Kleding ambtsdragers

Mara

Re: Kleding ambtsdragers

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Ik zal je nog even antwoorden. Ik had het niet over praat gewaad en daad, je verwart me met iemand anders.
Op elke posting komt er een nare reactie van jou (zwart pak, data is engels) ik herken die trucjes, het is iemand onzeker maken in een discussie. Je kunt het wel of niet eens zijn over een zwart kostuum, maar zeg het wel respectvol en niet met een duidelijk denigrerende ondertoon. Dat kun je misschien wel doen in een gezelschap thuis, maar niet op een openbaar forum.
Als ik een dominee in een zwart pak zie, vind ik dat eerbaar. Dat zegt niet alles over hem als persoon, maar het straalt wel wat uit ! Dat ben je toch wel met me eens ? Je herkent de man direct. Zo ook met de k.r. leden. Je schreef dat dat bij jullie niet aan de orde is, dat kan, ik ken Canada niet.
Maar dan ga ik niet op dezelfde wijze over jullie k.r. leden schrijven, in de trant van: nou dat zal wel niks zijn, zo licht als......
Ik hoop dat je mijn teleurstelling kan begrijpen ?
Dan geef je mijn woorden een verkeerde uitleg, want zo is het niet bedoeld.....

En heb ik jouw woorden misschien een verkeerde uitleg gegeven, want wat ik hier van mensen op dit onderwerp lees, is 'als de kerkenraad niet allemaal altijd in een zwart pak lopen, dan zijn ze waardeloos... dat zou ik dan een oordeel over ons als kerkenraad zien, en een persoonlijk oordeel over mij..... (en zodoende zou ik DAT ad hominem kunnen vinden.....)

Dus, zand erover....

Maar mijn punt blijft... je moet een kerkenraad niet aan hun kleren oordelen, maar oordeel over hoe ze hun werk doen... als de gemeente schunnig in de kerk zit, heeft de kerkenraad problemen, ook al zitten ze in het zwarte pakje....
Nou waardeloos lees ik er niet echt uit. Het is wel een belangrijk punt. Ik heb inmiddels moeten wennen aan wat kleurtjes, maar voel me ongemakkelijk als een gast er iets van zegt. Want opmerkelijk genoeg ziet een buitenstaander het scherp. Ik had verwacht dat bij jullie......
In een seculiere omgeving is een middelzware, naar links neigende kerk al zwartekousen :hum Niemand heeft ze ooit gedragen.
In onze kerk heb ik al veel veranderingen moeten aanschouwen. Sommige waarvan ik denk: nou, toe dan maar, maar er zijn er ook waar ik nog wekelijks verdriet van heb en dat is toch ook een zwart/donker pak. Ik heb nl niet vastgehouden aan het ZWART, van mij mag het ook anthraciet zijn. Maar alsjeblieft een wit overhemd (lees het maar na ;) ) en een bescheiden stropdas.
In de r.k. kerk blijven ze nog vasthouden aan allerlei uitdossingen, waarom wij dan niet ?
Mijn moeder en ik stonden bij een kerk omdat er een bekende ging trouwen. Mijn moeder vroeg iets aan de fotograaf. Het bleek de dominee te zijn, met een fototoestel :oO Sorry, ik kan niet zien dat u dominee bent. Nee, in een bruin ruitjespak is dat niet te zien. Gelukkig vatte hij het sportief op, maar mijn moeder vond het genant.
Uniformen en kleding is er o.a. voor de herkenbaarheid. Je zegt iets met kleding. In de Bijbel wordt er regelmatig gesproken over kleding. Fijne en kostbare stoffen. Wat brachten de Wijzen uit het Oosten mee ? Voor de Heere is toch niets te duur ? Waarom dan in een "net kloffie" ipv in eerbare kleding ?
Wij zien de buitenkant, de Heere ziet ons hart aan. Maar van het een komt wel het andere !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lourens

Bericht door Lourens »

Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Ik denk dat het ook nog een verschil is als je een kerk vol jongeren hebt, die (vrijwel) allemaal nette kleding dragen. Bij ons is er al betrekkelijk weinig jeugd en die er zitten dragen de laatste mode. Mijn dochter zit vaak als enig meisje met een rok in de kerk. Waarschijnlijk vinden die andere jongens de spijkerbroek van mijn zoon wel te netjes. Want wat ik nu in de etalages zie hangen, word ik niet vrolijk van. Je bent m.i. van het padje af als je een spijkerbroek van 200 euro koopt en er zitten fabrieksmatig gemaakte scheuren en gaten in :oO
Dus je bent in je eigen kerk al een minderheid. Dat begint al jong.
Dan heeft de kerkenraad dus haar werk verzuimt.....

Kunnen ze wel allemaal hun zwarte pakje aan trekken, maar dat is geen kerkenraad werk doen...

Hun WERK is toezicht op de gemeente te houden, en alles wat daaraan verbonden is....
Een kerkenraad die de ouders op de vingers tikt om hun kids andere kleding aan te laten trekken. Dat lukte de dominee niet eens ! Toen hij meisjes met een broek van de catechisatie wegstuurde, kreeg hij verontwaardigde ouders op zijn dak en dan kwamen ze helemaal niet meer.
ZO wordt alles ontkracht. Een ambtsdrager MAG niet eens wat zeggen.
Ik wil niet zeggen dat ik verontwaardigd op zijn dak zou gaan zitten maar in deze zou ik het ook niet eens met deze beslissing van de dominee.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Desiree

Bericht door Desiree »

Hi, hi, ik moet soms wel lachen hier.... Beginnen bij pakken, maar alles komt aan de orde.

Ik ga zo naar een vreemde kerk.. en ben van plan mijn ietwat korte jurkje (volgens mijn onkerkelijke collega's vreselijk leuk geval) toch maar te verruilen voor een langer iets. Toch iets van aanpassing heb je dan over je. Ik hoop dat het een goede dienst is.. dat hoop ik erg.
De rest is niet zo belangrijk toch..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

albion

Bericht door albion »

Mara schreef:
vlinder schreef:
Mara schreef: Waarom voel je je aangevallen,
Grappig, je weet meer dan ik. Ik voel me namelijk niet aangevallen. :)
ik zeg er toch bij dat het mij opvalt dat in echte refokledingwinkels (dure) spijkerjackjes hangen en ik die ook in de kerk zie, onder een hoed ! Was een aantal jaren geleden absoluut not done.
Mijn man en ik dragen ook geen spijkergoed naar de kerk, maar ik heb het over mijn puberzoon. Bij ons in de kerk zou hij de enige zijn met een "ouwemannenpantalon". Van ons mag hij dan deze winter een nette spijkerbroek aan naar de kerk ja.
Ik heb hier een omslag in moeten maken, geef ik toe. Toen mijn oudste zoon die leeftijd had, was het niet aan de orde, maar toen hoefde dit ook niet. Er was genoeg winterkatoen te krijgen. Ik weet niet of er andere moeders meelezen van puberzoons ? Of zij dit probleem (her)kennen ?
Ah, als moeder tel je mee, maar als (schoon) zus niet. Zoals ik al schreef: mijn zwagers (en broers trouwens ook) dragen geen spijkergoed naar de kerk. En dat heeft niets met lieve brave jongens te maken, want mijn broer gaat mee omdat hij moet en verder niet.
En er is heus wat anders te koop dan spijker of een "ouwemannenpantalon", gewoon een kwestie van goed zoeken.
Omdat je zei: ik snap niet waarom je die vraag stelt :)
Ik denk dat het ook nog een verschil is als je een kerk vol jongeren hebt, die (vrijwel) allemaal nette kleding dragen. Bij ons is er al betrekkelijk weinig jeugd en die er zitten dragen de laatste mode. Mijn dochter zit vaak als enig meisje met een rok in de kerk. Waarschijnlijk vinden die andere jongens de spijkerbroek van mijn zoon wel te netjes. Want wat ik nu in de etalages zie hangen, word ik niet vrolijk van. Je bent m.i. van het padje af als je een spijkerbroek van 200 euro koopt en er zitten fabrieksmatig gemaakte scheuren en gaten in :oO

In 1990 zouden onze ll met excursie gaan en ja, omdat het buiten de school was, wilden ze in lange broek. Een van de leraressen werd hier zo boos over, (want bij ons is de regel, alles wat in schoolverband gedaan wordt houden we vast aan onze regels, dus geen lange broek.) Ze zei: 'Ik heb mijn dochter speciaal naar een reformatorische school laten gaan, en nu blijkt dat ze een eenling is tussen haar klasgenootjes, omdat ze geen lange broek draagt'. Dat is dus 20 jaar geleden al zo....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Desiree schreef:Hi, hi, ik moet soms wel lachen hier.... Beginnen bij pakken, maar alles komt aan de orde.

Ik ga zo naar een vreemde kerk.. en ben van plan mijn ietwat korte jurkje (volgens mijn onkerkelijke collega's vreselijk leuk geval) toch maar te verruilen voor een langer iets. Toch iets van aanpassing heb je dan over je. Ik hoop dat het een goede dienst is.. dat hoop ik erg.
Tja, de hoofdzaak is toch dat God aan Zijn eer komt in onze godsdienstoefeningen.... Niet hoe men gekleed is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion

Bericht door albion »

Lourens schreef:
Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Ik denk dat het ook nog een verschil is als je een kerk vol jongeren hebt, die (vrijwel) allemaal nette kleding dragen. Bij ons is er al betrekkelijk weinig jeugd en die er zitten dragen de laatste mode. Mijn dochter zit vaak als enig meisje met een rok in de kerk. Waarschijnlijk vinden die andere jongens de spijkerbroek van mijn zoon wel te netjes. Want wat ik nu in de etalages zie hangen, word ik niet vrolijk van. Je bent m.i. van het padje af als je een spijkerbroek van 200 euro koopt en er zitten fabrieksmatig gemaakte scheuren en gaten in :oO

Kunnen ze wel allemaal hun zwarte pakje aan trekken, maar dat is geen kerkenraad werk doen...

Hun WERK is toezicht op de gemeente te houden, en alles wat daaraan verbonden is....
Een kerkenraad die de ouders op de vingers tikt om hun kids andere kleding aan te laten trekken. Dat lukte de dominee niet eens ! Toen hij meisjes met een broek van de catechisatie wegstuurde, kreeg hij verontwaardigde ouders op zijn dak en dan kwamen ze helemaal niet meer.
Ik wil niet zeggen dat ik verontwaardigd op zijn dak zou gaan zitten maar in deze zou ik het ook niet eens met deze beslissing van de dominee.

Ik denk toch dat je je moet aanpassen. Als de dominee er problemen mee heeft en hij vindt het niet eerbaar, waarom dan niet gewoon in rok of jurk verschijnen? Wat ben je daar minder om?
Waarom de dominee afvallen? Van het een komt het ander. Hier ben je het niet mee eens, daar ben je het niet mee eens, de kinderen zijn het helemaal nergens mee eens en willen nog verder gaan, en zo krijg je de ergernissen in je gemeente en voordat je het weet zit je met de zoveelste scheuring.
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Ik zal je nog even antwoorden. Ik had het niet over praat gewaad en daad, je verwart me met iemand anders.
Op elke posting komt er een nare reactie van jou (zwart pak, data is engels) ik herken die trucjes, het is iemand onzeker maken in een discussie. Je kunt het wel of niet eens zijn over een zwart kostuum, maar zeg het wel respectvol en niet met een duidelijk denigrerende ondertoon. Dat kun je misschien wel doen in een gezelschap thuis, maar niet op een openbaar forum.
Als ik een dominee in een zwart pak zie, vind ik dat eerbaar. Dat zegt niet alles over hem als persoon, maar het straalt wel wat uit ! Dat ben je toch wel met me eens ? Je herkent de man direct. Zo ook met de k.r. leden. Je schreef dat dat bij jullie niet aan de orde is, dat kan, ik ken Canada niet.
Maar dan ga ik niet op dezelfde wijze over jullie k.r. leden schrijven, in de trant van: nou dat zal wel niks zijn, zo licht als......
Ik hoop dat je mijn teleurstelling kan begrijpen ?
Dan geef je mijn woorden een verkeerde uitleg, want zo is het niet bedoeld.....

En heb ik jouw woorden misschien een verkeerde uitleg gegeven, want wat ik hier van mensen op dit onderwerp lees, is 'als de kerkenraad niet allemaal altijd in een zwart pak lopen, dan zijn ze waardeloos... dat zou ik dan een oordeel over ons als kerkenraad zien, en een persoonlijk oordeel over mij..... (en zodoende zou ik DAT ad hominem kunnen vinden.....)

Dus, zand erover....

Maar mijn punt blijft... je moet een kerkenraad niet aan hun kleren oordelen, maar oordeel over hoe ze hun werk doen... als de gemeente schunnig in de kerk zit, heeft de kerkenraad problemen, ook al zitten ze in het zwarte pakje....
Ik snap niet dat je je daar druk over maakt over een oordeel van mensen over de kerkenraad en over een oordeel over jouw persoonlijk. Jij weet toch beter, Bert?
Mara

Bericht door Mara »

Lourens schreef:
Mara schreef:
Bert Mulder schreef:

En dus ga je mee met je dochters en zodoende doe je mee aan de ontkrachting van zijn gezag, jammer en dat is nog zacht uitgedrukt :fi
Mara

Bericht door Mara »

Desiree schreef:Hi, hi, ik moet soms wel lachen hier.... Beginnen bij pakken, maar alles komt aan de orde.

De rest is WEL belangrijk toch :hum
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef: En dus ga je mee met je dochters en zodoende doe je mee aan de ontkrachting van zijn gezag, jammer en dat is nog zacht uitgedrukt :fi
Als het mijn dochter zou betreffen zou ik tegen haar zeggen dat ze de dominee moet respecteren en daarom gehoorzamen. En als dochterlief naar bed was zou ik de dominee even bellen om te vragen of het niet anders opgelost had kunnen worden dan door het kind naar huis te sturen. Besteed liever dat catecheseuurtje aan het uitleggen van het belang van eerbare kleding, als de broek-/rokkwestie zo belangrijk is dat je een meisje in een broek niet in je catechisatielokaal kunt hebben. En ik zou de dominee geruststellen door hem te melden dat dochterlief voortaan in rok zal verschijnen.
Lourens

Bericht door Lourens »

Zita schreef:
Mara schreef: En dus ga je mee met je dochters en zodoende doe je mee aan de ontkrachting van zijn gezag, jammer en dat is nog zacht uitgedrukt :fi
Als het mijn dochter zou betreffen zou ik tegen haar zeggen dat ze de dominee moet respecteren en daarom gehoorzamen. En als dochterlief naar bed was zou ik de dominee even bellen om te vragen of het niet anders opgelost had kunnen worden dan door het kind naar huis te sturen. Besteed liever dat catecheseuurtje aan het uitleggen van het belang van eerbare kleding, als de broek-/rokkwestie zo belangrijk is dat je een meisje in een broek niet in je catechisatielokaal kunt hebben. En ik zou de dominee geruststellen door hem te melden dat dochterlief voortaan in rok zal verschijnen.
Juist.
Je bent me voor, Zita, zo zou ik het doen als ik in een gemeente zou zitten waar dit een issue was.
Maar dan gaan we over op de rokkendiscussie en die rotonde hebben we al 369 keer gehad geloof ik.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

In de ouderlingenkledingkwestie zie ik vooral de angst dat een uiterlijke verandering een blijk is van een inhoudelijke verandering. Die angst is niet ongegrond: in de gereformeerde kerken bleek het waar te zijn.
Maar nog steeds denk ik dat het onjuist is om een uiterlijke verandering uitsluitend om die reden af te wijzen of zelfs als onbijbels te beschouwen. Iedere verandering moet in dat opzicht op zichzelf beoordeeld worden. Een gekleurde das voor de heren is in zichzelf niet onbijbels. Een gekleurde das voor de heren is mogelijk wel een teken dat de mannenbroeders veranderingsgezind zijn, of makkelijk over Bijbelse zaken gaan denken. Maar dat hoeft niet het geval te zijn. Het kan ook gewoon dat ze volledig zwart een begrafenisoutfit vinden. Of dat ze niet houden van zwart. Of dat blauw zo mooi staat bij hun ogen.
De Bijbel zegt genoeg over inhoudelijke veranderingen. Die kun je dan ook op Bijbelse gronden beoordelen. Over gekleurde dassen zeg de Bijbel niets. Daarom kan ik het voor een ander niet afwijzen.
Het is wel zeer wel mogelijk dat ik het voor mijzelf voor God niet zou kunnen verantwoorden om een gekleurde das te dragen. Dat is echter een zaak tussen de Heere en mij, en die kan ik een ander niet opleggen.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Jij wel ja, maar die andere ouders niet. Waarom toon je geen medeleven voor die predikant ? Je hebt een tamelijk naief standpunt. Ofwel je hebt geen puberdochter, ofwel je vindt het niet zo'n issue. Zoals jij het zegt, gebeurt het nl niet.
Lourens

Bericht door Lourens »

Mara schreef:
Zita schreef:
Jij wel ja, maar die andere ouders niet. Waarom toon je geen medeleven voor die predikant ? Je hebt een tamelijk naief standpunt. Ofwel je hebt geen puberdochter, ofwel je vindt het niet zo'n issue. Zoals jij het zegt, gebeurt het nl niet.
Je generaliseert wel, Mara. Alsof niemand dat zo zou doen.
Juist uit respect zou ik het wel doen en Zita dus ook. En denk zelfs meer. Vind het lang niet zo naief.
Ik heb zelf wel puberdochters en ....... ik vind het geen issue inderdaad. Alsof daar de catechisatie om gaat.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Lourens schreef:
Mara schreef:
Zita schreef:
Je generaliseert wel, Mara. Alsof niemand dat zo zou doen.
Juist uit respect zou ik het wel doen en Zita dus ook. En denk zelfs meer. Vind het lang niet zo naief.
Ik heb zelf wel puberdochters en ....... ik vind het geen issue inderdaad. Alsof daar de catechisatie om gaat.
Ik vind de broek-/rokkwestie zoals die in Nederland verworden is inderdaad geen issue. Ik draag zelf altijd een rok, maar zie er geen Bijbels gebod in. Het gehoorzamen is wel een Bijbels gebod.
Een puberdochter heb ik niet, dat zou op mijn leeftijd een kwalijke zaak zijn :) Ik heb wel 210 puberkinders in mijn klassen op school, dus ik weet wel zo ongeveer wat er in die koppies omgaat op die leeftijd. Tuurlijk, ze zijn schopperig. Sommigen zelfs heel erg. Ze willen niet buiten de boot vallen. Ze willen geen refo zijn. Maar ze willen vooral weten waarom al die regels er zijn.
Gesloten