Mara schreef:Zita schreef:Mara schreef:Ander schreef:
Dat is wel een beetje de nieuwe tendens, dan mensen vinden dat respect niet in aanspreekvormen zit, dat ze het liever persoonlijk houden en niet afstandelijk.... En ik vind dat eerlijk gezegd wel prettig.
Ik hou wel weer erg van 'u'. Mijn kinderen moeten ook u tegen me zeggen. Op school moeten ze me ook met 'u' aanspreken en dan ook nog met twee woorden: Ja meester, nee meester, goedemorgen meester enzo.
't Klopt wel dat het wat verwarrend is. Als een oudere zich met zijn/haar voornaam voorstelt zeg ik jij. Als zo iemand zegt: ik ben Pieterse, dan zeg ik u. En 't is helemaal helder als je het gewoon vraagt.
Waar ik niet aan kan wennen is als een arts mij belt, bijv voor een uitslag, dat hij zich aanmeldt met Piet Jansen. Of de docent op de school van onze kinderen een hand geeft en ook zijn voornaam erbij zegt. Dat is verwarrend want wat verwacht hij dan ? Zo Kees, het gaat niet zo goed met biologie van Marietje, of toch meneer ?
Dat vind ik als docent best lastig hoor. Tegenover de leerlingen is het duidelijk: ik ben u en mevrouw. Maar ik ben nog niet gigantisch oud, en als ik dan ouders van een jaar of zestig tegenover me heb, dan vind ik het bij het voorstellen niet zo netjes om te zeggen: ik ben mevrouw Zita. Sowieso vind ik jezelf voorstellen met 'mevrouw' heel raar klinken. Alleen achternaam klinkt logischer, maar da's weer tamelijk mannelijk.
"mevrouw" Zita, ik weet niet precies hoe oud jij bent, maar als je onder de 30 bent, is het min of meer logisch dat je je voorstelt aan mij als: Zita Refo.
Ben ik als moeder 28, zeg ik ook Mara Ofer
Op de lagere school zag ik de juf de eerste jaren elke dag, dus wordt je automatisch informeler. Maar de docent op het voortgezette, zie ik nooit. Ja op een 10-minuten avond. Dan blijft dat voor mij een meneer.
Het is een tikkeltje lastig, je moet het aanvoelen als het ware. Bij hem/haar kan het, past het, bij hem/haar niet.
Ik zie bijv wel eens dat predikanten hun stukje ondertekenen met: Piet Kerk, dat vind ik eigenlijk niet kunnen. De dominee heeft gestudeerd, zijn titel eerlijk verdiend. En een dominee tutoyeren

Jet mag het natuurlijk wel

[/quote]
Ik zeg tegen iedereen u en tegen mij zegt iedereen 'jij'. 't Is maar wat je uitstraalt...