Waar moet dat heen met de jeugd?

Mara

Re: Waar moet dat heen met de jeugd?

Bericht door Mara »

oesterschelpje schreef:Hier lees ik dikwijls aan het einde van een stukje in een algemeen kerkblad, Groeten van uw, jouw dominee.

Dan lees ik toch liever Piet Kerk aan het eind.
Ik voel me helemaal niet aangesproken, ken die beste dominee niet eens, die mij groet met uw dominee!
De dominee aanspreken met Piet en je eigen kinderen moeten jij zeggen :quoi
Verklaar dat eens nader, je kinderen zijn onder je hart gegroeid, heel dichtbij dus, dichter kom je niet bij iemand.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Ander schreef:
Marnix schreef:Ik kan op dat punt niet uit ervaring spreken, maar ik vind het vreselijk als kinderen me met "u" aanspreken. Mijn ouders spreek ik met "je" aan, dat doe ik bij de meeste mensen, tenzij ze graag met "u" aangesproken willen worden, dan houd ik daar rekening mee. Laten ze merken "jij" prima te vinden, dan doe ik dat, ongeacht functie of leeftijd.

Dat is wel een beetje de nieuwe tendens, dan mensen vinden dat respect niet in aanspreekvormen zit, dat ze het liever persoonlijk houden en niet afstandelijk.... En ik vind dat eerlijk gezegd wel prettig.
Ik hou wel weer erg van 'u'. Mijn kinderen moeten ook u tegen me zeggen. Op school moeten ze me ook met 'u' aanspreken en dan ook nog met twee woorden: Ja meester, nee meester, goedemorgen meester enzo.
't Klopt wel dat het wat verwarrend is. Als een oudere zich met zijn/haar voornaam voorstelt zeg ik jij. Als zo iemand zegt: ik ben Pieterse, dan zeg ik u. En 't is helemaal helder als je het gewoon vraagt.
Mee eens. Smaken verschillen.
Mara schreef:
Ander schreef:
Marnix schreef:Ik kan op dat punt niet uit ervaring spreken, maar ik vind het vreselijk als kinderen me met "u" aanspreken. Mijn ouders spreek ik met "je" aan, dat doe ik bij de meeste mensen, tenzij ze graag met "u" aangesproken willen worden, dan houd ik daar rekening mee. Laten ze merken "jij" prima te vinden, dan doe ik dat, ongeacht functie of leeftijd.

Dat is wel een beetje de nieuwe tendens, dan mensen vinden dat respect niet in aanspreekvormen zit, dat ze het liever persoonlijk houden en niet afstandelijk.... En ik vind dat eerlijk gezegd wel prettig.
Ik hou wel weer erg van 'u'. Mijn kinderen moeten ook u tegen me zeggen. Op school moeten ze me ook met 'u' aanspreken en dan ook nog met twee woorden: Ja meester, nee meester, goedemorgen meester enzo.
't Klopt wel dat het wat verwarrend is. Als een oudere zich met zijn/haar voornaam voorstelt zeg ik jij. Als zo iemand zegt: ik ben Pieterse, dan zeg ik u. En 't is helemaal helder als je het gewoon vraagt.
Waar ik niet aan kan wennen is als een arts mij belt, bijv voor een uitslag, dat hij zich aanmeldt met Piet Jansen. Of de docent op de school van onze kinderen een hand geeft en ook zijn voornaam erbij zegt. Dat is verwarrend want wat verwacht hij dan ? Zo Kees, het gaat niet zo goed met biologie van Marietje, of toch meneer ?
Als ik mezelf voorstel met voor- en achternaam, mogen ze me tutoyeren, maar als ik mevrouw zeg, betekent dat een gezonde afstand.
De tegenstanders van het jij zeggen tegen de ouders, menen dat kinderen dan tegen iedereen gaan jijen, dat is niet zo ! Onze kinderen zullen eerder te afstandelijk hierin zijn, dan te amicaal.
Ik vind dat juist fijn. Zo heet die beste man, dus logisch dat hij zich ook zo voorstelt. Onze dominee zegt ook gewoon: Ik ben "voornaam/achternaam". Bij bijv. leraren maar ook in andere situaties is het inderdaad wel handig als mensen ook aangeven hoe ze aangesproken willen worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Mara schreef:
oesterschelpje schreef:Hier lees ik dikwijls aan het einde van een stukje in een algemeen kerkblad, Groeten van uw, jouw dominee.

Ik voel me helemaal niet aangesproken, ken die beste dominee niet eens, die mij groet met uw dominee!
Verklaar dat eens nader, je kinderen zijn onder je hart gegroeid, heel dichtbij dus, dichter kom je niet bij iemand.
HoHo, ik zeg niet dat ik een dominee aanspreek als Piet. :livre
Ik schrijf alleen over het afsluiten van een door Piet Kerk geschreven stukje!
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:
Ander schreef: Dat is wel een beetje de nieuwe tendens, dan mensen vinden dat respect niet in aanspreekvormen zit, dat ze het liever persoonlijk houden en niet afstandelijk.... En ik vind dat eerlijk gezegd wel prettig.
Waar ik niet aan kan wennen is als een arts mij belt, bijv voor een uitslag, dat hij zich aanmeldt met Piet Jansen. Of de docent op de school van onze kinderen een hand geeft en ook zijn voornaam erbij zegt. Dat is verwarrend want wat verwacht hij dan ? Zo Kees, het gaat niet zo goed met biologie van Marietje, of toch meneer ?
Dat vind ik als docent best lastig hoor. Tegenover de leerlingen is het duidelijk: ik ben u en mevrouw. Maar ik ben nog niet gigantisch oud, en als ik dan ouders van een jaar of zestig tegenover me heb, dan vind ik het bij het voorstellen niet zo netjes om te zeggen: ik ben mevrouw Zita. Sowieso vind ik jezelf voorstellen met 'mevrouw' heel raar klinken. Alleen achternaam klinkt logischer, maar da's weer tamelijk mannelijk.
"mevrouw" Zita, ik weet niet precies hoe oud jij bent, maar als je onder de 30 bent, is het min of meer logisch dat je je voorstelt aan mij als: Zita Refo. ;)
Ben ik als moeder 28, zeg ik ook Mara Ofer :hum
Op de lagere school zag ik de juf de eerste jaren elke dag, dus wordt je automatisch informeler. Maar de docent op het voortgezette, zie ik nooit. Ja op een 10-minuten avond. Dan blijft dat voor mij een meneer.
Het is een tikkeltje lastig, je moet het aanvoelen als het ware. Bij hem/haar kan het, past het, bij hem/haar niet.
Ik zie bijv wel eens dat predikanten hun stukje ondertekenen met: Piet Kerk, dat vind ik eigenlijk niet kunnen. De dominee heeft gestudeerd, zijn titel eerlijk verdiend. En een dominee tutoyeren :quoi :nonnon Jet mag het natuurlijk wel :)[/quote]

Ik zeg tegen iedereen u en tegen mij zegt iedereen 'jij'. 't Is maar wat je uitstraalt... :hum
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik noem mijn dominee ook geen Piet, want zo heet die beste man niet. :)

Of iemand zijn titel heeft verdiend is volgens mij niet aan de orde. Als ik mijn dominee Bert of voorheen Gert noem twijfel ik daar ook geen moment aan, sterker nog, ik respecteer hun functie net zo goed. En ze weten hun functie zelf ook net goed. Toch vinden ze het prettig om gewoon met de voornaam aangesproken te worden, vinden dat totaal niet respectloos of tekort doen aan hun functie. Tja, waarom zou ik dat dan niet doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

oesterschelpje schreef:
Mara schreef:

Ja volgens jou moet dat dus met voor- en achternaam. Dan vragen anderen zich af, wie is Piet Kerk ?
De man heeft recht op zijn titel, daar heeft hij voor gestudeerd.
Kom je hem in de wandelgangen tegen en hij zegt: noem me maar Piet hoor, dan is het wat anders.
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:Ik noem mijn dominee ook geen Piet, want zo heet die beste man niet. :)

Of iemand zijn titel heeft verdiend is volgens mij niet aan de orde. Als ik mijn dominee Bert of voorheen Gert noem twijfel ik daar ook geen moment aan, sterker nog, ik respecteer hun functie net zo goed. En ze weten hun functie zelf ook net goed. Toch vinden ze het prettig om gewoon met de voornaam aangesproken te worden, vinden dat totaal niet respectloos of tekort doen aan hun functie. Tja, waarom zou ik dat dan niet doen.
Er zijn hier toch wel meer aspecten aan de orde. Het argument: "Toch vinden ze het prettig om gewoon met de voornaam aangesproken te worden, vinden dat totaal niet respectloos of tekort doen aan hun functie" is niet het einde van de discussie. Dat zij dat vinden betekend niet dat het daarmee niet respectloos is of dat het geen tekort doet aan hun functie.
In de Bijbel staat ook: "Mijn volk gaat verloren omdat ze geen kennis hebben". Er gebeuren blijkbaar dus dingen die fout zijn maar waarvan men niet door heeft dat het fout is. De reactie op gebeurtenissen of gewoonten waarvan de kennis ontbreekt om te beoordelen of iets fout is of niet is idd vaak: "Tja, waarom zou ik dat dan niet doen".
Hoe gaat de Bijbel om met rangen / standen / functie's en de bijbehoorende aanspraken etc. Dat is de vraag. Niet hoe wij vinden hoe het ook kan.
Ria

Bericht door Ria »

Ik zeg niet dat het goed is wat ze doen, maar er is altijd een oorzaak. Bijv. Een slechte gezins situatie, zoals mishandeling, dan zoeken ze een uitlaatklep, en dat kan dan daarop uitlopen. Het enige wat je kan doen voor ze is bidden of met ze praten.
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Mara schreef:
oesterschelpje schreef:
Mara schreef:

Ja volgens jou moet dat dus met voor- en achternaam. Dan vragen anderen zich af, wie is Piet Kerk ?
De man heeft recht op zijn titel, daar heeft hij voor gestudeerd.
Kom je hem in de wandelgangen tegen en hij zegt: noem me maar Piet hoor, dan is het wat anders.
Dus dan kan hij toch ondertekenen als ds Piet Kerk ipv uw/jouw dominee?
Onze dokter stuurt ook een brief naar zijn patienten met de "vriendelijke groeten" van "dokter Kees de Pillendraaier".
Ik kom regelmatig bij hem, maar noem hem gewoon dokter en geen Kees.
Mara

Bericht door Mara »

Als je het zo nuanceert, kan ik me er wel in vinden. Maar toch met een kanttekening:
Als ds Roos in BhP zou ondertekenen met zijn voornaam (of ds Kievit, of ds den Butter) zou ik het toch raar vinden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:
Marnix schreef:Ik noem mijn dominee ook geen Piet, want zo heet die beste man niet. :)

Er zijn hier toch wel meer aspecten aan de orde. Het argument: "Toch vinden ze het prettig om gewoon met de voornaam aangesproken te worden, vinden dat totaal niet respectloos of tekort doen aan hun functie" is niet het einde van de discussie. Dat zij dat vinden betekend niet dat het daarmee niet respectloos is of dat het geen tekort doet aan hun functie.
In de Bijbel staat ook: "Mijn volk gaat verloren omdat ze geen kennis hebben". Er gebeuren blijkbaar dus dingen die fout zijn maar waarvan men niet door heeft dat het fout is. De reactie op gebeurtenissen of gewoonten waarvan de kennis ontbreekt om te beoordelen of iets fout is of niet is idd vaak: "Tja, waarom zou ik dat dan niet doen".
Hoe gaat de Bijbel om met rangen / standen / functie's en de bijbehoorende aanspraken etc. Dat is de vraag. Niet hoe wij vinden hoe het ook kan.
Zij vinden het niet respectloos, ik vind dat ook niet.... Wat de Bijbel zegt is een beetje een lastig verhaal hier, omdat het met namen en titels sowieso vaak wat anders ging.... De apostelen gebruikten gewoon hun voornaam, zonder titel en achternaam, dat laatste was er ook niet echt, soms werd plaats van herkomst gebruikt maar die naam had een andere functie. Als er verteld wordt worden doorgaans ook geen titels gebruikt, wat ook wel weer logisch is. De Bijbel zegt volgens mij niet: Je moet titels gebruiken, die en die aanspreekvorm want dat is respectvol. Wel kunnen we uit de Bijbel opmaken dat we respect en ontzag en eerbied moeten hebben voor wie over ons gesteld zijn... en daar sluit ik me helemaal bij aan. Dat neem ik ter harte, maar zegt niets over aanspreekvormen zelf.
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:
Willem schreef:

Zij vinden het niet respectloos, ik vind dat ook niet.... Wat de Bijbel zegt is een beetje een lastig verhaal hier, omdat het met namen en titels sowieso vaak wat anders ging.... De apostelen gebruikten gewoon hun voornaam, zonder titel en achternaam, dat laatste was er ook niet echt, soms werd plaats van herkomst gebruikt maar die naam had een andere functie. Als er verteld wordt worden doorgaans ook geen titels gebruikt, wat ook wel weer logisch is. De Bijbel zegt volgens mij niet: Je moet titels gebruiken, die en die aanspreekvorm want dat is respectvol. Wel kunnen we uit de Bijbel opmaken dat we respect en ontzag en eerbied moeten hebben voor wie over ons gesteld zijn... en daar sluit ik me helemaal bij aan. Dat neem ik ter harte, maar zegt niets over aanspreekvormen zelf.
Ik blijf er moeite mee houden. Want feitelijk zijn de argumenten: 1. Wat de Bijbel zegt is een beetje een lastig verhaal hier. 2. Zij vinden het niet respectloos. 3. ik vind dat ook niet. Het blijven moeizame argumenten en uiteindelijk is het: "ik vind" bepalend. De Bijbel zegt o.a. ook: "De mens, die in waarde is, en geen verstand heeft, wordt gelijk als de beesten, die vergaan." Onwetendheid is geen excuus maar verwijtbare nalatigheid.

Tenslotte zal het je niet verbazen dat ik, vanuit mijn ligging in de gereformeerde gezindte - de veroppervlakkiging in de Gereformeerde Kerk niet los kan zien van o.a. de aanspreekvormen van de ambtsdragers. De aanspreekvorm beinvloed niet de inhoud, maakt deze niet meer of beter, maar het juiste besef van het gewicht van het ambt zal wel mede de aanspreekvorm bepalen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat je dat zegt is omdat jij een bepaalde (andere) visie hebt op het gebruik van aanspreekvormen. Normen en waarden die voor zover ik het kan zien, slechts vanuit hoe het vroeger ging worden bepaald. Na je oproep om naar de Bijbel te kijken, wat die zegt over respect / gezag en over aanspreekvormen, ipv je alleen door gevoel te laten leiden, wil ik ook jou vragen om je moeite te toetsen aan wat de Bijbel zegt en je niet alleen te laten leiden door je eigen gevoel.

Ik heb dat oprecht geprobeerd te doen en heb eerst op basis daarvan aangegeven dat het wat lastig is gezien de verschillen in namen enzo ten opzichte van nu, en vervolgens toch geprobeerd zo helder mogelijk te krijgen wat de Bijbel hier over zegt. Conclusie is dan dat de Bijbel het gezag en respect leert, en dat we dat dus moeten hebben voor ambtsdragers. Tegelijkertijd geeft de Bijbel geen richtlijnen voor het gebruik van aanspreekvormen. Dus of we een predikant nou bij de voornaam noemen of met titel en achternaam, belangrijk is dat het respect er is. Zoals ik al aangaf is dat wel degelijk aanwezig en ben ik het niet eens met je redenering dat het de oorzaak van oppervlakkigheid is. Dat het juist besef van het gewicht van het ambt de aanspreekvorm bepaalt is ook subjectief, een logische denkwijze als je jouw visie op aanspreekvormen / respect hanteert maar daarmee is nog niet gezegd dat die visie juist is.... Vandaar de oproep om aan de Bijbel te toetsen (en niet aan hoe het vroeger ging, cultuur enz) of respect wel moet leiden tot andere aanspreekvormen, gebruik van titels enz.
albion

Bericht door albion »

Ik zeg tegen iedereen u. En zeker tegen degenen die boven mij geplaatst zijn (direkteur, deelteamleider) en heb moeite met de voornaam en jij, terwijl het normaal bij ons op school gebruikt wordt (de voornamen). Ik ben er nu wel aardig aangewend om de voornaam te gebruiken a) omdat de direkteur bij ons op het dorp woont en ik die buiten de schoolmuren vaak tegenkom b) het team bij ons vrij jong is dus daar zeg ik wel jij tegen en noem ik de voornaam.

Maar iedereen noemt mijn voornaam en zeg 'jij' tegen mij. Komt waarschijnlijk ook door mijn 'uitstraling' :hum
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Willem

Bericht door Willem »

Marnix schreef:Dat je dat zegt is omdat jij een bepaalde (andere) visie hebt op het gebruik van aanspreekvormen. Normen en waarden die voor zover ik het kan zien, slechts vanuit hoe het vroeger ging worden bepaald. Na je oproep om naar de Bijbel te kijken, wat die zegt over respect / gezag en over aanspreekvormen, ipv je alleen door gevoel te laten leiden, wil ik ook jou vragen om je moeite te toetsen aan wat de Bijbel zegt en je niet alleen te laten leiden door je eigen gevoel.

Ik heb dat oprecht geprobeerd te doen en heb eerst op basis daarvan aangegeven dat het wat lastig is gezien de verschillen in namen enzo ten opzichte van nu, en vervolgens toch geprobeerd zo helder mogelijk te krijgen wat de Bijbel hier over zegt. Conclusie is dan dat de Bijbel het gezag en respect leert, en dat we dat dus moeten hebben voor ambtsdragers. Tegelijkertijd geeft de Bijbel geen richtlijnen voor het gebruik van aanspreekvormen. Dus of we een predikant nou bij de voornaam noemen of met titel en achternaam, belangrijk is dat het respect er is. Zoals ik al aangaf is dat wel degelijk aanwezig en ben ik het niet eens met je redenering dat het de oorzaak van oppervlakkigheid is. Dat het juist besef van het gewicht van het ambt de aanspreekvorm bepaalt is ook subjectief, een logische denkwijze als je jouw visie op aanspreekvormen / respect hanteert maar daarmee is nog niet gezegd dat die visie juist is.... Vandaar de oproep om aan de Bijbel te toetsen (en niet aan hoe het vroeger ging, cultuur enz) of respect wel moet leiden tot andere aanspreekvormen, gebruik van titels enz.
1. Maar wat is dan in jouw optiek de reden geweest voor de huidige manier van aanspreken? Waarom is dit veranderd t.o.v. vroeger? Het is een beetje vreemd om mij visie omtrent aanspreekvormen af te keuren omdat deze visie in jouw optiek "slechts vanuit hoe het vroeger ging wordt bepaald". Dat zou betekenen dat alles wat men vroeger al goed deed en nu - terecht - wordt gehandhaafd onjuist zou zijn?
2. Historisch gezien is het afschaffen van de titels en gezag op basis van ambten ter discussie gesteld in de jaren '60. De achterliggende redenen destijds waren iig niet christelijk, integendeel. De leuze was toch wel: "Laat ons hun banden verscheuren, en hun touwen van ons werpen". Alleen al om die achtergrond zou men als kerk niet geassocieerd moeten willen worden met dergelijke "verworvenheden" als aanspreken bij de voornaam en het afschaffen van titels.
2. Meerdere malen laat Paulus in zijn brieven zijn apostolische gezag gelden.
3. Tenslotte, om het maar eens simpel te zeggen, de natuur zelve leert om met aanspreektitels respect uit te drukken.
Plaats reactie