vragensteller schreef:huisman schreef:Bert Mulder schreef:huisman schreef:
Dus blijf ik zeggen dat jij met de "rechtvaardiging van eeuwigheidsleer" een stap doet die je Bijbels gezien niet mag doen.
Die stap, geachte heer Huisman, maakt de Bijbel zelf. "Ik heb geen ongerechtigheid gezien in Jacob...."
Wij zijn verdoemelijk voor God buiten het ware geloof in Christus. (Romeinen 3). Wat vragensteller zegt wordt zelfs door de meeste aanhangers van de rechtvaardiging van eeuwigheid niet geleerd. En over die "extra" stap gaat het. Misschien eerst even bijlezen voor je reageerd Bert.
Wil je dat even aantonen met artikel ds. Moerkerken? Neem ik dat gelijk mee, als ik op je ds. Kersten citaat reageer. Ik ga nml niet verder dan ds. Moerkerken.
Wil je tevens nog even reageren op de 2 teksten die je laat liggen? Een standpunt innemen en daarbij teksten laten liggen is wat dubieus. Zeker als je een ander beticht van onrechtzinnigheden ...
Dit is de pot verwijten.....ik heb hele gedeelten uit Rom 3 geciteerd en jij gaat er aan voorbij omdat het niet in jouw visie past. Maar vooruit jij noemt Jer 31:3
De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
De HEERE heeft Zijn volk liefgehad (er staat niet gerechtvaardigd!! ) met een eeuwige liefde. Weet je wat nu zo'n groot wonder is? Dat Hij dat deed toen wij nog vijanden waren. Zijn liefde is een onbegrijpelijke Goddelijke liefde daarom zegt de Heere Jezus:
"want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering."
De farizeën verwachten een messias die de rechtvaardigen op zou zoeken maar Jezus zocht de zondaren op en at met ze.
Ik blijf erbij dat de leer van de rechtvaardiging van eeuwigheid de kerken binnen is gekomen als een antinomiaanse dwaling.
Comrie en Kersten hebbn deze leer omarmt maar hebben ook op de gevaren van deze leer gewezen. Eén van die gevaren sta jij m.i. bloot aan door zover te redeneren dat Gods getuigenis over de gehele mensheid genuanceerd word.
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
.............
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.
20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen , en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.