Waar moet dat heen met de jeugd?

Wilhelm

Re: Waar moet dat heen met de jeugd?

Bericht door Wilhelm »

Willem schreef:[Tenslotte zal het je niet verbazen dat ik, vanuit mijn ligging in de gereformeerde gezindte - de veroppervlakkiging in de Gereformeerde Kerk niet los kan zien van o.a. de aanspreekvormen van de ambtsdragers. De aanspreekvorm beinvloed niet de inhoud, maakt deze niet meer of beter, maar het juiste besef van het gewicht van het ambt zal wel mede de aanspreekvorm bepalen.

Meen je dit echt?
Ik geloof niet dat de aanspreekvorm van een ambtsdrager iets zegt over een "veroppervlakkiging"
Zelf ben ik van mening dat het tijd en cultuur gebonden is. Zo zie je bv in de zending dat ze elkaar veel sneller tutoyeren. Binnen de kerk tutoyeren ambtsdragers elkaar onderling ook. Ik zie niet in waarom een gemeentelid een predikant niet met zijn voornaam aan zou mogen spreken. Het zal zeker geen afbreuk doen aan het ambtelijk gezag. Zo spreken we nu met grote eerbied over Maarten Luther, Johannes Calvijn en Thomas Boston. En hun booschap wordt daardoor echt niet minder serieus genomen.

Een poosje terug heeft er in de Daniël een column gestaan waarin gezegd werd dat we onze predikanten over 10 jaar tutoyeren. Ik denk zeker dat het dan een volledig geaccepteerd verschijnsel zal zijn, net zoals het nu in het bedrijfsleven ook al is.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Onze kinderen zeggen jij en jou tegen ons als ouders, wij willen dat ook niet anders, wij vinden het zo afstandelijk, zo "oneigen" om u tegen pap en mam te moeten zeggen...
Mijn moeder zei ook altijd jij en jou tegen mijn opa en oma, en mijn vader was van huis uit u gewend, maar wat een kilte straalde daar vanaf...
Het gaat ook respectvol hoor, "ouwe" bijv, daar hoeven ze hier nou weer niet mee thuis te komen, want mijn man vond dat altijd zo minderwaardig klinken over iemands vader, omdat hij zelf pas 14 was toen hij zijn vader verloor, lag/ligt dat erg gevoelig!
Tegen ieder ander zeggen ze/we netjes "u" hoor ;)
Onze predikant schrijft weleens een boek, maar gewoon onder z'n voor en achternaam...en geen ds...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Willem schreef:[Tenslotte zal het je niet verbazen dat ik, vanuit mijn ligging in de gereformeerde gezindte - de veroppervlakkiging in de Gereformeerde Kerk niet los kan zien van o.a. de aanspreekvormen van de ambtsdragers. De aanspreekvorm beinvloed niet de inhoud, maakt deze niet meer of beter, maar het juiste besef van het gewicht van het ambt zal wel mede de aanspreekvorm bepalen.
Meen je dit echt?
Ik geloof niet dat de aanspreekvorm van een ambtsdrager iets zegt over een "veroppervlakkiging"
Zelf ben ik van mening dat het tijd en cultuur gebonden is. Zo zie je bv in de zending dat ze elkaar veel sneller tutoyeren. Binnen de kerk tutoyeren ambtsdragers elkaar onderling ook. Ik zie niet in waarom een gemeentelid een predikant niet met zijn voornaam aan zou mogen spreken. Het zal zeker geen afbreuk doen aan het ambtelijk gezag. Zo spreken we nu met grote eerbied over Maarten Luther, Johannes Calvijn en Thomas Boston. En hun booschap wordt daardoor echt niet minder serieus genomen.

Een poosje terug heeft er in de Daniël een column gestaan waarin gezegd werd dat we onze predikanten over 10 jaar tutoyeren. Ik denk zeker dat het dan een volledig geaccepteerd verschijnsel zal zijn, net zoals het nu in het bedrijfsleven ook al is.
Zo kom je nog eens te weten wat er leeft.
Het lijkt mij ongewenst dat we een predikant, ouderlingen en diakenen tutoyeren, als we niet familiair met hen zijn. Dat geeft aan dat er afstand is, een gezagsverhouding en ook een stukje eerbied voor Gods gezanten. Het tutoyeren is een doorvoeren van het gelijkheidsdenken dat zijn duizenden verslaat en nu ook de kerk binnendringt. Vroeger had je 'manieren geleerd' als je iemand met twee woorden en met u aansprak. Jijen en jouwen was asociaal. Wordt dat niet meer zo gezien?

In de Bijbel lees ik zeer vaak dat men zichzelf tegenover een onbekende of persoon die men hoogacht, aanduidt met: "uw knecht". Dat zegt mij wel wat.
Willem

Bericht door Willem »

Wilhelm schreef:
Meen je dit echt?
Uiteraard.
Wilhelm schreef:Ik geloof niet dat de aanspreekvorm van een ambtsdrager iets zegt over een "veroppervlakkiging"
En met allerlei argumenten worden de normale beleefdheidsvormen onderuit gehaald. Ambtsdragers onderling tutoyeren ook toch? Klinkt zo logisch. Toch heb ik nog nooit in de Saambinder in een meditatie of in een formeel stuk dominee A over dominee B horen praten als Kees of Wim met daarbij een noot van de redactie dat daarmee ds. die en die wordt bedoeld. (anekdotes daargelaten). We spreken over Johannus Calvijn en Thomas Boston. Klopt ook helemaal en klinkt zo logisch. We spreken ook over Willem van Oranje. Maar in de krant zal je zelden Beatrix zien staan. Meestal wordt er Koningin voorgezet. Ook in het RD wordt nog niet Piet aangekondigd als zijnde de predikant op woensdagavond. Overigens wordt de boodschap van Maarten Luther, Johannes Calvijn en Thomas Bosten in veel kerken helaas niet zo serieus genomen maar dat terzijde. Dan de zending. Als het ons uitkomt wordt die er ook te pas en te onpas overal bijgehaald. De situtatie op het zendingsveld wordt nu nooit gememoreerd bij topics die het rijden op zondag willen terugdringen en aangeven dat men op zendingsvelden ook wel uren liep om het Woord te horen. Ik wordt altijd wantrouwig als men aspecten uit net gekerstend heidendom als voorbeeld wil stellen. Stel dan ook de gegoten betonnen banken zonder leuning in onze kerken voor. Da's goedkoop en kunnen we de zending extra steunen.
Wilhelm schreef:Een poosje terug heeft er in de Daniël een column gestaan waarin gezegd werd dat we onze predikanten over 10 jaar tutoyeren. Ik denk zeker dat het dan een volledig geaccepteerd verschijnsel zal zijn, net zoals het nu in het bedrijfsleven ook al is.
Ik kan het mishebben maar volgens mij ken je het bedrijfsleven niet. Het tytoyeren is typisch iets voor overheid, semi-overheid en maatschappelijke organisatie's die nogal geindoctrineerd zijn door het linkse denken. Tip: Roep eens dat drs. of iets dergelijks voor je emailadres zetten in dit soort organisatie's een beetje zielig gedrag is. Dan kom je er wel achter hoe men wenst om te gaan met titels. En die column in Daniel is gewoon onzin.
Laatst gewijzigd door Willem op 04 mei 2011, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Erasmiaan schreef: Vroeger had je 'manieren geleerd' als je iemand met twee woorden en met u aansprak. Jijen en jouwen was asociaal. Wordt dat niet meer zo gezien?

Mijn grootouders waren van 1909 en 1911 ik weet niet wat jij "vroeger" vind...
Ik heb altijd begrepen dat u niet altijd uit eerbied gebruikt werd of moest worden, maar er kwam/komt vaak ook een zeer grote portie hoogmoed bij kijken...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:
Marnix schreef:Dat je dat zegt is omdat jij een bepaalde (andere) visie hebt op het gebruik van aanspreekvormen. Normen en waarden die voor zover ik het kan zien, slechts vanuit hoe het vroeger ging worden bepaald. Na je oproep om naar de Bijbel te kijken, wat die zegt over respect / gezag en over aanspreekvormen, ipv je alleen door gevoel te laten leiden, wil ik ook jou vragen om je moeite te toetsen aan wat de Bijbel zegt en je niet alleen te laten leiden door je eigen gevoel.

Ik heb dat oprecht geprobeerd te doen en heb eerst op basis daarvan aangegeven dat het wat lastig is gezien de verschillen in namen enzo ten opzichte van nu, en vervolgens toch geprobeerd zo helder mogelijk te krijgen wat de Bijbel hier over zegt. Conclusie is dan dat de Bijbel het gezag en respect leert, en dat we dat dus moeten hebben voor ambtsdragers. Tegelijkertijd geeft de Bijbel geen richtlijnen voor het gebruik van aanspreekvormen. Dus of we een predikant nou bij de voornaam noemen of met titel en achternaam, belangrijk is dat het respect er is. Zoals ik al aangaf is dat wel degelijk aanwezig en ben ik het niet eens met je redenering dat het de oorzaak van oppervlakkigheid is. Dat het juist besef van het gewicht van het ambt de aanspreekvorm bepaalt is ook subjectief, een logische denkwijze als je jouw visie op aanspreekvormen / respect hanteert maar daarmee is nog niet gezegd dat die visie juist is.... Vandaar de oproep om aan de Bijbel te toetsen (en niet aan hoe het vroeger ging, cultuur enz) of respect wel moet leiden tot andere aanspreekvormen, gebruik van titels enz.
1. Maar wat is dan in jouw optiek de reden geweest voor de huidige manier van aanspreken? Waarom is dit veranderd t.o.v. vroeger? Het is een beetje vreemd om mij visie omtrent aanspreekvormen af te keuren omdat deze visie in jouw optiek "slechts vanuit hoe het vroeger ging wordt bepaald". Dat zou betekenen dat alles wat men vroeger al goed deed en nu - terecht - wordt gehandhaafd onjuist zou zijn?
Dat weet ik niet direct, ik weet ook niet of het om bepaalde redenen is veranderd, maar hier in het topic zie je wel een aantal mogelijke redenen terugkomen.... Dat het teveel afstand schept bijvoorbeeld. Maar er zijn ook mensen die dat formele gewoon niet prettig vinden en daarom liever bij hun naam genoemd worden ipv met een titel, met u enz. Zolang het respect er wel is lijkt me dit geen slechte zaak.

Daarnaast kan je ook niet redeneren in de zin van: "als het nu zo ging was het vroeger dus niet goed?" Vroeger hoorde dit bij respect en gezag.... als culturele norm. Daarom zou iemand het ook respectloos hebben gevonden als je hem zonder titel en gewoon met de voornaam aansprak. Die cultuur is veranderd omdat mensen die aanspreekvormen minder belangrijk zijn gaan vinden.... waardoor het nu niet respectloos is om iemand zo aan te spreken, sterker nog, mensen vinden dit vaak prettig. Die twee dingen kan je niet loskoppelen, als je dingen slechts wilt handhaven omdat het vroeger ook zo ging verlies je het doel uit het oog om wordt het een lege gewoonte.
2. Historisch gezien is het afschaffen van de titels en gezag op basis van ambten ter discussie gesteld in de jaren '60. De achterliggende redenen destijds waren iig niet christelijk, integendeel. De leuze was toch wel: "Laat ons hun banden verscheuren, en hun touwen van ons werpen". Alleen al om die achtergrond zou men als kerk niet geassocieerd moeten willen worden met dergelijke "verworvenheden" als aanspreken bij de voornaam en het afschaffen van titels.
Ik vraag me af in hoeverre dit klopt, volgens mij is het veel te kort door de bocht, maar zelfs al verandert iets om niet goede redenen, dan is de verandering zelf daarmee nog niet verkeerd. Als ik iemand zonder titels en bij de voornaam aanspreek is dus niet onchristelijk omdat sommigen dat ooit om onchristelijke redenen hebben gedaan.
2. Meerdere malen laat Paulus in zijn brieven zijn apostolische gezag gelden.
Correct, maar dat heeft helemaal niets te maken met aanspreekvormen en titels. Zoals ik al heb gesteld moet dat gezag er zijn en geaccepteerd worden. Of ik mijn dominee nou met u, ds. achternaam of met zijn voornaam aanspreek. Ik doe het laatste en erken zijn gezag en de belangrijke functie waarin hij door God geplaatst is.
3. Tenslotte, om het maar eens simpel te zeggen, de natuur zelve leert om met aanspreektitels respect uit te drukken.
Hoe dan? Dit volg ik niet.

Als laatste opnieuw een oproep om het te toetsen aan de Bijbel. Ik zie hier cultuur, natuur, hoe de verandering heeft plaatsgevonden.... En dat Paulus zijn gezag laat gelden... maar ik zie nog nergens dat de Bijbel ons leert om bepaalde aanspreekvormen te gebruiken.

Erasmiaan schreef:Vroeger had je 'manieren geleerd' als je iemand met twee woorden en met u aansprak. Jijen en jouwen was asociaal. Wordt dat niet meer zo gezien?
Nee, die cultuur is veranderd, tegenwoordig laat je respect op een andere manier zien dan met mooie woorden.
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 mei 2011, 16:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Meen je dit echt?

Zo kom je nog eens te weten wat er leeft.
Het lijkt mij ongewenst dat we een predikant, ouderlingen en diakenen tutoyeren, als we niet familiair met hen zijn. Dat geeft aan dat er afstand is, een gezagsverhouding en ook een stukje eerbied voor Gods gezanten. Het tutoyeren is een doorvoeren van het gelijkheidsdenken dat zijn duizenden verslaat en nu ook de kerk binnendringt. Vroeger had je 'manieren geleerd' als je iemand met twee woorden en met u aansprak. Jijen en jouwen was asociaal. Wordt dat niet meer zo gezien?

In de Bijbel lees ik zeer vaak dat men zichzelf tegenover een onbekende of persoon die men hoogacht, aanduidt met: "uw knecht". Dat zegt mij wel wat.
Het zal een plaatselijke gewoonte zijn. Het tutoyeren van ouderlingen en diakenen is in de meeste gemeenten geen enkel issue meer. Voor predikanten ligt het nog anders. Maar ook daar zie je (iig plaatselijk binnen de GG) al veranderingen optreden. En ik maak er verder geen zaak van, maar in navolging van hoofdonderwijzer, dokter en notaris is dit een logische stap. En laten we het niet geestelijker maken dan het is
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Erasmiaan schreef: Vroeger had je 'manieren geleerd' als je iemand met twee woorden en met u aansprak. Jijen en jouwen was asociaal. Wordt dat niet meer zo gezien?

Mijn grootouders waren van 1909 en 1911 ik weet niet wat jij "vroeger" vind...
Ik heb altijd begrepen dat u niet altijd uit eerbied gebruikt werd of moest worden, maar er kwam/komt vaak ook een zeer grote portie hoogmoed bij kijken...
Ik zeg tegen mijn kinderen, je hebt maar 1 vader en 1 moeder. Het is een heel bijzondere band dus. Als zij ons met u zouden aanspreken, voelt dat voor mij dat er afstand is. En dat willen we toch niet ? Nou ben ik een sentimentele "ouwe" moeder, maar als het nodig is bied ik mijn kind zelfs mijn excuses aan als ik fout zat. Dat was in de vorige generatie onbestaanbaar volgens mij. Vader en moeder waren U en hadden eigenlijk altijd gelijk.
In de familie van mijn man moest een oom terug naar het gemeentehuis, omdat zij het kind hadden vernoemd naar beide grootouders. Dat kon volgens de ene niet. het was of hij, of ik. Dus oom kon terug en de naam laten schrappen :bobo
Dus dat werd kennelijk gewoon opgevolgd. Vader's wil is wet. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Onze kinderen zeggen jij en jou tegen ons als ouders, wij willen dat ook niet anders, wij vinden het zo afstandelijk, zo "oneigen" om u tegen pap en mam te moeten zeggen...
Mijn moeder zei ook altijd jij en jou tegen mijn opa en oma, en mijn vader was van huis uit u gewend, maar wat een kilte straalde daar vanaf...
Het gaat ook respectvol hoor, "ouwe" bijv, daar hoeven ze hier nou weer niet mee thuis te komen, want mijn man vond dat altijd zo minderwaardig klinken over iemands vader, omdat hij zelf pas 14 was toen hij zijn vader verloor, lag/ligt dat erg gevoelig!
Onze predikant schrijft weleens een boek, maar gewoon onder z'n voor en achternaam...en geen ds...
Onze kinderen zeggen u en ik ervaar 'gepaste afstand'. Wij zijn dat van huis uit ook gewend en ik ervaar naar mijn ouders toe dezelfde 'afstand' Geen afstand wat liefde betreft maar wel een gezagsafstand, een soort eerbiedsafstand. Het valt me altijd op als kinderen je en jou zeggen tegen ouders en vind het altijd wat 'ongepast'. het komt sneller 'brutaler' over; maar dat is misschien een gevoel.
Ik ken gezinnen waar kinderen geen u hoeven te zeggen maar waarvan ik denk dat de relatie tussen ouders en kinderen echt veel minder hecht is als ik dat in ons eigen gezin (of ouderlijk gezin) mag ervaren.
Onze zoon kocht/droeg op zijn 14e een t-shirt met een groot hart en daarboven/onder stond: I love Mum.
Zijn klasgenoten reageerden vol onbegrip; zo'n tshirt zouden ze echt niet aaandoen. Hun moeder kon (overgezet zijnde....) 'de boom in'. Ik weet uit ervaring dat de liefdesband echt niet meer of minder wordt door u of jij.

Onze dominee is met mijn nicht getrouwd; toch beschouw ik hem meer als mijn predikant als mijn 'neef'; ik zal hem dus nooit met voornaam en/of 'je' aanspreken.
Auto

Bericht door Auto »

Wilhelm schreef:[

Het zal een plaatselijke gewoonte zijn. Het tutoyeren van ouderlingen en diakenen is in de meeste gemeenten geen enkel issue meer. Voor predikanten ligt het nog anders. Maar ook daar zie je (iig plaatselijk binnen de GG) al veranderingen optreden. En ik maak er verder geen zaak van, maar in navolging van hoofdonderwijzer, dokter en notaris is dit een logische stap. En laten we het niet geestelijker maken dan het is
Ik vind het steeds verder gaan. Zonder enige fatsoensnormen in acht te houden gaat men er al vanuit dat je mag tutoyeren en dat vind ik een enorme verschraling van de verhoudingen. In het maatschappelijke heb ik juist de laatste jaren een enorme aanscherping gezien. En als je iemand vaker spreekt of waar je vaker zaken mee doet dan vraag je netjes of je mag tutoyeren. Maar laten we alsjeblieft in de kerk niet aan die verschraling mee doen.
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:
Willem schreef:1. Maar wat is dan in jouw optiek de reden geweest voor de huidige manier van aanspreken? Waarom is dit veranderd t.o.v. vroeger? Het is een beetje vreemd om mij visie omtrent aanspreekvormen af te keuren omdat deze visie in jouw optiek "slechts vanuit hoe het vroeger ging wordt bepaald". Dat zou betekenen dat alles wat men vroeger al goed deed en nu - terecht - wordt gehandhaafd onjuist zou zijn?
Dat weet ik niet direct, ik weet ook niet of het om bepaalde redenen is veranderd, maar hier in het topic zie je wel een aantal mogelijke redenen terugkomen.... Dat het teveel afstand schept bijvoorbeeld. Maar er zijn ook mensen die dat formele gewoon niet prettig vinden en daarom liever bij hun naam genoemd worden ipv met een titel, met u enz. Zolang het respect er wel is lijkt me dit geen slechte zaak.
Het is enkel niets anders dan een uiting van het hoogmoedige menselijke denken. Alles waaruit ook maar blijkt dat er "gezag" is en dat er mensen zijn die over je gesteld zijn dient te worden uitgebannen. Andersom wenst niemand de verantwoordelijkheid te nemen dat er bij een ambt een bepaalde verantwoordelijkheid hoort. Zodoende vinden beide partijen het tutoyeren best. De ds. schuift verantwoordelijkheid af, het lid hoeft niet met zoveel woorden te erkennen dat de ds. boven hem staat. Maar het gaat tegen de bijbelse notie in.
Marnix schreef:
Willem schreef:2. Historisch gezien is het afschaffen van de titels en gezag op basis van ambten ter discussie gesteld in de jaren '60. De achterliggende redenen destijds waren iig niet christelijk, integendeel. De leuze was toch wel: "Laat ons hun banden verscheuren, en hun touwen van ons werpen". Alleen al om die achtergrond zou men als kerk niet geassocieerd moeten willen worden met dergelijke "verworvenheden" als aanspreken bij de voornaam en het afschaffen van titels.
Ik vraag me af in hoeverre dit klopt, volgens mij is het veel te kort door de bocht, maar zelfs al verandert iets om niet goede redenen, dan is de verandering zelf daarmee nog niet verkeerd. Als ik iemand zonder titels en bij de voornaam aanspreek is dus niet onchristelijk omdat sommigen dat ooit om onchristelijke redenen hebben gedaan.
Zie bovenstaande reden. Een uiting van het hoogmoedige menselijke denken. Geen God en geen meester. Dat is de bronmotief voor het tutoyeren.
Marnix schreef:
Willem schreef:2. Meerdere malen laat Paulus in zijn brieven zijn apostolische gezag gelden.
Correct, maar dat heeft helemaal niets te maken met aanspreekvormen en titels. Zoals ik al heb gesteld moet dat gezag er zijn en geaccepteerd worden. Of ik mijn dominee nou met u, ds. achternaam of met zijn voornaam aanspreek. Ik doe het laatste en erken zijn gezag en de belangrijke functie waarin hij door God geplaatst is.
Hoe kan je iets nu erkennen als je niet eens de bereidheid hebt om het te noemen? In elke keer dat je hem aanspreekt als ds. moet duidelijk zijn dat je hem aanspreekt in zijn ambt.
Marnix schreef:
Willem schreef:3. Tenslotte, om het maar eens simpel te zeggen, de natuur zelve leert om met aanspreektitels respect uit te drukken.
Hoe dan? Dit volg ik niet.
Aanschouw te trouwerij in Engeland. Bekijk Koninginnedag.
Marnix schreef:Als laatste opnieuw een oproep om het te toetsen aan de Bijbel. Ik zie hier cultuur, natuur, hoe de verandering heeft plaatsgevonden.... En dat Paulus zijn gezag laat gelden... maar ik zie nog nergens dat de Bijbel ons leert om bepaalde aanspreekvormen te gebruiken.
"Dat ik allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijze........"
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Willem schreef:
Wilhelm schreef:
Meen je dit echt?
Uiteraard.
Wilhelm schreef:Ik geloof niet dat de aanspreekvorm van een ambtsdrager iets zegt over een "veroppervlakkiging"
En met allerlei argumenten worden de normale beleefdheidsvormen onderuit gehaald. Ambtsdragers onderling tutoyeren ook toch? Klinkt zo logisch. Toch heb ik nog nooit in de Saambinder in een meditatie of een formeel stuk dominee A over dominee B horen praten als Kees of Wim met daarbij een noot van de redactie dat daarmee ds. die en die wordt bedoeld. (anekdotes daargelaten). We spreken over Johannus Calvijn en Thomas Boston. Klopt ook helemaal en klinkt zo logisch. We spreken ook over Willem van Oranje. Maar in de krant zal je zelden Beatrix zien staan. Meestal wordt er Koningin voorgezet. Ook in het RD wordt nog niet Piet aangekondigd als zijnde de predikant op woensdagavond. Overigens wordt de boodschap van Maarten Luther, Johannes Calvijn en Thomas Bosten in veel kerken helaas niet zo serieus genomen maar dat terzijde). Dan de zending, als het ons uitkomt wordt die er ook te pas en te onpas bijgehaald. De situtatie op het zendingsveld wordt nu nooit gememoreerd bij topics die het rijden op zondag willen terugdringen en aangeven dat men op zendingsvelden ook wel uren liep om het Woord te horen.
Wilhelm schreef:Een poosje terug heeft er in de Daniël een column gestaan waarin gezegd werd dat we onze predikanten over 10 jaar tutoyeren. Ik denk zeker dat het dan een volledig geaccepteerd verschijnsel zal zijn, net zoals het nu in het bedrijfsleven ook al is.
Ik kan het mishebben maar volgens mij ken je het bedrijfsleven niet. Het tytoyeren is typisch iets voor overheid, semi-overheid en maatschappelijke organisatie's die nogal geindoctrineerd zijn door het linkse denken. Tip: Roep eens dat drs. of iets dergelijks voor je emailadres zetten in dit soort organisatie's een beetje zielig gedrag is. Dan kom je er wel achter hoe men wenst om te gaan met titels. En die column in Daniel is gewoon onzin.
Ik zie regelmatig in het RD dat er over Beatrix geschreven wordt, inderdaad met Koningin ervoor. Maar we kunnen dan toch ook spreken over Dominee Piet of Predikant Karel ? ;)
Het bedrijfsleven ken ik heel goed. Een directeur spreek je aan met jij en jou en met Joris of Kees.

Over de column in de Daniel denken we dus verschillend. Dat komt waarschijnlijk omdat jij deze ontwikkeling als een bedreiging ziet en ik een logische gang van zaken van een middelmatig karakter.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Orchidee schreef:Onze kinderen zeggen jij en jou tegen ons als ouders, wij willen dat ook niet anders, wij vinden het zo afstandelijk, zo "oneigen" om u tegen pap en mam te moeten zeggen...
Onze kinderen zeggen u en ik ervaar 'gepaste afstand'. Wij zijn dat van huis uit ook gewend en ik ervaar naar mijn ouders toe dezelfde 'afstand' Geen afstand wat liefde betreft maar wel een gezagsafstand, een soort eerbiedsafstand. Het valt me altijd op als kinderen je en jou zeggen tegen ouders en vind het altijd wat 'ongepast'. het komt sneller 'brutaler' over; maar dat is misschien een gevoel.
Ik ken gezinnen waar kinderen geen u hoeven te zeggen maar waarvan ik denk dat de relatie tussen ouders en kinderen echt veel minder hecht is als ik dat in ons eigen gezin (of ouderlijk gezin) mag ervaren.
Onze zoon kocht/droeg op zijn 14e een t-shirt met een groot hart en daarboven/onder stond: I love Mum.
Zijn klasgenoten reageerden vol onbegrip; zo'n tshirt zouden ze echt niet aaandoen. Hun moeder kon (overgezet zijnde....) 'de boom in'. Ik weet uit ervaring dat de liefdesband echt niet meer of minder wordt door u of jij.

Onze dominee is met mijn nicht getrouwd; toch beschouw ik hem meer als mijn predikant als mijn 'neef'; ik zal hem dus nooit met voornaam en/of 'je' aanspreken.
Een van mijn zonen moet regelmatig naar het ziekenhuis, hij heeft inmiddels zijn rijbewijs, maar vraagt altijd of ik met hem meega, dus ook de spreekkamer in. De arts vindt het gelukkig geweldig.
Nu weet ik dat je met een chronisch ziek kind een andere band hebt dan met een gezond kind. Ik heb beiden.
De kinderen vertellen mij dingen die ik zelf nooit verteld heb aan mijn ouders. Toch door dat U. Sorry Helma, het is een gevoel wat bij het woordje U past.
Van mij naar mijn ouders paste het, van mijn kinderen naar mij, niet. Ik hoop dat je dat begrijpt ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik denk dat u allen op dit moment van een mug een olifant aan het maken bent. Ik wil u allen verzoeken om even afstand van uw PC te nemen, een kop thee te drinken, buitenlucht opsnuiven en dan dit topic nog eens te lezen.
Wellicht toont zich een glimlach op uw aller gelaat!

drs. RK Bonny
The Groom's still waiting at the altar
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Er word niet respectloos en brutaal jij en jou gebruikt in ons gezin...
En de moeder/dochter, vader/dochter verhouding is er ook gewoon hoor, het is hier geen losbandige bende... ;)
Plaats reactie