Waar moet dat heen met de jeugd?

Mara

Re: Waar moet dat heen met de jeugd?

Bericht door Mara »

albion schreef:
oesterschelpje schreef:De varende vaders gaan hier zondagsnachts weg als de kids slapen.
Donderdags als ze uit school komen zijn de meeste vaders al weer thuis.
Ze hebben veel contact met elkaar via skype, enz.
Menige visser heeft intensief contact met zijn gezin, meer dan vaders met een kantoorbaan, kerkeraad, vergaderingen, verenigingen, enz.

Dus ik zie het probleem absoluut niet !

Ik wel. (als er niet gevaren wordt en pa is aan de wal, zijn de kinderen wat 'hanteerbaarder', spreek uit ervaring)
Maar alle kinderen zijn toch geen dwarskippen ?
Er wordt nu net gedaan of alle kinderen die (gedeeltelijk) zonder vader moeten opgroeien, ontsporen of niet te hanteren zijn :bobo
Mijn man ging wel eens voor weken weg, er gebeurde dan niks bijzonders.
Het gezag geldt dan nog steeds.
Het gezegde is niet voor niks: moeder's wil is wet :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jvdg

Bericht door jvdg »

Als vader t.b.v. het gezin moet uitvaren, dan is er idd. geen mogelijkheid dat vader meeregeert en opvoedt.
Dat geldt voor vissermannen als voor zakenlui.
Maar ook voor evangelisten, zendelingen en schippers.
Eenieder zal op zijn manier zijn ouderplichten moeten vervullen.
En meestal is dat de moeder die daar voor op draait.

Wat is daarop tegen?
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Nee, dat dacht ik ook.

Mijn man is ook regelmatig naar het buitenland.
De kinderen worden sochtends door hem wakker gebeld en kunnen uitgebreid praten.
Na schooltijd wordt er weer gebeld en 'savonds voor het slapen gaan opnieuw.
Pap weet alles, vraagt hoe de repetities gingen of er andere dingen zijn die moeilijk waren, enz.

Andersom ben ik ook wel eens een aantal nachten op sjouw, waardoor ik overdags moet slapen.
Manlief regelt dan het huishouden en zorgt dat de kids naar school kunnen en vangt ze weer op.
Dan kun je toch ook niet zeggen dat het gezin ontspoort omdat moeder een paar nachtdiensten draait?
Dan kunnen veel werkende moeders in de zorg hun baan ook wel opzeggen..........! :jongle
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:
albion schreef:
oesterschelpje schreef:De varende vaders gaan hier zondagsnachts weg als de kids slapen.
Donderdags als ze uit school komen zijn de meeste vaders al weer thuis.
Ze hebben veel contact met elkaar via skype, enz.
Menige visser heeft intensief contact met zijn gezin, meer dan vaders met een kantoorbaan, kerkeraad, vergaderingen, verenigingen, enz.

Dus ik zie het probleem absoluut niet !

Ik wel. (als er niet gevaren wordt en pa is aan de wal, zijn de kinderen wat 'hanteerbaarder', spreek uit ervaring)
Maar alle kinderen zijn toch geen dwarskippen ?
Er wordt nu net gedaan of alle kinderen die (gedeeltelijk) zonder vader moeten opgroeien, ontsporen of niet te hanteren zijn :bobo
Mijn man ging wel eens voor weken weg, er gebeurde dan niks bijzonders.
Het gezag geldt dan nog steeds.
Het gezegde is niet voor niks: moeder's wil is wet :)

Toch is de jeugd waarvan de vaders varen anders dan zeg maar de jeugd waar de vader vrachtwagenchauffeur is. Ik kan je het verschil niet echt aanwijzen, maar ik
heb in Hoevelaken lesgegeven aan Urkers; kinderen uit Bunschoten en Spakenburg. In K'dijke heb ik les gegeven aan de Yersekers en de A'muiders (en zelfs daar zit een aardig verschil in).
Ze hebben een bepaalde 'verwantschap' zijn nogal vrijgevochten, en waarschijnlijk werken de vaders op hun eigen boten en zijn ze niet in loondienst, wat ook wel wat uit zal maken (vermoed ik. Dat idee heb ik wel). Vooral de A'muiders trekken 1 partij voor elkaar en zullen elkaar zeker niet afvallen, al krijgt de verkeerde de schuld. Bij de Yersekers kom je er na lang praten meestal wel achter. Of het nu vissersdorpen zijn wat het verschil maakt, ik weet het niet. Maar het valt wel op.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
oesterschelpje

Wij hebben vrienden die in de binnenvaart werkzaam zijn.
Hun kids zitten soms wel twee weken achter elkaar in het internaat.

Dan kunnen zij ook wel stoppen met hun beroep, want die kinderen zien hun ouders alleen maar in een weekend en in de vakanties! :?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

oesterschelpje schreef:Wij hebben vrienden die in de binnenvaart werkzaam zijn.

Dan kunnen zij ook wel stoppen met hun beroep, want die kinderen zien hun ouders alleen maar in een weekend en in de vakanties! :?
Ja. Ik begrijp ook absoluut niet hoe ouders dit kunnen verantwoorden. Dan kies je maar je niet-allerfavorietste beroep. Of je blijft ongehuwd. Kinderen hebben levert een verantwoordelijkheid op, die je niet zomaar kunt uitbesteden omdat je het nu eenmaal zo fijn vindt om te varen.
oesterschelpje

Zita schreef:

Ja. Ik begrijp ook absoluut niet hoe ouders dit kunnen verantwoorden. Dan kies je maar je niet-allerfavorietste beroep. Of je blijft ongehuwd. Kinderen hebben levert een verantwoordelijkheid op, die je niet zomaar kunt uitbesteden omdat je het nu eenmaal zo fijn vindt om te varen.
Tja, als ik zie hoe moeilijk die kids het hebben met afscheid nemen, elke keer weer opnieuw, dan zou ik er voor kiezen om als moeder aan de wal te gaan wonen, bij de kinderen.

Echt, dan hebben onze kinderen niet te klagen.
Ik zie om me heen zoveel mannen die vaak uit hun gezin zijn vanwege werk, kerk en andere dingen.
Dan voelen wij ons absoluut niet schuldig als mijn man regelmatig een paar dagen weg is voor zijn werk.
We weten als gezin dat hij altijd zijn uiterste best doet om bij ons betrokken te blijven.
Zo zien we dat ook bij vrienden die op zee varen, de dagen dat ze thuis zijn, draait het alleen maar om de kinderen.
Die zijn gek op hun vader en hij weet van alle dingen die spelen af.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

oesterschelpje schreef:Nee, dat dacht ik ook.

De kinderen worden sochtends door hem wakker gebeld en kunnen uitgebreid praten.
Pap weet alles, vraagt hoe de repetities gingen of er andere dingen zijn die moeilijk waren, enz.

Andersom ben ik ook wel eens een aantal nachten op sjouw, waardoor ik overdags moet slapen.
Manlief regelt dan het huishouden en zorgt dat de kids naar school kunnen en vangt ze weer op.
Dan kun je toch ook niet zeggen dat het gezin ontspoort omdat moeder een paar nachtdiensten draait?
Dan kunnen veel werkende moeders in de zorg hun baan ook wel opzeggen..........! :jongle
Het Bijbels mandaat is dat de moeders thuisblijven...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Bericht door Mara »

Als mijn man vanwege zijn werk weg is, is dat noodzakelijk.
Maar ik ken mannen hier in de buurt, die bijv voor een een bepaalde voetbalwedstrijd een paar dagen naar Engeland of Spanje gaan !
DAT zou ik boycotten, mede doordat dit een onnodige aanslag op het budget is.
Maar wie een baan heeft, kan er beter aan doen deze te houden.
Je hebt nl ook je plicht naar je werkgever ! En om voor je gezin te zorgen, door voor inkomsten te zorgen.
En dat moet soms in het buitenland/op zee/in de lucht/op Europese snelwegen enz enz
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder, is dat het Bijbels mandaat of is dat de cultuur in die tijd? Geeft de Bijbel dat als opdracht of stelt de Bijbel dat als gegeven in die tijd? Ik vind je nogal stellig, iets te... eigenlijk.
Mara schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Het Alg.Dagblad meldt vandaag dat in Rotterdam-IJsselmonde dat bewoners van een bejaardenflat dat vlakbij een school ligt. de op de speelplaats herriemakende en gillende kinderen van die school spuugzat zijn. De rechter schijnt er aan te pas te moeten komen.
Inderdaad: je zal er maar naast wonen. En - eerlijk gezegd - ook ik erger me aan dat voortdurende gekrijs en geschreeuw in winkelcentra van die kinderen die als ze niet krijgen wat ze willen het op een schreeuwen en krijsen zetten. Een pets om de oren of een klap voor je kont schijnt niet meer te mogen (ook op school niet). Maar vroeger was het heel normaal dat je op je nummer gezet werd door zoiets. Tegenwoordig heet het al gauw kindermishandeling. Kom nou... Mijn ouders zeiden altijd `wie niet horen wil moet voelen`. De bese remedie, lijkt me.
Heb jij kinderen :quoi :huhu
Maar ik snap wel wat je probeert te zeggen, veel moeders hanteren de overlegcultuur. Gaan met een dwarse peuter in de supermarkt in discussie. Tja, als je bewust kiest voor 1 kind (of 2) en je bent als moeder hele dagen van huis, wordt het opvoeden in de schaarse vrije uurtjes wellicht wat lastiger. :huhu
Hm ja, discussieren met je kind is vaak niet goed. Maar slaan vind ik soms ook een beetje een zwaktebod.... het kan wel eens goed zijn, maar vaak wordt het niet zozeer pedagogisch gebruikt, als wel als teken van onmacht. Een tik kan wel pedagogisch zijn... maar ik ben bang dat het daar niet altijd bij blijft. Ik weet dat de Bijbel andere dingen lijkt te zeggen maar ben toch blij dat de liniaal op je vingers, slagen met een riet enz. vooral verleden tijd is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Hun kids zitten soms wel twee weken achter elkaar in het internaat
Wat voor internaat is dat dan?
Het schippersinternaat hier ter plaatse, is zaterdag en zondag gesloten...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
oesterschelpje

Bert Mulder schreef:

Waar lees ik dat dan in de Bijbel?
Ik kan dit niet zo goed volgen.
Enerzijds wordt er gesteld dat vaders niet 's avonds en 's nachts uithuizig mogen zijn, dan schijnen kinderen te ontsporen.
Moeder moet thuis blijven, want dat is een Bijbels mandaat.

Maar hoe verklaar je het dan Bijbels dat vaders en moeders samen of vaders met een van de kinderen samen op vakantie gaan?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:humhihi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
albion

Bericht door albion »

Orchidee schreef:
Hun kids zitten soms wel twee weken achter elkaar in het internaat
Wat voor internaat is dat dan?
Het schippersinternaat hier ter plaatse, is zaterdag en zondag gesloten...

Niet altijd Orchidee, soms moeten (heel sporadisch) de kinderen ook de zondag blijven omdat hun ouders te ver weg zijn om ze op te halen.

Overigens was het vroeger heel wat anders. Mijn man heeft van zijn 6e tot zijn 16e jaar op het internaat gezeten. En hij bleef van vakantie tot
vakantie zaterdags en zondags gewoon op het Internaat. Soms mocht hij naar een oom en tante die in de buurt woonde.
Bovendien waren ze zo streng dat hij vaak ook niet weg mocht omdat hij straf uren had (op de wc roken (kost 4 uur straf). De gordijnen te
vroeg dichtdoen (2 uur straf), meisjes na fluiten (ze droegen natuurlijk een soort matrozen uniform) mocht niet kostte hem ook weer een aantal
uren straf. Jaren geleden hadden we een reunie en kreeg hij een 'medaille' uitgereikt. Ze hadden de strafuren opgeteld en hij bleek de meeste
strafuren te hebben. Hij werd dus de grootste belhamel van de school genoemd. Ze wedden b.v. wie het beste kon mikken en dan gooiden ze op
afstand de mesjes in de aardappels. Dat is allemaal verleden tijd.

Nu worden ze vrijdag of zaterdagmorgen opgehaald en maandag teruggebracht in de plaats waar Orchidee woont (vermoed ik). In een ander internaat mogen ze ook
al zondagsavonds gebracht worden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
edward

Bericht door edward »

Bert Mulder schreef:

Als er al een bijbels mandaat is, is het dat vaders de baas zijn in het gezin en niet absent.
(En je weet vast wel wat voor risiko's eraan vast zitten wanneer de moeder de dominante factor in aanwezigheid en opvoeding is, in psychologisch opzicht).
Plaats reactie