ongeloof

Fjodor

Re: ongeloof

Bericht door Fjodor »

Beza schreef:Intussen gaan we ervan uit, [133] dat
in het algemeen allen die een gelovige vader en moeder hebben of van wie een van
beide ouders gelooft, kinderen van God zijn [Gen.17,7; 1 Kor.7,14], tenzij er een dwingende
reden is waaruit we kunnen afleiden dat het niet zo is.
GJdeBruijn schreef:
Fjodor schreef:Kan je mij uitleggen wat nu het verschil is tussen dat wat ik nu dik gedrukt heb en de veronderstelde wedergeboorte? Want ik neem aan dat je (GJdeBruijn), geen voorstander van het veronderstelde wedergeboorte idee bent.
Tot nog toe kom ik tot de gedachte dat aanvankelijk de wedergeboorte in engere zin niet als te ervaren punt in de tijd werd aangemerkt, maar altijd achteraf in de tijd werd opgemerkt aan de hand van de rechtvaardiging. De theologen die ik noemde leren altijd leer en leven van de christen te bouwen op de vergeving der zonden.
De rechtvaardiging in de tijd is het keerpunt waar het om draait en dat daarmee elke veronderstelling van wat dan ook vooraf onnodig maakt.
De rechtvaardiging is een zaak die in het eigen geweten wordt beleefd. Gods Woord schiet haar pijlen op de mens: ons bewustzijn, verstand , geweten, geheugen, ja op onze ziel (Augustinus).
Ik weet dat je hier meer studie naar moet verrichten, maar zeg je hiermee dat ten tijde van de reformatie de wedergeboorte niet echt als te ervaren punt in de tijd werd aangemerkt en de rechtvaardiging wel? Dat klopt dan toch niet met dat dik gedrukte deel van Beza? Voor mij lijkt hij net zo goed over een veronderstelde wedergeboorte als over een veronderstelde rechtvaardiging te schrijven.
Over dat onderstreepte deel: is het niet beter te zeggen dat de rechtvaardiging werd opgemerkt aan de hand van de wedergeboorte (niet de wedergeboorte in engere zin), door middel van de vruchten?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

in het algemeen allen die een gelovige vader en moeder hebben of van wie een van beide ouders gelooft, kinderen van God zijn [Gen.17,7; 1 Kor.7,14], tenzij er een dwingende
En deze uitspraak zal geen 'reformatorisch' denkend mens voor zijn rekening durven nemen. Ik denk dat er ook geen Bijbelse grond voor is, maar zie het als speculeren vanuit de kinderdoop!
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
in het algemeen allen die een gelovige vader en moeder hebben of van wie een van beide ouders gelooft, kinderen van God zijn [Gen.17,7; 1 Kor.7,14], tenzij er een dwingende
En deze uitspraak zal geen 'reformatorisch' denkend mens voor zijn rekening durven nemen. Ik denk dat er ook geen Bijbelse grond voor is, maar zie het als speculeren vanuit de kinderdoop!
Ik ben dan denk ik geen reformatorisch denkend mens, je kunt als het over kleine kinderen gaat twee mistappen begaan in de opvoeding.
1. De kinderen bang maken en ze zo een onbijbels Godsbeeld mee te geven
2. De kinderen de handen opleggen en ze zo vals gerust maken.
Met de uitspraak van Beza is goed te leven als je gevaar 2 maar in het oog houdt, je kunt de kinderen vragen of ze echt de HEERE liefhebben , of ze de zonde haten, of ze al schuilen achter het bloed van Christus.
Maar er is in onze terechte angst van een veronderstelde wedergeboorte ook een reactie dat kinderen nooit wederomgeboren zijn terwijl juist voor jonge mensen zoveel beloften zijn. Die Mij vroeg zoeken zullen mij zeker vinden.
Er wordt in een schoolklas op de basisschool vaak gezegd dat de kinderen een nieuw hartje moeten krijgen (en dat is ook zo) maar er wordt niet of weinig gezegd dat er misschien wel kinderen zijn in de klas die al een nieuw hart ontvangen hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Er wordt in een schoolklas op de basisschool vaak gezegd dat de kinderen een nieuw hartje moeten krijgen (en dat is ook zo) maar er wordt niet of weinig gezegd dat er misschien wel kinderen zijn in de klas die al een nieuw hart ontvangen hebben.
Dit is toch iets anders dan Beza zegt. Hij zegt dat we ervan uit moeten gaan dat ze dat nieuwe hart ontvangen hebben, en niet dat het 'misschien' zo is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Die Mij vroeg zoeken zullen mij zeker vinden.
Heb je de kanttekeningen bij deze tekst wel eens gelezen?
Iederéén die God zoekt, zal Hem vinden.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Die Mij vroeg zoeken zullen mij zeker vinden.
Heb je de kanttekeningen bij deze tekst wel eens gelezen?
Iederéén die God zoekt, zal Hem vinden.
Ja en nog wat verklaringen
Zij mogen gezegd worden Hem vroeg te zoeken, die Hem zoeken in den morgen hunner jeugd, of in de eerste plaats, boven alle andere dingen, dezulken zullen steeds voorspoed hebben. Zij vinden Christus en het leven, rechtvaardigheid en zaligheid in Hem en elken zegen, en alzo zijn zij gelukkig. (GILL).
2. Zij zullen gelukkig zijn in de goede uitslag van hun zoeken naar Hem. Die mij vroeg zoeken, bekendheid met mij zoeken, deel in mij zoeken te hebben, zoeken het vroeg, zoeken het ijverig, zoeken het voor alle andere dingen, zij die mij intijds, in de dagen hunner jeugd, beginnen te zoeken, zullen vinden wat zij zoeken. Christus zal de hunne wezen, en zij zullen de Zijnen zijn; Hij heeft nooit gezegd: Zoekt Mij tevergeefs. (Matthew Henry)
Ben het met je eens dat vroeg zoeken ook betekent ijverig of met naarstigheid zoeken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie