refo schreef:
Wijs mij eens een sociale huurwoning die geschikt is voor een gezin met 16 kinderen.
Nou, vooruit, niet overdrijven, voor een gezin met 12 kinderen dan.
Ga eens praten met de Woonstichting en het sociale loket. U zult verstelt staan van de mogelijkheden, mocht het ECHT dringende nood zijn.
Rambam schreef:vlinder schreef:Ten tweede ben ik éénverdiener (de losse opdrachten van m'n man in de vakantie niet meegerekend), doen we allebei een studie, betaal ik de huur, boodschappen en kunnen we nog sparen. Tevredenheid is ook een ding. En voor jouw informatie: ja, ook wij wonen in de randstad.
En....we we kunnen leven in overvloed, voelen ons rijk omdat we het allemaal hebben gekregen uit Zijn hand, is niets van onszelf bij.
Ik begreep dat jullie geen kinderen hebben, en daarmee hoeven jullie bepaalde maandelijkse onkosten niet te maken. Zoals bijv. voedsel, kleding, vervoer, recreatie/speelgoed, schoolkosten (en kinderopvang) voor de kinderen. De vergelijking gaat derhalve niet helemaal op, mijns inziens. Daarnaast zijn studiekosten fiscaal aftrekbaar (het meerdere van € 500,00) c.q. ontvangen jullie studiefinanciering, en wellicht ontvangen jullie huurtoeslag en zorgtoeslag.
Wij weten prima wat kinderen kosten. Wie met verstand leeft, berekend vooraf de kosten, voor hij uitgaven doet aan trouwerij, voordat hij een te duur huis huurt/koopt, etc.
In sommige situaties betekenen kinderen dat je echt zeer sober moet leven. Dat is zo. De vraag is: Hebben wij dat over, voor iets waarvan we geloven dat God het ons geeft? Want je kan heel nuchter zijn: Met behulp van de sociale rechten in NL is het voor iedereen mogelijk om een huis + dagelijks brood + de echt noodzakelijke dingen te verkrijgen. Waarmee we een enorme rijkdom hebben, in vergelijking met meer dan 80% van de mensen op deze aarde.
Verder zie ik hier ook een taak van de diaconie. Zowel in praktische hulp (wijzen op sociale rechten, helpen met verstandig geld uitgeven, helpen overzicht te houden, etc), als financiële hulp indien echt nodig. Als je als kerk een principieel standpunt hebt op dit gebied, moet je dat ook serieus nemen door een actieve rol van de diakonie.