Sja, in de gereformeerde dogmatiek wordt de Schrift "norma normans" (de normerende norm) genoemd, en de belijdenis "norma normata" (de norm die genormeerd wordt). Ik denk dat dat een heel nuttige opzet is, omdat daarin het evenwicht bewaard is. De Schrift is de hoogste norm, de belijdenis is een norm van een lager niveau. De belijdenis is dus nog steeds normerend, maar ze kan gecorrigeerd worden door de hoogste norm, de Schrift.Afgewezen schreef:Nee, dat is niet wat ik voorsta (en ook niet wat Dolf voorstaat, denk ik). Laat de Kerk maar een dominante en normerende rol spelen, als ze haar leden onderwijst en fundeert in het Woord van God. Maar het kan wel eens een station te vér zijn al de Kerk dit onderwijs op schrift stelt en zegt: dit is gezaghebbend, hier moet men voor buigen. Let wel: men moet voor zo'n leerstelling wel buigen, als deze op grond van God Woord is aangetoond, maar het document waarin dat wordt verwoord, moet geen 'eigen' gezag krijgen ten opzichte van de Bijbel. Dáár gaat het om.memento schreef:Wat je eigenlijk voorstelt is: Laten we de gereformeerde kerkvisie, waarin de Kerk een erg dominante en normerende rol heeft, vervangen door een kerkvisie waarin we de gemeente zien als losse individuen die onder leiding van de Heilige Geest zelf de waarheid zoeken en vinden. Tegen zo'n individualistische kerkvisie verzet ik mij, omdat het nogal gevolgen heeft voor de rest van je dogmatiek.
Hier een aardig artikel van R.C. Sproul hierover: http://www.ligonier.org/learn/articles/norma-normata/