Hel en hemel

Hansie

Re: Hel en hemel

Bericht door Hansie »

Tiberius schreef:
Hansie schreef: (de leer zegt echter dat wij ons niet kunnen bekeren, waardoor die verlammende louwheid zijn intrede doet)
Jouw leer toch niet, begrijp ik.
Jouw leer wel, dan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hansie schreef:
Tiberius schreef:
Hansie schreef: (de leer zegt echter dat wij ons niet kunnen bekeren, waardoor die verlammende louwheid zijn intrede doet)
Jouw leer wel, dan?
De Bijbelse leer: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Hansie schreef:
Tiberius schreef:
Jouw leer wel, dan?
De Bijbelse leer: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke.
Maar ook: Gij hebt niet gewild dat Ik koning over u zou zijn.

De mens is geen slachtoffer van de grillen van het Lot of de grillen van een God. Nee, een mens gaat verloren omdat hij actief zich tegen God verzet, en omdat hij actief God afwijst, Hem haat, zich niet door Hem wil laten redden.

Laat alleen hij, die radeloos smekend aan Gods voeten ligt, de woorden gebruiken: God moet het doen (hoewel de taal dan anders zijn zal, geen "moeten" meer, maar: O God, wees mij de zondaar genadig). Al wie het zonder die gestalte zegt, bedrijft een gruwel. Laat hem liever nadenken en bemediteren welke grote schuld, en welke afkeer van God, hijzelf heeft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
Het is nog veel radicaler: Zonder wedergeboorte zijn wij, ondanks ons nette leven, de Heere een gruwel. Is al onze ijver stank in Zijn neusgaten. Is al onze rechtzinnigheid, onze vrome woorden, Hem een walging. Enkel schuld. Ja, ronduit vijandschap tegen Hem die ons redden kan en wil.

Er is geen neutrale grond. Wie niet voor Hem is, die is tegen Hem.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
Hoewel waar, vraag ik me af wat ik hier als normale kerkganger mee moet. Wat heb ik eraan om dit te weten?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

rekcor schreef:
Hoewel waar, vraag ik me af wat ik hier als normale kerkganger mee moet. Wat heb ik eraan om dit te weten?
Niet zoveel, maar het punt is wel dat de Heere mensen het geloof geeft nadat Hij ze hun zonden bekend heeft gemaakt. Dit te weten is daar dan een onderdeel van. Maar daarna blijft het vastzitten op het punt van het al dan niet geloven.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Hetzelfde denk ik als de Joden eraan hadden, dat Jezus hun voorhield, dat niemand tot Hem kan komen tenzij de Vader hem trekt.
ejvl

Bericht door ejvl »

rekcor schreef:
Dat een mens geen rust heeft maar bij God blijft aanhouden en vragen om redding?
Dat wij van nature tegen hem zijn zoals hierboven staat en dat wij voor hem moeten worden.
Dat wij dit zelf niet kunnen en daar God voor nodig hebben en alles in het werk stellen om dit te realiseren.
dennis

Bericht door dennis »

Zoekt en gij zult vinden...
refo

Bericht door refo »

rekcor schreef:
Ik denk zelfs dat het níet waar is. Die quote geldt alleen voor mensen tot wie God niet of nog niet 'goedertierenlijk verkondigers van Goede Boodschap' zendt. Aan wie Hij die wel zendt, voor die is het mogelijk. Anders zou het toch maar een armzalige Goede Boodschap zijn: Msschien wel niet voor jou, normale kerkganger".
Ander

Bericht door Ander »

refo schreef:
rekcor schreef:
Ik denk zelfs dat het níet waar is. Die quote geldt alleen voor mensen tot wie God niet of nog niet 'goedertierenlijk verkondigers van Goede Boodschap' zendt. Aan wie Hij die wel zendt, voor die is het mogelijk. Anders zou het toch maar een armzalige Goede Boodschap zijn: Msschien wel niet voor jou, normale kerkganger".
Oftwel, allen tot wie God de Goede Boodschap zendt, zijn wedergeborenen. Eigenlijk klopt dat wel, vanuit Steenblokkiaans oogpunt. Ik ben een soort blij dit van mensen te horen waar ik het niet van verwacht had.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Ander schreef:Oftwel, allen tot wie God de Goede Boodschap zendt, zijn wedergeborenen.
Hoe herken je die, en wat moeten die dan nog te horen krijgen? Met alle respect, maar dit is natuurlijk onzin. Ook al ben ik het ook niet eens met de post van Refo, met deze reactie ben ik het nog veel minder eens.
Het geloof is uit het gehoor. Er kan geen geloof zijn, laat staan wedergeboorte zonder eerst de Goede Boodschap gehoord te hebben.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

GJdeBruijn schreef:
Ander schreef:Oftwel, allen tot wie God de Goede Boodschap zendt, zijn wedergeborenen.
Hoe herken je die, en wat moeten die dan nog te horen krijgen? Met alle respect, maar dit is natuurlijk onzin. Ook al ben ik het ook niet eens met de post van Refo, met deze reactie ben ik het nog veel minder eens.
Het geloof is uit het gehoor. Er kan geen geloof zijn, laat staan wedergeboorte zonder eerst de Goede Boodschap gehoord te hebben.
Ander spreekt over de inwendige roeping.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Fjodor schreef:
GJdeBruijn schreef:
Ander spreekt over de inwendige roeping.
Ja, dat verandert nog steeds niets aan wat hij zegt. De uitwendige roeping verschilt niet van de inwendige. Het verschil zit niet in de roeping als Goede Boodschap maar in het kunnen verstaan van de roeping als zijnde heilsproclamatie, gesproken door God Zelf.
Plaats reactie