De uitwerking van Gods Geest maar niet de roeping. Een zaaier ging uit om te zaaien, bij Willem heeft hij twee soorten zaad.Willem schreef:Dan is er toch geen onderscheid tussen een onderscheid maken in een in- en uitwendige roeping of te stellen dat er één roeping is met tweeërlei uitwerking?memento schreef:Er is één roeping met tweeërlei uitwerking. En het verschil in uitwerking zit m in het werk van de Geest. Maar het Woord en het aanbod is tot allen hetzelfde. Dat Woord belooft ons alles wat wij nodig hebben, en dat Woord neemt ons alle slappe excuses uit handen. Elke ruimte om te zeggen: "Ik ben nu eenmaal een mens die zo verdorven is dat hij niet kan en wil geloven (wat een waarheid is), dus ik kan niets met het Woord, noch kan God mij schuldig houden dat ik dat Woord niet gelovig aangenomen heb" wordt door dat Woord ontnomen.Erasmiaan schreef:De nodiging van het Evangelie ontneemt ons alle onschuld. Maar als je zelf zegt dat Gods Geest gaande maakt dan hebben we geen verschil want dan leer jij ook tweeërlei roeping.
behalve dan "woordkeuze"?
Maar dan nogmaals ook de vraag aan @Memento:
Wat is nu ten diepste de oorzaak dat het werk van de Heiligen Geest in de één anders "uitwerkt" dan in de ander?
In mijn Bijbel is het zaad overal hetzelfde. Alleen is er maar één door de Geest toebereide aarde waar het zaad vrucht draagt.