Om der tienen wil!
Re: Om der tienen wil!
Het gehele boekje is te downloaden op http://www.theologienet.nl
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Daar gaan vele mensen aan mank. Eerder regelmaat dan uitzondering.memento schreef:Wat me opvalt, is dat Grietje het allemaal erg goed weet, en erg makkelijk haar oordeel klaar heeft...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Nee, maar nu moeten we voorzichtig zijn,want hier speekt geen vrouw uit de hoogte.memento schreef:Wat me opvalt, is dat Grietje het allemaal erg goed weet, en erg makkelijk haar oordeel klaar heeft...
Maar uit een diepe door Gods Geest geleerd kennen en onderscheiden.
Ik begrijp heel goed dat dit weinig wordt verstaan, daar het klein getal der vromen steeds
kleiner wordt. En waar de voorbeelden van het tere leven gaat ontbreken zal het des te
minder verstaan worden
Gods volk ging nooit pluimstrijkend met elkaar om. Nee, altijd eerlijk en de waarheid niet
verbloemend. Een teken van deze tijd is ook dat men vaak 'kittelachtig' van gehoor wordt,
en dat men de bestraffing haat. Geen theorie maar de praktijk.
Grietje: "Als het waarheid is, dat God dat in je hart heeft gewerkt, dan zal het wel-DIA- schreef:Nee, maar nu moeten we voorzichtig zijn,want hier speekt geen vrouw uit de hoogte.memento schreef:Wat me opvalt, is dat Grietje het allemaal erg goed weet, en erg makkelijk haar oordeel klaar heeft...
Ik begrijp heel goed dat dit weinig wordt verstaan, daar het klein getal der vromen steeds
kleiner wordt. En waar de voorbeelden van het tere leven gaat ontbreken zal het des te
minder verstaan worden
Gods volk ging nooit pluimstrijkend met elkaar om. Nee, altijd eerlijk en de waarheid niet
verbloemend. Een teken van deze tijd is ook dat men vaak 'kittelachtig' van gehoor wordt,
terechtkomen".
Jan: "Geloof jij dan niet, dat het recht werk bij mij is?"
Grietje: "Ik weet het niet Jan! Maar je mocht het wel eens nauwkeurig onderzoeken,
want het gaat op een eeuwigheid aan".
Jan: "Dat onderzoek is voor jouw even nodig, Grietje! en voor jouw gaat het ook op een
eeuwigheid aan".
Grietje: "Wij moesten het er maar bij laten, want het valt bij jouw niet goed, en dat is
geen goed teken voor je, Jan!"
Ze oordeelt over Jan, maar als de wedervraag gesteld wordt, wordt er geen thuis gegeven, maar is het "Wij moesten het er maar bij laten", om vervolgens weer verder te gaan met oordelen.
Nee, als het goed is wordt er in liefde gewaarschuwd als men vreest over de staat van de ander, en niet op zo'n eigenwijze en betweterige toon als Grietje hier aanslaat geoordeeld. Dit komt meer over als de ander even de les lezen, in plaats van uit liefde (en vanuit de kennis van eigen onwaardigheid en zondigheid) de ander waarschuwen.
Toch is het ook in deze tijd zo dat men naar klaarheid en waarheid staat, ook onderling als kinderen des Heeren. Als ik bij ons in de gemeente kijk en zie hoe men eerlijk is naar elkaar toe, zowel bestraffend als vertroostend.-DIA- schreef:Nee, maar nu moeten we voorzichtig zijn,want hier speekt geen vrouw uit de hoogte.memento schreef:Wat me opvalt, is dat Grietje het allemaal erg goed weet, en erg makkelijk haar oordeel klaar heeft...
minder verstaan worden
Ik zie dan zelf niet het steeds kleiner wordende getal der vromen.
Maar goed, dat kan per gemeente verschillen natuurlijk.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Goed onderwscheiden: Grietje heeft niet de bedoeling om het beter te willen weten. Maar ze is bewogen met het zielenheil van Jan. Daarom zegt ze op eerlijk en onverbloemd:"Ik weet het niet Jan! Maar je mocht het wel eens nauwkeurig onderzoeken, want het gaat op een eeuwigheid aan"memento schreef:Grietje: "Als het waarheid is, dat God dat in je hart heeft gewerkt, dan zal het wel-DIA- schreef:Nee, maar nu moeten we voorzichtig zijn,want hier speekt geen vrouw uit de hoogte.memento schreef:Wat me opvalt, is dat Grietje het allemaal erg goed weet, en erg makkelijk haar oordeel klaar heeft...
minder verstaan worden
terechtkomen".
Jan: "Geloof jij dan niet, dat het recht werk bij mij is?"
Grietje: "Ik weet het niet Jan! Maar je mocht het wel eens nauwkeurig onderzoeken,
want het gaat op een eeuwigheid aan".
Jan: "Dat onderzoek is voor jouw even nodig, Grietje! en voor jouw gaat het ook op een
eeuwigheid aan".
Grietje: "Wij moesten het er maar bij laten, want het valt bij jouw niet goed, en dat is
geen goed teken voor je, Jan!"
Ze oordeelt over Jan, maar als de wedervraag gesteld wordt, wordt er geen thuis gegeven, maar is het "Wij moesten het er maar bij laten", om vervolgens weer verder te gaan met oordelen.
Nee, als het goed is wordt er in liefde gewaarschuwd als men vreest over de staat van de ander, en niet op zo'n eigenwijze en betweterige toon als Grietje hier aanslaat geoordeeld...
Men zegt wel eens dat men tegenwoodig de bloemhoven ingejaagd wordt de de predikers. En met bovenstaand voorbeeld is niet moeilijk te begrijpen wat er daarmee wordt bedoeld. De bestraffing kan niet meer lijden, dat wekt wrevel... Ik hoor in je reactie doorklinken (kan het lijden?) dat je het niet verstaat?
@DIA: Ik ben voor scherpte in liefde. In alle openheid en eerlijkheid, in het besef dat je van je eigen zonde en eigen arglistige hart. Dan blaas je niet zo hoog van de toren.
Ik mis in Grietjes woorden de liefde, en ook het kennen van het eigen hart. Het komt meer eigenwijs en hoogmoedig over, dan als een doorleefd christen die spreekt van zondaarshart tot zondaarshart, uit diepe bewogenheid met die ander.
Ik mis in Grietjes woorden de liefde, en ook het kennen van het eigen hart. Het komt meer eigenwijs en hoogmoedig over, dan als een doorleefd christen die spreekt van zondaarshart tot zondaarshart, uit diepe bewogenheid met die ander.
Daarbij, is het aan ons om de ander de maat te nemen? Wanneer je beiden hetzelfde belijdt ten aanzien van geloof en bekering, en de een zegt tegen de ander dit te kennen, dan moeten wij het oordeel der liefde hanteren. Het is God die de harten doorzoekt, niet wíj moeten dat doen.memento schreef:@DIA: Ik ben voor scherpte in liefde. In alle openheid en eerlijkheid, in het besef dat je van je eigen zonde en eigen arglistige hart. Dan blaas je niet zo hoog van de toren.
Ik zit nu een tijdje mee te lezen, maar ik begrijp deze abacadabra niet en het komt mij over dat er indirecte insinuaties gemaakt worden. Kan iemand in een paar zinnen even uitleggen wat er met dat stuk bedoeld wordt?
(ik probeer hier wat te leren namelijk)
(ik probeer hier wat te leren namelijk)

Met andere woorden: als we Grietje (en jou) niet begrijpen, ontbreekt het ons aan het tere leven.-DIA- schreef:Nee, maar nu moeten we voorzichtig zijn,want hier speekt geen vrouw uit de hoogte.
minder verstaan worden
Ik heb een andere hypothese: de wijze waarop Grietje Jantje de maat neemt, staat zo ver van de bijbel af, dat de kinderen van God het niet als bijbels herkennen. Daarom begrijpen ze het niet.
Daarnaast is het ook nog zo (ik heb dat pas in een ander topic ook opgemerkt) dat Judas door de discipelen niet als verrader of huichelaar is ontmaskerd. En dat Saulus na zijn bekering in eerste instantie niet door de discipelen in Jeruzalem werd geaccepteerd.
Dus dat Gods volk een ander in het hart kan kijken, zou ik nog maar niet te hard beweren.
Dus dat Gods volk een ander in het hart kan kijken, zou ik nog maar niet te hard beweren.
Geheel mee eens. Maar als nu de reactie komt "Zie je nou wel, het wordt niet meer verstaan tegenwoordig", dan is het cirkeltje rond en kunnen we weer van voor af aan beginnen.rekcor schreef:Ik heb een andere hypothese: de wijze waarop Grietje Jantje de maat neemt, staat zo ver van de bijbel af, dat de kinderen van God het niet als bijbels herkennen. Daarom begrijpen ze het niet.

~~Soli Deo Gloria~~
Ik zou best zin hebben alle vragen te beantwoorden. Maar ik denk dat het hier niet de tijd en de plaats is. We mewrken hier hoe we allenmaal geseculariseerd zijn. En onze gedachtengang is meer aards, menselijk, dan geestelijk.
Wie lust heeft in meer ondewijs: er zijn honderden goed publicaties die beter onderwijs kunnen geven als ik. Daarom kan ik ieder aanraden de oudvaders de lezen, en niet oppervlakkig, maar intensief, biddend om licht van Boven.
PS Degene die hierboven reageerde is zeker ook niet zo bekend met het bevindelijke leven van Gods volk.
Wie lust heeft in meer ondewijs: er zijn honderden goed publicaties die beter onderwijs kunnen geven als ik. Daarom kan ik ieder aanraden de oudvaders de lezen, en niet oppervlakkig, maar intensief, biddend om licht van Boven.
PS Degene die hierboven reageerde is zeker ook niet zo bekend met het bevindelijke leven van Gods volk.
Misschien kun je dit nader toelichten? En waarom steeds dit patroon bij jou: iets op het forum zetten 'ter overdenking' en bij reactie er vervolgens de zweep overheen leggen? Waarom doe je dat? Kennelijk heb je er behoefte aan iets te delen met mensen om ze vervolgens meteen te veroordelen.-DIA- schreef:Ik zou best zin hebben alle vragen te beantwoorden. Maar ik denk dat het hier niet de tijd en de plaats is. We mewrken hier hoe we allenmaal geseculariseerd zijn. En onze gedachtengang is meer aards, menselijk, dan geestelijk.
Het is niet als een zweepslag bedoeld hoor. En omdat mij soms de woorden (en het ambtelijke gezag) ontbreken probeer ik wel eens iets te plaatsen, of het mogelijk iets wakker kon schudden.Afgewezen schreef:Misschien kun je dit nader toelichten? En waarom steeds dit patroon bij jou: iets op het forum zetten 'ter overdenking' en bij reactie er vervolgens de zweep overheen leggen? Waarom doe je dat? Kennelijk heb je er behoefte aan iets te delen met mensen om ze vervolgens meteen te veroordelen.-DIA- schreef:Ik zou best zin hebben alle vragen te beantwoorden. Maar ik denk dat het hier niet de tijd en de plaats is. We mewrken hier hoe we allenmaal geseculariseerd zijn. En onze gedachtengang is meer aards, menselijk, dan geestelijk.
Ik weet dat ik dat niet kan, hoewel het wel mijn hartelijke begeerte is. Niet uit de hoogte, zoals ik merk, dat de boodschap soms overkomt. Maar uit een diepe bewogenheid met mijn naaste, waar ik zie dat duidenden bij duidenden, die zich nog met de naam reformatorich tooien, en ook werkelijk menen dat nog te zijn, toch de eigelijke inhoud van de leer die naar de Godzaligheid is niet meeer verstaan. Dat is geen verwijt aan iemand, het is ook wel begrijpelijk als het niet begrepen wordt, omdat dat God Zich meer en meer terugtrekt van de kerk van Nederland. Waar nog zuiver de bevindelijke waarheid wordt gepreekt stuit dat steeds meer op onbegrip, en vanzelf, ook naar de Schrift, op al dan niet openlijke vijandschap.
En het is dus om te trachten de ogen van mijn medemens daarvoor te openen. Dat is vanzelf geen mensenwerk. Zal ook nooit lukken als we het zelf willen doen. Maar wat je dan doen kan, dat doe je dan, in dit geval een stukje bevinding plaatsen. Dan wordt toch wel gemerkt hoe ver we daarvan nu afleven?
Lees alleen de reacties maar.