Uitleg van (onder andere) Psalm 40

memento

Re: Ruth de Moabietische.

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Met Calvijn stel ik dat dit in de eerste plaats gaat over de psalmist. Vanuit de uitleg van de situatie van de psalmist, zijn worsteling en zijn vertrouwen, kan de stap gemaakt worden naar Christus.
Niet kan, maar moet de stap gemaakt worden naar Christus.
Een kleine, waarschijnlijk overbodige correctie, maar anders doe je Calvijn geen recht.
Ik gebruik het woordeke kan hier niet optioneel, maar redengevend.

Dus: Slechts wanneer het fundament van de letterlijke uitleg goed gelegd is, kan men daarop de Christus tentoonstellen.

Verder kan ik iedereen aanraden altijd Calvijn na te slaan bij bijbelstudie. Door zijn commentaren veel te gebruiken krijg je steeds meer en meer een beeld hoe Calvijn uitlegt, en waarom hij zo'n grote waarde hecht aan de letterlijke uitleg. Voor hen die engels kennen, zijn Calvijns commentaren gratis te lezen op http://www.ccel.org/ccel/calvin/commentaries.i.html
Afgewezen

Re: Uitleg van (onder andere) Psalm 40

Bericht door Afgewezen »

Onderstaand citaat komt uit een causerie drs. H. de Jong voor zijn studenten. Ik plaats het hier, omdat ik het zo briljant vind en het precies weergeeft waar ik het nogal eens met memento over aan de stok heb. ;)
Tot slot nog iets over de exegese. Onthoud dat je bij exegese vooral je boerenverstand gebruikt. Een verstand dat niet bevlekt is door allerlei meningen van anderen. Dat je pril voor de tekst gaat staan. Dat je je niet te gauw in de rede laat vallen door commentaren. Ik ben niet tegen het gebruik van commentaren. Kom nou! Maar het is wel eens ontmoedigend dat je als eenvoudige dominee zoveel exegetische literatuur moet verwerken om bij de tekst te komen. In die zin ontmoedigend dat je zegt: Nu, dan ben ik zeker geen exegeet. Het ontbreekt me aan tijd en lust. Het is best je te laten helpen door anderen bij het verklaren van de tekst maar houd daarin maat. Wij hebben een directe toegang tot de Schrift. Anders wordt het iets talmoedisch als je niet oppast. Tenslotte komen we bij de tekst en de energie is al verbruikt. Wat voor alles nodig is: Dat je een ijverig lezer van de Schrift bent. Een schriftgeleerde in het koninkrijk der hemelen zal vanuit zijn schat, en dat is de schat van de schriftkennis, nieuwe en oude dingen te voorschijn brengen. Dat is niet aan het intellect beloofd. Maar dat is beloofd aan degene die de Schrift werkelijk kent en bij vernieuwing leert kennen. En er nooit mee ophoudt en dat eigenlijk boven het hoogste van zijn vreugde stelt. Schriftkennis, dus dat je een tekst hoort in het kader van het geheel en dat er steeds een druk verkeer is tussen het deel en het geheel. Dat het heen en weer flitst. En dat zo de Schrift haar eigen uitlegster is. Dat moet je serieus nemen. En dan gaat het niet alleen om het tekstverband maar ook om het schriftverband. Ik heb jullie geleerd dat teksten die uit het Oude Testament in het Nieuwe worden aangehaald niet zozeer rekenen met het tekstverband maar veelmeer met het verband van de hele Schrift. Dat Paulus als het ware nieuwe teksten maakt. Hij verbuigt, verbouwt teksten. Hij is zo thuis in de schriften dat hij vanuit het geheel het materiaal bij elkaar zet en zo een tekst-vehikel voor zoveel mogelijk Schriftinhoud in elkaar zet. Dat bevestigt mijn overtuiging dat schriftuitleg een zaak is van de schriften kennen. En zo op een tekst toetreden. Dan hou je inderdaad minder tijd over voor commentaren. Je moet daarin selectief te werk gaan.

Bron: http://www.ngk.nl/ngp/Studiemat-DeJong/ ... .%20de.pdf
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 24 sep 2010, 16:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Josephus

Bericht door Josephus »

Mooi stuk, Afgewezen. Het doet me een beetje aan Willem Barnard denken.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:Mooi stuk, Afgewezen. Het doet me een beetje aan Willem Barnard denken.
O ja? Die ken ik wat minder goed, alleen uit interviews en gedichten.
Joannah

Bericht door Joannah »

Nog even terugkomend op Hebreen zijnde niet door Paulus geschreven, is dat niet logisch?
Paulus was de apostel voor de heidenen en hebreen zijn joden.
Of denk ik nu te simpel?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Josephus schreef:Mooi stuk, Afgewezen. Het doet me een beetje aan Willem Barnard denken.
O ja? Die ken ik wat minder goed, alleen uit interviews en gedichten.
In zijn inleiding bij het dagboek 'Stille omgang' schrijft Barnard vergelijkbare dingen, die er grotendeels op neerkomen dat de kerkganger (weer) Schriftleerling moet worden ("de diepgaande ademhaling van geregelde Schriftstudie").
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Onderstaand citaat komt uit een causerie drs. H. de Jong voor zijn studenten. Ik plaats het hier, omdat ik het zo briljant vind en het precies weergeeft waar ik het nogal eens met memento over aan de stok heb. ;)
Tot slot nog iets over de exegese. Onthoud dat je bij exegese vooral je boerenverstand gebruikt. Een verstand dat niet bevlekt is door allerlei meningen van anderen. Dat je pril voor de tekst gaat staan. Dat je je niet te gauw in de rede laat vallen door commentaren. Ik ben niet tegen het gebruik van commentaren. Kom nou! Maar het is wel eens ontmoedigend dat je als eenvoudige dominee zoveel exegetische literatuur moet verwerken om bij de tekst te komen. In die zin ontmoedigend dat je zegt: Nu, dan ben ik zeker geen exegeet. Het ontbreekt me aan tijd en lust. Het is best je te laten helpen door anderen bi j het verklaren van de tekst maar houd daarin maat. Wij hebben een directe toegang tot de Schrift. Anders wordt het iets talmoedisch als je niet oppast. Tenslotte komen we bij de tekst en de energie is al verbruikt. Wat voor alles nodig is: Dat je een ijverig lezer van de Schrift bent. Een schriftgeleerde in het koninkrijk der hemelen zal vanuit zijn schat, en dat is de schat van de schriftkennis, nieuwe en oude dingen te voorschijn brengen. Dat is niet aan het intellect beloofd. Maar dat is beloofd aan degene die de Schrift werkelijk kent en bij vernieuwing leert kennen. En er nooit mee ophoudt en dat eigenlijk boven het hoogste van zijn vreugde stelt. Schriftkennis, dus dat je een tekst hoort in het kader van het geheel en dat er steeds een druk verkeer is tussen het deel en het geheel. Dat het heen en weer flitst. En dat zo de Schrift haar eigen uitlegster is. Dat moet je serieus nemen. En dan gaat het niet alleen om het tekstverband maar ook om het schriftverband. Ik heb jullie geleerd dat teksten die uit het Oude Testament in het Nieuwe worden aangehaald niet zozeer rekenen met het tekstverband maar veelmeer met het verband van de hele Schrift. Dat Paulus als het ware nieuwe teksten maakt. Hij verbuigt, verbouwt teksten. Hij is zo thuis in de schriften dat hij vanuit het geheel het materiaal bij elkaar zet en zo een tekst-vehikel voor zoveel mogelijk Schriftinhoud in elkaar zet. Dat bevestigt mijn overtuiging dat schriftuitleg een zaak is van de schriften kermen. En zo op een tekst toetreden. Dan hou je inderdaad minder tijd over voor commentaren. Je moet daarin selectief te werk gaan.

Bron: http://www.ngk.nl/ngp/Studiemat-DeJong/ ... .%20de.pdf
Heel belangrijk dit! Er moet dan ook vertrouwen zijn in het Woord, maar ook vooral in de leiding van de Heilige Geest. Anders wordt het iets voor de (geestelijke) elite.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Onderstaand citaat komt uit een causerie drs. H. de Jong voor zijn studenten. Ik plaats het hier, omdat ik het zo briljant vind en het precies weergeeft waar ik het nogal eens met memento over aan de stok heb. ;)
Tot slot nog iets over de exegese. Onthoud dat je bij exegese vooral je boerenverstand gebruikt. Een verstand dat niet bevlekt is door allerlei meningen van anderen. Dat je pril voor de tekst gaat staan. Dat je je niet te gauw in de rede laat vallen door commentaren. Ik ben niet tegen het gebruik van commentaren. Kom nou! Maar het is wel eens ontmoedigend dat je als eenvoudige dominee zoveel exegetische literatuur moet verwerken om bij de tekst te komen. In die zin ontmoedigend dat je zegt: Nu, dan ben ik zeker geen exegeet. Het ontbreekt me aan tijd en lust. Het is best je te laten helpen door anderen bij het verklaren van de tekst maar houd daarin maat. Wij hebben een directe toegang tot de Schrift. Anders wordt het iets talmoedisch als je niet oppast. Tenslotte komen we bij de tekst en de energie is al verbruikt. Wat voor alles nodig is: Dat je een ijverig lezer van de Schrift bent. Een schriftgeleerde in het koninkrijk der hemelen zal vanuit zijn schat, en dat is de schat van de schriftkennis, nieuwe en oude dingen te voorschijn brengen. Dat is niet aan het intellect beloofd. Maar dat is beloofd aan degene die de Schrift werkelijk kent en bij vernieuwing leert kennen. En er nooit mee ophoudt en dat eigenlijk boven het hoogste van zijn vreugde stelt. Schriftkennis, dus dat je een tekst hoort in het kader van het geheel en dat er steeds een druk verkeer is tussen het deel en het geheel. Dat het heen en weer flitst. En dat zo de Schrift haar eigen uitlegster is. Dat moet je serieus nemen. En dan gaat het niet alleen om het tekstverband maar ook om het schriftverband.
Dit gedeelte onderschrijf ik hartelijk. Eérst zelf de tekst bestuderen (bij voorkeur in de grondtalen, indien mogelijk), woordstudies doen, grammatica's raadplegen, verwijzingen naar andere Schriftplaatsen raadplegen. Dán pas naar de commentaren grijpen.
Ik heb jullie geleerd dat teksten die uit het Oude Testament in het Nieuwe worden aangehaald niet zozeer rekenen met het tekstverband maar veelmeer met het verband van de hele Schrift. Dat Paulus als het ware nieuwe teksten maakt. Hij verbuigt, verbouwt teksten. Hij is zo thuis in de schriften dat hij vanuit het geheel het materiaal bij elkaar zet en zo een tekst-vehikel voor zoveel mogelijk Schriftinhoud in elkaar zet. Dat bevestigt mijn overtuiging dat schriftuitleg een zaak is van de schriften kennen. En zo op een tekst toetreden. Dan hou je inderdaad minder tijd over voor commentaren. Je moet daarin selectief te werk gaan.
[/quote]
Hier ben ik het niet mee eens. De betekenis wordt in de eerste plaats bepaald door de directe context (de zin, paragraaf, hoofdstuk) waarin de verswoorden staan. Pas dán speelt de ruimere context, de Schriftcontext, mee. De houding dat de directe context er niet zo toe doet, is gevaarlijk. Zo kan men elke willekeurige dogmatische stelling, die men dan Schriftcontext noemt, inlezen in elke tekst. Want, zo kan men dan stellen, de tekst wordt immers bepaald door de Schriftcontext...

Een voorbeeld om het gevaar duidelijk te maken: Sommige uitleggers leggen de teksten, waarin staat dat homoseksualiteit de Heere een gruwel is, uit dat het daarbij gaat om gemeenschap buiten de liefde om. Want, zo zegt men: Het Schriftverband leert dat God een God van liefde is, en dat Hij mensen liefde gebiedt, dus die tekst over homoseksualiteit gaat over gevallen waarbij men elkaar niet liefheeft. Terwijl het directe verband duidelijk maakt, dat dit absoluut niet bedoeld wordt.

Mijn stelling is, en ik verwijs daarbij naar oa Calvijn en vele gereformeerde hermeneutieken: De betekenis van de tekst wordt bepaald door de context, te beginnen bij de directe context (tekst, paragraaf, hoofdstuk), en daarvanuit de lijnen trekkend naar de grotere context (bijbelboek, verzameling bijbelboeken, testament, hele Schrift). Binnen dat kader onderschrijf ik de opmerking van het boerenverstand. We moeten inderdaad de tekst benaderen met ons boerenverstand, en onbevooroordeeld. En hoe werkt boerenverstand?
1. Als ik een tekst lees, wordt de betekenis van de woorden bepaald door de zin waarin ze staan. En de betekenis van een zin door de paragraaf waarin deze staat. En de betekenis van de paragraaf door het hoofdstuk waarin deze staat. Etc. Tenminste, zo leest elk weldenkend mens een boek, een reclamefolder, een tijdschrift, de Donald Duck, etc
2. Boerenverstand betekend ook, dat als je een historische tekst leest, je beseft dat het toen andere tijden waren, met andere gewoonten en gebruiken, en dat het daarom nodig is om die achtergrondinformatie op te zoeken, als die van belang zijn voor de tekst. Dus dingen als: Wat waren de politieke machten van die tijd, wat betekenen de gewoonten en gebruiken waarheen mn tekst verwijst (bv de watervaten, waarin het water zat wat Jezus in wijn veranderde), wat voor afgod is de Baäl die ik in mijn tekst tegenkom, wie waren de Filistijnen, wat wordt er bedoelt met een "mus" in ps 84, wat is een "gebroken riet", etc.
3. Boerenverstand met enig gevoel voor literatuur, en zeker voor Hebreeuwse literatuur, zal op zoek gaan naar structuren in de tekst. Omdat in de Hebreeuwse tekst, met name in poëzie (maar ook in proza) structuren gebruikt worden om aan te geven wat de auteur belangrijk vindt. Vaak bevestigen die structuren de vermoedens die je al had op basis van de inhoud
4. Boerenverstand let op grammaticale details. Wat is een hoofdzin, wat is een bijzin. Wat is het onderwerp. Wie het subject. Wie het lijdend voorwerp. Net als je - vaak onbewust - doet bij een moeilijke Nederlandse zin
5. Boerenverstand zoekt de belangrijke woorden op in een tekst, en gaat de betekenis daarvan opzoeken in woordenboeken, theologische woordenboeken, en bestudeerd waar deze woorden nog meer voorkomen in de Schrift, en wat op die plaatsen hun betekenis is
6. Etc

Kortom, inderdaad boerenverstand. Maar dat is wat anders dan "ik voel dit en dat bij deze tekst" of "ik vindt dit en dat een mooie betekenis van de tekst", etc.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Hier ben ik het niet mee eens.
Daar was ik al bang voor. Maar jouw prachtige uiteenzettingen
1. vind ik niet terug in de Schrift en
2. worden ook niet gevolgd door de Bijbelschrijvers zélf (De Jong wijst erop hoe bijv. Paulus met het OT omgaat).
Daarom hier nog een citaat (uit een andere lezing):
Mijn leermeester .... heeft mij geleerd dat de hermeneutiek zo dicht mogelijk bij de exegese moet worden gehouden. Anders verwordt ze tot een uitlegtheorie, die onafhankelijk van de teksten een eigen leven gaat leiden.
learsi

Bericht door learsi »

Bij dit ¨boerenverstand¨ is de leiding van de Geest als onderwijzer ¨gewoon¨ aanwezig?.....
learsi

Bericht door learsi »

¨Uitleg-theorie¨ kan volkomen los ontstaan van het persoonlijk onderwijs van de Heere?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Learsi, twee keer 'nee'.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Hier ben ik het niet mee eens.
Daar was ik al bang voor. Maar jouw prachtige uiteenzettingen
1. vind ik niet terug in de Schrift en
2. worden ook niet gevolgd door de Bijbelschrijvers zélf (De Jong wijst erop hoe bijv. Paulus met het OT omgaat).
Mijn stelling is dat de NT schrijvers wél de tekst in hun letterlijke betekenis gebruiken. Van alle OT-citaten die je in het NT tegenkomt zijn er slechts enkelen (nog geen handvol) die niet de letterlijke betekenis gebruiken. Van deze teksten (Paulus gebruikt er zelfs een keer het woord "allgegoriseren" bij) stel ik, dat de uitleg die Paulus geeft zó nieuw is (niemand had, ook met kennis van het NT, niet op die uitleg gekomen) dat het nieuwe inspiratie betreft, waarbij God een nieuwe betekenis toevoegt aan de oude tekst. Aangezien wij niet geïnspireerde Bijbelschrijvers zijn, mogen wij m.i. geen nieuwe betekenis toevoegen aan de tekst, en moeten wij dus zoeken naar de betekenis die de tekst zelve heeft.
Daarom hier nog een citaat (uit een andere lezing):
Mijn leermeester .... heeft mij geleerd dat de hermeneutiek zo dicht mogelijk bij de exegese moet worden gehouden. Anders verwordt ze tot een uitlegtheorie, die onafhankelijk van de teksten een eigen leven gaat leiden.
Klopt. Wat ik aangedragen heb, zijn basisregels van exegese. Niet alleen voor Bijbelteksten, maar ook voor het lezen van bv een tekst van de Griekse geschiedschrijver Plinius. Of een krant uit de 2e wereldoorlog. Taal werkt nu eenmaal op een bepaalde manier. Doen alsof er geen taalregels zijn, is nog simplistisch (en ook niet wat de Jong betoogd).

Verder vindt ik het vreemd dat je je beroept op iemand die een hermeneutiek voorstaat, waarbij de Schrift beroofd wordt van zijn geestelijke inhoud. De Jong wijst namelijk typologie af, net als het stellen van bijbelse personen als voorbeeld, etc. Niet de eerste persoon op wie ik mij zou beroepen, als ik een bevindelijk-gereformeerd publiek moet overtuigen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Mijn stelling is dat de NT schrijvers wél de tekst in hun letterlijke betekenis gebruiken. Van alle OT-citaten die je in het NT tegenkomt zijn er slechts enkelen (nog geen handvol) die niet de letterlijke betekenis gebruiken. Van deze teksten (Paulus gebruikt er zelfs een keer het woord "allgegoriseren" bij) stel ik, dat de uitleg die Paulus geeft zó nieuw is (niemand had, ook met kennis van het NT, niet op die uitleg gekomen) dat het nieuwe inspiratie betreft, waarbij God een nieuwe betekenis toevoegt aan de oude tekst. Aangezien wij niet geïnspireerde Bijbelschrijvers zijn, mogen wij m.i. geen nieuwe betekenis toevoegen aan de tekst, en moeten wij dus zoeken naar de betekenis die de tekst zelve heeft.
Allemaal onbewezen 'stellingen'. ;)
Klopt. Wat ik aangedragen heb, zijn basisregels van exegese. Niet alleen voor Bijbelteksten, maar ook voor het lezen van bv een tekst van de Griekse geschiedschrijver Plinius. Of een krant uit de 2e wereldoorlog. Taal werkt nu eenmaal op een bepaalde manier. Doen alsof er geen taalregels zijn, is nog simplistisch (en ook niet wat de Jong betoogd).
Dan maar lekker simplistisch. Vrijheid, blijheid.
Verder vindt ik het vreemd dat je je beroept op iemand die een hermeneutiek voorstaat, waarbij de Schrift beroofd wordt van zijn geestelijke inhoud. De Jong wijst namelijk typologie af, net als het stellen van bijbelse personen als voorbeeld, etc. Niet de eerste persoon op wie ik mij zou beroepen, als ik een bevindelijk-gereformeerd publiek moet overtuigen.
Jaja, dat is ook spelen op de persoon, hè. ;) Maar dan van drs. De Jong: het zal wel niet waar zijn wat hij zegt, want hij is iemand die...
Geeft niet. Ik vind hem een boeiend theoloog (en zelfs van de grootste ketter kun je nog wel eens wat leren).
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Mijn stelling is dat de NT schrijvers wél de tekst in hun letterlijke betekenis gebruiken. Van alle OT-citaten die je in het NT tegenkomt zijn er slechts enkelen (nog geen handvol) die niet de letterlijke betekenis gebruiken. Van deze teksten (Paulus gebruikt er zelfs een keer het woord "allgegoriseren" bij) stel ik, dat de uitleg die Paulus geeft zó nieuw is (niemand had, ook met kennis van het NT, niet op die uitleg gekomen) dat het nieuwe inspiratie betreft, waarbij God een nieuwe betekenis toevoegt aan de oude tekst. Aangezien wij niet geïnspireerde Bijbelschrijvers zijn, mogen wij m.i. geen nieuwe betekenis toevoegen aan de tekst, en moeten wij dus zoeken naar de betekenis die de tekst zelve heeft.
Allemaal onbewezen 'stellingen'. ;)
Zulke stellingen zijn niet hard te maken, maar zijn wel onderbouwd met goede argumenten. En binnen de gereformeerde traditie zeer breed gedragen.

Ik heb liever wat stellingen, die goed onderbouwd zijn en waar vele gereformeerde theologen over nagedacht hebben, dan de individuele verzinsels van een creatieve dame :)
Dan maar lekker simplistisch. Vrijheid, blijheid.
Mag hoor, je eigen droomwereldje scheppen. Lees je de krant ook zo?
Jaja, dat is ook spelen op de persoon, hè. ;) Maar dan van drs. De Jong: het zal wel niet waar zijn wat hij zegt, want hij is iemand die...
Geeft niet. Ik vind hem een boeiend theoloog.
Hij is zeker een boeiend theoloog. Zeker als je helemaal leest wat hij zegt. Voor alle duidelijkheid: de praktijk van de visie van de Jong, men leze maar meer van hem, komt erg dicht in de buurt van wat ik hier gezegd heb. De Jong hanteert dezelfde exegese-regels, net als elke andere Schrift-uitlegger wereldwijd, simpelweg omdat het gewoon de regels zijn van de taal, van hoe je een historische tekst leest. Mijn stelling is ook, dat je de Jong onvolledig weergeeft, en hem daarmee dingen laat zeggen die hij ten zeerste zou ontkennen.

Op gebied van Schrift-uitleg vindt ik hem geen fijn theoloog. Zijn visie is anti-bevindelijk. Terwijl m.i. een goede exegese altijd gepaard gaat met de persoonlijke toepassing.
Plaats reactie