Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

albion

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door albion »

Jongere schreef:
Fjodor schreef:Hij zei bijvoorbeeld dat je uit het OT niet kon halen dat God goed is omdat Jezus pas onder het NT gegeven is..
Vroeger was dit een dwaling waarvoor je uit de kerk werd gezet.
Wij hadden een dominee en die las op elke bladzijde van de Bijbel: Christus. Dat komt bij mij heel wat overtuigender over dan te zeggen dat je in het OT niet kon halen
dat God goed was. Je begint al met Gen 3.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ander

Bericht door Ander »

albion schreef:
Jongere schreef:
Fjodor schreef:Hij zei bijvoorbeeld dat je uit het OT niet kon halen dat God goed is omdat Jezus pas onder het NT gegeven is..
Wij hadden een dominee en die las op elke bladzijde van de Bijbel: Christus. Dat komt bij mij heel wat overtuigender over dan te zeggen dat je in het OT niet kon halen
Precies. Ik luisterde gisteren naar een Bijbellezing over Jozef. Die dominee stelde het zo: In het OT heb je de schaduw van de komende Christus. Wanneer er een schaduw is, is de persoon er ook. Dus het OT is vol van Christus. Mooi uitgedrukt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

albion schreef:
Jongere schreef:
Eens. "En beginnende van dezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus" staat er toch? En zo zijn er heel veel teksten in het NT te vinden, die terugwijzen naar het OT.
Jongere

Bericht door Jongere »

albion schreef:Je begint al met Gen 3.
En dat is al te laat (ik ben het met je eens verder).

In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.

--
In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
Dit was in den beginne bij God.
Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

Christus komt voor op de eerste bladzijde van de Bijbel.
huisman

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:
Marnix schreef:Dan kan je inderdaad niet wegblijven, als Hij je roept. Ik was er trouwens zaterdagavond, jij dan zondagavond?
owja, niet goed gelezen. Ik was er de hele zondag.
zondagochtend niet echt een verkeerde preek gehoord hoor, maar wel weer wat jammere dingen.
Hij zei bijvoorbeeld dat je uit het OT niet kon halen dat God goed is omdat Jezus pas onder het NT gegeven is.. :s. En dat kennis van goed en kwaad ons belemmeren kan om God te volgen. Beetje jammer. Vooral dat eerste is echt zo'n klassieke onzin uitspraak die ik nog wel eens hoor.
Dit zou Christus tot deze predikant zeggen: " Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben er niet bij geweest dus ik weet niet hoe het precies gebracht werd. Ik kan me niet voorstellen dat een predikant aangeeft dat je nergens in het OT kan lezen dat God goed is. Wel was Gods goedheid toen vooral beperkt tot een volk, met Pinksteren zien we dat Gods genade de hele wereld overgaat en er verlossing is, ook voor de heidenen.
Terri schreef:
Marnix schreef:Zondagochtend een mooie pinksterpreek over Ezechiel 47 / Openbaring 22
Zondagmiddag belijdenisdienst, samen met de andere CGK en de GKV, erg mooi... en onder degenen die belijdenis deden trof ik bij het feliciteren een meisje waar ik zo'n 15 jaar geleden 3 jaar bij in de klas heb gezeten, redelijk veel optrok.... die God was kwijt geraakt, maar God weer terugvond (hij vond haar terug en andersom). Erg verrassend en mooi.

En zaterdagavond nog een mooie dienst gehad in Biddinghuizen, waar we een avond heen waren...
Ook een preek met pinksteren gehoord over Ezechiel 47/Openbaring 22.
Ik heb een vraagje, komt er ook nog een letterlijke vervulling?
Veel wat er staat is nog niet gebeurd....
Hoe bedoel je dat? Volgens mij wijst Ezechiel 47 op het nieuwe Jeruzalem zoals beschreven in Openbaring 21 / 22 en wordt dat vervuld als Jezus terugkomt en de nieuwe hemel en aarde er zullen zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:Ik ben er niet bij geweest dus ik weet niet hoe het precies gebracht werd. Ik kan me niet voorstellen dat een predikant aangeeft dat je nergens in het OT kan lezen dat God goed is. Wel was Gods goedheid toen vooral beperkt tot een volk, met Pinksteren zien we dat Gods genade de hele wereld overgaat en er verlossing is, ook voor de heidenen.
.
Vind je? Hagar? Ismaël? Hoorde niet bij het Israëlitische volk.. Rachab, Ninevé werd ook gewaarschuwd door de profeet.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

albion schreef:
Marnix schreef:Ik ben er niet bij geweest dus ik weet niet hoe het precies gebracht werd. Ik kan me niet voorstellen dat een predikant aangeeft dat je nergens in het OT kan lezen dat God goed is. Wel was Gods goedheid toen vooral beperkt tot een volk, met Pinksteren zien we dat Gods genade de hele wereld overgaat en er verlossing is, ook voor de heidenen.
.
Vind je? Hagar? Ismaël? Hoorde niet bij het Israëlitische volk.. Rachab, Ninevé werd ook gewaarschuwd door de profeet.
Het is mijns inziens een duidelijk gegeven uit het OT dat het heil in die tijd voorbehouden was aan het volk Israël. Er waren wel uitzonderingen, zoals je er een paar noemt.
Maar in het NT zie je hoeveel moeite Petrus er mee heeft dat ook de heidenen de zaligheid geschonken wordt, zie Handelingen 10 en 11, en verder.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Het werd wel gezegd. In de ochtenddienst. Het woord nergens heeft hij niet gebruikt maar hij zei gewoon dat je het er niet uit kan halen. Want Jezus was nog niet gekomen. Dat had bij hem dus niets te maken met het ene volk, maar dat ging gewoon over de inhoud van het OT.
En dat is gewoon een dwaling.
Dat is trouwens iets wat je in die kringen veel meer hoort hoor. Een soort afkeer van het Oude Testament. Het is onbegrijpelijk maar waar. Of ook een soort afkeer van de wet. In dezelfde toespraak trouwens.
(met dat laatste is het frappante dat ze wel weer nadrukkelijk over de ernst van de zonde kunnen spreken. ik snap dat nooit zo goed.)
Laatst gewijzigd door Fjodor op 14 jun 2011, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Terri

Bericht door Terri »

Terri schreef:
Marnix schreef:Zondagochtend een mooie pinksterpreek over Ezechiel 47 / Openbaring 22
Zondagmiddag belijdenisdienst, samen met de andere CGK en de GKV, erg mooi... en onder degenen die belijdenis deden trof ik bij het feliciteren een meisje waar ik zo'n 15 jaar geleden 3 jaar bij in de klas heb gezeten, redelijk veel optrok.... die God was kwijt geraakt, maar God weer terugvond (hij vond haar terug en andersom). Erg verrassend en mooi.

En zaterdagavond nog een mooie dienst gehad in Biddinghuizen, waar we een avond heen waren...
Ook een preek met pinksteren gehoord over Ezechiel 47/Openbaring 22.
Ik heb een vraagje, komt er ook nog een letterlijke vervulling?
Veel wat er staat is nog niet gebeurd....
Hoe bedoel je dat? Volgens mij wijst Ezechiel 47 op het nieuwe Jeruzalem zoals beschreven in Openbaring 21 / 22 en wordt dat vervuld als Jezus terugkomt en de nieuwe hemel en aarde er zullen zijn.[/quote]

Ik zal proberen het iets beter te verwoorden.
1e vervulling in het oude testament, als ze weer uit Babel zijn teruggekeerd.
2e vervulling in het nieuwe testament met Pinksteren.
3e vervulling is nog toekomst, maar er staan wel erg specifieke beloften voor het land Israël.
b.v. De dode zee zal weer gevuld zijn met vissen en er zullen vissers staan aan de oevers van de dode zee van Engedi tot En glaim
Dit lijkt te wijzen op een nog niet vervulde aardse bloeitijd voor het land Israël.
Want de dode zee is nog steeds zo dood......
Ik vind het heel lastig om dit allemaal geestelijk te zien, het staat er zo duidelijk.
albion

Bericht door albion »

eilander schreef:
albion schreef:
.
Het is mijns inziens een duidelijk gegeven uit het OT dat het heil in die tijd voorbehouden was aan het volk Israël. Er waren wel uitzonderingen, zoals je er een paar noemt.
Maar in het NT zie je hoeveel moeite Petrus er mee heeft dat ook de heidenen de zaligheid geschonken wordt, zie Handelingen 10 en 11, en verder.

Ik reageer hier eigenlijk op 'Gods goedheid toen vooral beperkt toe een volk'. En dat is niet waar (denk ik).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vanavond gehoord:
Een weekdienst in Enter waarin kand. A.P. Baaijens voorging

Hij had als tekst
JOHANNES 14 : 26
Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam,
Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken, alles wat Ik u gezegd heb.
Zijn thema was:

CHRISTUS' ONDERWIJS OVER DE TROOSTER
1. Zijn zending
2. Zijn lering
3. Zijn Indachtigmaking

Helaas was de ontvangst van de scanner niet al te best, zodat ik wel eens een woordje miste.

En morgenavond hoopt ds. Zwartbol hier voor te gaan in het kerkgebouw van de OGGiN aan de Oranjestraat.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

De brede en de smalle weg.
http://kerkdienstgemist.nl/assets/64282 ... 2011-18-45
Duidelijke, heldere preek.
Er is geen weggetje dat van de brede naar de smalle weg gaat (in tegenstelling tot wat op de beroemde plaat staat). Het enige wat kan om op de smalle weg te komen is radicaal omkeren.
Op de smalle weg vind je niet de vrome, nette mensen, die keurig leven. Je vindt er hen die Christus' woorden horen, geloven en ze doen.
huisman

Bericht door huisman »

Morgendienst: Joh 16: 14
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
Middagdienst: Matt 9:1-8
1 ¶ En in een schip gegaan zijnde, stak Hij over en Hij kwam in zijn eigen stad. En zie, men bracht een verlamde, op een bed liggende , tot Hem.
2 En daar Jezus hun geloof zag, zeide Hij tot de verlamde: Houd moed, mijn kind, uw zonden worden vergeven.
3 En zie, sommige der schriftgeleerden zeiden bij zichzelf: Deze lastert God.
4 En daar Jezus hun overleggingen kende , zeide Hij: Waarom overlegt gij kwaad in uw hart?
5 Want wat is gemakkelijker, te zeggen : Uw zonden worden vergeven, of te zeggen: Sta op en wandel?
6 Maar, opdat gij weten moogt, dat de Zoon des mensen macht heeft op aarde zonden te vergeven, toen zeide Hij tot de verlamde: Sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis.
7 En hij stond op en ging naar huis.
8 Toen de scharen dit zagen, vreesden zij en zij verheerlijkten God, die zulk een macht aan de mensen gegeven had .
Het was een gezegende zondag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion

Bericht door albion »

Zita schreef:De brede en de smalle weg.
http://kerkdienstgemist.nl/assets/64282 ... 2011-18-45
Duidelijke, heldere preek.
Er is geen weggetje dat van de brede naar de smalle weg gaat (in tegenstelling tot wat op de beroemde plaat staat). Het enige wat kan om op de smalle weg te komen is radicaal omkeren.
Op de smalle weg vind je niet de vrome, nette mensen, die keurig leven. Je vindt er hen die Christus' woorden horen, geloven en ze doen.

Ik hou het toch maar bij Bunyan. ::salut
Gesloten