over de herders

Desiree

Re: over de herders

Bericht door Desiree »

theoloog schreef:Is het verschil in uitleg niet typisch een gevalletje van de vraag of je wel of niet mag allegoriseren. Of moet je hier spreken van de herders die een type zijn van gelovigen die op weg gaan naar "Bethlehem". Dominee's en hun preken of meditaties worden hier op beoordeeld.

Voor mij is het geen vraag of je hier mag allegoriseren of typologisch mag spreken. Maar daar komt volgens mij deze hele discussie op neer. Misschien is het tijd om eens aan elkaar duidelijk te maken waar allegoriseren ophoudt of eindigt. Of zou dat ook te maken hebben met welke predikant je nu eenmaal vertrouwt?
Het geeft niet dat je allegoriseert, maar dan zou ik dat erbij zeggen of begrijp ik jou verkeerd? Maar dat werkt in de praktijk niet denk ik. Dat vertrouwen lukt alleen na gebed tot God, of Hij er voor wil zorgen dat de woorden die gesproken zijn en van Hem zijn, dat dát op mag vallen en het menselijke weg mag vallen. Ik bid veel om de Heilige Geest, gewoon om te leren in mijn hart van de preek, maar ook omdat ik alleen de Heilige Geest vertrouw, dus God vertrouw. Verder denk ik, o, ik ben nu hier, dus hier denken ze zo. Typisch van dit kerkverband. Dan kun je het ook goed hebben en kun je elkaar liefhebben, zeker als ze zich heel nederig opstellen.
Wij hebben zelf ds-en die zeggen, de ene verklaarder zegt dit en de ander dat, die zus en die zo. Het zou kunnen, maar het staat niet in de Bijbel. Ben Hobrink schrijft dan in zijn boek, als de Heere het niet op heeft laten tekenen, vond de Heere het blijkbaar niet nodig.

Soms vraag ik: Heere, Biliam moest ook spreken wat U wilde, mag dat vandaag ook in alle kerken zo zijn. Dan zullen we de waarheid horen en ik hoop dat er heel veel mensen bekeerd zullen worden.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Hetgeen je nu aanreikt is het verschil tussen hermeneutiek (de tekst begrijpen) en homiletiek (de tekst "brengen"). Het eerste bepaald natuurlijk het laatste. Als je geen goede hermeneutiek hebt wil dat nog niet direct zeggen dat de homiletiek waardeloos is. Dat is het geheim van de kromme stok en de rechte slag.

Bovendien speelt er nog meer mee. Hermeneutiek heeft niet alleen te maken met het uitleggen van de tekst of beter gezegd de Schrift. Hermeneutiek heeft ook te maken met het uitleggen van de situatie van de hoorders. Vooral over dat laatste is veel verschil van opvatting.
- Heb ik te maken met een gemeente van vervolgde gelovigen die soms in zonde vallen en moet ik dus spreken over heiligmaking. Dat doet Paulus vaak in zijn brieven.
- Of heb ik te maken met een massa waaronder veel ongelovigen zitten en waaronder zich ook nog eens veel "Farizeeën" bevinden. Met deze situatie had Jezus veelal te maken. Hij is daarin vooral scherp tegen Farizeeën en zeer mild tegen het gewone volk. Dat draagt hem immers op handen. Bovendien is er binnen deze groep nog verschil tussen de mensen uit het centrum van de joodse religie, Jeruzalem en zij uit het Galilea der heidenen.
- Spreek ik misschien tot alleen de heidenen. Dat lees je bijv. in het verhaal van Paulus op de Areopagus. Hij citeert niet een bijbeltekst!
- Of ben ik een profeet die het volk Israel oproept dat alleen nog maar de afgoden dient.

Misschien zijn er nog wel meer doelgroepen op te noemen. Ik heb soms op dit forum het idee dat de prediking alleen een enkele doelgroep zou moeten aanspreken. Ga voor jezelf eens na wie de Heilige Geest op het pad van jullie gemeente brengt. Aan een gemeente zijn immers de Woorden van God toevertrouwd. Die zijn niet om voor jezelf te houden, maar om door te geven.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

@Democritus

Nog even verder over die herders. Opmerkelijk dat God deze getuigen oproept om het nieuws van de geboorte van de Messias rond te bazuinen. In de rechtbank in Israel mochten ze niet eens optreden als getuigen. Dat maakt het verhaal nog indringender.

Lukas legt er geleid door de Heilige Geest steeds de nadruk op dat God het verachte hoog acht. Eerst voert hij een onaanzienlijke priester ten tonele. Er staat niet eens in de Bijbel waar hij vandaan komt. Die mag dan het reukoffer brengen, iets waar de mensen van het Sanhedrin hun neus voor ophalen. Die zijn met veel belangrijker zaken bezig. Die tempeldienst dient ertoe om de religie voort te laten gaan, maar vooral om mensen veel geld uit de zak te kloppen.

Dan bedient God zich ook nog eens van een meisje uit het Galilea der heidenen die in ondertrouw is. Ze komt uit Nazareth, een plaats die niet eens is terug te vinden op de kaart. Het enige wat uit die tijd dateert is een klein begraafplaatsje. Dit meisje mag de moeder van de Heere Jezus worden.

Dan wordt de Heere Jezus ook nog eens geboren onder de allerberoerdste omstandigheden. Hij wordt geboren en in een voederbak gelegd.

Oneerbiedig gezegd bedient God zich niet van de allerbeste PR. Dat maakt kerst ook tot zo'n bijzonder feest. Je kijkt gauw over dit onaanzienlijke heen. Het is de Joden tot ergernis en Grieken tot dwaasheid. Lager dan laag buigt God zich neer. Mijn verstand staat net als het jouwe Democritus stil.
Desiree

Bericht door Desiree »

theoloog schreef:Hetgeen je nu aanreikt is het verschil tussen hermeneutiek (de tekst begrijpen) en homiletiek (de tekst "brengen"). Het eerste bepaald natuurlijk het laatste. Als je geen goede hermeneutiek hebt wil dat nog niet direct zeggen dat de homiletiek waardeloos is. Dat is het geheim van de kromme stok en de rechte slag.

Bovendien speelt er nog meer mee. Hermeneutiek heeft niet alleen te maken met het uitleggen van de tekst of beter gezegd de Schrift. Hermeneutiek heeft ook te maken met het uitleggen van de situatie van de hoorders. Vooral over dat laatste is veel verschil van opvatting.
- Heb ik te maken met een gemeente van vervolgde gelovigen die soms in zonde vallen en moet ik dus spreken over heiligmaking. Dat doet Paulus vaak in zijn brieven.
- Of heb ik te maken met een massa waaronder veel ongelovigen zitten en waaronder zich ook nog eens veel "Farizeeën" bevinden. Met deze situatie had Jezus veelal te maken. Hij is daarin vooral scherp tegen Farizeeën en zeer mild tegen het gewone volk. Dat draagt hem immers op handen. Bovendien is er binnen deze groep nog verschil tussen de mensen uit het centrum van de joodse religie, Jeruzalem en zij uit het Galilea der heidenen.
- Spreek ik misschien tot alleen de heidenen. Dat lees je bijv. in het verhaal van Paulus op de Areopagus. Hij citeert niet een bijbeltekst!
- Of ben ik een profeet die het volk Israel oproept dat alleen nog maar de afgoden dient.

Misschien zijn er nog wel meer doelgroepen op te noemen. Ik heb soms op dit forum het idee dat de prediking alleen een enkele doelgroep zou moeten aanspreken. Ga voor jezelf eens na wie de Heilige Geest op het pad van jullie gemeente brengt. Aan een gemeente zijn immers de Woorden van God toevertrouwd. Die zijn niet om voor jezelf te houden, maar om door te geven.

Ik kan nog heel veel leren, zie ik. Bedankt voor het antwoord. Het is heel verhelderend.

Maar er komen ook heel veel vragen in mij op. Want ik begrijp het. Een onafhankelijke cursus zou voor mij niet verkeerd zijn. Maar die heb ik nog niet gevonden.
Ik zou willen dat ik deze kennis had.

Ik ben niet onzeker over onze eigen gemeente. Daarvoor heb ik teveel vertrouwen in God en in Zijn weg en hoor ik genoeg preken heel dicht bij de bron. Wij zijn er erg dankbaar voor. Onze Ds. heeft een heel brede blik en staat ook zelf regelmatig in het veld zeg maar. Dus, juist ook tussen de onkerkelijken. Ik waardeer onze Ds. veel te weinig.
Maar je komt nogal eens ergens anders, en dat is soms best moeilijk. Want mensen verwachten wat van je.. en ik ben nu eenmaal niet zo en zie dingen anders.
Laatst gewijzigd door Desiree op 29 dec 2010, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,

Matthew Henry

theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Desiree schreef:
Ik kan nog heel veel leren, zie ik. Bedankt voor het antwoord. Het is heel verhelderend.

Maar er komen ook heel veel vragen in mij op.
Welke vragen roept het voor jou op? Probeer ze eens op te schrijven, misschien hebben wij die vragen wel allemaal.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

theoloog schreef:Is het verschil in uitleg niet typisch een gevalletje van de vraag of je wel of niet mag allegoriseren.
Ik zie niet in wat dit alles met allegoriseren te maken heeft. Ik denk dat hier meer de vraag speelt of de herders hier exemplarisch zijn voor alle gelovigen.
Desiree

Bericht door Desiree »

theoloog schreef:
Desiree schreef:

Maar er komen ook heel veel vragen in mij op.
Welke vragen roept het voor jou op? Probeer ze eens op te schrijven, misschien hebben wij die vragen wel allemaal.
1.waarom wordt de tekst dan met eerbied gezegd, zo gevormd dat het van toepassing is op de doelgroep. Dat is de moeilijkste.
2.hoe weet men met welke doelgroep men te maken heeft.
3.hoe geef je dan elke doelgroep op de juiste manier genoeg aandacht.
4.waarom doet men zo.

als het lastig is om te antwooden, dan niet doen. Ik wil niet dat je er problemen mee krijgt.

tja, eigenlijk moet ik verder er eens over nadenken. Hoe bedoel je dat, om door te geven? Een preek waarin je bemoedigd wordt om de week weer door te gaan en bijvoorbeeld een bemoediging van God is, in de weg van Heiligmaking als je die week gaat evangeliseren?

Matthew Henry

Gian

Bericht door Gian »

Of iets exemplarisch of allegorisch is maakt ook niet zoveel uit. Het is hooguit ter ondersteuning van een leerstelling die elders in het Woord duidelijk uitgelegd wordt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
theoloog schreef:Is het verschil in uitleg niet typisch een gevalletje van de vraag of je wel of niet mag allegoriseren.
Ik zie niet in wat dit alles met allegoriseren te maken heeft. Ik denk dat hier meer de vraag speelt of de herders hier exemplarisch zijn voor alle gelovigen.

Of hoever je mag gaan om dingen die op zich waar zijn in bijbelteksten in te lezen. Ik pleit voor grote terughoudendheid in zulke gevallen. Ik heb een keer een preek gehoord van wat Thomas allemaal geestelijk beleefde tussen de eerste ontmoeting met de opgestane Christus (toen hij er niet bij was) en de tweede ontmoeting waar hij wel bij was. Als Gods Woord iets niet openbaard mogen wij de lacune's toch niet invullen ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
aboricultura

Bericht door aboricultura »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:

Of hoever je mag gaan om dingen die op zich waar zijn in bijbelteksten in te lezen. Ik pleit voor grote terughoudendheid in zulke gevallen. Ik heb een keer een preek gehoord van wat Thomas allemaal geestelijk beleefde tussen de eerste ontmoeting met de opgestane Christus (toen hij er niet bij was) en de tweede ontmoeting waar hij wel bij was. Als Gods Woord iets niet openbaard mogen wij de lacune's toch niet invullen ?

Helemaal mee eens.
Ik denk dat waar de bijbel over niet over spreekt wij dat maar niet mogen invullen.
Wij mogen niet af en toe doen aan de Schrift.
heb dan de waarheid en de vrede lief
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

@aboricultura en @huisman

wees niet al te snel met je oordeel. Mijn oprechte vraag is nl. waar de grenzen van allegoriseren liggen. Het antwoord daarop is door de kerkgeschiedenis heen steeds weer verschillend gegeven. Vooral in de vroege kerk was men gebruikelijk om veel geschiedenissen, maar ook gelijkenissen te allegoriseren. De bedoeling daarvan was het Woord van God actueel te maken voor nu. Men kon weinig met de letterlijke betekenis of die was niet duidelijk. Zo lijkt het hier bij de herders ook te gaan.

Wij hebben niets of weinig met de redding van het volk Israel. En herders die kennen we vooral van de plaatjes uit de kinderbijbel. Het vergt nogal wat inlevingsvermogen om helemaal terug te gaan naar de velden van Efratha. Dat is de reden dat we als mensen van de 21e eeuw voor een gedeelte gaan "vertalen" en allegoriseren. Hoever je daarin mag gaan dat is punt van discussie, maar de intentie is niet te veroordelen. Waar het mis gaat is dat onze allegorie maatgevend wordt voor hoe anderen het ook moeten zien. Of dat het zo fantastisch wordt dat je met de beste wil van de wereld er geen herders meer in herkend. Overigens dat laatste gebeurd natuurlijk ook bij Paulus in Galaten, waar hij het voorbeeld van Sarah en Hagar gebruikt om het verschil tussen slaaf van de wet en vrijheid in Christus aan te duiden.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Desiree schreef:
1.waarom wordt de tekst dan met eerbied gezegd, zo gevormd dat het van toepassing is op de doelgroep. Dat is de moeilijkste.
2.hoe weet men met welke doelgroep men te maken heeft.
3.hoe geef je dan elke doelgroep op de juiste manier genoeg aandacht.
4.waarom doet men zo.

als het lastig is om te antwooden, dan niet doen. Ik wil niet dat je er problemen mee krijgt.

tja, eigenlijk moet ik verder er eens over nadenken. Hoe bedoel je dat, om door te geven? Een preek waarin je bemoedigd wordt om de week weer door te gaan en bijvoorbeeld een bemoediging van God is, in de weg van Heiligmaking als je die week gaat evangeliseren?
Ik begin altijd eerst bij vraag 2 die je stelt. Ik ga in gesprek met de voorganger van een gemeente (als ik gastspreker ben) of met een ouderling die de gemeente goed kent. Ik vraag welke zaken er spelen op dit moment. Als het een gemeente is die ik al langer ken dan weet ik dat uit de reacties op eerdere preken. Ik vraag bijvoorbeeld na de preek altijd aan mensen of ze het begrepen hebben. Was het een antwoord op de zaken waar ze mee liepen? Zo ontstaan er vaak boeiende gesprekken. Ik heb er niet zoveel aan dat iemand zegt: "Dominee wat hebt u weer mooi gepreekt". De vraag is wat iemand met de boodschap van God gaat doen.

Ik kom vervolgens bij vraag 1 uit. Je moet nooit een tekst vormen naar de toepassing van de doelgroep.
Als je weet wat er speelt is het wel goed om daar een antwoord van God bij te zoeken voor deze situatie. Soms ben je echter ook in een serie met preken bezig. Dan komen er zaken langs die voor verschillende mensen wel of niet spelen. Je kunt ook mensen meenemen in je preek naar zaken die niet direct op hun netvlies staan. Dat is het verschil in reformatorische kerken tussen de vrije stof 's morgens en de leerdienst 's middags. Beide zijn nodig om een gemeente te bouwen.

Je hebt vervolgens besloten onder de leiding van de Heilige Geest en vaak ook in overleg met de leiding van de gemeente waar over gepreekt moet worden. Daarna komt vraag 3 aan de beurt. Ik ga nadat ik mijn exegese heb gedaan en de preekinhoud helder heb, rustig zitten en in gesprek met God. Ik ga in dat gebed en in die voorbereiding na hoe verschillende mensen die ik ken in de gemeente deze preek waarschijnlijk zullen beluisteren. Ik ga als het ware hun situatie naast de inhoud van de preek leggen. Wat zou God tegen hen specifiek willen zeggen. Wat kan die jongere met dat probleem hier bijvoorbeeld mee. Of die gast die door een vriend is meegebracht. Zal hij begrijpen waar het over gaat? Dat gebruik ik vervolgens om de lijn verder vast te stellen.

Als ik bijvoorbeeld een preek over een onderwerp houdt wat met heiligmaking te maken heeft dan zal iemand die als gast meekomt daar niet direct iets mee kunnen. Je kunt van een ongelovige immers niet vragen om te leven als een gelovige. Dat kan en wil hij niet. Je kunt echter wel allerlei vooroordelen in zo'n preek wegnemen. Je kunt uitleggen waarom we bepaalde zaken zo doen. En op een zeker moment in de dienst zal je zo iemand toch moeten aanspreken op het feit dat hij nog ongelovig is. Dat moment is echter niet iedere zondag even lang.

Als ik een preek hou waarin vooral het evangelie wordt uitgelegd, dan zal er ook iets moeten bijzitten voor de gelovige. Het mooiste is als van tevoren duidelijk is dat zo'n preek eraan komt, zodat ongelovige vrienden en kennissen juist meegenomen worden naar die dienst.

Ik hoop dat dat een beetje antwoord geeft op je vragen. De vraag waarom doet men zo, die begrijp ik overigens niet goed. Zou je me kunnen uitleggen wat je daar mee bedoeld.
Desiree

Bericht door Desiree »

Theoloog,

Dit is duidelijk. Als u dat zo doet, dan vertrouw ik dat. Maar waarom doet men zo, daar bedoel ik mee te zeggen en dan neem ik een ander voorbeeld dan een preek:

er zijn veel reformatorische jongelui bij elkaar, er komt een bekende dominee, deze legt de schrift uit zoals de jongelui ze gewend zijn. Na afloop praat je met je vrienden, en het was een mooie avond.
vervolgens komt er een andere dominee, die legt de schrift uit alsof hij bijv. gelovige mensen tegenover hem zitten. Na afloop zijn mensen boos. En ik ben blij, want er wordt nagedacht, de dominee beantwoord sommige rare vragen maar niet, en het was een mooie avond.
Ds. wordt niet meer uitgenodigd. Jammer, dat werd juist interessant!

Het is een verkeerd voorbeeld van spreken voor een doelgroep, maar zo kan de uitwerking zijn van allegoriseren. Je zou bijna zeggen, waarom hebben we 66 boeken in de Bijbel? Ik denk dat u er 66 preekt, maar die 66 hebben zo een ieder wel zijn eigen boodschap.

Ik hoop niet dat mensen zich aan mijn posting zullen storen.

Hartelijk dank voor uw uitgebreide uitleg. Ik ga nog verder even nadenken.

Matthew Henry

aboricultura

Bericht door aboricultura »

theoloog schreef:@aboricultura en @huisman

wees niet al te snel met je oordeel. Mijn oprechte vraag is nl. waar de grenzen van allegoriseren liggen. Het antwoord daarop is door de kerkgeschiedenis heen steeds weer verschillend gegeven. Vooral in de vroege kerk was men gebruikelijk om veel geschiedenissen, maar ook gelijkenissen te allegoriseren. De bedoeling daarvan was het Woord van God actueel te maken voor nu. Men kon weinig met de letterlijke betekenis of die was niet duidelijk. Zo lijkt het hier bij de herders ook te gaan.

Wij hebben niets of weinig met de redding van het volk Israel. En herders die kennen we vooral van de plaatjes uit de kinderbijbel. Het vergt nogal wat inlevingsvermogen om helemaal terug te gaan naar de velden van Efratha. Dat is de reden dat we als mensen van de 21e eeuw voor een gedeelte gaan "vertalen" en allegoriseren. Hoever je daarin mag gaan dat is punt van discussie, maar de intentie is niet te veroordelen. Waar het mis gaat is dat onze allegorie maatgevend wordt voor hoe anderen het ook moeten zien. Of dat het zo fantastisch wordt dat je met de beste wil van de wereld er geen herders meer in herkend. Overigens dat laatste gebeurd natuurlijk ook bij Paulus in Galaten, waar hij het voorbeeld van Sarah en Hagar gebruikt om het verschil tussen slaaf van de wet en vrijheid in Christus aan te duiden.
Hier heb ik geen moeite mee.
Ik heb hier thuis ook een naslagwerk over de Bijbel met achtergrondinformatie.
Dat die informatie word vertaald naar nu kan alleen maar verhelderen,zo hoorde ik pas over de herders dat ze een minderwaardig volk waren die je nu bv bij het kerstdinee van het leger des heils of bij de supermarkt straatkrantverkopers waren, dat kan(.Je hebt hier niet zo veel herders en die er zijn nou ik zou wel willen ruilen heerlijk in de natuur op de hei.Zal wel iets anders zijn dan toen in Israel)
Maar ik bedoel meer allerlei geestelijke ervaringen verwerken in het verhaal van de herders daar ligt voor mij de grens.
Geen bevinding preken als daar geen aanleiding toe is in de tekst.
heb dan de waarheid en de vrede lief
huisman

Bericht door huisman »

theoloog schreef:@aboricultura en @huisman

Het gaat hier (bij de herders) niet over allegoriseren , maar de herders zaken laten beleven die niet geopenbaard zijn. Als de Heilige Geest ons dingen niet openbaart is het niet nodig om onze eigen invulling te geven aan het betreffende Schriftwoord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie