JolandaOudshoorn schreef:Tiberius schreef:JolandaOudshoorn schreef:Ik zou geen voorbeeld kunnen noemen waarbij ouders, nadat kinderen getrouwd zijn, nog verantwoordelijk worden gehouden voor hen. De laatste keuze die men vaak voor hen maakt is een trouwpartner en daarna worden de kinderen toch behoorlijk zelfstandig. Vaak al eerder. Wel worden ouders vaak door hun kinderen onderhouden, de rollen worden omgedraaid zeg maar.
Of weet jij wel een voorbeeld uit de Bijbel waarbij ouders zeggenschap hebben over hun getrouwde kinderen??
Zeker. Denk aan Jakob, David, Eli. Zo maar een paar die me te binnen schieten.
In ieder geval waarvan je zou kunnen zeggen:
In de Bijbel wordt geen leeftijd genoemd van 18 jaar. Wel vind je dat ouders kinderen loslaten, wanneer zij daar volwassen zijn. Dit gebeurd vaak wanneer men trouwt. Als mensen in de Bijbel trouwen, behoren ze hun vader en moeder te verlaten. Verantwoordelijkheid houdt dan ook op.
Waar lees je dat David, na zijn huwelijk met Michal, verantwoording moest afleggen tov zijn vader??
Even een kanttekening hierbij.
Helaas, voorbeeld uit de praktijk wijst uit dat ouders totdat hun kinderen 23 zijn verantwoording voor hen dragen over bijv. financieel wanbeleid. Ik ken een gezin waar zoonlief brokken op brokken heeft gestapeld en de ouders zijn schulden moesten betalen voor de wet totdat hij 23 was geworden.
Dan pas ben je dus wettelijk gezien in staat je financiele lasten verantwoordelijk te dragen, terwijl je al vanaf je 18e als volwassene wordt gerekend.
Kan iemand mij dat uitleggen?