Celibaat en kindermisbruik

Gijs83

Celibaat en kindermisbruik

Bericht door Gijs83 »

Het is actueel op dit moment: Veel mensen komen op dit moment ermee naar buiten dat ze als kind door een Rooms-Katholiek geestelijke zijn misbruikt. De paus gaf maar een mager excuus, moet we dit bedekken onder een dekmantel of wat voor redenen hebben ze daarvoor? Nu las ik onlangs dat men zich afvroeg of het celibaat de oorzaak is van het kindermisbruik. De meeste mensen dachten van wel. Zouden we kunnen stellen dat het celibaat goed of is het dat per definitie niet. Valt er met het celibaat te leven? Of is de kans gewoon groot dat dat tot misbruik lijd?
memento

Re: Celibaat en kindermisbruik

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:Het is actueel op dit moment: Veel mensen komen op dit moment ermee naar buiten dat ze als kind door een Rooms-Katholiek geestelijke zijn misbruikt. De paus gaf maar een mager excuus, moet we dit bedekken onder een dekmantel of wat voor redenen hebben ze daarvoor? Nu las ik onlangs dat men zich afvroeg of het celibaat de oorzaak is van het kindermisbruik. De meeste mensen dachten van wel. Zouden we kunnen stellen dat het celibaat goed of is het dat per definitie niet. Valt er met het celibaat te leven? Of is de kans gewoon groot dat dat tot misbruik lijd?
Valt er met celibaat te leven? Volgens Paulus wel.

Ook wijzen de cijfers niet naar een groter misbruik door Roomse geestelijken, dan onder andere groepen die met kinderen werken (bv predikanten, leraren, etc).
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

memento schreef:
Gijs83 schreef:Het is actueel op dit moment: Veel mensen komen op dit moment ermee naar buiten dat ze als kind door een Rooms-Katholiek geestelijke zijn misbruikt. De paus gaf maar een mager excuus, moet we dit bedekken onder een dekmantel of wat voor redenen hebben ze daarvoor? Nu las ik onlangs dat men zich afvroeg of het celibaat de oorzaak is van het kindermisbruik. De meeste mensen dachten van wel. Zouden we kunnen stellen dat het celibaat goed of is het dat per definitie niet. Valt er met het celibaat te leven? Of is de kans gewoon groot dat dat tot misbruik lijd?
Valt er met celibaat te leven? Volgens Paulus wel.

Ook wijzen de cijfers niet naar een groter misbruik door Roomse geestelijken, dan onder andere groepen die met kinderen werken (bv predikanten, leraren, etc).
Welke cijfers zijn dit dan? En zijn die cijfers wel actueel? Er komt de laatste tijd nogal wat aan gegevens los, die nog niet in die "cijfers" verwerkt kunnen zijn!
memento

Bericht door memento »

eilander schreef:Welke cijfers zijn dit dan? En zijn die cijfers wel actueel? Er komt de laatste tijd nogal wat aan gegevens los, die nog niet in die "cijfers" verwerkt kunnen zijn!
Ik meen dat het Elsevier was, die die cijfers noemde. Het is nu even schokkend, omdat nu de aantallen van jaren zwijgen openbaar komen. Maar vergeleken met de jaarlijkse cijfers (aangiften), gespreid over de jaren, is het niet opvallend veel.
Marnix

Bericht door Marnix »

Natuurlijk valt er celibatair te leven. Hoe moeten al die mensen die nooit getrouwd zijn dat anders doen? Dat is nooit een issue geweest. Wat dat betreft is het misbruik wijten aan het celibaat niet helemaal juist... maar het kan de strijd wel lastiger maken.... in combinatie met cultuur, machtspositie etc...

Overigens wordt het "celibaat" niet afgekeurd ofzo... Paulus raadt het mensen juist aan.... maar legt het niet als regel op... beter trouwen dan van begeerte branden... Dat maakt wel een verschil... Maar we moeten ook niet te cynisch / kritisch zijn ten opzichte van een celibatair leven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:Natuurlijk valt er celibatair te leven. Hoe moeten al die mensen die nooit getrouwd zijn dat anders doen? Dat is nooit een issue geweest. Wat dat betreft is het misbruik wijten aan het celibaat niet helemaal juist... maar het kan de strijd wel lastiger maken.... in combinatie met cultuur, machtspositie etc...

Overigens wordt het "celibaat" niet afgekeurd ofzo... Paulus raadt het mensen juist aan.... maar legt het niet als regel op... beter trouwen dan van begeerte branden... Dat maakt wel een verschil... Maar we moeten ook niet te cynisch / kritisch zijn ten opzichte van een celibatair leven.
Paulus zegt ook dat een glaasje wijn goed is voor je maag.
Maar wat dachten we van 1 Tim 4:3 ?
Als katholieken zelf de vage reaktie van de paus al te mager vinden, gaan wij het nog even vergoeilijken?
Ik heb gelukkig net een RK vriend na aardig wat discussies zover gekregen zich uit te laten schrijven als rooms katholiek.(Dit was de druppel, voor hem)
Zal wel moeilijk worden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

En wat is het logisch verband... dat een glaasje wijn goed kan zijn (en lekker), daar ben ik het mee eens. Geen moeite mee. Dat als dat Paulus schrijft dat het helemaal niet verkeerd is om ongetrouwd, celibatair te leven.

1 Tim 4 is niet in strijd met wat ik zeg, ik geen immers aan dat celibatair leven niet verkeerd is... maar dat het wel verkeerd is om mensen te dwingen celibatair te leven. Daar ben je het denk ik ook wel mee eens?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Celibaat en kindermisbruik.. lijkt relatief veel voor te komen? Ook bij streng gereformeerde gesloten gezinnen. Een verband?
memento

Bericht door memento »

BJD schreef:Celibaat en kindermisbruik.. lijkt relatief veel voor te komen? Ook bij streng gereformeerde gesloten gezinnen. Een verband?
Er is een verband aan te wijzen tussen een gesloten gemeenschap en kindermisbruik.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Marnix schreef:1 Tim 4 is niet in strijd met wat ik zeg, ik geen immers aan dat celibatair leven niet verkeerd is... maar dat het wel verkeerd is om mensen te dwingen celibatair te leven. Daar ben je het denk ik ook wel mee eens?
Verplicht celibaat is inderdaad heel verkeerd. Afschaffen daarom binnen de r.k.k. Je ziet wat er allemaal van kan komen als dit verplicht aan mannen wordt opgelegd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:Celibaat en kindermisbruik.. lijkt relatief veel voor te komen? Ook bij streng gereformeerde gesloten gezinnen. Een verband?
Celibaat bij streng gereformeerde gezinnen?
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
Celibaat bij streng gereformeerde gezinnen?
:huhu maar aan de andere kant.. celibaat houdt ook sexuele onthouding in. Of de sexuele relatie nu altijd zo goed functioneert in dergelijk gezinnen betwijfel ik.
henriët

Bericht door henriët »

ik denk dat je doelt op misbruik binnen streng gereformeerde gezinnen.
mag ik allereerst de opmerking plaatsen dat we met deze materie zeer zorgvuldig om dienen te gaan, mede ook voor deelnemende rf ers en of meelezenden, die met dit probleem te maken hebben en wat zeer confronterend zijn kan.

Welk geloof ook, welke laag van de bevolking ook, overal komt misbruik voor.
Onderzoeken wijzen uit dat je niet kunt stellen dat in een bepaalde bevolkingskring ( geloof/ras/enz) misbruik meer of minder voorkomt.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Bloedschande is weer iets heel anders dan de celibaatsverplichting en misbruik van kinderen. Deze discussies moet je apart van elkaar houden.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 23 mar 2010, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

henriët schreef:Onderzoeken wijzen uit dat je niet kunt stellen dat in een bepaalde bevolkingskring ( geloof/ras/enz) misbruik meer of minder voorkomt.
Je kan wél stellen dat er bepaalde risico-factoren zijn, die een hogere kans op misbruik geven, zoals sterke machtsverhoudingen, niveau-verschillen, en een gesloten gemeenschap.
Plaats reactie