tukkertje schreef:Kijk maar uit, je krijgt zo een ban als het over oranje gaat. Ik doe niet meer mee hoor.

tukkertje schreef:Kijk maar uit, je krijgt zo een ban als het over oranje gaat. Ik doe niet meer mee hoor.
We gaan vooruit!Mister schreef:tukkertje schreef:Kijk maar uit, je krijgt zo een ban als het over oranje gaat. Ik doe niet meer mee hoor.
Er werd volgens mij meer een soort van logica aangewezen. Als je uit een bepaald land komt hoop je ook dat dat land het goed doet. Misschien is dat niet voor iedereen logisch maar voor sommigen dus wel.In een topic over de voetbalgekte viel op een gegeven moment het woord vaderlandsliefde. In dat topic werd de ware vaderlandsliefde zelfs gekoppeld aan enige of grotere vreugde als Oranje wint.
Dat ligt er aan wat je houding ten opzichte van voetbal is. Vind je voetbal slecht, dan kan ik me voorstellen dat je hoop dat Nederland verliest. Misschien is dat wel vaderlandsliefde, tegelijkertijd kan je je afvragen hoe liefdevol het in zijn algemeenheid is. Als Nederland verliest gaat een ander land door waar ook christenen wonen. Dan kan je zeggen: Wij zijn van een probleem af... maar het is bij een ander terecht gekomen. Daarom schiet bidden om een nederlaag ook niet op. Want stel, Nederland speelt tegen Duitsland en in beide landen bidden rechtse christenen om uitschakeling voor hun land. En daarom schiet bidden voor een overwinning ofzo net zo goed niet op. Dan wint het land waar de meeste mensen bidden?- Ben je minder vaderlandslievend als je bidt (zoals ds. Kempeneers schreef) dat Oranje snel zal verliezen?
Ligt er aan. Het is iets wat in mensen zit, in de cultuur zit etc. Ook in christenen (zie he tbidden voor uitschakeling, bidden tot inkeer in een land, voor de regering, koningshuis etc.) Het is wereldwijd en zit op de een of andere manier in de mens. Het heeft ook goede kanten (zouden er bijvoorbeeld zoveel verzetsstrijders zijn geweest als er geen vaderlandsliefde was geweest?)- Wat is vaderlandsliefde eigenlijk? Is het functioneel?
Nee hoor.- Ben ik minder als ik meer van Duitsland hou, of van België, of van Ijsland?
Is dat dan een paradox? Ik hou van mijn land, ik hou van mijn naasten, ook in het buitenland... en de wereld is niet mijn thuis.- Moet je als christen wel vaderlandsliefde hebben? Een waar christen is toch een vreemdeling hier beneden (en tegelijk burger van het Koninkrijk der hemelen)?
Een gedachtegang van mij..Luther schreef:In een topic over de voetbalgekte viel op een gegeven moment het woord vaderlandsliefde. In dat topic werd de ware vaderlandsliefde zelfs gekoppeld aan enige of grotere vreugde als Oranje wint.
Mijn vraag is:
- Ben je minder vaderlandslievend als je bidt (zoals ds. Kempeneers schreef) dat Oranje snel zal verliezen?
Maar je begrijpt toch wel dat het christelijk katakter de moderme mens een aanstoot is?Joannah schreef:Nederland 's cultuur en gewoonten zijn niet beter dan die van andere landen.
God heeft de hele wereld geschapen.
Het Wilhelmus mag best een beetje aangepast worden van mij.
Ik ben niet van duits, maar frans en joods bloed.
Bovendien kijk ik liever vooruit dan achteruit.
Ik snap je niet. Moet er geen vraagteken achter ?-DIA- schreef:Maar je begrijpt toch wel dat het christelijk katakter de moderme mens een aanstoot is?Joannah schreef:Nederland 's cultuur en gewoonten zijn niet beter dan die van andere landen.
Het Wilhelmus is beslist niet heilig, maar wat de tegenstanders willen is dat wel.
Denk eerst even door...
Lees maar wat er staat. Zoals ik je heb leren kennen hier ben je niet dom...Joannah schreef:Ik snap je niet. Moet er geen vraagteken achter ?-DIA- schreef:Maar je begrijpt toch wel dat het christelijk katakter de moderme mens een aanstoot is?Joannah schreef:Nederland 's cultuur en gewoonten zijn niet beter dan die van andere landen.
Het Wilhelmus is beslist niet heilig, maar wat de tegenstanders willen is dat wel.
Denk eerst even door...
Ik zie in nederland meer antichistelijke machten en krachten dan in andere landen.maar dat kan ook komen door de typisch nederlandse botheid en lompheid, en nauwelijks enige verfijndheid tov de mens' diepste zieleroerselen en de private relatie tussen hem en zijn Schepper.-DIA- schreef:Lees maar wat er staat. Zoals ik je heb leren kennen hier ben je niet dom...Joannah schreef:Ik snap je niet. Moet er geen vraagteken achter ?-DIA- schreef:Maar je begrijpt toch wel dat het christelijk katakter de moderme mens een aanstoot is?Joannah schreef:Nederland 's cultuur en gewoonten zijn niet beter dan die van andere landen.
Denk eerst even door...