Jouw leer wel, dan?Tiberius schreef:Jouw leer toch niet, begrijp ik.Hansie schreef: (de leer zegt echter dat wij ons niet kunnen bekeren, waardoor die verlammende louwheid zijn intrede doet)
Hel en hemel
Re: Hel en hemel
De Bijbelse leer: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke.Hansie schreef:Jouw leer wel, dan?Tiberius schreef:Jouw leer toch niet, begrijp ik.Hansie schreef: (de leer zegt echter dat wij ons niet kunnen bekeren, waardoor die verlammende louwheid zijn intrede doet)
Maar ook: Gij hebt niet gewild dat Ik koning over u zou zijn.Tiberius schreef:De Bijbelse leer: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader hem trekke.Hansie schreef:Jouw leer wel, dan?Tiberius schreef:Jouw leer toch niet, begrijp ik.Hansie schreef: (de leer zegt echter dat wij ons niet kunnen bekeren, waardoor die verlammende louwheid zijn intrede doet)
De mens is geen slachtoffer van de grillen van het Lot of de grillen van een God. Nee, een mens gaat verloren omdat hij actief zich tegen God verzet, en omdat hij actief God afwijst, Hem haat, zich niet door Hem wil laten redden.
Laat alleen hij, die radeloos smekend aan Gods voeten ligt, de woorden gebruiken: God moet het doen (hoewel de taal dan anders zijn zal, geen "moeten" meer, maar: O God, wees mij de zondaar genadig). Al wie het zonder die gestalte zegt, bedrijft een gruwel. Laat hem liever nadenken en bemediteren welke grote schuld, en welke afkeer van God, hijzelf heeft.
Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
Het is nog veel radicaler: Zonder wedergeboorte zijn wij, ondanks ons nette leven, de Heere een gruwel. Is al onze ijver stank in Zijn neusgaten. Is al onze rechtzinnigheid, onze vrome woorden, Hem een walging. Enkel schuld. Ja, ronduit vijandschap tegen Hem die ons redden kan en wil.Tiberius schreef:Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
Er is geen neutrale grond. Wie niet voor Hem is, die is tegen Hem.
Hoewel waar, vraag ik me af wat ik hier als normale kerkganger mee moet. Wat heb ik eraan om dit te weten?Tiberius schreef:Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
Niet zoveel, maar het punt is wel dat de Heere mensen het geloof geeft nadat Hij ze hun zonden bekend heeft gemaakt. Dit te weten is daar dan een onderdeel van. Maar daarna blijft het vastzitten op het punt van het al dan niet geloven.rekcor schreef:Hoewel waar, vraag ik me af wat ik hier als normale kerkganger mee moet. Wat heb ik eraan om dit te weten?Tiberius schreef:Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Hetzelfde denk ik als de Joden eraan hadden, dat Jezus hun voorhield, dat niemand tot Hem kan komen tenzij de Vader hem trekt.rekcor schreef:Hoewel waar, vraag ik me af wat ik hier als normale kerkganger mee moet. Wat heb ik eraan om dit te weten?Tiberius schreef:Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
Dat een mens geen rust heeft maar bij God blijft aanhouden en vragen om redding?rekcor schreef:Hoewel waar, vraag ik me af wat ik hier als normale kerkganger mee moet. Wat heb ik eraan om dit te weten?Tiberius schreef:Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
Dat wij van nature tegen hem zijn zoals hierboven staat en dat wij voor hem moeten worden.
Dat wij dit zelf niet kunnen en daar God voor nodig hebben en alles in het werk stellen om dit te realiseren.
Zoekt en gij zult vinden...
Ik denk zelfs dat het níet waar is. Die quote geldt alleen voor mensen tot wie God niet of nog niet 'goedertierenlijk verkondigers van Goede Boodschap' zendt. Aan wie Hij die wel zendt, voor die is het mogelijk. Anders zou het toch maar een armzalige Goede Boodschap zijn: Msschien wel niet voor jou, normale kerkganger".rekcor schreef:Hoewel waar, vraag ik me af wat ik hier als normale kerkganger mee moet. Wat heb ik eraan om dit te weten?Tiberius schreef:Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
Oftwel, allen tot wie God de Goede Boodschap zendt, zijn wedergeborenen. Eigenlijk klopt dat wel, vanuit Steenblokkiaans oogpunt. Ik ben een soort blij dit van mensen te horen waar ik het niet van verwacht had.refo schreef:Ik denk zelfs dat het níet waar is. Die quote geldt alleen voor mensen tot wie God niet of nog niet 'goedertierenlijk verkondigers van Goede Boodschap' zendt. Aan wie Hij die wel zendt, voor die is het mogelijk. Anders zou het toch maar een armzalige Goede Boodschap zijn: Msschien wel niet voor jou, normale kerkganger".rekcor schreef:Hoewel waar, vraag ik me af wat ik hier als normale kerkganger mee moet. Wat heb ik eraan om dit te weten?Tiberius schreef:Klopt. Echter actief God zoeken is van mensenzijde ten enenmale onmogelijk, tenzij een mens wedergeboren is.
-
Hoe herken je die, en wat moeten die dan nog te horen krijgen? Met alle respect, maar dit is natuurlijk onzin. Ook al ben ik het ook niet eens met de post van Refo, met deze reactie ben ik het nog veel minder eens.Ander schreef:Oftwel, allen tot wie God de Goede Boodschap zendt, zijn wedergeborenen.
Het geloof is uit het gehoor. Er kan geen geloof zijn, laat staan wedergeboorte zonder eerst de Goede Boodschap gehoord te hebben.
Ander spreekt over de inwendige roeping.GJdeBruijn schreef:Hoe herken je die, en wat moeten die dan nog te horen krijgen? Met alle respect, maar dit is natuurlijk onzin. Ook al ben ik het ook niet eens met de post van Refo, met deze reactie ben ik het nog veel minder eens.Ander schreef:Oftwel, allen tot wie God de Goede Boodschap zendt, zijn wedergeborenen.
Het geloof is uit het gehoor. Er kan geen geloof zijn, laat staan wedergeboorte zonder eerst de Goede Boodschap gehoord te hebben.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-
Ja, dat verandert nog steeds niets aan wat hij zegt. De uitwendige roeping verschilt niet van de inwendige. Het verschil zit niet in de roeping als Goede Boodschap maar in het kunnen verstaan van de roeping als zijnde heilsproclamatie, gesproken door God Zelf.Fjodor schreef:Ander spreekt over de inwendige roeping.GJdeBruijn schreef:Hoe herken je die, en wat moeten die dan nog te horen krijgen? Met alle respect, maar dit is natuurlijk onzin. Ook al ben ik het ook niet eens met de post van Refo, met deze reactie ben ik het nog veel minder eens.Ander schreef:Oftwel, allen tot wie God de Goede Boodschap zendt, zijn wedergeborenen.