen 3). Wat vragensteller zegt wordt zelfs door de meeste aanhangers van de rechtvaardiging van eeuwigheid niet geleerd. En over die "extra" stap gaat het. Misschien eerst even bijlezen voor je reageerd Bert.
Wil je dat even aantonen met artikel ds. Moerkerken? Neem ik dat gelijk mee, als ik op je ds. Kersten citaat reageer. Ik ga nml niet verder dan ds. Moerkerken.

Wil je tevens nog even reageren op de 2 teksten die je laat liggen? Een standpunt innemen en daarbij teksten laten liggen is wat dubieus. Zeker als je een ander beticht van onrechtzinnigheden ...
Dit is de pot verwijten.....ik heb hele gedeelten uit Rom 3 geciteerd en jij gaat er aan voorbij omdat het niet in jouw visie past. Maar vooruit jij noemt Jer 31:3
De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
De HEERE heeft Zijn volk liefgehad (er staat niet gerechtvaardigd!! ) met een eeuwige liefde. Weet je wat nu zo'n groot wonder is? Dat Hij dat deed toen wij nog vijanden waren. Zijn liefde is een onbegrijpelijke Goddelijke liefde daarom zegt de Heere Jezus: "want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering."
De farizeën verwachten een messias die de rechtvaardigen op zou zoeken maar Jezus zocht de zondaren op en at met ze.

Ik blijf erbij dat de leer van de rechtvaardiging van eeuwigheid de kerken binnen is gekomen als een antinomiaanse dwaling.
Comrie en Kersten hebbn deze leer omarmt maar hebben ook op de gevaren van deze leer gewezen. Eén van die gevaren sta jij m.i. bloot aan door zover te redeneren dat Gods getuigenis over de gehele mensheid genuanceerd word.
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
.............
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen , en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5266
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mag/kan zeggen dat ik heel wat oudvaders gelezen heb, maar bij de Reformatoren en Puriteinen die ik gelezen heb ben ik de rechtvaardiging van eeuwigheid toch niet tegengekomen.

Denk dat was huisman zegt Bijbels is,
De HEERE heeft Zijn volk liefgehad (er staat niet gerechtvaardigd!! ) met een eeuwige liefde. Weet je wat nu zo'n groot wonder is? Dat Hij dat deed toen wij nog vijanden waren. Zijn liefde is een onbegrijpelijke Goddelijke liefde daarom zegt de Heere Jezus: "want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering."
Zou ook denken dat het iets is dat eind 18de eeuw of in de 19de eeuw moet ontstaan/bedacht zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9103
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:Mag/kan zeggen dat ik heel wat oudvaders gelezen heb, maar bij de Reformatoren en Puriteinen die ik gelezen heb ben ik de rechtvaardiging van eeuwigheid toch niet tegengekomen.

Denk dat was huisman zegt Bijbels is,
De HEERE heeft Zijn volk liefgehad (er staat niet gerechtvaardigd!! ) met een eeuwige liefde. Weet je wat nu zo'n groot wonder is? Dat Hij dat deed toen wij nog vijanden waren. Zijn liefde is een onbegrijpelijke Goddelijke liefde daarom zegt de Heere Jezus: "want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering."
Zou ook denken dat het iets is dat eind 18de eeuw of in de 19de eeuw moet ontstaan/bedacht zijn.
Dit is al heel ouder dan de 18e eeuw, en is beslist Bijbels:
21 Hij schouwt niet aan de ongerechtigheid in Jakob; ook ziet Hij niet aan de boosheid in Israël.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5266
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Rechtvaardiging van eeuwigheid

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Mag/kan zeggen dat ik heel wat oudvaders gelezen heb, maar bij de Reformatoren en Puriteinen die ik gelezen heb ben ik de rechtvaardiging van eeuwigheid toch niet tegengekomen.

Denk dat was huisman zegt Bijbels is,
De HEERE heeft Zijn volk liefgehad (er staat niet gerechtvaardigd!! ) met een eeuwige liefde. Weet je wat nu zo'n groot wonder is? Dat Hij dat deed toen wij nog vijanden waren. Zijn liefde is een onbegrijpelijke Goddelijke liefde daarom zegt de Heere Jezus: "want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering."
Zou ook denken dat het iets is dat eind 18de eeuw of in de 19de eeuw moet ontstaan/bedacht zijn.
Dit is al heel ouder dan de 18e eeuw, en is beslist Bijbels:
21 Hij schouwt niet aan de ongerechtigheid in Jakob; ook ziet Hij niet aan de boosheid in Israël.
Waar gaat het hierin dit vers over de eeuwigheid?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie