Hadden de joden een andere optie dan zichzelf maar ''aan te geven'', hen werd iets anders beloofd dan de vernietigingskampen.Erasmiaan schreef:Wie heeft het over onvoorwaardelijk gehoorzamen? En wie zegt dat ds. Kersten wist dat die overheid de Joden vervolgde en onderdrukte? Joden gaven zichzelf aan, notabene! Je kunt dat naïef noemen, maar je kunt nooit zeggen dat jij het toen anders had gedaan.Marnix schreef:Onder andere die tekst en wat de Bijbel leert over de overheid (en wat in de NGB is samengevat), je vijanden liefhebben. Dat is wat anders dan ze onvoorwaardelijk gehoorzamen, soms vraagt liefde ongehoorzaamheid. Liefde keurt ook niet ieder gedrag goed. Liefde keurt ook geen onrechtmatig toegeëigende autoriteit goed. En volgens mij is er dan ook wel degelijk verschil tussen het betalen van belasting en verzet wanneer de overheid zijn onderdanen vervolgt en onderdrukt. Overigens lijkt het me wel Bijbels om te stellen dat dit verzet niet de taak van de kerk of christenen in het bijzonder is. We zijn burgers van een ander koninkrijk.
Kristallnacht had al plaatsgevonden, en iedereen had de haat-speeches van Hitler echt wel gehoord , lijkt me.
Voor naieviteit was geen ruimte meer, lijkt me.
de Romeinse overheersing was ook een onrechtmatig toegeeigende authoriteit in het land wat n.b. door God Zelf aan Zijn volk beloofd was.
En nog zei Jezus er niets over.
Verbazend toch eigenlijk....