Huwelijk en sexualiteit.

eilander
Moderator

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door eilander »

Zita schreef:
Erasmiaan schreef:
Zita schreef:
13) verdorf
Of, schond, stortende dat ter aarde; daar de Hebreeuwse woorden beiden begrijpen. Dit was zoveel alsof hij de vrucht [om zo te spreken] uit het lichaam van de moeder weggerukt en vernield had.
hiermee ben ik het pertinent oneens. Anticonceptie is geen moord (behalve dan het spiraaltje, maar dan heeft er al conceptie plaatsgevonden). Zonder conceptie is er geen vrucht, en dus geen leven.
Niemand heeft het hier over moord. En ik hoop niet dat je het met de Bijbel oneens bent. Die spreekt over het verderven of schenden van zaad.
Met de laatste zin van de kanttekening ben ik het oneens. Er is geen vrucht, dus daar kun je ook niet bij wijze van spreken.
Ik vind dat je ook hierin weer de context moet betrekken: Onan moest "zijn broeder zaad verwekken", ofwel de eerstgeboren zoon moest voor een zoon van de overledene gehouden worden.
Nu hij dat pertinent weigerde, zondigde hij. Hij had een kind kunnen verwekken, maar hij heeft dat als het ware uit het lichaam van de moeder weggerukt. Het gaat wel ver om dat zo te stellen, maar het was ook nogal wat! En de straf die hierop volgde ook.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:Jij vindt de onderbouwing niet overtuigend, dat is het probleem. M.i. is de onderbouwing zeer overtuigend. Verder bedenk ik geen 'regels'. Waarom zou de paus tegen gezinsplanning zijn, vertel me dat eens? Je doet net of het een traditietje is van een achterlijk clubje gereformeerde zwarte kousen, om kinderrijke gezinnen te hebben en tegen anticonceptie te zijn. Ik heb overigens nergens de onderbouwing gegeven "je moet op God vertrouwen". Lees mijn argumenten nog maar eens goed na.
Het is in dit topic een veelgenoemd argument, inderdaad niet door jou genoemd.
Noem het dan niet.
Waarom de Paus tegen gezinsplanning zou zijn? Dat is hij niet.
Vooruit, ik bedoel: tegen anticonceptiemiddelen.
(dat geldt overigens ook voor veel evangelicale kringen)
Die met die grote gezinnen?
Dat is 1 van de redenen. Dat er dus nooit kinderen komen slaat nergens op.
Dat zou toch kunnen? Als de financiele positie niet meer verbeterd, dan is het financieel onmogelijk om kinderen te krijgen (dat is immers het argument).
Die hopen we (als onze gezondheid dat toelaat) wel te ontvangen.
Op jou tijd.
Ik leg hem verkeerd uit naar jouw maatstaven. Want jij weet helemaal niet of het feit dat het kind dan van zijn broer zou zijn de enige reden was voor zijn zondige daad. Mijn punt is dat de daad op zichzelf ook niet goed was. Er staat immers (in de SV) verdierf. Zaad verderven! Dat is wat je doet. Lees ook de kanttekening daarbij
Kortom, de hele uitleg is puur hypothetisch... We weten niet zeker over alleen dat de zonde was of de coïtus interruptus ook verkeerd was, dus gaan we er maar van uit dat het beiden verkeerd was. Een typisch geval van de Bijbel naar de bestaande regels uitleggen. We weten inderdaad niet of dit zo was, de Bijbel zegt het niet... dus moeten we dat er ook niet in leggen!
De Bijbel zegt: zaad verderven. Dat verderven is een kwalificatie. Het komt er dus niet zo best af, zo met je zaad omgaan, in de Bijbel.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:
Erasmiaan schreef: Monogamie was wel standaard. Dat had de Heere zo ingesteld. De afwijkingen daarvan zijn zonde. En Job had tien kinderen en één huisvrouw. 't Staat allemaal in de Bijbel. Verder wil ik wijzen op de sterke vermenigvuldiging van het volk Israël in Egypte.
Vreemd, als de vrouwen wel genoemd worden in het OT dan zijn het er vaak meer:
Ada en Zilla; Sara, Hagar en Ketura; Rachel, Lea, Bilha, Zilpa; De moeders van Juda's kinderen. "Hanna en Peninna" Davids vrouwen, Salomo's vrouwen. Waaruit blijkt dat het niet gewoon is? Dat er aardig wat op aan te merken is ben ik met je eens, dat polygamie uitzondering was betwijfel ik zeer.
Maar hadden ze nu grote gezinnen of niet? En zijn er niet genoeg voorbeelden dat het ook bij één vrouw was of niet?
Willem

Bericht door Willem »

Erasmiaan schreef:Ik las nog een mooi antwoord op refoweb:
ds. Paul schreef:Wat de Heere heeft samengevoegd mogen wij niet scheiden. In de Bijbel is de huwelijksbeleving niet losgemaakt van het ontvangen van kinderen. Niet dat het de bedoeling is zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Daar zijn altijd beperkende factoren, zoals de gezondheid, enz. Maar wie het ontvangen van kinderen (ik zeg dus niet: het nemen van kinderen d.i. een ongeoorloofde uitdrukking) wil uitstellen omdat men het fijner vindt om eerst samen te zijn, gaat tegen Gods bedoeling in. Dan wil je de zegen van de Heere voorlopig nog niet, maar wel dat Hij voor je zorgt en beschermt, enz. Het is zo goed oprecht voor God en mensen te leven. En Zijn gaven als een wonder te mogen ontvangen. Ik hoop, dat jullie dit zo zult ervaren. Daar ben je veel beter mee uit, dan zelf te bepalen wat je "fijn" vindt. Daar kom je teleurgesteld mee uit.
Mooi verwoord. Gelet op deze discussie moest ik denken aan Joh 9 vs 41. "Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu gij zegt: Wij zien; zo blijft dan uw zonde."
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:
Erasmiaan schreef: Monogamie was wel standaard. Dat had de Heere zo ingesteld. De afwijkingen daarvan zijn zonde. En Job had tien kinderen en één huisvrouw. 't Staat allemaal in de Bijbel. Verder wil ik wijzen op de sterke vermenigvuldiging van het volk Israël in Egypte.
Vreemd, als de vrouwen wel genoemd worden in het OT dan zijn het er vaak meer:
Ada en Zilla; Sara, Hagar en Ketura; Rachel, Lea, Bilha, Zilpa; De moeders van Juda's kinderen. "Hanna en Peninna" Davids vrouwen, Salomo's vrouwen. Waaruit blijkt dat het niet gewoon is? Dat er aardig wat op aan te merken is ben ik met je eens, dat polygamie uitzondering was betwijfel ik zeer.
Maar hadden ze nu grote gezinnen of niet? En zijn er niet genoeg voorbeelden dat het ook bij één vrouw was of niet?
Sommige hadden grote gezinnen. De meeste hadden minder kinderen dan in de huidige grote gezinnen. En nee er zijn niet zo heel veel voorbeelden van vrouwen met veel kinderen in de Bijbel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Maar de meeste moeders geven ook niet lang of geen borstvoeding meer, wat in de tijd van de Bijbel wel zo was.
Dat is toch ook een vorm van anticonceptie, waarbij je toch niet ingrijpt in de natuur.
Je hoort zelden dat een vrouw weer zwanger raakt, als zij haar kindje volledig zelf voedt!!
vlinder

Bericht door vlinder »

oesterschelpje schreef:Maar de meeste moeders geven ook niet lang of geen borstvoeding meer, wat in de tijd van de Bijbel wel zo was.
Dat is toch ook een vorm van anticonceptie, waarbij je toch niet ingrijpt in de natuur.
Je hoort zelden dat een vrouw weer zwanger raakt, als zij haar kindje volledig zelf voedt!!
Jawel hoor, mijn moeder. Was binnen 5 maanden weer zwanger omdat tegen haar ook gezegd was dat je van borstvoeding niet zwanger kon raken.
Zita schreef:
13) verdorf
Of, schond, stortende dat ter aarde; daar de Hebreeuwse woorden beiden begrijpen. Dit was zoveel alsof hij de vrucht [om zo te spreken] uit het lichaam van de moeder weggerukt en vernield had.
hiermee ben ik het pertinent oneens. Anticonceptie is geen moord (behalve dan het spiraaltje, maar dan heeft er al conceptie plaatsgevonden). Zonder conceptie is er geen vrucht, en dus geen leven.
Zita: "de pil" is er in diverse vormen en soorten. De ene zorgt dat er geen bevruchting kan plaatsvinden. De andere laat de conceptie toe, maar zorgt dat de celklomp niet kan innestelen in de baarmoederwand en daarom afsterft. Dus een pil kan zeker wel vruchtdodend zijn omdat het niet kan innestelen en daarom is bijvoorbeeld de term "anticonceptie" hiervoor misschien minder geschikt. Je kunt altijd om een andere pil vragen wanneer je dit laatste absoluut niet wilt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
parsifal

Bericht door parsifal »

vlinder schreef:
Jawel hoor, mijn moeder. Was binnen 5 maanden weer zwanger omdat tegen haar ook gezegd was dat je van borstvoeding niet zwanger kon raken.
Hier moest ik toch om grinniken. Laten we zeggen dat dit ongelukkig verwoord is. :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Het hele punt waarom de hier genoemde argumentatie niet opgaat.
Erasmiaan schreef:Vooruit, ik bedoel: tegen anticonceptiemiddelen.
Tegen onnatuurlijke anticonceptiemiddelen. En dan is de motivatie om daar tegen te zijn dus een heel andere dan de hier genoemde, waarbij wordt gesteld dat je de "zegen niet mag uitstellen" dmv het uitoefenen van invloed op wanneer je zwanger wordt. Dat moet je aan God overlaten. Dat is een andere motivatie dan die waarbij NFP (periodieke onthouding als de vrouw vruchtbaar is), borstvoeding enz niet wordt afgekeurd, want dan oefen je ook invloed hierop en "stel je de zegen uit".
Die met die grote gezinnen?
Bovenstaande visie die anders is dan de hier genoemde.
Dat zou toch kunnen? Als de financiele positie niet meer verbeterd, dan is het financieel onmogelijk om kinderen te krijgen (dat is immers het argument).
1. Je kan niet zomaar op korte termijn je huis verkopen zonder dat dat financieel zware consequenties heeft. Op langere termijn kan dat wel
2. We verdienen momenteel zoveel dat 1 inkomen te weinig is, maar we met 2 inkomens wel kunnen sparen

De kans is dus klein dat de financiele positie niet verbetert. Mocht het financieel onhaalbaar blijven wat zeer onwaarschijnlijk is, dan kan een logisch gevolg zijn dat er geen kinderen komen. Met het krijgen van kinderen neem je ook de verantwoordelijkheid om ze te kunnen onderhouden. Maar goed, dit is zeer onwaarschijnlijk.
Op jou tijd.
Ik geloof dat dat ook op Gods tijd is, omdat we met Hem deze keuze hebben gemaakt. Het idee dat alles waarbij je het uitstelt niet op Gods tijd is maar op eigen tijd is een onjuiste tegenstelling.
De Bijbel zegt: zaad verderven. Dat verderven is een kwalificatie. Het komt er dus niet zo best af, zo met je zaad omgaan, in de Bijbel.
Dat zegt de SV. De King James heeft het gewoon over "spilled". Maar verderven is geen slechte vertaling als je de context leest. Onan moest zijn gestorven broer van nageslacht voorzien, dat was de reden waarom hij met de vrouw van hem moest trouwen, om nageslacht te verwekken. Door het zaad te verspillen miste dat zijn doel. Dit is dus zeker geen straf op de coïtus interruptus. Gelukkig maar, want anders zou het inhouden dat seks alleen met het oog op een mogelijke zwangerschap zou mogen plaatsvinden, in de vruchtbare periode van de vrouw, anders zou het zaad net zo goed het doel van zwangerschap missen. Ik blijf het een verkeerde uitleg van deze Bijbeltekst vinden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Willem schreef:
Erasmiaan schreef:Ik las nog een mooi antwoord op refoweb:
ds. Paul schreef:Wat de Heere heeft samengevoegd mogen wij niet scheiden. In de Bijbel is de huwelijksbeleving niet losgemaakt van het ontvangen van kinderen. Niet dat het de bedoeling is zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Daar zijn altijd beperkende factoren, zoals de gezondheid, enz. Maar wie het ontvangen van kinderen (ik zeg dus niet: het nemen van kinderen d.i. een ongeoorloofde uitdrukking) wil uitstellen omdat men het fijner vindt om eerst samen te zijn, gaat tegen Gods bedoeling in. Dan wil je de zegen van de Heere voorlopig nog niet, maar wel dat Hij voor je zorgt en beschermt, enz. Het is zo goed oprecht voor God en mensen te leven. En Zijn gaven als een wonder te mogen ontvangen. Ik hoop, dat jullie dit zo zult ervaren. Daar ben je veel beter mee uit, dan zelf te bepalen wat je "fijn" vindt. Daar kom je teleurgesteld mee uit.
Mooi verwoord. Gelet op deze discussie moest ik denken aan Joh 9 vs 41. "Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu gij zegt: Wij zien; zo blijft dan uw zonde."
waarmee je alweer oordeelt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

oesterschelpje schreef:Maar de meeste moeders geven ook niet lang of geen borstvoeding meer, wat in de tijd van de Bijbel wel zo was.
oh, dan was ik meerdere keren de uitzondering op de regel.
Ik voedde soms tot halverwege een vlg zwangerschap.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Voor alle duidelijkheid, ik had het over volledig zelf voeden, dus geen fruithapje e.d geven.
Natuurlijk komt een zwangerschap dan ook voor, maar vaak zie je dat een vrouw pas weer vruchtbaar wordt als er niet meer volledig zelf wordt gevoed.
helma

Bericht door helma »

oesterschelpje schreef:Voor alle duidelijkheid, ik had het over volledig zelf voeden, dus geen fruithapje e.d geven.
Natuurlijk komt een zwangerschap dan ook voor, maar vaak zie je dat een vrouw pas weer vruchtbaar wordt als er niet meer volledig zelf wordt gevoed.
ja, ik begreep dat wel; ik voedde altijd volledig tot 6 maanden (zonder extra's; dat mocht ten nog)
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
oesterschelpje schreef:Voor alle duidelijkheid, ik had het over volledig zelf voeden, dus geen fruithapje e.d geven.
ja, ik begreep dat wel; ik voedde altijd volledig tot 6 maanden (zonder extra's; dat mocht ten nog)
Nu niet meer dan ? :oO
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Mara schreef:
helma schreef:
Nu niet meer dan ? :oO
Jawel hoor, het wordt zelfs geadviseerd....
schijnt de beste kansen te geven om geen exceem, allergieen, astma, bronchitus, adhd en nog veel meer te krijgen....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie