Het is een hele verantwoording geworden, Unionist, en ik ben blij, dat je weer mee discussieert op dit forum, maar ik ben het er niet mee eens en wel om de volgende redenen:Unionist schreef:Goed, ik begrijp dat ik een en ander heb losgemaakt. Dat vraagt om een verantwoording. (...)
1. Je vage, niet-onderbouwde verwijzing naar de eerste christenen overtuigt mij niet. Zelfs al zou het terecht zijn, dan nog weten we, dat christenen er op andere plaatsen in de kerkgeschiedenis een andere mening op na hielden, zoals bijvoorbeeld de kruistochten; een mening waarvan we inmiddels ook afstand nemen.
2. De Bijbel spreekt inderdaad wel degelijk over gerechtvaardigde oorlogen. Je verwijzing naar het vrederijk is onterecht, omdat dat gaat over het Koninkrijk van God, niet over deze aardse bedeling; althans niet voor het huidige tijdsgewricht. Bijvoorbeeld Salomo en Hizkia toonden ook hun schatten en wapenarsenaal; Hizkia werd niet bestraft vanwege dat tentoonstellen, maar omdat hij er zelf mee de lucht in ging. Ook het Nieuwe Testament, en in lijn daarvan onze belijdenisgeschriften, spreekt van de taak van de overheid die desnoods met het zwaard uitgeoefend dient te worden.
3. De sportverdwazing heeft in onze tijd de aard en omvang van afgodendienst aangenomen: aanbidden van het oranje kalf en een buiten gesloten worden van hen die hier niet aan mee willen doen. Nergens in de Bijbel wordt enige vorm van afgodendienst goedgekeurd.
Een oproep om elkaar vrij te laten in het geweten gaat in dit geval zeker niet op, gezien de grote zonden die uitgeleefd worden: zondagsontheiliging, misbruik van Gods naam, geld- en winstbejag, etc.
4. En last but not least: aan mijn voornaamste punt ga je volledig voorbij: het is niet terecht om de ene zonde met de andere (in dit geval m.i. zelfs nog een vermeende) goed te praten.
Als het weer eens gebeurt moet je eens op de [Terug] knop van je browser drukken. Mogelijk stond daar het getypte bericht nog in.Unionist schreef:Ik had ene hele lap getypt, maar toen ik even wat moest nazoeken gooide refoforum mij eruit en was ik mijn tekst kwijt. Ik doe opnieuw een poging.