Vaderlandsliefde

Mister
Administrator

Re: Vaderlandsliefde

Bericht door Mister »

tukkertje schreef:Kijk maar uit, je krijgt zo een ban als het over oranje gaat. Ik doe niet meer mee hoor.
:super
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
tukkertje schreef:Kijk maar uit, je krijgt zo een ban als het over oranje gaat. Ik doe niet meer mee hoor.
:super
We gaan vooruit!
Weg met het provoceren.
Marnix

Bericht door Marnix »

In een topic over de voetbalgekte viel op een gegeven moment het woord vaderlandsliefde. In dat topic werd de ware vaderlandsliefde zelfs gekoppeld aan enige of grotere vreugde als Oranje wint.
Er werd volgens mij meer een soort van logica aangewezen. Als je uit een bepaald land komt hoop je ook dat dat land het goed doet. Misschien is dat niet voor iedereen logisch maar voor sommigen dus wel.
- Ben je minder vaderlandslievend als je bidt (zoals ds. Kempeneers schreef) dat Oranje snel zal verliezen?
Dat ligt er aan wat je houding ten opzichte van voetbal is. Vind je voetbal slecht, dan kan ik me voorstellen dat je hoop dat Nederland verliest. Misschien is dat wel vaderlandsliefde, tegelijkertijd kan je je afvragen hoe liefdevol het in zijn algemeenheid is. Als Nederland verliest gaat een ander land door waar ook christenen wonen. Dan kan je zeggen: Wij zijn van een probleem af... maar het is bij een ander terecht gekomen. Daarom schiet bidden om een nederlaag ook niet op. Want stel, Nederland speelt tegen Duitsland en in beide landen bidden rechtse christenen om uitschakeling voor hun land. En daarom schiet bidden voor een overwinning ofzo net zo goed niet op. Dan wint het land waar de meeste mensen bidden?
- Wat is vaderlandsliefde eigenlijk? Is het functioneel?
Ligt er aan. Het is iets wat in mensen zit, in de cultuur zit etc. Ook in christenen (zie he tbidden voor uitschakeling, bidden tot inkeer in een land, voor de regering, koningshuis etc.) Het is wereldwijd en zit op de een of andere manier in de mens. Het heeft ook goede kanten (zouden er bijvoorbeeld zoveel verzetsstrijders zijn geweest als er geen vaderlandsliefde was geweest?)
- Ben ik minder als ik meer van Duitsland hou, of van België, of van Ijsland?
Nee hoor.
- Moet je als christen wel vaderlandsliefde hebben? Een waar christen is toch een vreemdeling hier beneden (en tegelijk burger van het Koninkrijk der hemelen)?
Is dat dan een paradox? Ik hou van mijn land, ik hou van mijn naasten, ook in het buitenland... en de wereld is niet mijn thuis.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Luther schreef:In een topic over de voetbalgekte viel op een gegeven moment het woord vaderlandsliefde. In dat topic werd de ware vaderlandsliefde zelfs gekoppeld aan enige of grotere vreugde als Oranje wint.

Mijn vraag is:
- Ben je minder vaderlandslievend als je bidt (zoals ds. Kempeneers schreef) dat Oranje snel zal verliezen?
Een gedachtegang van mij..
In Nederland zijn er pak hem beet 13 miljoen mensen die voetbalgek zijn..
In Brazilie zijn het er 200 miljoen...
Kan je beter bidden dat Brazilie verliest.. Daar zijn het pas echt afgoden.. Is nederland niets mee.
Marnix

Bericht door Marnix »

Haha... kortom, als je hoopt dat Nederland wint doe je dat uit naastenliefde :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vadelandsliefde is naar mijn vaste overtuiging niet echt voor mensen die de historie van het vaderlan niet kennen, miskennen of verdraaien.
Soms denk ik dat de kennis van de wording van Nederland als natie niet meer geweten wil worden.

Het Wilhelmus moet eens vervangen worden hoor je soms... Toch... Beseft men, dat, diegenen die de SGP uit willen bannen, juist de wortels
van onze natie wegwerpen? De 80-jarige oorlog? Nou dat is echt niet wat de protestanten er van maken.. althans dat wil men krampachtig
anders zien... Toch... Diegenen waar zelfs de "Vadelandslievende" heer Wilders zich aan stoot zijn echt de grondpilaren van de Nedelandse natie.

Nee meneer Wilders, zo is het niet, Willem van Oranje was geen rebel, nee! Wie leert je dat? Ik weet het wel, als je dat anders zou zien moest je
erkennen dat je met het verwerpen van de SGP de fundamenten onder onze natie weghaalt...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik denk dat er een verschil is tussen vaderlandsliefde en chauvinisme.

Dat laatste: Chauvinisme is een overdreven vorm van patriottisme. Het gaat hierbij om het ophemelen van het eigen land, volk, taal of regio. (wikipedia)

Om nou niet eens het voetbal te noemen maar een gerespecteerd spel wat ook op tv was: Spel zonder Grenzen.
Ook hier streden diverse landen tegen elkaar.
Toen ik er naar keek hoopte je ook dat Nederland wint.
Chauvinisme is niet erg, het moet alleen geen uitwas worden.

Vaderlandsliefde ik dat ik me Nederlander voel, mijn verbonden weet met mijn land, de cultuur maar ook mijn zorgen mag weten om mijn land én er voor mag bidden.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Joannah

Bericht door Joannah »

Nederland 's cultuur en gewoonten zijn niet beter dan die van andere landen.
God heeft de hele wereld geschapen.
Het Wilhelmus mag best een beetje aangepast worden van mij.
Ik ben niet van duits, maar frans en joods bloed.
Bovendien kijk ik liever vooruit dan achteruit.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Lourens

Bericht door Lourens »

Ieder land heeft zijn eigen cultuur en geschiedenis en is niet beter dan de ander.

Maar het is goed om terug te kijken en je geschiedenis te kennen, dat leert je om vooruit te kijken.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Joannah schreef:Nederland 's cultuur en gewoonten zijn niet beter dan die van andere landen.
Maar je begrijpt toch wel dat het christelijk katakter de moderme mens een aanstoot is?
Het Wilhelmus is beslist niet heilig, maar wat de tegenstanders willen is dat wel.
Denk eerst even door...
Joannah

Bericht door Joannah »

-DIA- schreef:
Joannah schreef:Nederland 's cultuur en gewoonten zijn niet beter dan die van andere landen.
Maar je begrijpt toch wel dat het christelijk katakter de moderme mens een aanstoot is?
Het Wilhelmus is beslist niet heilig, maar wat de tegenstanders willen is dat wel.
Denk eerst even door...
Ik snap je niet. Moet er geen vraagteken achter ?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Joannah schreef:
-DIA- schreef:
Denk eerst even door...
Lees maar wat er staat. Zoals ik je heb leren kennen hier ben je niet dom...
Joannah

Bericht door Joannah »

-DIA- schreef:
Joannah schreef:
-DIA- schreef:
Denk eerst even door...
Lees maar wat er staat. Zoals ik je heb leren kennen hier ben je niet dom...
Ik zie in nederland meer antichistelijke machten en krachten dan in andere landen.maar dat kan ook komen door de typisch nederlandse botheid en lompheid, en nauwelijks enige verfijndheid tov de mens' diepste zieleroerselen en de private relatie tussen hem en zijn Schepper.
Alles in is Nederland gemeengoed geworden en iedereen moet het overal over kunnen hebben, het recht tot beledigen daarbij liefst opnemen in de grondwet, zodat je jezelf helemaal kunt laten gaan, Want dat is vrijheid in Nederland.Ook het verbod op godslastering moet opgeheven worden, want anders kan de lompheid niet genoeg kracht worden bijgezet.
Welnu, een land wat dergelijke verworvenheden zo hoog in het vaandel heeft staan, daar kan ik weinig voor voelen.Langzaam maar zeker is alles wat ik aan Nederland fijn en mooi vond, kapot gemaakt en verkwanseld.De uiterlijke vergezichten met wat molentjes zullen altijd wel mooi blijven, maar innerlijk en politiek is het land totaal verwoest.
"Heb medelijden met dit arme volk", Willem van Oranje zei het al.
Gian

Bericht door Gian »

Met een gezonde vaderlandsliefde is niets mis mee. Daarom vind ik het wel grappig als Nederland de finale wint, en anders is het mij ook best.
Je maakt zelf je afgod, net als dat de broeders van Paulus het offervlees afgodisch vonden. Moeten wij dan voor elkaar bepalen of iets als het wk zondig is? Moeten we alles van elkaar kunnen begrijpen?

De grootsheid van het leven is inderdaad van de wereld. Daarom nog niet per definitie zondig. Als ik een plaatje van een enorm boorplatform zie, of een F16 laag over hoor komen is dat ook grootsheid.
Vooralsnog verwacht ik een ander Vaderland. Daar valt mijn patriottisme bij in het niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

Is vaderlandsliefde voetbalmiljoenairs toejuichen met schorre kelen....of
is vaderlandsliefde met de hele bevolking staan achter onze militairen op uitzending wereldwijd. :garde

(Wordt er in jullie kerkelijke gemeente veel voor deze militairen gebeden?)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie