Oranjegekte

Tiberius
Administrator

Re: Oranjegekte

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Goed, ik begrijp dat ik een en ander heb losgemaakt. Dat vraagt om een verantwoording. (...)
Het is een hele verantwoording geworden, Unionist, en ik ben blij, dat je weer mee discussieert op dit forum, maar ik ben het er niet mee eens en wel om de volgende redenen:

1. Je vage, niet-onderbouwde verwijzing naar de eerste christenen overtuigt mij niet. Zelfs al zou het terecht zijn, dan nog weten we, dat christenen er op andere plaatsen in de kerkgeschiedenis een andere mening op na hielden, zoals bijvoorbeeld de kruistochten; een mening waarvan we inmiddels ook afstand nemen.

2. De Bijbel spreekt inderdaad wel degelijk over gerechtvaardigde oorlogen. Je verwijzing naar het vrederijk is onterecht, omdat dat gaat over het Koninkrijk van God, niet over deze aardse bedeling; althans niet voor het huidige tijdsgewricht. Bijvoorbeeld Salomo en Hizkia toonden ook hun schatten en wapenarsenaal; Hizkia werd niet bestraft vanwege dat tentoonstellen, maar omdat hij er zelf mee de lucht in ging. Ook het Nieuwe Testament, en in lijn daarvan onze belijdenisgeschriften, spreekt van de taak van de overheid die desnoods met het zwaard uitgeoefend dient te worden.

3. De sportverdwazing heeft in onze tijd de aard en omvang van afgodendienst aangenomen: aanbidden van het oranje kalf en een buiten gesloten worden van hen die hier niet aan mee willen doen. Nergens in de Bijbel wordt enige vorm van afgodendienst goedgekeurd.
Een oproep om elkaar vrij te laten in het geweten gaat in dit geval zeker niet op, gezien de grote zonden die uitgeleefd worden: zondagsontheiliging, misbruik van Gods naam, geld- en winstbejag, etc.

4. En last but not least: aan mijn voornaamste punt ga je volledig voorbij: het is niet terecht om de ene zonde met de andere (in dit geval m.i. zelfs nog een vermeende) goed te praten.
Unionist schreef:Ik had ene hele lap getypt, maar toen ik even wat moest nazoeken gooide refoforum mij eruit en was ik mijn tekst kwijt. Ik doe opnieuw een poging.
Als het weer eens gebeurt moet je eens op de [Terug] knop van je browser drukken. Mogelijk stond daar het getypte bericht nog in.
refo

Bericht door refo »

1 Unionist heeft zijn wijsheid over de eerste christenen vermoedelijk van dr A vd Beek. Die heeft daar het één en ander over gepubliceerd en gesproken. Hij noemt bronnen uit die vroegste kerk.

2 De overheid heeft politie voor intern gebruik. Een oorlog beginnen is een christen NIET toegestaan. Als ik naar de luchtmachtdagen ga zie ik ook alleen DEFENSIEmaterieel.

3 Sportverdwazing is wat anders dan een poje voetbal kijken.

4 Dat is ook geen belangrijk punt. Unionist sprak verbazing uit dat het ene wel en het andere niet aan de kaak wordt/werd gesteld.

(En de terugknop werkt niet)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Joannah

Bericht door Joannah »

Mara schreef:Hoe kwamen we nu van oranjegekte in de oorlog terecht :quoi
Voetbal is een vervanging van oorlog, voornamelijk gedreven door mannelijke hormonen naar primitieve maatstaven.
Maar niet alleen voetbal, alle competitiesport.
Zo moeten we volgens de wet iedereen liefhebben met een andere kleur, religie of geaardheid, maar iemand die, wegens genetische eigenschappen meestal, beter ergens in is dan een ander, totaal verheerlijkt worden.En als "onze" jongens, die we niet eens kennen, verliezen,moet alles en iedereen(ook weer mensen die we niet eens kennen) het weer ontgelden, ik las dat de vrouwenopvanghuizen al voorbereid zijn voor wanneer NL verliest.
Rare wereld toch.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:1 Unionist heeft zijn wijsheid over de eerste christenen vermoedelijk van dr A vd Beek. Die heeft daar het één en ander over gepubliceerd en gesproken. Hij noemt bronnen uit die vroegste kerk.

2 De overheid heeft politie voor intern gebruik. Een oorlog beginnen is een christen NIET toegestaan. Als ik naar de luchtmachtdagen ga zie ik ook alleen DEFENSIEmaterieel.

4 Dat is ook geen belangrijk punt. Unionist sprak verbazing uit dat het ene wel en het andere niet aan de kaak wordt/werd gesteld.

1. Dat kan zijn. Het kan ook zelfs waar zijn. Het is alleen hier niet relevant.

2. Precies. Daarom is de vergelijking zo gezocht.

3. Klopt, maar in dit topic gaat het juist over sportverdwazing.

4. Ik vind dat dus wel een belangrijk punt. Die verbazing wekt namelijk de suggestie, dat een vermeende zonde gebruikt wordt om een daadwerkelijke zonde goed te praten.

(Dat is jammer).
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
refo schreef:1 Unionist heeft zijn wijsheid over de eerste christenen vermoedelijk van dr A vd Beek. Die heeft daar het één en ander over gepubliceerd en gesproken. Hij noemt bronnen uit die vroegste kerk.

1. Dat kan zijn. Het kan ook zelfs waar zijn. Het is alleen hier niet relevant.

2. Precies. Daarom is de vergelijking zo gezocht.

3. Klopt, maar in dit topic gaat het juist over sportverdwazing.

4. Ik vind dat dus wel een belangrijk punt. Die verbazing wekt namelijk de suggestie, dat een vermeende zonde gebruikt wordt om een daadwerkelijke zonde goed te praten.

(Dat is jammer).
De open dagen van de krijgsmacht hebben een tweeledig doel:
1. Personeelswerving
2. Openheid naar de burgers
Punt 2 is na dat wij een beroepsleger zijn geworden nog belangrijker geworden . De politiek is altijd bevreesd voor een krijgsmacht die zich isoleert van de samenleving. De krijgsmacht en zeker de luchtmacht laat op deze dagen zijn materieel zien op zo een wijze dat er honderdduizenden op af komen.
Wij (de luchtmacht) krijgen ook verzoeken van basisscholen voor een schoolreisje , deze verzoeken worden altijd afgewezen omdat wij beseffen dat de krijgsmacht geen amusement is (zeker niet voor basisschoolleerlingen) :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lassie

Bericht door Lassie »

Triest triest triest. Dit vindt ik echt persoonlijk gewoonweg NIET kunnen. Ik schaam me kapot als nederlander.

http://www.netwerk.tv/uitzending/2010-0 ... njeterreur
caprice

Bericht door caprice »

Een man die thuis komt van vakantie en zijn huis onder de oranje vlaggetjes vindt. Klagen bij de buren. Zeggen de buren: dat is leuk, en gezellig. Nou, zegt die man, ik vind dat niet leuk en gezellig, en hij begint de vlaggetjes eraf te halen. Vervolgens wordt hij in elkaar geslagen.

:oO
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

caprice schreef:Een man die thuis komt van vakantie en zijn huis onder de oranje vlaggetjes vindt. Klagen bij de buren. Zeggen de buren: dat is leuk, en gezellig. Nou, zegt die man, ik vind dat niet leuk en gezellig, en hij begint de vlaggetjes eraf te halen. Vervolgens wordt hij in elkaar geslagen.

Inderdaad, de wereld op zijn kop!
Lassie

Bericht door Lassie »

Om te janken gewoon. Oke dat je je eigen huis versierd is daar aan toe (kan me niks schelen). Maar dat je de huizen van een ander gaat versieren?

Wie komt hier voor in actie?????
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Lassie schreef:Om te janken gewoon. Oke dat je je eigen huis versierd is daar aan toe (kan me niks schelen). Maar dat je de huizen van een ander gaat versieren?

Tja, bij ons hangt er ook een oranjekrans op de portiekdeur. Dus ik stop een briefje bij de buren in de bus of ze alleen hun eigen appartement willen versieren.
Buurvrouw hoogst beledigd. Zo gaat dat hier in Nederland.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Het zijn - en nu moet ik oppassen voor gegeneraliseer - voor een groot deel laagopgeleide mensen, in oude wijken (SBS6kijkers en PVV-stemmers) die de Oranjemeuk ophangen.

Hendrikus schreef:
Bonny schreef:Een zeer interessante compositie. Ik heb het al gespeeld haha.
Ik neem aan dat je geen blaasinstrument bespeelt?
Anders zou je nu niet zoveel praatjes meer hebben :haha
Ja, ik heb een blaasinstument... :)
The Groom's still waiting at the altar
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
Lassie schreef:Om te janken gewoon. Oke dat je je eigen huis versierd is daar aan toe (kan me niks schelen). Maar dat je de huizen van een ander gaat versieren?

Tja, bij ons hangt er ook een oranjekrans op de portiekdeur. Dus ik stop een briefje bij de buren in de bus of ze alleen hun eigen appartement willen versieren.
Een klant van mij woont ook in zo'n straat. Hij houdt overigens wel van voetbal, maar niet van de straat versieren. Ze hadden alleen een aantal slingers langs zijn huis gehangen. Hij knipte 's avonds simpelweg het draadje door... Geen problemen gehad, voorzover ik weet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:
Afgewezen schreef:

Een klant van mij woont ook in zo'n straat. Hij houdt overigens wel van voetbal, maar niet van de straat versieren. Ze hadden alleen een aantal slingers langs zijn huis gehangen. Hij knipte 's avonds simpelweg het draadje door... Geen problemen gehad, voorzover ik weet.
Tja, ik zou een 1/6 gedeelte uit die krans kunnen knippen (6 portiekwoningen - 1), onder het motto 'ik doe niet mee'. Maar ik zal de zaak maar niet op de spits drijven.
jan33willem

Bericht door jan33willem »

Ik kom hier graag voor in actie. Als je me even je adres doorgeeft, kan ik morgen voor de wedstrijd nog langskomen met m'n bestelwagentje met oranje-meuk.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jan33willem schreef:

Ik kom hier graag voor in actie. Als je me even je adres doorgeeft, kan ik morgen voor de wedstrijd nog langskomen met m'n bestelwagentje met oranje-meuk.
Wat voor oranje-meuk zit er in je wagentje dan?
Gesloten