de Overheid gehoorzaam.memento schreef:In gereformeerde kringen is het de regel (helaas niet altijd nagekomen), dat bij misbruik altijd en direct aangifte gedaan wordt bij politie. Dat is de enige ethisch verantwoorde weg.
En zo hoort het ook.
de Overheid gehoorzaam.memento schreef:In gereformeerde kringen is het de regel (helaas niet altijd nagekomen), dat bij misbruik altijd en direct aangifte gedaan wordt bij politie. Dat is de enige ethisch verantwoorde weg.
de Heere heeft David ook niet weerhouden om te zondigen tegen Bathseba toch?Gijs83 schreef:Omdat het naar buiten komt bij de RK-kerk, ben ik benieuwd hoe dat er in onze gezindte voor staat. Als het goed ligt zou de Heere daar een pastoraal werker van moeten weerhouden.Jo-Ann schreef:wat is de reden dat je daar meer over wil weten gijs?Gijs83 schreef:Hebben jullie het hier over pastorale relaties(waar mij het hier om gaat) of bv. ook een vader-kind relaties?
wat denk je er wijzer van te worden?
Geheel mee eens. Randy Alcorn heeft hier een brochure over geschreven. De satan richt juist zijn pijlen op mensen die een bediening hebben en daar gebruikt hij m.n. zonden/ verzoekingen op het gebied van seksualiteit voor.helma schreef:de Heere heeft David ook niet weerhouden om te zondigen tegen Bathseba toch?Gijs83 schreef:Omdat het naar buiten komt bij de RK-kerk, ben ik benieuwd hoe dat er in onze gezindte voor staat. Als het goed ligt zou de Heere daar een pastoraal werker van moeten weerhouden.Jo-Ann schreef:wat is de reden dat je daar meer over wil weten gijs?Gijs83 schreef:Hebben jullie het hier over pastorale relaties(waar mij het hier om gaat) of bv. ook een vader-kind relaties?
wat denk je er wijzer van te worden?
Ook ambtsdragers blijven zelf verantwoordelijk Gijs.
Als ze het niet doen is het inderdaad weerhoudende genade.
Maar als ze het wél doen kan je niet zeggen: er was geen weerhoudende genade dus daarom deden ze het.
Ambtsdragers moeten wel extra alert zijn. Het zal de duivel er alles om te doen zijn om het werk in Gods koninkrijk schade aan te richten. Als een werker in Gods koninkrijk in zonde valt, dan brengt dat veel schade mee. Dus zal de duivel juist zijn pijlen richten op dat soort mensen. Reden genoeg om de geestelijk wapenrusting blijvend te gebruiken.
Ik leg niet de verantwoordelijkheid bij de satan. Ik geef alleen aan dat de satan bij ieder mens zijn zwakke punten weet en daar zijn verzoekingen op richt.sela schreef:in hoeverre leg je met de redenering de verantwoordelijkheid van de dader bij de duivel?
Voor een slachtoffer haalt bovenstaande niet uit. Niet de satan is verantwoordelijk voor de begane zonde maar de mens die toegeeft aan de verzoeking. Een mens kan zich nooit verschuilen achter: maar de satan verzocht mij.hoe kijkt een slachtoffer aan tegen een dergelijke redenering?
Dat vul je nu zelf in. Dat leek Demo helemaal niet te zeggen.Joannah schreef:@Democritus.
Kan de duivel mensen laten struikelen die met de bouw van Zijn Koninkrijk bezig zijn?
NEE! Hijzelf bouwt aan het koninkrijk.
JE opmerking lijkt ook te willen zeggen dat zij die het hardste bouwen aan Zijn Koninkrijk, het meeste weerstand van de satan zullen ondervinden.Zijn de RK priesters dan hardere arbeiders dan gereformeerden?
Is dit ook zo, als iemand in een pastoraal gesprek zonde belijdt? We kennen in de calvinistische traditie geen biecht, maar is er ook niet een soort biechtgeheim voor ouderlingen en predikanten?memento schreef:In gereformeerde kringen is het de regel (helaas niet altijd nagekomen), dat bij misbruik altijd en direct aangifte gedaan wordt bij politie. Dat is de enige ethisch verantwoorde weg. De plicht tot de bescherming van het recht der zwakken gaat bóven de geheimhoudingsplicht van het pastorale gesprek (en van een goede pastor is bekend, dat hij van zijn leden verwacht dat zij zich onderwerpen aan het burgerlijke recht).
Als er strafbare feiten worden opgebiecht, is er geen andere weg dan die naar justitie.parsifal schreef:Is dit ook zo, als iemand in een pastoraal gesprek zonde belijdt? We kennen in de calvinistische traditie geen biecht, maar is er ook niet een soort biechtgeheim voor ouderlingen en predikanten?memento schreef:In gereformeerde kringen is het de regel (helaas niet altijd nagekomen), dat bij misbruik altijd en direct aangifte gedaan wordt bij politie. Dat is de enige ethisch verantwoorde weg. De plicht tot de bescherming van het recht der zwakken gaat bóven de geheimhoudingsplicht van het pastorale gesprek (en van een goede pastor is bekend, dat hij van zijn leden verwacht dat zij zich onderwerpen aan het burgerlijke recht).
Precies. Het biechtgeheim is absoluut, het ambtsgeheim niet.eilander schreef:Als er strafbare feiten worden opgebiecht, is er geen andere weg dan die naar justitie.parsifal schreef:Is dit ook zo, als iemand in een pastoraal gesprek zonde belijdt? We kennen in de calvinistische traditie geen biecht, maar is er ook niet een soort biechtgeheim voor ouderlingen en predikanten?memento schreef:In gereformeerde kringen is het de regel (helaas niet altijd nagekomen), dat bij misbruik altijd en direct aangifte gedaan wordt bij politie. Dat is de enige ethisch verantwoorde weg. De plicht tot de bescherming van het recht der zwakken gaat bóven de geheimhoudingsplicht van het pastorale gesprek (en van een goede pastor is bekend, dat hij van zijn leden verwacht dat zij zich onderwerpen aan het burgerlijke recht).
Ook als de belangen van het slachtoffer hierdoor geschaad (kunnen) worden !?eilander schreef:Als er strafbare feiten worden opgebiecht, is er geen andere weg dan die naar justitie.parsifal schreef:Is dit ook zo, als iemand in een pastoraal gesprek zonde belijdt? We kennen in de calvinistische traditie geen biecht, maar is er ook niet een soort biechtgeheim voor ouderlingen en predikanten?memento schreef:In gereformeerde kringen is het de regel (helaas niet altijd nagekomen), dat bij misbruik altijd en direct aangifte gedaan wordt bij politie. Dat is de enige ethisch verantwoorde weg. De plicht tot de bescherming van het recht der zwakken gaat bóven de geheimhoudingsplicht van het pastorale gesprek (en van een goede pastor is bekend, dat hij van zijn leden verwacht dat zij zich onderwerpen aan het burgerlijke recht).
Dat is niet waar, dingen die een priester buiten de biecht om te weten is gekomen mag hij openbaar maken. Het punt is dat door een ambtsgeheim invloed kan worden uitgeoefend op een dader (aandringen op zichzelf aangeven bijvoorbeeld, of op het inwisselen van een positie ver van kinderen), terwijl deze mogelijkheid wegvalt als het ambtsgeheim minder absoluut is.Tiberius schreef:Precies. Het biechtgeheim is absoluut, het ambtsgeheim niet.eilander schreef:Als er strafbare feiten worden opgebiecht, is er geen andere weg dan die naar justitie.parsifal schreef:Is dit ook zo, als iemand in een pastoraal gesprek zonde belijdt? We kennen in de calvinistische traditie geen biecht, maar is er ook niet een soort biechtgeheim voor ouderlingen en predikanten?memento schreef:In gereformeerde kringen is het de regel (helaas niet altijd nagekomen), dat bij misbruik altijd en direct aangifte gedaan wordt bij politie. Dat is de enige ethisch verantwoorde weg. De plicht tot de bescherming van het recht der zwakken gaat bóven de geheimhoudingsplicht van het pastorale gesprek (en van een goede pastor is bekend, dat hij van zijn leden verwacht dat zij zich onderwerpen aan het burgerlijke recht).
Het biechtgeheim is onschendbaar; daarom is het de biechtvader ten strengste verboden met woorden of op welke andere wijze en om welke reden ook over de boeteling maar iets bekend te maken
Dat is ook het gevaar van het biechtgeheim: men kan daar misbruik van maken, indien een geestelijke getuige is van een misdrijf.
Er zijn gevallen waarbij het slachtoffer het om die reden zelf niet wil. Zelfs als dat zo is, vind ik toch dat je wel héle goede redenen moet hebben om toch niet naar justitie te gaan.jvdg schreef:Ook als de belangen van het slachtoffer hierdoor geschaad (kunnen) worden !?eilander schreef:Als er strafbare feiten worden opgebiecht, is er geen andere weg dan die naar justitie.parsifal schreef:Is dit ook zo, als iemand in een pastoraal gesprek zonde belijdt? We kennen in de calvinistische traditie geen biecht, maar is er ook niet een soort biechtgeheim voor ouderlingen en predikanten?memento schreef:In gereformeerde kringen is het de regel (helaas niet altijd nagekomen), dat bij misbruik altijd en direct aangifte gedaan wordt bij politie. Dat is de enige ethisch verantwoorde weg. De plicht tot de bescherming van het recht der zwakken gaat bóven de geheimhoudingsplicht van het pastorale gesprek (en van een goede pastor is bekend, dat hij van zijn leden verwacht dat zij zich onderwerpen aan het burgerlijke recht).
Dan wordt er mss. recht gedaan, maar als het slachtoffer er daardoor slechter vanaf komt, heb ik toch zo m'n twijfels.
En wat als een priester als enige ziet hoe iemand een moord pleegt, terwijl die man dat een uurtje later bij hem op komt biechten?parsifal schreef:Dat is niet waar, dingen die een priester buiten de biecht om te weten is gekomen mag hij openbaar maken.
Het eerste klopt, het tweede niet.parsifal schreef:Ik dacht trouwens dat het ambtsgeheim ophield als verdere misdaden voorkomen kunnen worden, niet op het moment dat misdaden beleden worden.