Laaghangende oordelen

huisman

Re: Laaghangende oordelen

Bericht door huisman »

Gian schreef:
refo schreef: Gian, jij op jouw beurt moet begrijpen dat het o.a. Huisman met de paplepel is ingegeven dat die OT-ische bedreigingen ook ons allemaal gelden. Overigens geldt dat weer niet voor de beloften.
Zeker. Ik had ook zoiets in mn post staan, maar heb dat later wat veranderd.
Ik citeer deze posting maar omdat ik dan op Gian en Refo tegelijk kan reageren. Refo door wat jij zegt blijkt dat jij mij totaal niet kent, natuurlijk gelden de O.T. beloften ook nu nog net als de bedreigingen omdat ze van dezelfde onveranderlijke God komen .Hoor hoe de HEERE zich openbaard in het O.T. aan Mozes
6 Als nu de HEERE voor zijn aangezicht voorbijging, zo riep Hij: HEERE, HEERE , God, barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid.
7 Die de weldadigheid bewaart aan vele duizenden, Die de ongerechtigheid, en overtreding , en zonde vergeeft; Die den schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, en aan de kindskinderen, in het derde en vierde lid.
8 Mozes nu haastte zich en neigde het hoofd ter aarde, en hij boog zich.
Hier diep in het O.T. belofte en bedreiging niet alleen voor Mozes en het volk maar voor een ieder die Gods Woord leest.
Iedereen mag lezen hoe de HEERE gekent wil worden : HEERE, HEERE , God, barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid.

@Gian jij realiseert je heel goed dat jouw gemeentebeschouwing en bedelingenleer niet de mijne is daar hoef ik geen boekjes van Watchman Nee voor te lezen.
Ik weiger de bijbel op te splitsen in een deel dat heeft afgedaan (O.T.) en een deel dat nog wel zeggingskracht heeft (N.T.)
@Refo ik wil je wel eens vertellen in een PB wat mij met de paplepel is ingegoten maar één ding is zeker jij zit er volkomen naast.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

PvS schreef:
memento schreef:
Gian schreef:Die schuldbrief staat in de bijbel. En als ik daarin lees krijg ik idd kennis van God en goddelijke zaken. Ik lees daarin ook dat Jezus aan het recht voldaan heeft, voor mij. Als ik dat geloof hoef ik me daarom niet meer schuldig te voelen omdat ik niet meer schuldig ben!
Dit is onzin. Juist omdat Jezus betaalde, voelt een zondaar zich schuldig. Wie zou zich niet schuldig voelen, als hij het oog op Hem slaat, die aan het kruis leed voor al die zonden die jij gedaan hebt, en tot je verdriet nog steeds doet?
Zou je het onderstreepte willen uitleggen, memento?
Waar leg jij deze uitspraak?
Vóór of ná de kennis van Christus?
Vóór de kennis van Christus zal een zondaar zijn ellende gevoelen, maar slechts daar waar hij Christus leert zien raakt de ellendekennis haar dieptepunt. Misschien kan je zeggen dat een mens vóór de Christuskennis de nadruk met name ligt op het aspect gezondigd te hebben tegen een heilig God en op de strafwaardigheid, terwijl de nadruk na de Christuskennis met name valt op het gezondigd te hebben tegen een liefdevol God, die nu om jouw zonden zo zwaar heeft moeten lijden. Dat laatste vervult het hart met een innig verdriet, en tegelijkertijd ook verwonderende dankbaarheid.

Mits recht verstaan (zoals hierboven toegelicht), durf ik de uitdrukking wel aan: Ware ellendekennis wordt aan het voet van het kruis geleerd. Zolang men nog niet bij het kruis gekomen is, verstaat men nog niet hoe diep de ellende nu werkelijk is. En ook omgedraaid: Daar waar men ziet op Christus zal men altijd vervult zijn van een diepe ellendekennis. Christuskennis en "evangelische boetvaardigheid" kunnen niet zonder elkaar.
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Mooi stuk Desiree!
huisman schreef:
Gian schreef:Huisman, het gaat over de aanhef. De Gemeente in Openbaring was ook een verloste Gemeente. Bovendien is de aanhef niet de Gemeente in Openbaring maar de engel of voorganger van die Gemeente. Paulus had in 1Kor.11 ook behoorlijk wat te terecht te wijzen. Toch begint hij ook daar met de geroepen geheiligden in Christus.
Ja net als in het O.T. Ik ben de HEERE uw God en gij afkerige kinderen zo spreekt de HEERE Zijn verbondsvolk aan in het O.T. en in het N.T.
En zeg jij nu dat de gemeenten in Openbaringen verloste gemeenten waren? 1 ¶ En schrijf aan den engel der Gemeente , die te Sardis is: Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken , dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood.
En opnieuw: Aan wie wordt dit geschreven? Aan een voorganger van een gemeente, omdat sommigen zich hier schuldig aan maken en zo mensen verleid worden. Maar het wordt niet geschreven aan alle gemeenteleden in die gemeente en ook niet aan alle gemeenten in Openbaring 2 en 3, of aan alle gemeenten in het NT. Je kan dus niet omdat bepaalde mensen in het NT en Israel in het OT worden beschuldigd van afgodendienst zeggen: Dus het geldt voor ieder christen. Er wordt hier inderdaad aan een dode gemeente geschreven.

Overigens ging het me niet zozeer om de oproep tot bekering en heiliging die ook de gelovigen geldt. Daar zijn we het wel over eens. Het gaat om het perspectief van verlossing en verzoening. We zijn allemaal zondaren, overtreden de wet op alle vlakken, dus ook de vlakken hoererij en afgoderij. De vraag is: Waar zijn je zonden? Draag je die mee op je eigen schouders of heeft Hij ze gedragen en weggedaan? Ben je levend of ben je dood?
Aan wie geschreven? Aan de voorganger die deze brief voorlas aan de hele gemeente ter onderwijzing en waarschuwing ook aan de Bijbellezers van de éénentwintigste eeuw want de Heilige Geest heeft deze brieven bewaard voor de kerk van alle tijden. Ik heb trouwens eens een discussie gehad met een predikant uit jullie kerken die ook vond dat zulke (dode)gemeenten als in Openbaring 2 en 3 nu niet meer bestonden. Ik was het erg met hem oneens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

refo schreef:
Gian schreef:
huisman schreef:
Gian schreef:Huisman, het gaat over de aanhef. De Gemeente in Openbaring was ook een verloste Gemeente. Bovendien is de aanhef niet de Gemeente in Openbaring maar de engel of voorganger van die Gemeente. Paulus had in 1Kor.11 ook behoorlijk wat te terecht te wijzen. Toch begint hij ook daar met de geroepen geheiligden in Christus.
Ja net als in het O.T. Ik ben de HEERE uw God en gij afkerige kinderen zo spreekt de HEERE Zijn verbondsvolk aan in het O.T. en in het N.T.
En zeg jij nu dat de gemeenten in Openbaringen verloste gemeenten waren? 1 ¶ En schrijf aan den engel der Gemeente , die te Sardis is: Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken , dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood.
Huisman, probeer eerst eens te begrijpen wat het verschil is tussen het oude en nieuwe verbond. De verschillende bedieningen en de verschillende beloften. Blijkens je reactie begrijp je dat niet helemaal. Tevens zou ik je aan willen raden wat te lezen over de Gemeente, de functie en het doel van de Gemeente in onze tijd. Ik zou je een aantal boekjes van Watchman Nee aan willen raden over de Gemeente.
Iets wat dood is is geen Gemeente. Want Gemeente is per definitie leven. Zelfs in Openbaring staat het woordje Gemeente nog met een hoofdletter. Dat een Gemeente in Gods ogen dood is, is wat anders dan wat jij ervoor houdt, en gelukkig maar, want in jouw maatstaf zouden alle kerken met een minderheid aan avondmaalsgangers dezelfde kwalificatie moeten ondergaan als Sardis. Daar waren het ook weinigen.
Dat schrijft Johannes ook, ze hebben de naam levend te zijn. Alles wat Jezus als Zoon van God belijd moeten wij voor levend houden. Dat zegt uiteraard niets over de binnenkant, alleen dat is niet onze maatstaf maar die van God.
Om de 'weinige' die er waren werdt het nog een Gemeente genoemd. Alleen als niemand naar deze weinige luistert kan je de Gemeente niet echt meer levend noemen.
Gian, jij op jouw beurt moet begrijpen dat het o.a. Huisman met de paplepel is ingegeven dat die OT-ische bedreigingen ook ons allemaal gelden. Overigens geldt dat weer niet voor de beloften.
de selectiviteit van de verwerpelijke vervangingstheologie heeft me altijd verbaasd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
huisman

Bericht door huisman »

Johannah schreef
de selectiviteit van de verwerpelijke vervangingstheologie heeft me altijd verbaasd.
De vervangingstheologie vind ik net zo verwerpelijk als jij (snap ook niet hoe refo er bij komt om zoiets te zeggen over mijn standpunten)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hebr. 10 28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.

Het NT is niet minder dreigend dan het OT - voor de ongelovigen.
Gian

Bericht door Gian »

huisman schreef:Johannah schreef
De vervangingstheologie vind ik net zo verwerpelijk als jij (snap ook niet hoe refo er bij komt om zoiets te zeggen over mijn standpunten)
Je zal toch moeten kiezen. Of vervangingstheologie of gezond chiliasme.

En de bedelingen, daar valt meer over te zeggen. Ik durf wel te stellen dat onbekend onbemind maakt. Bovendien blijf je altijd met problemen zitten van oudtestamentische waarheden naast de gemeentelijke waarheid. Want dat gaat nou eenmaal niet samen, dat zie je maar weer in deze discussie.
Het calvinisme kent trouwens net zo goed de bedelingen, alleen de bedeling van Israel en de Gemeente houden ze bij elkaar.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Joannah

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:Hebr. 10 28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.

Juist, ZIjn volk zal geoordeeld worden, wie onder de genade valt, zal niet geoordeeld worden.
deze brief was dan ook aan de hebreeen gericht.
wij heidenen zijn gelukkig vrijgesteld, en dienen ons slechts te onthouden van afgodenvlees, bloed en hoererij.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
jvdg

Bericht door jvdg »

Joannah schreef:
Afgewezen schreef:Hebr. 10 28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;

Juist, ZIjn volk zal geoordeeld worden, wie onder de genade valt, zal niet geoordeeld worden.
wij heidenen zijn gelukkig vrijgesteld, en dienen ons slechts te onthouden van afgodenvlees, bloed en hoererij.
:bobo

Bedoel je dit cynisch?
De decaloog staat nog rechtovereind hoor.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
Joannah schreef:

Bedoel je dit cynisch?

Dit is mordern-reformatorisch denken, misschien zou de term neo-reformatorisch wel geschikt zijn voor zulk denken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

jvdg schreef:
Joannah schreef:

Bedoel je dit cynisch?
jvdg er zijn sommigen op dit RF die de Bijbel niet zien als gericht tot mensen in deze eeuw. Ze kunnen zelf er uit halen wat ze uitkomt. :nonnon
jvdg

Bericht door jvdg »

huisman schreef:
jvdg schreef:
Joannah schreef:

Bedoel je dit cynisch?
jvdg er zijn sommigen op dit RF die de Bijbel niet zien als gericht tot mensen in deze eeuw. Ze kunnen zelf er uit halen wat ze uitkomt. :nonnon
Die vrees bevangt mij ook steeds meer en meer.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:
huisman schreef:
jvdg schreef:

Bedoel je dit cynisch?
Die vrees bevangt mij ook steeds meer en meer.
Bovenstaande is geplaatst in een topic met de titel "Laaghangende oordelen". Ik kan het niet anders zien dan dat ook hierin de oordelen van verharding, verblinding en ongeloof worden gezien. Ik vrees dat we het met ons alleen niet beseffen hoe ver we van de plaats zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Joannah

Bericht door Joannah »

jvdg schreef:
Joannah schreef:

Bedoel je dit cynisch?
ja natuurlijk.
wel, "ennialoog" dan.
jvdg

Bericht door jvdg »

Joannah schreef:ja natuurlijk.
wel, "ennialoog" dan.
Aub, leg eens uit.
Daar kan ik geen soep van koken.

En mocht ik het vermoeden, kan ik nog je posting niet behappen.
Gesloten